Terug
Gepubliceerd op 07/02/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 29/01/2024 - 13:00

Goedkeuring van een algemeen aanvullend reglement m.b.t. de politie van het wegverkeer voor de gemeentewegen: Adriaan Sanderslei.

Aanwezig: Sophie De Wit, burgemeester-voorzitter
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Michaël De Donder, Waarnemend algemeen directeur a.i
Verontschuldigd: Peter van Mechelen, Algemeen directeur

Het college van burgermeester en schepen geeft toestemming om op vrijdag van 6 tot 15 uur een parkeer- en stilstaanverbod van ter hoogte van de huisnummers 10 en 12 in te stellen. Het begin wordt aangeduid met het bord E3 + Xa + onderbord “Vrijdag van 6 tot 15 u” en het einde met het bord E3 + Xb + onderbord “Vrijdag van 6 tot 15 u”.

Tijdens de omleiding van de wekelijkse markt op vrijdag, is de doorstroming ter hoogte van het kruispunt Adriaan Sanderslei - Lindelei niet optimaal.

Op vrijdag van 5 tot 15 uur is er een parkeer- en stilstaanverbod vanaf het kruispunt met de Lindelei over een afstand van 18 meter. Het begin wordt aangeduid met het bord E3 + Xa + onderbord "Vrijdag van 5 tot 15 u" en het einde met het bord E3 + Xb + onderbord "Vrijdag van 5 tot 15 u".

2 Parkeerplaatsen geplaatst voor elektrische voertuigen op te laden.

Ter hoogte van de laadpaal aan huisnummer 84 worden 2 parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen. Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met een bord E9a waarbij het pictogram GVlld wordt toegevoegd volgens art. 70.2.1 §3h (KB01/12/1975). Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.

Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.03.1968, zoals laatst gewijzigd.

Het decreet van 16.05.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.

Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.01.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 03.04.2009.

Het delegatiebesluit van de raad van 29.06.2009, gewijzigd op 16.12.2013.

Het gedeelte van de Lindelei van de Adriaan Sanderslei naar het Laar verboden is voor het verkeer (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) aangeduid met het bord C1.

De voorrangsregeling op het einde van het pad aan de Kleistraat is onduidelijk.

Het verkeer op de trage wegen die via een speelplein gaan, is beperkt tot fietsers.

Een parkeerplaats voor mindervaliden werd gevraagd door de bewoners van de Adriaan Sanderslei 51, 100 en 106.

Het gedeelte tussen de Kleistraat en huisnummer 95 wordt veelvuldig door fietsers gebruikt en heeft geen voet- of fietspad.

Op de trage wegen worden enkel voetgangers en fietsers toegelaten.

Tijdens de omleiding van de wekelijkse markt op vrijdag, geeft het kruisen van autobussen van de Lijn problemen aangezien er te weinig plaatsen zijn om uit te wijken.

Tijdens de omleiding van de wekelijkse markt op vrijdag, is de doorstroming ter hoogte van het kruispunt Adriaan Sanderslei - Lindelei niet optimaal.

2 Parkeerplaatsen geplaatst voor elektrische voertuigen op te laden.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.

De veiligheid van de weggebruikers en het verkeer in het algemeen zo optimaal mogelijk dient verzekerd te worden.

Het gunstig advies dat de verkeerscel Aartselaar ter zake verstrekte.

ARTIKEL 1:     De verkeerslichten

1) Niet van toepassing

 

ARTIKEL 2:     De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17

1) Het verkeer dat uit de Adriaan Sanderslei (pad) komt is verplicht voorrang te verlenen aan het verkeer in de Kleistraat. Om dit te benadrukken is een bord B1 geplaatst op het einde van het pad aan de Kleistraat.

 

ARTIKEL 3:     De verbodsborden

1) Als vooraanduiding van de maatregel “éénrichtingsverkeer” in de Lindelei tussen de Kapellestraat en de Adriaan Sanderslei is er een bord C31a + onderbord M12 geplaatst op de hoek van de A. Sanderslei richting A. van Brabantstraat die het verkeer verbiedt af te slaan naar de Lindelei richting Laar.

2) Op het pad dat toegang geeft naar het speelplein van de Karel Van de Woestijnelaan is alle verkeer verboden uitgezonderd fietsen. Dit wordt aangeduid met het bord C3 met onderbord M2.

 

ARTIKEL 4:     De gebodsborden

1) Het verkeer komende van de Stijn Streuvelslaan is verplicht rechts van het verkeerseiland te rijden. Dit wordt aangegeven met het bord D1d geplaatst op het verkeerseiland.

