Terug
Gepubliceerd op 24/03/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 15/03/2021 - 13:00

Aanvullend verkeersreglement voor de Reetsesteenweg. B1 appendix.

Aanwezig: Sophie De Wit, burgemeester-voorzitter
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, René Lauwers, Hilde Heyman, schepenen
Peter van Mechelen, Algemeen directeur


Het college besloot dat het weggedeelte (pad) naar de huisnummers 60 - 100 voorrang moet verlenen aan de Reetsesteenweg. Dit wordt aangeduid met het bord B1 met onderbord M10.

Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.

Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.

Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.

Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.

In het gemeentelijk mobiliteitsplan is een categorisering van wegen gemaakt waarbij de Reetsesteenweg een weg type I is en de zijstraten ondergeschikt zijn.
Het is aangewezen oversteekplaatsen voor voetgangers te voorzien aan de kruispunten.
De voorrangsregeling voor de gebruikers van het fietspad onderling aan het kruispunt met de Langlaarsteenweg en Kapellestraat is onduidelijk.
De doorstroming aan de kruispunt met de Pierstraat is moeilijk te optimaliseren met verkeerslichten.
Het verkeersbord C21 aan het begin van de Kapellestraat is niet voldoende zichtbaar voor het verkeer dat richting centrum rijdt en moet op voorhand aangekondigd worden.
De verkeerscel heeft voorgesteld om de bromfietsen klasse B te verbieden op het fietspad te rijden om de veiligheid van alle zwakke weggebruikers te verhogen.
Het pad naar de huisnummers 60-100 uitkomt op een dubbelrichting-fietspad, het is aangewezen op dit extra te benadrukken

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.
De veiligheid van de weggebruikers en het verkeer in het algemeen zo optimaal mogelijk dient verzekerd te worden.
Het gunstig advies dat de verkeerscel Aartselaar ter zake verstrekte.

Artikel 1    De verkeerslichten
Verkeerslichten aan het kruispunt met de Pierstraat:
- Er zijn verkeerslichten geplaatst volgens art. 64.1 §3 (KB 1/12/1975) die gelden voor de rijbaan in
alle richtingen: een oranje knipperlicht in plaats van het groene licht.
- Er zijn tweekleurige voetgangerslichten geplaatst volgens en 63 (KB 1/12/1975).
- Er zijn aparte fietserslichten geplaatst voor de fietsers die het fietspad van de Reetsesteenweg
volgen.
- De lichten voor de voetgangers en gebruikers van het fietspad worden naar groen geactiveerd bij
het gebruiken van de drukknop. Het overige verkeer krijgt dan in alle richtingen rood licht.


Artikel 2    De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17
§1. De Reetsesteenweg heeft voorrang tov:
- Langlaarsteenweg
- Oever
- Bekersveld
- Pierstraat
Dit wordt kenbaar gemaakt d.m.v. de verkeersborden B15 thv de kruispunten met desbetreffendestraten in beide richtingen.
De voorrangsregeling voor de gebruikers van het fietspad aan het kruispunt met de Langlaarsteenweg/Kapellestraat wordt verduidelijkt door het plaatsen van een bord B15 met een onderbord type VIII dat aanduidt dat Reetsesteenweg / Kapellestraat de hoofdweg is.

§2. Het weggedeelte (pad) naar de huisnummers 60 - 100 moet voorrang verlenen aan de Reetsesteenweg. Dit wordt aangeduid met het bord B1 met onderbord M10

§3. Aangezien de andere kruisingen paden of zandwegen betreffen, worden hiervoor geen voorrangsborden geplaatst.

§4. Het verkeer komende van het centrum van Aartselaar moet voorrang verlenen aan het andere verkeer bij het rechts afslaan naar de Pierstraat. Dit wordt aangeduid met het bord B1 met onderbord XI.


Artikel 3   De verbodsborden
§1. De snelheidsbeperking ten gevolge dat het gedeelte van de Reetsesteenweg tussen de Langlaarsteenweg en de Pierstraat deel uit maakt van de bebouwde kom, wordt benadrukt door borden C43 (50) met onderbord “herhaling”.
§2. Er is een snelheidsbeperking tot 50 km/h voor het gedeelte tussen het kruispunt met de Pierstraat en de gemeentegrens met Rumst aangeduid door de borden C43 (50). De borden C43 (50) worden geplaatst voorbij ieder kruispunt in beide richtingen.
§3. Een verkeersbord F25 geeft de vooraankondiging aan van de tonnagebeperking C21 (3.5t) voor het verkeer dat richting Kapellestraat rijdt.
§4. Het is verboden af te slaan van de Reetsesteenweg naar de Oever voor voertuigen van meer dan 3,5t “uitgezonderd plaatselijk verkeer”. Dit wordt aangeduid door het bord C31a (voor het verkeer richting Reet) en C31b (voor het verkeer richting centrum) met een onderbord “3,5t uitgezonderd plaatselijk verkeer) te plaatsen voor het kruispunt met de Oever.


Artikel 4   De gebodsborden
Er is een dubbel richtingsfietspad aan de kant met de pare huisnummers aangeduid met de borden D7 + M7 (verboden voor bromfietsen klasse B).


Artikel 5   De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief deparkeerautomaten en parkeermeters)
Niet van toepassing

 

Artikel 6   De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.
Deze straat ligt voor het gedeelte tussen het kruispunt met de Langlaarsteenweg en het kruispunt met de Pierstraat in de bebouwde kom gesignaleerd met de borden F1 aan het begin van de zone en F3 aan het einde van de zone.


Artikel 7   De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)

Deze straat ligt voor het gedeelte tussen het kruispunt met de Langlaarsteenweg en het kruispunt met de Pierstraat in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.


Artikel 8  De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
De rijbaan is verdeeld in rijstroken vanaf huisnummer 207 tot de verkeerslichten aan het kruispunt met de Pierstraat. Dit wordt aangeduid met een volle witte streep volgens art. 72.2 (KB 1/12/1975).
De rijbaan is over de volledige lengte verdeeld in rijstroken met een onderbroken witte streep volgens art. 72.3 behalve daar waar ze met een volle wit streep in rijstroken verdeeld is.

In een zone aan de molen waarin de bushalte en de oversteekplaats voor voetgangers inbegrepen zitten, is de rijbaan niet verdeeld in rijstroken.


Artikel 9   De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Er zijn overlangse witte strepen volgens art. 74 (KB 1/12/1975) aangebracht:
- Op het dubbelrichting fietspad aan de zijde met de pare huisnummers.


Artikel 10   De gele onderbroken streep parkeerverbod
Niet van toepassing


Artikel 11   De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt
Aan de kant met de pare huisnummers is de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeduid met een streep volgens art 75.2 (KB 1/12/1975) vanaf het kruispunt met de Langlaarsteenweg tot huisnummer 211, onderbroken aan de kruispunten.


Artikel 12   De dwarsmarkeringen
Er is een stopstreep, zoals bedoeld in art 76.1 (KB 1/12/1975), aan de verkeerslichten met de Pierstraat in beide richtingen.


Artikel 13   De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers
Niet van toepassing


Artikel 14   Oversteekplaatsen voor voetgangers
Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):
- Ter hoogte van huisnummer 35
- Aan beide zijden van het kruispunt met de Oever
- Ter hoogte van huisnummer 107
- Voor het kruispunt met de Pierstraat voor het verkeer komende van het centrum
- Ter hoogte van huisnummer 249.


Artikel 15   Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
Niet van toepassing

 

Artikel 16   De verhoogde inrichtingen
Niet van toepassing


Artikel 17   Diverse
Niet van toepassing