hecht zijn goedkeuring aan de notulen van zijn vergadering van 23.6.2025.
Enig artikel
Kennis te nemen van de financiële rapportering door de financieel directeur over het 1e semester 2025.
Artikelen 41, 162 en 170, §4, van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994.
Het decreet Lokaal Bestuur geeft de bevoegdheden van de gemeenteraad aan.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De algemene bestuurlijke politieverordening, meer bepaald de artikelen betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.
Het Lokaal Materialenplan 2023 - 2030 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Dit Materialenplan vormt het algemeen kader voor de selectieve inzameling van diverse fracties.
Tegen 2030 wil Vlaanderen de totale hoeveelheid restafval sterk verminderen.
Via het Materialenplan worden restafvaldoelstellingen voor elke gemeente vastgelegd.
Het Materialendecreet van 23 december 2011 implementeert de Europese kaderrichtlijn (EG) 2008/98 voor het beheer van afvalstoffen in Vlaanderen.
Artikel 26 van het Materialendecreet geeft aan de gemeenten de opdracht om huishoudelijke afvalstoffen zo veel mogelijk te voorkomen of te hergebruiken, op regelmatige tijdstippen op te halen of op een andere wijze in te zamelen.
De gemeente Aartselaar is lid van IGEAN milieu & veiligheid en heeft beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid gedaan voor de inzameling en verwerking van het gft.
Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
Om de scheiding aan de bron aan te moedigen, is het aangewezen om de gezinnen te sensibiliseren en hulpmiddelen aan te reiken om de afvalsortering zo eenvoudig mogelijk te maken.
Het is belangrijk om het gebruik van de gft-containers te stimuleren en inwoners aan te sporen om het keukenafval niet bij het huisvuil te deponeren vermits deze zware organische fractie vaak nog een aanzienlijk gewicht vertegenwoordigt.
Correct gesorteerd afval zorgt ervoor dat dit op de meest efficiënte manier verwerkt kan worden zodat de materialenkringloop zoveel mogelijk gesloten wordt.
IGEAN stelt regelmatig vast dat er fout gesorteerd afval bij het gft wordt aangeboden zoals de zgn. ‘composteerbare zakjes’. Deze zakjes kunnen niet verwerkt worden in de vergistingsinstallatie van IGEAN in Brecht. Ze verhogen het aandeel ‘residu’ dat moet afgevoerd worden voor verbranding en hebben een negatieve invloed, zowel op de verwerking als de kostprijs voor de gemeenten.
De papieren keukenafvalzakjes van 8 liter zijn bedoeld als vervanging van de zgn. composteerbare zakjes en liners en zijn goed vergistbaar in de vergistingsinstallatie.
De papieren keukenafvalzakjes zijn niet verplicht, maar komen tegemoet aan de vraag van inwoners naar een oplossing om het keukenafval handig te bewaren en de gft-container netjes te houden.
De raad van bestuur heeft in zitting van 25.06.2025 beslist om papieren keukenafvalzakjes te verdelen die de gemeenten kunnen verkopen aan de inwoners aan 6 euro per bundel van 80 stuks. Er worden geen keukenafvalzakjes per stuk verkocht.
De gemeente koopt de keukenafvalzakjes aan per pallet van 240 bundels van 80 stuks. De kostprijs per bundel bedraagt € 6,40 en zal via de eindafrekening aangerekend worden.
Gelet op de kostprijs voor de gemeente, is het gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente omwille van de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
Het is belangrijk om een uniforme retributie toe te passen in de hele IGEAN-regio voor de verkoop van de keukenafvalzakjes.
De bekendmaking en verkoop van de keukenafvalzakjes start in oktober 2025.
Dit voorstel werd toegelicht en besproken op het adviescomité milieu op 16.06.2025 en goedgekeurd door de raad van bestuur van IGEAN op 25.06.2025.
Na bespreking.
Artikel 1
Met ingang van 1 oktober 2025 wordt een retributie gevestigd op de verkoop van keukenafvalzakjes.
Artikel 2
§1. Het bedrag van de retributie is verschuldigd door eenieder die gebruik wenst te maken van de keukenafvalzakjes.
§2. Bedrijven en zelfstandigen betalen dezelfde retributie.
Artikel 3
De retributie bedraagt 6 euro per bundel van 80 keukenafvalzakjes van 8 liter.
Artikel 4
De betaling gebeurt ter plaatse bij afhaling.
Artikel 5
Bij niet-minnelijke regeling zal de inning bij burgerlijke rechtsvordering gebeuren.
Artikel 6
Dit reglement treedt in werking op 1.10.2025 en loopt t.e.m. 31.12.2025.
Artikel 7
De bekendmaking van dit reglement gebeurt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De stad Antwerpen heeft beslist om met ingang van 1 januari 2026 uit te treden uit de opdrachthoudende vereniging Pidpa. Hierdoor worden 277 A-aandelen, die momenteel in het bezit zijn van de stad Antwerpen, aangeboden aan de overige gemeentelijke deelnemers. De gemeente krijgt de mogelijkheid om haar pro rata deel van deze aandelen over te nemen. Er is een termijn van 60 werkdagen waarin gemeenten dienen aan te geven of zij op het aanbod ingaan.
Volgens de statuten van Pidpa vindt overdracht van aandelen plaats tegen een vaste prijs van 2,50 euro per aandeel. De gemeente kan, op basis van het bevolkingscijfer van 31 december 2014, een bepaald pro rata deel van deze 277 A-aandelen overnemen. Indien andere gemeenten hun recht niet uitoefenen, kan de gemeente ook een aanvullend deel overnemen. Met deze overname versterkt de gemeente haar positie als deelnemer in Pidpa.
Artikel 1
Principieel in te stemmen met de overname van het aan de gemeente toekomende pro rata deel van de aangeboden 277 A-aandelen van Pidpa en met de betaling van de koopprijs na beslissing van de raad van bestuur van Pidpa over de verdeling van het aantal aandelen per gemeente.
Artikel 2
Indien andere gemeentelijke deelnemers hun pro rata deel niet zouden overnemen, stemt het college principieel in met de overname van deze resterende aandelen door de gemeente, eveneens tegen betaling van de koopprijs na definitieve verdeling.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift bezorgen aan Pidpa, Desquinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De stad Antwerpen heeft in de gemeenteraad van 24 februari 2025 beslist om niet deel te nemen aan de verlenging van de opdrachthoudende vereniging Pidpa. Hierdoor zal zij met ingang van 1 januari 2026 uittreden. Naar aanleiding hiervan heeft de raad van bestuur van Pidpa beslist de B-aandelen van de stad proportioneel te herverdelen onder de gemeentelijke vennoten die B-aandelen aanhouden.
De raad van bestuur van Pidpa keurde op 27 juni 2025 de herverdelingstabel goed voor de overdracht van 692 B-aandelen van de stad Antwerpen, conform artikel 38, juncto artikelen 10 en 13.3 van de statuten van Pidpa. Volgens deze verdeling neemt de gemeente Aartselaar 24 B-aandelen over. De overdracht gebeurt via de aankoop- en verkoopopties zoals bepaald in artikel 10.2 van de statuten. De volledige procedure wordt afgehandeld door Pidpa zelf.
Artikel 1
De overname goed te keuren van 24 B-aandelen in Pidpa door de gemeente Aartselaar in het kader van de herverdeling van aandelen ingevolge de uittreding van de stad Antwerpen met ingang van 1 januari 2026.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017
Statuten IGEAN dienstverlening
Artikel 44 §2bis btw-wetboek
De Circulaire nr. 127.540 van 12 december 2016
Het inwendig reglement van de zelfstandige groepering
IGEAN dienstverlening is een dienstverlenende vereniging overeenkomstig het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 die hoofdzakelijk actief is op het vlak van grondbeleid, vastgoedtransacties, woonbeleid, ruimtelijke ordening en omgeving. IGEAN dienstverlening verricht in dit kader handelingen ten aanzien van haar deelnemers, zonder beheersoverdracht.
IGEAN werkt hierbij ‘kostendelend’, waardoor de kosten van een bepaalde activiteit verdeeld worden over de lokale besturen die effectief gebruik maken van de betrokken activiteit.
IGEAN dienstverlening als zelfstandige groepering
Sinds 2021 treedt IGEAN dienstverlening voor een aantal activiteiten op als een zelfstandige groepering (cfr. artikel 44 §2bis van het btw-wetboek).