 

ARTIKEL 5:     De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)

1) Er is een parkeerverbod vanaf huisnummer 31 tot aan het kruispunt met de Lindelei aan de onpare zijde. Dit wordt aangeduid door het bord E1 met onderbord Xa en door een bord E1 met onderbord Xb aan het kruispunt met de Lindelei.

2) Er is een parkeerverbod vanaf huisnummer 26 tot huisnummer 74. Dit wordt aangeduid met het bord E1 met onderbord Xa en met het bord E1 met onderbord Xb.

3) In de Adriaan Sanderslei aan huisnummer 51, 100 en 106 wordt een parkeerplaats voorbehouden voor mindervaliden, die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 of van het in artikel 27.4.1 hiermee gelijkgesteld document. (beide artikels KB 01/12/1975, algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord E9a en het onderbord type VIId zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°.van hetzelfde KB. Bijgevoegd een pijl type Xc (5m). Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.

4) Op vrijdag van 5 tot 15 uur is er een parkeer- en stilstaanverbod van huisnummer 61 tot 69/1.  Het begin wordt aangeduid met het bord E3 + Xa + onderbord “Vrijdag van 5 tot 15 u” en het einde met het bord E3 + Xb + onderbord “Vrijdag van 5 tot 15 u”.

5) Op vrijdag van 5 tot 15 uur is er een parkeer- en stilstaanverbod van ter hoogte van de huisnummers 10 en 12. Het begin wordt aangeduid met het bord E3 + Xa + onderbord “Vrijdag van 5 tot 15 u” en het einde met het bord E3 + Xb + onderbord “Vrijdag van 5 tot 15 u”.

6) Ter hoogte van de laadpaal aan huisnummer 84 worden 2 parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen. Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met een bord E9a waarbij het pictogram GVlld wordt toegevoegd volgens art. 70.2.1 §3h (KB01/12/1975). Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.

7) Op vrijdag van 5 tot 15 uur is er een parkeer- en stilstaanverbod vanaf het kruispunt met de Lindelei over een afstand van 18 meter. Het begin wordt aangeduid met het bord E3 + Xa + onderbord "Vrijdag van 5 tot 15 u" en het einde met het bord E3 + Xb + onderbord "Vrijdag van 5 tot 15 u".

ARTIKEL 6:     De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.

1)    Deze straat ligt in de bebouwde kom gesignaleerd met de borden F1 aan het begin van de zone en F3 aan het einde van de zone.

2)    Het gedeelte van de Adriaan Sanderslei tussen de Kleistraat is een fietsstraat aangelegd conform KB 01/12/1975 art. 22 novies. Dit wordt aangegeven met de borden F111 en F113 geplaatst aan het begin en einde van de fietsstraat.

 

ARTIKEL 7:     De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)

1)    Deze straat ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.

2)    Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.

 

ARTIKEL 8:     De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden

1)    In de bocht thv huisnummer 74 is de rijbaan over een lengte van 30 meter verdeeld in rijstroken dmv een doorlopende streep voorafgegaan door naderingsmarkering volgens art. 72.2 en 72.3 (KB 1/12/1975).

 

ARTIKEL 9:     De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

1)    Niet van toepassing.

 

ARTIKEL 10:  De gele onderbroken streep parkeerverbod

1)    Er is een parkeerverbod volgens art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) tussen de huisnummers 9 en 27.

2)    Er is een parkeerverbod volgens art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) aan beide zijden van de in- en uitritten van het perceel met huisnummer 10 (slachthuis), telkens over een lengte van 3 meter.

 

ARTIKEL 11:  De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt

1)    Niet van toepassing.

 

ARTIKEL 12:  De dwarsmarkeringen

1)    Er is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht, zoals bedoeld in art 76.2 (KB 1/12/1975), aan het zuidelijke kruispunt met de Kleistraat.

 

ARTIKEL 13:  De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers

1)    Ter hoogte van het huisnummer 80 zijn er 16 parkeervakken dwars op de rijrichting aangebracht volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975).

 

ARTIKEL 14:  Oversteekplaatsen voor voetgangers

1)    Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):

-       Aan het kruispunt met de Stijn Streuvelslaan

-      Aan het kruispunt met de Lindelei

 

ARTIKEL 15:  Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

1)    Niet van toepassing

 

ARTIKEL 16:  De verhoogde inrichtingen

1)    Niet van toepassing

 

ARTIKEL 17:  Diverse

1)    Niet van toepassing

 

ARTIKEL 18:   

Dit reglement wordt ter info overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid en aan de lokale politie.