Terug
Gepubliceerd op 07/02/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 29/01/2024 - 13:00

Goedkeuring algemeen aanvullend reglement m.b.t. de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen: Lindelei

Aanwezig: Sophie De Wit, burgemeester-voorzitter
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Michaël De Donder, Waarnemend algemeen directeur a.i
Verontschuldigd: Peter van Mechelen, Algemeen directeur

Het college van burgermeester en schepen keurde het algemeen aanvullend reglement m.b.t. de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen in de Lindelei goed.

Het college van burgermeester en schepen keurde een parkeerplaats voor personen met een handicap goed gevraagd door de bewoners van de Lindelei 16,24 en 38.

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.

Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.

De bevoegdheid tot het vaststellen van de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer op het grondgebied van de gemeente Aartselaar is toevertrouwd aan het College van Burgemeester en Schepenen volgens beslissing van gemeenteraad van 16 december 2013.

 

Het traject vanaf de Jan Davidlaan tot aan het sportcentrum is een fietszone en het is aangewezen om deze voorrang te geven. (cfr. Fietsostrade).


De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.

De veiligheid van de weggebruikers en het verkeer in het algemeen zo optimaal mogelijk dient verzekerd te worden.

De verkeersafwikkeling in de Kapellestraat en het Laar verbeterd wordt door het invoeren van éénrichtingsverkeer in de Lindelei, rijrichting Adriaan Sanderslei.

Het is aangewezen om het verkeer voor de fietsers, speedpedelecs en bromfietsers klasse A wel in beide richtingen toe te laten.

Er is elke vrijdag markt in de Kapellestraat en het verkeer dan het éénrichtingsgedeelte moet kunnen inrijden van 5 tot 14 u.

Vrachtwagens moeten voor levering kunnen in- en uitrijden draaien naar de parking  tussen de panden 27 en 33.

Een parkeerplaats voor personen met een handicap werd gevraagd door de bewoners van de Lindelei 16,24 en 38.

Het gedeelte van de Solhofdreef tussen het kruispunt met de Lindelei en de Kleistraat is verboden voor alle verkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer, fietsen en bromfietsen klasse A.

Het traject vanaf de Jan Davidlaan tot aan het sportcentrum een fietszone is en het aangewezen is om deze voorrang te geven. (cfr. Fietsostrade)

Het gunstig advies van de verkeerscel.

Artikel 1     De verkeerslichten

Niet van toepassing.

 

Artikel 2     De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17

De Lindelei heeft voorrang tegenover:

  • Swaeneleike
  • Antoon van Brabantstraat – Adriaan Sanderslei
  • Kapellestraat - Laar

Dit wordt kenbaar gemaakt d.m.v. de verkeersborden B15 aan de kruispunten met desbetreffende straten in beide richtingen.

 

Artikel 3     De verbodsborden

§1. In het gedeelte van de Lindelei tussen de Kapellestraat en de Adriaan Sanderslei geldt de maatregel “éénrichtingsverkeer” waarbij het verboden is in de richting van de Kapellestraat te rijden. Dit wordt aangeduid met een bord C1 + onderbord M12 aan het kruispunt met de Adriaan Sanderslei. Er wordt een onderbord bijgeplaatst “uitgezonderd bewoners vrijdag van 5 tot 14 u”.

§2. Het is verboden om rechts de Solhofdreef in te slaan, uitgezonderd voor plaatselijk verkeer, fietsen en bromfietsen. Dit wordt aangeduid voor het kruispunt met het bord C31b met onderbord “uitgezonder plaatselijk verkeer” en het M-onderbord fietsen en bromfietsen.

§3. Het is verboden de “knip” ter hoogte van huisnummer 81 te passeren voor motorfietsen en voor motorvoertuigen met meer dan 4 wielen. Dit wordt in beide richtingen aangeduid door het verkeersbord C5/C7.

 

Artikel 4     De gebodsborden

Niet van toepassing.

 

Artikel 5     De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)

§1. In de Lindelei aan huisnummers 16,24 en 40 wordt een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap, die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 of van het in artikel 27.4.1 hiermee gelijkgesteld document. (beide artikels KB 01/12/1975, algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord E9a en het onderbord type VIId zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°.van hetzelfde KB. Bijgevoegd een pijl type Xc (5m). Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.

§2. Aan de ingang van het kerkhof worden 2 parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap, die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 of van het in artikel 27.4.1 hiermee gelijkgesteld document. (beide artikels KB 01/12/1975, algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord E9a en het onderbord type VIId zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°.van hetzelfde KB. Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.

§3. Aan de kant met de pare huisnummers is een parkeerstrook voorzien op de gelijkgrondse berm. Dit wordt aangeduid met borden E9a met onderborden Xa en Xc voor respectievelijk het begin en herhaling van de reglementering.

§4. Het is verboden te parkeren aan de kant van de straat met de onpare huisnummers voor het gedeelte tussen de Solhofdreef en het kruispunt met de Antoon van Brabantstraat. Dit wordt aangeduid met de borden E1 met onderbord Xa voorbij aan het kruispunt met de Solhofdreef en Swaeneleike en wordt herhaald met een bord E1 met onderbord Xc thv huisnummer 75. Voor het kruispunt met de Antoon van Brabantstraat wordt een bord E1 met onderbord Xb geplaatst.

 

Artikel 6     De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.

§1. Deze straat ligt in de bebouwde kom gesignaleerd met de borden F1 aan het begin van de zone en F3 aan het einde van de zone.

§2. Ten gevolge van de maatregel “éénrichtingsverkeer” is aan het kruispunt met de Kapellestraat is een bord F19 + M18 geplaatst voor het verkeer dat de Lindelei  richting Solhofdreef inrijdt.

 

Artikel 7     De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)

§1. Deze straat ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.

§2. Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.

§3. Deze straat ligt in een fietszone gesignaleerd met de borden F111 aan het begin van de zone en F113 aan het einde van de zone.

 

Artikel 8     De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden

Niet van toepassing.

 

Artikel 9     De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

Niet van toepassing.

 

Artikel 10  De gele onderbroken streep parkeerverbod

§1.  Er is een parkeerverbod volgens art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) vanaf het kruispunt met de Adriaan Sanderslei tot huisnummer 22 over een afstand van 46 meter.

§2. Er is een parkeerverbod volgens art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) aan de ingang van het kerkhof aan de rechter zijde.

 

Artikel 11  De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt

Niet van toepassing.

 

Artikel 12  De dwarsmarkeringen

Niet van toepassing.

 

Artikel 13  De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers

Niet van toepassing.

 

Artikel 14  Oversteekplaatsen voor voetgangers

Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):

- Aan het kruispunt met de Adriaan Sanderslei in beide richtingen

- Aan het kruispunt met de Kapellestraat

 

Artikel 15  Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

Niet van toepassing.

 

Artikel 16  De verhoogde inrichtingen

Niet van toepassing.

 

Artikel 17  Diverse

Niet van toepassing.