IGEAN is hierbij aan te merken als ‘een permanente belangengemeenschap die door rechtspersonen is opgericht met het oog op rationalisering en om de beheers- en exploitatiekosten te verminderen’.
IGEAN dienstverlening heeft de btw-administratie hiervan formeel in kennis gesteld aan de hand van het formulier 604B en bijhorende ledenlijst. Op deze ledenlijst staan alle deelnemers van IGEAN dienstverlening die aan te merken zijn als publiekrechtelijke instellingen die in principe niet btw-plichtig zijn. Deze opname houdt op zich geen enkele verplichting tot intergemeentelijke samenwerking in; het creëert enkel de mogelijkheid tot samenwerking.
Het inwendig reglement
De spelregels die gelden voor de intergemeentelijke samenwerking werden vastgelegd in het inwendig reglement van de zelfstandige groepering dat volgende artikels omvat:
Artikel 1 – algemeen
Artikel 2 – aard van de samenwerking
Artikel 3 – vergoeding van de dienstverlening
Artikel 4 – rechten en verplichtingen deelnemende vennoten/leden
Artikel 5 – rechten en verplichtingen IGEAN dienstverlening.
De samenwerking is gericht op het verlenen door IGEAN dienstverlening van noodzakelijke, ondersteunende diensten aan de lokale besturen bij de uitvoering van hun taken.
Het inwendig reglement werd goedgekeurd door de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening van 28.04.2021 en werd ter kennisgeving voorgelegd aan de algemene vergadering van 25.06.2021. Het inwendig reglement blijft onveranderd van toepassing.
De activiteiten - projectfiches
Bijlage 1 bevat verschillende projectfiches die telkens één activiteit van IGEAN dienstverlening beschrijven. Elke projectfiche is op dezelfde wijze opgebouwd en bestaat uit volgende elementen:
Deze projectfiches moeten het mogelijk maken om met voldoende kennis van zaken te beslissen of en voor welke activiteit het lokaal bestuur beroep wenst te doen op IGEAN dienstverlening.
Elke projectfiche omschrijft duidelijk en transparant het concrete aanbod van IGEAN evenals de daarbij horende kostprijs en de wijze waarop deze kostprijs zal worden verdeeld over de verschillende deelnemers. De deelnemende vennoten/leden zijn niet verplicht om voor alle activiteiten beroep te doen op IGEAN dienstverlening.
Vandaag biedt IGEAN dienstverlening volgende activiteiten (projectfiches) aan in het kader van de zelfstandige groepering:
- Intergemeentelijke handhaving ruimtelijke ordening
- Intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid
- Intergemeentelijke werking EnergieK huis (energie en klimaat)
- Intergemeentelijke werking aanwijzend schatter.
De duurzame samenwerking die in 2021 van start is gegaan, is gekoppeld aan de legislatuur + 1 jaar en eindigt bijgevolg op 31.12.2025. IGEAN heeft daarom nieuwe projectfiches voorbereid.
In zitting van 25.06.2025 heeft de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening haar goedkeuring gehecht aan deze projectfiches met het aanbod voor intergemeentelijke samenwerking vanaf 1.01.2026. Het is nu aan de lokale besturen om hieruit een keuze te maken. Volgende activiteiten en bijhorende projectfiches worden voorgelegd aan de gemeenteraad:
- Intergemeentelijke handhaving ruimtelijke ordening én milieu
- Intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid
- Intergemeentelijke werking EnergieK huis (energie en klimaat)
- Intergemeentelijke werking aanwijzend schatter
- Intergemeentelijke werking grondgebiedszaken (*)
De nieuwe intergemeentelijke samenwerking start op 1.01.2026. In uitvoering van het inwendig reglement is deze gekoppeld aan de legislatuur + 1 jaar om te eindigen op 31.12.2031.
(*) deze activiteit zal het voorwerp uitmaken van een aparte gemeenteraadsbeslissing
Voordelen en voorwaarden van de zelfstandige groepering
Een intergemeentelijke samenwerking met IGEAN dienstverlening die optreedt als zelfstandige groepering heeft als voordeel dat de betrokken activiteiten binnen bepaalde krijtlijnen vrijgesteld worden van btw. Bovendien wordt deze samenwerking vermoed niet concurrentieverstorend te zijn.
De wetgeving overheidsopdrachten moet daarom in deze context niet door elk lokaal bestuur toegepast worden.
Om toepassing te kunnen maken van artikel 44 §2bis btw-wetboek gelden voor alle activiteiten volgende voorwaarden:
a. Duurzame, preferentiële samenwerking
Er moet sprake zijn van een duurzame samenwerking tussen IGEAN dienstverlening en haar leden. Een ad hoc toe- of uittreding is niet toegestaan.
Aangezien de werking en het beleid van een lokaal bestuur in grote mate legislatuur-gebonden is, wordt de termijn van de samenwerking met IGEAN dienstverlening gekoppeld aan de legislatuur + 1 jaar.
De samenwerking is bovendien preferentieel, wat concreet betekent dat de deelnemende vennoten/leden bij voorrang een beroep doen op IGEAN dienstverlening voor de uitvoering van de betrokken activiteiten en dat IGEAN dienstverlening deze diensten bij voorrang aanbiedt aan de lokale besturen die hiervoor een duurzame samenwerking hebben onderschreven.
Een duurzame, preferentiële samenwerking moet het mogelijk maken deskundig personeel aan te trekken en te houden, wat de continuïteit van de dienstverlening ten goede komt.
b. jaarlijkse btw verklaring eigen activiteiten
De leden van de zelfstandige groepering moeten overwegend (meer dan 50%) activiteiten hebben die van btw vrijgesteld zijn of buiten het toepassingsgebied van de btw vallen.
Overeenkomstig artikel 6, eerste lid van het btw-wetboek worden gemeenten niet als btw-belastingplichtigen aangemerkt voor de werkzaamheden of handelingen die zij als overheid verrichten, ook niet indien zij voor die werkzaamheden of handelingen rechten, heffingen, bijdragen of retributies innen. Om dit te bevestigen zal er jaarlijks een btw verklaring ter ondertekening voorgelegd worden aan de betrokken deelnemers (bijlage 2 inwendig reglement).
Financiële gevolgen
De dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering is steeds kostendelend.
In uitvoering van artikel 3 van het inwendig reglement worden de kostprijselementen van de intergemeentelijke samenwerking evenals de wijze van verdeling opgenomen in de projectfiches die per activiteit opgemaakt worden. De parameters die hierbij gelden evenals het aandeel hierin van elke deelnemer, kan per activiteit verschillen.
Per activiteit wordt een intergemeentelijk team samengesteld dat ingezet wordt in alle deelnemende gemeenten. De kostprijs van dit intergemeentelijk team bestaat uit de personeelskosten, algemene kosten, werkingskosten en verplaatsingskosten.
De personeelskosten omvatten de bruto-loonkosten op jaarbasis, verhoogd met de patronale bijdragen en bijhorende kosten (vb. extra-legale voordelen, verzekeringen, …).
De algemene kosten zijn kosten van IGEAN die niet aan een specifiek project of aan een bepaalde activiteit kunnen toegewezen worden, zoals o.m. de kosten voor het gebouw, de informatica, het meubilair en de overige inrichting, elektriciteit, water en verwarming, maar ook de kosten voor de overkoepelende diensten die voor iedereen werken zoals bijvoorbeeld het onthaal, de personeels-dienst, de financiële dienst, de aankoop dienst en ICT-dienst. Deze algemene kosten worden op het einde van het jaar verdeeld over alle activiteiten en projecten die verrekend worden met de lokale besturen. De verdeelsleutel die hierbij gebruikt wordt, is de personeelskost. Voor IGEAN dienstverlening stellen we vast dat de massa van deze algemene kosten grosso modo 30% bedraagt van de personeelskosten van de projecten en activiteiten. Bijgevolg dragen de activiteiten en projecten als bijdrage in deze algemene kosten een bedrag bij gelijk aan 30% van hun personeelskost. Dit zorgt ervoor dat er geen winst of verlies gemaakt wordt en de kosten eerlijk verdeeld blijven. Als we naar andere samenwerkingen kijken in Vlaanderen, blijkt 30% algemene kosten bovendien ook een breed aanvaarde norm.
De werkingskosten bestaan uit kosten die specifiek toewijsbaar zijn aan de werking van het intergemeentelijk team (vb. opleidingskosten, kosten voor het aanmaken van flyers, …).
