Het college van burgemeester en schepenen besloot het aanvullend verkeersreglement voor de Ingberthoeveweg aan te passen. De enige wijziging betreft de inrichting van een parkeerstrook die voorbehouden is voor bussen van De Lijn aan het einde van de straat. Alle overige verkeersmaatregelen blijven behouden zoals eerder goedgekeurd.
Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.
Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.
Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.
Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.
De huidige verkeerssituatie in de Ingberthoeveweg is geregeld via een bestaand aanvullend verkeersreglement. In het kader van de operationele werking van De Lijn is er nood aan een rustplaats voor buschauffeurs. Er werd daarom een specifieke aanpassing uitgewerkt om een voorbehouden parkeerstrook te voorzien voor bussen van De Lijn aan het einde van de Ingberthoeveweg.
De verkeerscel Aartselaar gaf een gunstig advies voor het invoeren van een aangepaste parkeerregeling in de Ingberthoeveweg. De enige wijziging ten opzichte van het bestaande aanvullend verkeersreglement betreft het voorbehouden van een parkeerstrook, over een lengte van 20 meter, exclusief voor bussen van De Lijn. Deze strook wordt aangeduid met borden E9d en onderborden “voorbehouden De Lijn” en de onderborden Xa en Xb voor het begin en einde van de reglementering. Alle overige bepalingen van het bestaande reglement blijven ongewijzigd van kracht.
Artikel 1: De verkeerslichten
Niet van toepassing
Artikel 2: De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17
De Ingberthoeveweg is ondergeschikt aan de Dijkstraat. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B1 aan het zuidelijke kruispunt met de Dijkstraat.
Artikel 3: De verbodsborden
1) Het is verboden de Ingberthoeveweg in te rijden voor alle verkeer langs het zuidelijke kruispunt met de Dijkstraat. Dit wordt aangeduid met het bord C1 geplaatst aan het zuidelijke kruispunt met de Dijkstraat.
2) Er geldt een snelheidsbeperking van 50 km/h. Dit wordt aan het begin van de straat aangegeven met een bord C43 (50).
Artikel 4: De gebodsborden
Er zijn borden D1 geplaatst tegenover de uitritten van de panden met huisnummer 1 en 6 om de verplichte rijrichting te benadrukken.
Artikel 5: De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)
1) Het parkeren is toegestaan:
2) Het parkeren is verboden en aangeduid met het bord E1 aangevuld met de onderborden Xa, Xb of Xd volgens de situatie:
3) Het parkeren is voorbehouden voor bussen van De Lijn op het einde van de straat aan de linkse zijde over een lengte van 20 meter. Dit wordt aangeduid met de borden E9d met onderbord “voorbehouden De Lijn” met de onderborden Xa aan het begin en Xb aan het einde van de reglementering.
Artikel 6: De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.
Ten gevolge van de maatregel “éénrichtingsverkeer” is aan het noordelijke kruispunt met de Dijkstraat een bord F19 geplaatst voor het verkeer dat de Ingberthoeveweg inrijdt.
Artikel 7: De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)
Niet van toepassing
Artikel 8: De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
Niet van toepassing
Artikel 9: De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Niet van toepassing.
Artikel 10: De gele onderbroken streep parkeerverbod
Er geldt een parkeerverbod aangeduid door een onderbroken gele streep zoals bedoeld in art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) ter hoogte van de inrit naar de laad- en losplaats van Serafood.
Artikel 11: De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt
Niet van toepassing
Artikel 12: De dwarsmarkeringen
Er is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht, zoals bedoeld in art 76.2 (KB 1/12/1975), aan het zuidelijke kruispunt met de Dijkstraat.
Artikel 13: De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers
Niet van toepassing
Artikel 14: Oversteekplaatsen voor voetgangers
Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):
- In het noordelijke gedeelte tussen de wandelpaden van het hoofdgebouw van Aquafin naar de parking
- In het zuidelijke gedeelte tussen de wandelpaden van het hoofdgebouw van Aquafin naar het bedrijfsrestaurant
Artikel 15: Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
Niet van toepassing
Artikel 16: De verhoogde inrichtingen
Niet van toepassing
Artikel 17: Diverse
Niet van toepassing
Artikel 18:
Dit reglement wordt ter info overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid en aan de lokale politie.