De verplaatsingskosten houden rekening met het ter beschikking stellen van een functionele bedrijfswagen en/of het betalen van een onkostenvergoeding voor het gebruik van de eigen wagen.
Bij de opstart van een samenwerking wordt er een raming opgemaakt en aan de deelnemende vennoten/leden voorgelegd. Bij de aanvang van de samenwerking wordt bij wijze van voorschot aan elke deelnemende gemeente het bedrag van de kostenraming opgevraagd.
Na afsluiting van de boekhouding van IGEAN dienstverlening wordt de kostenraming vergeleken met de werkelijke kosten. Het verschil ontstaan in boekjaar n zal dan verrekend worden in de kostenraming van het jaar n +2, zodat geen begrotingswijzigingen noodzakelijk zijn
Overeenkomstig het inwendig reglement van de zelfstandige groepering kunnen eventuele overschotten die ontstaan ingevolge deze aanrekening en de toewijzing van het aandeel hiervan aan iedere deelnemer, niet worden uitgekeerd, maar worden deze verrekend in de kosten van het daaropvolgende jaar. De regels voor de eindafrekening van een project worden in de projectfiche gespecifieerd. In voorliggend dossier bevat elke projectfiche de raming voor 2026.
Voorafgaande documenten, besprekingen en beslissingen
- Toelichting bij de huidige werking, het stappenplan en de verdere timing van de zelfstandige groepering op de Trefdag die IGEAN op 27.03.2025 georganiseerd heeft bij de start van de nieuwe legislatuur.
- Toelichting aan de stuurgroepen voor wonen die in maart georganiseerd werden.
- Toelichting aan de ambtenaren op een overleg van 22.04.2025.
- Toelichting aan de raad van bestuur van 23.04.2025.
- Toelichting aan adviescomité EnergieK huis van 29.04.2025
- Toelichting aan de financieel directeurs op 16.05.2025
- Toelichting aan de burgemeesters op 21.05.2025
- Beslissing van de raad van bestuur van 25.06.2025 waarmee de projectfiches goedgekeurd werden.
Bijlagen
- Het inwendig reglement van de zelfstandige groepering, goedgekeurd door de raad van bestuur van 28.04.2021
- de projectfiches en bijhorende bijlagen met het aanbod vanaf 2026.
Alle documenten maken integraal deel uit van deze gemeenteraadsbeslissing.
Na bespreking.
Artikel 1
Kennis te nemen van de verschillende projectfiches en bijhorende bijlagen met het concrete aanbod van IGEAN dienstverlening per activiteit in het kader van de zelfstandige groepering (bijlage 1 bij het inwendig reglement) die uit volgende onderdelen bestaan:
1. Voorwerp van de opdracht
2. Het concrete aanbod van IGEAN
3. De kostprijselementen en de wijze van verdeling (parameters)
4. De raming voor 2026.
Artikel 2
Beroep te doen op IGEAN dienstverlening die optreedt als zelfstandige groepering, voor volgende activiteiten:
√ Intergemeentelijke handhaving ruimtelijke ordening én milieu
De gemeente kiest niet voor handhaving RO.
De gemeente onderschrijft optie 2 voor handhaving Milieu : de gemeente heeft geen gemeentelijk toezichthouder milieu;
√ Intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid
Deze keuze impliceert de goedkeuring van het subsidiedossier incl. plannen van aanpak zoals IGEAN voorbereid heeft (zie bijlage bij de projectfiche).
De gemeente wenst beroep te doen op IGEAN voor extra dossiers voor woningkwaliteit
√ Intergemeentelijke werking EnergieK huis (energie en klimaat)
De gemeente onderschrijft eveneens volgende bijkomende opdrachten
Intergemeentelijke werking aanwijzend schatter – basisdienstverlening
De gemeente wenst niet in te gaan op de intergemeentelijke werking van de aanwijzend schatter.
Artikel 3
De intergemeentelijke samenwerking met IGEAN dienstverlening - die optreedt als zelfstandige groepering - neemt een aanvang op 1.01.2026.
Artikel 4
IGEAN dienstverlening zal jaarlijks per activiteit aan alle deelnemers het bedrag van de raming opvragen bij wijze van voorschot.
Het voorschot voor 2026 zal opgevraagd worden tegen uiterlijk 31.10.2025. Daarna zal het voorschot opgevraagd worden nadat de jaarlijkse afrekening voorgelegd werd.
Artikel 5
Een ondertekend exemplaar van deze beslissing zal digitaal bezorgd worden aan IGEAN dienstverlening.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Sinds augustus 2021 werken de lokale besturen van Aartselaar, Boom, Hemiksem, Niel en Rumst samen aan een intergemeentelijke preventiewerking in Eerstelijnszone RupeLaar, met ondersteuning van de Vlaamse overheid. Gelet op de verdere subsidiëring en de toetreding van het lokaal bestuur Schelle vanaf 1 januari 2026, is het nodig een nieuwe samenwerkingsovereenkomst te sluiten die de werking, beheer, financiering en rolverdeling vastlegt voor de periode vanaf 1 januari 2025.
De samenwerkingsovereenkomst regelt de oprichting en werking van een gezamenlijke preventiewerking die inwoners, bezoekers en werknemers stimuleert tot gezond gedrag via interventies en kwaliteitsvolle projecten. Ze beschrijft het toepassingsgebied, de looptijd (met evaluatiemoment in 2027), de beheersstructuur, de financiering en de taken van de betrokken partners.
Het jaarlijks bedrag van de subsidie van de Vlaamse overheid bedraagt € 3.000 per gemeente, vermeerderd met een bedrag van € 0,08 per inwoner en € 0,16 per inwoner die recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming in het kader van het RIZIV. Het bedrag van de Vlaamse subsidie wordt rechtstreeks gestort aan de beheerder van de intergemeentelijke preventiewerking.
Elke gemeente draagt daarnaast minstens hetzelfde bedrag bij als cofinanciering.
Deze gemeentelijke uitgave is voorzien op GBB-ALG/0985-00/6430100 “Tussenkomst in exploitatiekosten”.
Enig artikel
De samenwerkingsovereenkomst in het kader van de intergemeentelijke preventiewerking in Eerstelijnszone RupeLaar goed te keuren zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en verdere aanpassingen, artikel 56, § 2.
Artikel 6 1. c van de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
Het besluit van 8 april 2011, alsmede in het Ministerieel besluit van 20 maart 2023 betreffende de keuring van de binneninstallatie, de niet-aangesloten binneninstallatie, de installatie voor tweedecircuitwater en de privéwaterafvoer:
Art. 12/1, §3, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten. Ministerieel besluit van 20 maart 2023.
Art. 23: De exploitant voorziet in een digitaal registratiesysteem waarin alle keuringsdossiers worden opgenomen.
Artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens.
AquaFlanders VZW is de federatie van de Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerders die de belangen van haar leden vertegenwoordigt en gespecialiseerd is in het waterbeheer, alsmede het informeren en sensibiliseren van duurzaam watergebruik. In dit protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de elektronische mededeling van de persoonsgegevens zoals omschreven in artikel 3 door AquaFlanders aan Gemeente uiteengezet.
Gemeenten voeren een actief lokaal waterbeleid. De gemeente verleent omgevings- vergunningen en houdt, middels tussenkomst van de op het niveau van de gemeente conform de geldende regels aangeduide of belaste ambtenaren, toezicht op de correcte uitvoering van verleende omgevingsvergunningen. Om de opdrachten in het kader van de omgevingsvergunningen te kunnen uitvoeren, inbegrepen het opzetten en uitvoeren van een controle- en handhavingsbeleid door de bevoegde gemeentelijke ambtenaren, is het voor de gemeente noodzakelijk om toegang te krijgen tot de gegevens over de privéwaterafvoer uit de keuringsdatabanken van de samenwerkingsverbanden met derden zoals bedoeld in art. 12/1§3 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het Algemeen Waterverkoopreglement (hierna “besluit van 8 april 2011” genoemd).
AquaFlanders verleent toegang tot de gegevens over de privéwaterafvoer en stelt het gebruik van een handhavingsmodule ter beschikking van de Gemeente in uitvoering van art. 12/1§3 van het besluit van 8 april 2011.
Gemeenten hebben vervolgens toegang tot:
De partijen wensen overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dat protocol wordt bekendgemaakt op de website van beide partijen.
De functionaris voor gegevensbescherming van AquaFlanders heeft op 14 november 2023 advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven.
De functionaris voor gegevensbescherming van De Gemeente heeft op 5 februari 2025 advies gegeven.
Dit protocol moet ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel
Het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van Aquaflanders naar Aartselaar goed te keuren.
Raadsleden Lea Den Abt en Kris Wils verlaten voor dit agendapunt de zitting wegens betrokkenheid.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Vlaamse Codex Wonen (VCW) van 2021, artikel 5.76 tot en met 5.78
Decreet van 16 juni 2006 betreffende het oprichten van de Vlaamse Grondenbank en houdende wijziging van diverse bepalingen, titel IV, hoofdstuk I, II en VI
Decreet van 25 mei 2007 houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten
Besluit Vlaamse Codex Wonen (BVCW) van 2021, boek 5, deel 6, artikel 5.208 tot en met artikel 5.209
De artikelen 60 tot en met 65 van het decreet van 21 april 2023 ‘tot wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen’ hebben de regeling van het voorkooprecht in deel 6 van boek 5 van de Vlaamse Codex Wonen (VCW) van 2021 met ingang van 9 juni 2023 gewijzigd.
Het functioneel voorkooprecht op basis van het leegstandsregister, het register van verwaarloosde woningen en gebouwen en de Vlaamse inventaris voor ongeschikte en onbewoonbare woningen (VIVOO) werd geschrapt.
Het aantal begunstigden van het recht van voorkoop op basis van de Vlaamse Codex Wonen werd beperkt tot de woonmaatschappijen en de gemeenten. Ook de bestemming is gewijzigd: de woonmaatschappij en de gemeente kunnen het recht van voorkoop uitoefenen met het oog op de verruiming of ter ondersteuning van het woonaanbod in eigendom of beheer van de woonmaatschappij.
Sinds 9 juni 2023 is het de gemeente die een afbakening maakt van percelen en gebouwen waarop het recht van voorkoop van toepassing is. Alleen percelen en gebouwen gelegen in een zone bestemd voor wonen komen in aanmerking.
De afbakening moet bij gemeenteraadsbesluit gebeuren en voldoende onderbouwd zijn. De gemeente houdt daarbij rekening met het gevoerde huisvestingsbeleid, aangezien het perceel of gebouw dat door de uitoefening van het recht van voorkoop is gekocht, een specifieke bestemming moet hebben.
Artikel 5.76, §3 van de Vlaamse Codex Wonen voorziet uitzonderingen op het recht van voorkoop. Zo wordt het recht van voorkoop niet aangeboden in geval van een particuliere aankoop van een eerste en enige gezinswoning, of een perceel bouwgrond, met het oog op eigen bewoning.
De gemaakte afbakening geldt voor maximaal 15 jaar vanaf de inwerkingtreding van het gemeenteraadsbesluit. Zij is pas uitvoerbaar indien de afbakening via het digitaal platform Recht van Voorkoop is aangeleverd en zichtbaar is in het themabestand ‘Recht van Voorkoop’, te raadplegen via Geopunt.
De gemeente Aartselaar wenst een recht van voorkoop in te stellen conform deze nieuwe regeling op twee percelen gelegen naast Chalet Den Hamer en het Cultureel Centrum Het Aambeeld, met het oog op de mogelijke ontwikkeling van een strategisch project. De ligging van deze percelen biedt een uitzonderlijke kans voor het realiseren van betaalbaar en kwaliteitsvol wonen in de kern, gekoppeld aan gemeenschapsvoorzieningen.
De gemeente Aartselaar wenst een actief lokaal woonbeleid te voeren waarbij de gemeente zorgt voor voldoende een betaalbaar en kwaliteitsvol aanbod aan wonen met voldoende buurtvoorzieningen voor verschillende doelgroepen.
De percelen van della Faillelaan 14 met kadastrale nummers 11001B0210/00E004, 11001B0210/00A004 en della Faillelaan 19 met kadastrale nummer 11001B0226/00H000 bevinden zich binnen een woongebied, grenzend aan publieke voorzieningen en nabij de dorpskern. Deze ligging maakt de percelen bijzonder geschikt voor de realisatie van een geïntegreerd project met publieke functies. De projectzone hiervan start vanaf het Laar waar de sociale woonmaatschappij Thuisrand percelen heeft verworven met het oog op het realiseren van een sociaal woonaanbod en loopt tot het CC 't Aambeeld en Chalet Den Hamer.
De betrokken percelen dienen om het lokale woonaanbod te ondersteunen met functies die de gehele woonkern versterken zoals een buitenschoolse kinderopvang, het voorzien van plaatsen waar de buurt kan samenkomen (bv. zaaltjes) en/of het integreren van culturele voorzieningen zoals bijvoorbeeld de bibliotheek.
Om deze beleidsdoelstellingen te ondersteunen, wenst de gemeente een recht van voorkoop in te stellen op de betrokken percelen conform de Vlaamse Wooncode.
Raadslid Rudy Siebens zal namens de Samen NAP-fractie tegenstemmen omdat eigendom van de kerkfabriek tussen de percelen zit.
Na bespreking.
Artikel 1
Het recht van voorkoop, soorttype Vlaamse Codex Wonen, in te stellen op de volgende percelen en panden:
| Adres |
CAPAKEY |
Begunstigden |
Soorttype |
Begindatum (optioneel) |
Einddatum (max 15 jaar) |
| della Faillelaan 14, 2630 Aartselaar |
11001B0210/00E004, |
Gemeente Aartselaar |
34 |
15/09/2025 |
14/09/2040 |
| della Faillelaan 19, 2630 Aartselaar |
|
Gemeente Aartselaar |
34 |
15/09/2025 |
14/09/2040 |
Artikel 2
Dit voorkooprecht wordt ingesteld met het oog op de realisatie van een lokaal strategisch woonproject met bijzondere aandacht voor functionele verwevenheid met buurtfuncties, ruimtelijke kwaliteit en sociale meerwaarde.
Artikel 3
De gemeentelijke diensten worden belast met:
Artikel 4
Dit besluit geldt voor een maximale duur van 15 jaar vanaf de datum van goedkeuring, tenzij eerder opgeheven door de gemeenteraad.
Artikel 5
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het Agentschap Wonen in Vlaanderen en aan het Vlaams Vastgoedinformatieplatform.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het Agentschap voor Natuur en Bos wenst, namens het Vlaams Gewest, gronden te verwerven in het kader van natuurbeheer en -bescherming. Deze gronden worden momenteel gepacht door de heer Lieven Ruytjens. Om de eigendomsoverdracht mogelijk te maken, is een voorafgaande pachtbeëindiging noodzakelijk.
De heer Lieven Ruytjens en de gemeente Aartselaar, vertegenwoordigd door de bevoegde mandatarissen, sloten een akkoord om de pacht te beëindigen onder de opschortende voorwaarde van de effectieve verwerving van het goed door het Vlaams Gewest. De pachter ziet af van zijn voorkooprecht en ontvangt als vergoeding voor de pachtbeëindiging een bedrag van € 48.700, te betalen door het agentschap natuur en bos (ANB). Tot 31 december 2026 behoudt de pachter kosteloos gebruiksrecht op het goed, tenzij hij het voordien vrijwillig vrijgeeft. De beëindiging en vergoeding worden in detail geregeld in een authentieke akte verleden door de Vlaamse commissaris.
Artikel 1
Principieel akkoord te gaan met de beëindiging van de pachtovereenkomst met de heer Lieven Ruytjens, onder opschortende voorwaarde van verwerving van het betrokken goed door het Vlaams Gewest.
Artikel 2
De gemeenteraad bevestigt dat er geen vernietiging plaatsvond binnen de termijn van het algemeen bestuurlijk toezicht, en dat de beslissing dus uitvoerbaar is.
Artikel 3
De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad te machtigen om de akte van pachtbeëindiging te ondertekenen en de verdere administratieve afhandeling te verzekeren.
Het gemeentelijk reglement voor de toekenning van 'Projectsubsidies voor buurt-overschrijdende vrijetijdsprojecten ', goedgekeurd op de gemeenteraad d.d. 18.12.2023.
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 28.04.2025 i.v.m. toekenning van € 1250 aan 'projectsubsidies voor buurt-overschrijdende vrijetijdsprojecten' aan 'Scouts 92ste' voor de organisatie van hun 'After Work Party' dd. 01.05.2025.
Het ingediende evaluatieverslag en bijlagen door 'Viktor Segers - Scouts 92ste' d.d. 20.06.2025.
Na goedkeuring van de aanvraag 'projectsubsidies voor buurt-overschrijdende vrijetijdsprojecten' door de gemeenteraad d.d. 28.04.2025 werd aan de 'Scouts 92ste' een voorschot van 60% van de toegekende subsidies uitbetaald nl. € 750.
Het ingediende evaluatieverslag incl. bijlagen werd afgetoetst aan de vereisten opgenomen in het gemeentelijk reglement voor de toekenning van 'Projectsubsidies voor buurt-overschrijdende vrijetijdsprojecten'. De cultuurdienst vroeg bijkomende informatie op i.v.m. de ingediende afrekening en deed - na overleg met de Scouts 92ste - de nodige aanpassingen in de berekening.
Aangezien de ingediende evaluatie voldoet aan de vereisten, kan het saldo van 40%, nl. € 500 uitbetaald worden.
Enig Artikel
Het ingediende evaluatieverslag van de 'Viktor Segers - Scouts 92ste' over de 'After Work Party' op 01.05.25 goed te keuren en de financiële dienst de opdracht te geven de resterende projectsubsidie van € 500 uit te betalen aan Scouts 92ste' op het rekeningnummer BE94 7331 3208 3314 (Wontolla vzw).
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 31 mei 2021 houdende de goedkeuring van de statuten van de Raad voor Ontwikkelingssamenwerking Aartselaar.
Het besluit van de gemeenteraad van 17 maart 2025 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Raad voor Ontwikkelingssamenwerking Aartselaar.
Het verslag van de Raad voor Ontwikkelingssamenwerking met het subsidievoorstel projectenwerking voor werkjaar 2025.
Het advies van de gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking (ROSA) om aan 9 projectaanvragen een subsidie toe te kennen, ten laste van het budget 2025.
Daarnaast werd één aanvraag, van Humasol, als niet ontvankelijk beoordeeld. Deze aanvraag voldeed niet aan twee van de ontvankelijkheidscriteria, met name:
de aanvrager is niet langer gedomicilieerd in Aartselaar;
er werd geen evaluatieverslag ingediend over de subsidies toegekend in 2024.
Artikel 1
Het advies van de gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking te volgen en er wordt € 30.000 vastgelegd van het in het budget 2025 voorziene krediet voor ontwikkelingssamenwerking voor de toekenning van subsidies aan onderstaande projecten:
| Aanvrager | Project | Locatie | Bedrag |
| Born in Africa | Studiebeurs Tasha | Zuid- Afrika | € 3482.00 |
| Broederlijk delen | Klimaatbestendige boerderijen | Oeganda | € 4064.00 |
| Exchange vzw | Fadeth Furnishers | Malawi | € 2678.00 |
| Lignaverda | Let's make the dessert great again | Senegal | € 4019.00 |
| Tearfund België | Paam Laafi - ICU bedden | Burkina Faso | € 3483.00 |
| Unizo | USSIA startersplatform | Oeganda | € 1600.00 |
| Rako | Basisonderwijs Taprom | Cambodja | € 4332.00 |
| Sahaja- Sawes | Duurzame landbouw Batwa | Oeganda | € 3573.00 |
| Yanfouom | Labo in school | Togo | € 2769.00 |
Artikel 2
Het projectvoorstel “Sikiliza Leo – Human waste recycling” van Humasol niet ontvankelijk te verklaren, aangezien:
de aanvrager niet langer gedomicilieerd is in Aartselaar;
geen evaluatieverslag werd ingediend over de subsidie voor 2024.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan de financiële dienst.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 27bis, §4, 37 en 37bis;
Artikel II.21 Bestuursdecreet;
Nieuwe of gewijzigde regelgeving:
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Het schoolreglement als dusdanig bevat in principe enkel wat decretaal wordt opgelegd;
Andere, eerder specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure;
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord;
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) dat goedgekeurd werd op 24 juni 2024 is aan actualisatie toe wegens nieuwe of gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving;
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op 12 juni 2025 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden (het verslag is opgenomen als bijlage) en het gemeentebestuur volgt het resultaat.
De aanpassingen komen tegemoet aan de nieuwe of gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.
Na bespreking.
Artikel 1
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2024 wordt opgeheven.
Artikel 2
Het hierbij gevoegde schoolreglement met inbegrip van de infobrochure wordt vastgesteld.
Artikel 3
Het schoolreglement voor het gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure zoals bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking te stellen (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Artikel 40 van het Decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Statuten van de bv Thuisrand.
Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde.
Reparatiebesluit van de Vlaamse regering van 10 november 2022 of het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
Beslissing van de Vlaamse regering van 23 maart 2023 tot erkenning van de woonmaatschappij Thuisrand.
De brief van 3 september 2025 dat de gemeente ontvangen heeft van woonmaatschappij Thuisrand met de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van 14.10.2025 met als agenda:
1. Onderzoek van de documenten en verslagen die kosteloos ter beschikking van de aandeelhouders werden gesteld overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 12:61, 12:62 en 12:64 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, met name:
1.1 Kennisneming en bespreking door de aandeelhouders van het gezamenlijk voorstel tot met splitsing door overneming gelijk gestelde verrichting, in de zin van artikel 12:59 juncto artikel 12:8 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, hierna partiële splitsing genoemd, opgesteld door het bestuursorgaan van de Partieel te Splitsen Vennootschap “Thuisrand” en het bestuursorgaan van de Overnemende Vennootschap “Woonhaven Antwerpen”, en vervolgens neergelegd op de griffie van de Ondernemingsrechtbank te Antwerpen (afdeling Antwerpen) op 15 juli 2025, gepubliceerd in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 24 juli daarna onder nummers 25094862 (voor de Overnemende Vennootschap “Woonhaven Antwerpen”), 25094863 (voor de “Partieel te Splitsen Vennootschap” “Thuisrand”, in het kader van een met splitsing door overneming gelijk gestelde verrichting die betrekking heeft op de afsplitsing vanuit Thuisrand naar Woonhaven, voor wat betreft het patrimonium gelegen te Borsbeek.
1.2 De verslagen opgesteld, overeenkomstig de artikelen 12:61 en 12:62 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, met name:
A. het splitsingsverslag van het bestuursorgaan van de Partieel te Splitsen Vennootschap “Thuisrand” betreffende het voorstel tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:61 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
B. het controleverslag van de Commissaris van de Partieel te Splitsen Vennootschap “Thuisrand”, te weten Groupe Audit Belgium, vertegenwoordigd door David Augustinus, bedrijfsrevisor, gevestigd te 1090 Jette, Burgemeester Etienne Demunterl. 5 bus 10, met ondernemingsnummer 0434.720.148, betreffende het voorstel tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:62 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
C. het controleverslag van de Commissaris van “Woonhaven Antwerpen”, te weten Callens - Vandelanotte, vertegenwoordigd door Ken Snoeks, bedrijfsrevisor, gevestigd te 8500 Kortrijk, President Kennedypark 1A, met ondernemingsnummer 0433.608.707, betreffende het voorstel tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:62 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
1.3 Mededeling overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen van elke eventuele belangrijke wijziging in het actief of passief van het vermogen van de Partieel te Splitsen Vennootschap sedert de datum van het voorstel tot partiële splitsing.
2. PARTIËLE SPLITSING
2.1 Goedkeuring van de partiële splitsing, onder opschortende voorwaarde van goedkeuring/aanvaarding door de algemene vergadering van de Overnemende Vennootschap van de inbreng in natura als gevolg van de partiële splitsing door overneming zonder ontbinding noch vereffening van de besloten vennootschap “Thuisrand”, met zetel te 2600 Antwerpen (Berchem), BTW BE0404.710.724, RPR Antwerpen afdeling Antwerpen 0404.710.724, overeenkomstig het voorstel tot partiële splitsing en in toepassing van artikel 12:8 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, waarbij “Thuisrand”, zonder te worden ontbonden en vereffend, één deel van haar vermogen, zowel activa als passiva, rechten en verplichtingen overdraagt aan de Overnemende Vennootschap, te weten Besloten vennootschap “Woonhaven Antwerpen”, overeenkomstig de bepalingen en voorwaarden van voormeld voorstel tot partiële splitsing.
De partiële splitsing zal geschieden op basis van een splitsingsbalans afgesloten op 31 december 2024, zoals opgevat in het voorstel tot partiële splitsing.
2.2 Goedkeuring dat de verrichtingen betreffende de ingebrachte vermogensbestanddelen van de Partieel te Splitsen Vennootschap “Thuisrand” boekhoudkundig en fiscaal geacht worden te zijn verricht voor rekening van de Overnemende Vennootschap “Woonhaven Antwerpen” vanaf 1 januari 2025.
2.3 Goedkeuring dat er aan de aandeelhouders van de Partieel te Splitsen Vennootschap “Thuisrand” per bestaand aandeel van “Thuisrand” 28,9769967 nieuwe aandelen van de Overnemende Vennootschap “Woonhaven Antwerpen” zullen worden uitgereikt die van dezelfde aard zijn als de thans bestaande aandelen van de Overnemende Vennootschap “Woonhaven Antwerpen”, zodat er in totaal tweehonderddrieënveertigduizend vierhonderddrieënveertig (243.443) nieuwe aandelen worden uitgereikt door “Woonhaven Antwerpen”, die proportioneel verdeeld zullen worden onder de huidige aandeelhouders van de Partieel te Splitsen Vennootschap “Thuisrand”, naar evenredigheid van hun bestaand aandeel in de Partieel te Splitsen Vennootschap “Thuisrand”.
Bij de toebedeling van de nieuwe, door de Overnemende Vennootschap uit te geven aandelen, aan de aandeelhouders van Thuisrand, zal vanzelfsprekend wel rekening worden gehouden met de aandeelhoudersstructuur zoals die bestaat op de datum waarop tot de Partiële Splitsing wordt beslist. Aandeelhouders van Thuisrand die voor die datum zijn uitgetreden, zullen geen aandelen van de Overnemende Vennootschap ontvangen.
Bij de toekenning van de nieuwe aandelen van de Overnemende Vennootschap wordt afgerond tot de onderste eenheid (bij de totaalberekening), terwijl bij de individuele berekening per aandeelhouder wordt afgerond naar de lagere of hogere eenheid overeenkomstig de gebruikelijke principes. Er wordt steeds minstens één aandeel in de Overnemende Vennootschap toegekend aan elk van de aandeelhouders van de Partieel te Splitsen Vennootschap.
2.4 Wijze van uitreiking van de aandelen in de Overnemende Vennootschap.
2.5 Goedkeuring dat de nieuw uitgegeven aandelen delen in de winst vanaf 1 januari 2025 en delen in het resultaat dat eerder is opgebouwd, rekening houdende dat de betrokken vennootschappen kwalificeren als woonmaatschappijen en de aandeelhouders slechts een beperkt vermogensvoordeel nastreven. Het dividendrecht van de aandeelhouders wordt benaderd als een (beperkte) rentevergoeding op het door de aandeelhouders werkelijk gestorte bedrag van de aandelen. Het resterende gedeelte van de winst wordt toegevoegd aan de reservefondsen of uitgekeerd aan de door de algemene vergadering bepaalde hulp en bijstand voor organisaties met een sociaal doel.
2.6 Rechten die de Overnemende Vennootschap toekent aan de aandeelhouders van de Partieel te Splitsen Vennootschap, die bijzondere rechten hebben en aan de houders van andere effecten dan aandelen, of de jegens hen voorgestelde maatregelen (artikel 12:59, 6° Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen).
2.7 Nauwkeurige beschrijving en verdeling van de aan de Overnemende Vennootschap over te dragen delen van de activa en passiva van het vermogen.
2.8 Vaststelling van de overgang van het vermogen van de Partieel te Splitsen Vennootschap naar de Overnemende Vennootschap, als gevolg van de partiële splitsing door overneming, met inbegrip van de beschrijving van de onroerende goederen en eventuele andere vermogensbestanddelen, onderworpen aan bijzondere publiciteit, die eigendom zijn van de Partieel te Splitsen Vennootschap en in het kader van de voorgestelde partiële splitsing zullen overgaan naar de Overnemende Vennootschap, en vaststelling van de overgangsvoorwaarden.
3. Verplaatsing van de datum van de gewone algemene vergadering naar de laatste donderdag van de maand mei om 18u00.
4. Vaststelling van de totstandkoming van de partiële splitsing onder opschortende voorwaarde van goedkeuring/aanvaarding door de algemene vergadering van de Overnemende Vennootschap “Woonhaven Antwerpen”.
5. Machtiging aan de bestuurders voor de uitvoering van de genomen besluiten, onder meer om:
- een gecoördineerde tekst van de statuten van de Partieel te Splitsen Vennootschap op te stellen, in overeenstemming met wat voorafgaat;
- de formaliteiten van openbaarmaking van de partiële splitsing te verrichten met betrekking tot de Partieel te Splitsen Vennootschap;
- het nodige te doen tot aanpassing van het aandelenregister van de vennootschap en tot registratie van de verwerving van aandelen in de Overnemende Vennootschap door de aandeelhouders van de Partieel te Splitsen Vennootschap in het aandelenregister van de Overnemende Vennootschap.
6. Opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.
Om te voldoen aan de statutaire voorschriften, zullen de afgevaardigden van de aandeelhouders drager zijn van een volmacht, die voor de Gemeente, OCMW, provincie en stad te verstrekken is bij beslissing van de bevoegde personen.
De deelname van de gemeente aan de (buitengewone) algemene vergaderingen van woonmaatschappij Thuisrand en de noodzaak kennis te nemen van de agenda en deze goed te keuren.
Artikel 1
Goedkeuring te verlenen aan de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van 14.10.2025.
Artikel 2
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van 14.10.2025, overeenkomstig deze beslissing te stemmen alsook de voorgestelde benoeming(en) goed te keuren, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Asfalteringswerken Solhofdreef” werd een bestek met nr. TD/2025/08 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 35.950,41 excl. btw of € 43.500,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie WEGEN-AC01).
Artikel 1
Het bestek met nr. TD/2025/08 en de raming voor de opdracht “Asfalteringswerken Solhofdreef”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 35.950,41 excl. btw of € 43.500,00 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie WEGEN-AC01).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid (B.S. 31.07.2007 en erratum 01.10.2007), artikel 68.
Ministeriële omzendbrief van 24 september 2024 betreffende de onderrichtingen voor de opmaak van de begroting van de hulpverleningszones voor 2025 en de bijhorende begrotingswijziging.
De zoneraad van Hulpverleningszone Rivierenland heeft op 4 juli 2025 en 5 september 2025 de dotaties voor de periode 2026-2031 vastgelegd, zowel op het vlak van de totale jaarlijkse dotaties als de verdeling ervan over de aangesloten gemeenten. De goedkeuring door de gemeenteraad is noodzakelijk om de ontwerpbegroting voor te leggen aan de zoneraad en de meerjarenplanning van de gemeente af te ronden.
De zoneraad van 4 juli 2025 keurde een jaarlijkse exploitatiedotatie van 27.483.368 euro en een jaarlijkse investeringsdotatie van 500.000 euro goed voor de periode 2026-2031. Op 5 september 2025 werd de verdeelsleutel over de gemeenten vastgelegd, waarbij 75% wordt gebaseerd op het inwonersaantal van 1 januari 2025 en 25% op aanvullende parameters zoals oppervlakte, inkomen en risico’s, zoals bepaald in de Wet op de Civiele Veiligheid. De gemeentelijke dotaties worden opgenomen in het meerjarenplan en zijn essentieel voor de werkingsmiddelen en investeringen van de hulpverleningszone. Voor de gemeente Aartselaar bedraagt de jaarlijkse exploitatiedotatie 933.046 euro en de jaarlijkse investeringsdotatie 16.975,13 euro.
Na bespreking.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord voor de dienstjaren 2026-2031 met een jaarlijkse exploitatiedotatie van 933.046 euro en een jaarlijkse investeringsdotatie van 16.975,13 euro aan Hulpverleningszone Rivierenland, en zal dit inschrijven in het gemeentelijke meerjarenplan.
Artikel 2
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de zonesecretaris van Hulpverleningszone Rivierenland.
Mondelinge vraag ingediend door raadslid Rita Ceulemans (Vlaams Belang) m.b.t. "standplaats Vlaams Belang op de jaarmarkt"
Een belangrijke reden voor een politieke partij om op de jaarmarkt aanwezig te zijn is om gezien te worden en zoveel mogelijk burgers aan te spreken. Waar kan je dan beter staan met je stand dan in de hoofdstraat, in dit geval in de Kapellestraat.
Het puzzelen lag blijkbaar moeilijk dit jaar. De stand van Vlaams Belang paste niet in het democratische plaatje. Als enige politieke partij stond Vlaams Belang ‘apart’.
Vragen:
Dat zijn veel vragen. Voor de antwoorden heb ik beroep moeten doen op onze evenementencel. Hun antwoord is duidelijk. De opmaak van het standenplan van de jaarmarkt wordt ieder jaar objectief en politiekonafhankelijk, door de evenementencel opgemaakt zonder inmenging van het college. Daar houden wij ons, en dat kan ik in eer en geweten zeggen, absoluut niet mee bezig.
Zo’n jaarmarkt is altijd een hele puzzel die gelegd moet worden. Dit werkt immers anders dan het marktplan van de wekelijkse markt, waar steeds op dezelfde plaatsen hetzelfde aantal meters vrije ruimte wordt ingetekend.
Er wordt rekening gehouden met volgende zaken:
Welke handelszaken doen mee, en hoeveel ruimte is er daartussen om andere standhouders te plaatsen. Zo was er dit jaar minder plaats in Kapellestraat en op het Laar, door meer deelnemende zaken, zoals de Egyptenaar op het Laar en de snoepwinkel in de Kapellestraat.
Zoveel mogelijk vrijhouden van doorgang naar ingang handelszaken
Spreiding van standen die dezelfde producten aanbieden
Spreiding van de standen van politieke partijen over de ganse jaarmarkt (d.i. Laar, Kapellestraat, Carillolei), omdat dit soms bottlenecks zijn waar veel bezoekers blijven staan en om bezoekers niet het gevoel te geven dat ze over een politieke markt lopen (wat het soms wel is)
Wie heeft er elektriciteit nodig, wie niet en hoe zwaar moet die zijn (standen Carillolei zijn te moeilijk om van stroom te voorzien, dus zoveel mogelijk standen met elektriciteit moesten een plaats krijgen op het Laar en in Kapellestraat). Ik vermoed dat dit laatste ook de reden is geweest om jullie te in de Carillolei te plaatsen.
De evenementencel moet hierin zijn onafhankelijkheid kunnen behouden om het organisatorisch rond te krijgen.
Ze mailen niet naar alle standhouders alle grondplannen door, enkel het plan dat nodig is voor de praktische organisatie: in welke straat sta je, en waar juist.
Dat doen ze bewust om te voorkomen dat elke standhouder zou gaan onderhandelen over een andere (betere?) plaats. Dat zou echt niet haalbaar zijn.
Het volledige grondplan kan op vraag altijd worden ingekeken bij de evenementencel. Gewoon even een mailtje sturen of bellen voor een afspraak op het gemeentehuis.
Naar volgend jaar toe (en misschien ook nog 2027): afhankelijk van de start van de werken in Laar en Kapellestraat: grondplan zal er sowieso anders uitzien, afhankelijk van beschikbare ruimte. Doelstelling blijft wel om de jaarmarkt te laten doorgaan op de normale datum.
Het is eigenlijk jammer dat jullie die vraag tijdens een GR stellen. Ik heb het nagevraagd en onze evenementencel heeft niet voor, niet tijdens en ook niet na de jaarmarkt een signaal gekregen dat jullie slecht stonden? Van andere standhouders in de Carillolei hebben ze geen klachten gekregen. Ik ben zelf over heel de markt gewandeld en er was op de drukste momenten overal veel volk, ook in de Carillolei. Er werd zo een mooie verbinding gemaakt met de kunstenaarsmarkt op de parking van de academie en met Huis van het Kind.
Door het drukkende warme weer viel de publieksstroom echter vroeger stil dan anders, ook in de Kapellestraat en op het Laar.
En ja, er was nog vrije ruimte in de Kapellestraat, maar die was er niet bij de opmaak van het plan. Op het plan stond alles volgepland tot hoek Stijn Streuvelslaan. Last minute hebben er een aantal standhouders hun kat gestuurd/afgebeld. Aan hen wordt gevraagd een bewijs van afwezigheid binnen te brengen, anders retributie van 50 euro vlg. reglement op gelegenheidsmarkten.
Mondelinge vraag ingediend door raadslid Kris Wils (Samen NAP) m.b.t. "wegdek van Solhofdreef"
Vanaf begin februari 2013 zijn fietsers de baas in de Solhofdreef. Het gemeentebestuur besliste een deel van de Solhofdreef om te vormen tot fietsstraat. Het wegdek van deze fietstraat is momenteel in een zeer slechte staat en dient dringend aangepakt te worden.
Samen NAP diende een extra agenda punt op de gemeenteraad van 28 april 2025 in en vroeg dat het herstellen / vernieuwen van het wegdek ( diepe putten verwijderen ) ten laatste voor 1 september 2025 zou gebeuren. Onze vraag werd unaniem goedgekeurd. Op 10 september 2025 stellen we vast dat er geen herstelling / vernieuwing werd uitgevoerd.
Vragen:
Antwoord van schepen Hans Cops (N-VA):
Het klopt dat we eind april hebben bevestigd dat we de Solhofdreef zouden aanpakken, tussen de Kleistraat en de Beukennotendreef. Hoe die werken precies zouden gebeuren, konden we toen nog niet zeggen, omdat we eerst het verslag van de boomdeskundigen moesten afwachten.
In juni, tijdens een mondelinge vraag van Groen over de beuken, heb ik bevestigd dat de asfalteringswerken wél konden doorgaan op basis van dat rapport. Onze technische dienst kreeg toen de opdracht om de plannen uit te werken, zodat we in oktober konden uitvoeren. Ondertussen werden voor die gemeenteraad van juni trouwens al enkele putten gedicht. Alles zo herstellen met dat product zou echter duizenden euro’s gekost hebben.
Het aanbestedingsdossier is pas afgelopen maandag volledig verklaar en goedgekeurd door onze administratie die de overheidsopdrachten opvolgt. We hebben het dan meteen via de voorzitter op de agenda gezet. Nu is het wachten op de indieningen, zodat we snel een aannemer kunnen aanstellen. Oktober zal zoals gezegd in juni niet lukken, hopelijk november wel.
Mondelinge vraag ingediend door raadslid Kris Wils (Samen NAP) m.b.t. "Nieuwe parking"
Een (tijdelijk) openbare parking tussen Leon Gilliotlaan en Carillolei wordt momenteel aangelegd. In beide straten zijn scholen aanwezig.
Vragen:
De in- en uitgang van deze tijdelijke parking is, net zoals vroeger enkel via de Leon Gilliotlaan. Vermits de oude muur nu afgebroken werd, is de zichtbaarheid veel beter. Bovendien is de in- en uitrit nu wat verder in de Leon Gilliotlaan, wat ook bijdraagt tot minder gevaarlijk.
Tijdens de verkeerscel die deze ochtend plaats vond werd nog meer duidelijk dat deze in- en uitgang een verbetering is, de zichtbaarheid wordt niet geremd door geparkeerde voertuigen voor de ingang, aangezien daar een onderbroken stippellijn is midden op de weg en en bovendien gele strepen langs de stoeprand zijn aangebracht zodat parkeren daar niet meer mag.
Wat betreft fietsers en voetgangers: die kunnen nog steeds zoals voorheen gewoon doorsteken. Voor fietsers is het niet de bedoeling om dit al fietsend te doen, zij kunnen gebruik maken van de bredere uitrit in de Carillolei. Voetgangers kunnen nog steeds de smallere uitgang naast het schoolgebouw gebruiken. Omwille van de omega beugel daar is fietsen daar ook niet meer mogelijk. Hierdoor is het voor voetgangers langs die zijde in de Carillolei ook minder onveilig.
Er staat trouwens nog een en ander af te werken vooraleer de oplevering kan gebeuren. De gevelbekleding wordt nog geplaatst en aansluitend zal de randafwerking gebeuren. Wat daarna nog dient te gebeuren zullen we met onze eigen diensten aanpakken, zoals bijvoorbeeld signalisatie, belijning, beplanting…
Vragen:
U heeft gelijk, er ontstond heel wat commotie naar aanleiding van het aanbrengen van het formulier aan de palen waar parkeerplaatsen voor gehandicapten zijn.
Ik schets jullie even wat de aanleiding hiervoor was. Zoals jullie als gemeenteraadsleden in de verslagen van het college kunnen lezen, wordt door inwoners regelmatig de vraag gesteld om een parkeerplaats voor gehandicapten te verkrijgen voor hun woning. Deze vraag wordt steeds zorgvuldig onderzocht en indien geen discussie hierover bestaat, krijgt de inwoner de gevraagde parkeerplaats.
Tijdens een nieuwe aanvraag in juli merkten we dat deze aanvraag er kwam omdat de bewoner verhuisde naar een andere straat in Aartselaar en de vraag was dan ook of de voorbehouden parkeerplaats op het oude adres behouden zou blijven of niet. Dan bleek dat slechts de laatste jaren een lijst werd bijgehouden van waar en door wie een aanvraag voor zo’n plaats gebeurde en toegekend werd. Vroeger werd dit niet bijgehouden. Daardoor weten onze diensten vaak niets over de plaats van de aangevraagde plaatsen. Er komen immers ook regelmatig mails of vragen binnen van mensen, veelal buren, die zeggen dat een bepaalde plaats best geschrapt zou moeten worden omdat de persoon die deze plaats destijds aangevraagd heeft er niet meer woont.
Om dit allemaal in kaart te brengen werd dan ook beslist aan onze dienst te vragen dit trachten op te lijsten. Maar dat kan natuurlijk niet zonder medewerking van de gebruikers. Ik wil hierbij duidelijk stellen dat het absoluut niet de bedoeling is veel van deze plaatsen weg te nemen, integendeel zelfs. Aan de gebruikers wordt gevraagd door te geven welke plaats ze gebruiken, dit ook voor de algemene openbare plaatsen op bijv. het Laar, aan het kerkhof, e.d.. Op deze manier kan onze dienst nagaan of er wel voldoende plaatsen voorzien zijn of er op bepaalde plaatsen beter één of meerdere extra plaatsen gecreëerd zouden moeten worden. Dit is zeker cruciaal ivm de heraanleg van het Laar en de Kapellestraat, maar ook elders kan dit duidelijkheid scheppen.
De huidige toestand is de volgende: er zijn 34 algemene parkeerplaatsen voor gehandicapten, de situatie voor de Kapellestraat wordt uiteraard aangepast bij de heraanleg. Verder zijn er 61 parkeerplaatsen voor gehandicapten voor gehandicapten verspreid over de verschillende wijken die door bewoners werden aangevraagd.
Is de communicatie correct verlopen? Neen, dat erkennen we zelf ook. De snelheid waarmee onze diensten hiermee aan de slag gingen was zeer snel, we hebben zelf de tekst die aan de palen hangt ook niet op voorhand gelezen, want hij werd meteen aan de palen gehangen. Maar onze dienst krijgt heel wat hulp van de gebruikers, heel veel mensen geven aan een bepaalde plaats te gebruiken. Op deze manier kan onze dienst besluiten trekken.
In elk geval zal waarschijnlijk eind september /begin oktober een evaluatie kunnen gebeuren.
Mondelinge vraag ingediend door raadslid Paul Rens (Iedereen1Aartselaar) m.b.t. "hotel op oude site van de bowlingzaal in Schelle"
Wij vernamen van een bezorgde inwoner van de Halfstraat dat er op de oude site van de bowlingzaak te Schelle een nieuw hotel zou gebouwd worden.
Vraag:
Zijn jullie als gemeentebestuur hiervan op de hoogte?
Zo ja, hoe hoog zal dit gebouw opgetrokken worden en vrezen jullie geen bijkomende verkeersoverlast op een reeds verzadigde A12?
Antwoord van burgemeester Sophie De Wit (N-VA):
De voorbije 5 à 6 jaar zijn wel vaker op informele wijze potentiële plannen voor die site afgetoetst bij de gemeente Aartselaar. Gaande van diverse soorten shoppingcentra, tot een woontoren, een hotel...
Geen van die voorstellen is echter tot nu toe concreet geworden, in de zin dat er ook effectief een omgevingsvergunning is ingediend.
Bij alle voorgaande projectvoorstellen werd vanuit Aartselaar steeds de suggestie gedaan om de Aartselaarse omwonenden te betrekken en hen te informeren over de plannen. Steeds hebben we ook meegedeeld dat het niet de bedoeling is dat er nog een ontsluiting is via de Halfstraat, zoals in het verleden met de vroegere bowling wél het geval was. Idealiter wordt dat daar zelfs afgesloten en komt er een groenscherm voor de omwonenden.
Enige tijd geleden werd -informeel- een nieuw voorstel voor een hotel ter info voorgelegd en zou hierover ook een informatiemoment voor de omwonenden door de initiatiefnemer zijn georganiseerd.
De site bevindt zich echter niet op Aartselaars grondgebied, maar op dat van de gemeente Schelle. Hooguit zal Aartselaar dus om advies gevraagd worden. U weet dat ik op een gemeenteraad hierop niet vooruit kan lopen noch hierover veel informatie, laat staan een standpunt kan geven. Voor zover ik weet, is er immers nog geen vraag tot advies bij de gemeente Aartselaar binnengekomen over een (definitief) plan. Vermoedelijk werd er nog geen vergunningsaanvraag ingediend.
Voor zulke projecten langs de A12/N177 zal ook AWV om advies worden gevraagd en zal de mobiliteit dus zeker bekeken worden. Afhankelijk van de grootte van het project moet de indiener ook een Mober opmaken.
Het behoort alleszins in zulke projecten tot de mogelijkheden dat de vergunningverlenende overheid lasten oplegt om de omliggende mobiliteit te verbeteren.
Maar zoals gezegd, kan ik daar hic et nunc weinig uitspraken over doen.
Mondelinge vraag ingediend door raadslid Marc Sorber (Iedereen1Aartselaar) m.b.t. "werken ter hoogte van Groenenhoek"
Momenteel vinden er werken plaats ter hoogte van de Groenenhoek. We stellen vast dat door deze werken er zich gevaarlijke verkeerssituaties voordoen, meer bepaald het veelvuldig negeren van een enkelrichtingsstraat die zich bovendien in de buurt van een schoolomgeving bevindt.
Vraag:
Hoe wil het gemeentebestuur deze gevaarlijke problematiek aanpakken?
Antwoord van schepen Hans Cops (N-VA):
Het klopt dat de opstart van de werken in de week van 1 september niet vlekkeloos is verlopen. Dat hebben onze diensten, de politie én ikzelf meteen vastgesteld. Daarom zijn er snel een aantal zaken rechtgezet: de werfhekken en verkeerslichten zijn verplaatst, de aannemer heeft extra signalisatie geplaatst op A12, Helststraat en Groenenhoek en vier plantvakken in de Helststraat zijn verwijderd en geasfalteerd. Dat heeft de doorstroming merkbaar verbeterd. Samen met het studiebureau en aannemer is er ook beslist om de werken op het kruispunt anders aan te pakken zodat we de tijd van de werken op het kruispunt gevoelig kunnen inkorten. Vermoedelijk zijn de werken aan de Cleydaellaan klaar op woensdag 24 september, misschien zelfs eerder.
Specifiek naar de Buerstedelei: in de eerste week stelde ik bijna dagelijks vast dat de enkelrichting werd genegeerd, ondanks meerdere barelen en verbodsborden. Daarom is op 4 september beslist toch nog een extra bareel te plaatsen, die pas de week nadien geplaatst is. Ik geef toe: ook die kan nog omzeild worden. De hele straat afsluiten lijkt eenvoudig, maar dat vraagt nieuwe plannen en goedkeuring van verschillende instanties en brengt ook zware aansprakelijkheidskwesties mee moest je dit pragmatisch omzeilen door eigen gemeentelijke signalisatie te plaatsen.
Een LIDAR plaatsen zoals vaak voorgesteld, klinkt logisch, maar zo’n toestel flitst enkel op snelheid, niet op het negeren van enkelrichting. Bovendien is het praktisch en financieel niet evident om die zomaar te verplaatsen. De LIDAR stond bovendien al ingepland in de Buerstedelei omdat we die bij de start van het schooljaar in elke schoolomgeving plaatsen. Daarnaast heeft de politie bevestigd bemande controles uit te voeren.
We hopen dat deze combinatie van maatregelen volstaat zolang de werken duren. Maar eerlijk, het blijft een zeer moeilijk verhaal als mensen zich gewoonweg niet houden aan de eenvoudige verkeersregels.
Mondelinge vraag ingediend door raadslid Lea Den Abt (Samen NAP) m.b.t." Kapel O.L Vrouw Middelares"
Omwille van privacy-redenen is de vraag en het antwoord niet openbaar.