Terug
Gepubliceerd op 23/05/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 19/05/2025 - 20:00

Gemeentebelasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en wedkantoren. Goedkeuring belastingreglement aanslagjaar 2025 (vervanging raadsbesluit van 16 december 2019).

Aanwezig: Yves Hulin, Voorzitter
Sophie De Wit, burgemeester
Bart Lambrecht, Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Glenn Anné, Paul Rens, Marc Sorber, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Nadine Francus, Eddy Bal, Rita Ceulemans, Ive De Saeger, raadsleden
Peter van Mechelen, Algemeen directeur

De gemeenteraad keurde het belastingreglement "gemeentebelasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en wedkantoren" voor aanslagjaar 2025 goed.

Dit reglement vervangt het voorgaande reglement met betrekking tot deze belasting.

De Grondwet, artikel 170 §4.

Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening.

Vlaamse Codex Fiscaliteit, artikel 2.12.4.0.2

Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals laatst gewijzigd.

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals laatst gewijzigd.

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

De gemeenteraad keurde op 16 december 2019 de gemeentebelasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en wedkantoren – vaststelling voor de dienstjaren 2020-2025 goed. 

Volgens artikel 2.12.4.0.2 Vlaamse Codex Fiscaliteit zijn de gemeenten in principe niet gemachtigd tot het heffen van welke belasting dan ook op spelen en weddenschappen en mogen zij enkel een belasting heffen op de agentschappen voor weddenschappen op paardenwedrennen in het buitenland met een maximaal tarief van 62 euro per maand bedrijvigheid of per gedeelte daarvan.

Hiervoor is een wijziging van artikel 2 nodig:

Onder volgende begrippen wordt verstaan:

Voor de toepassing van het reglement moet er onder nachtwinkel worden verstaan, elke winkel die in algemene voedingswaren en huishoudartikelen handelt en tussen 18.00 uur en 02.00 uur open is.

Het voorstel is om deze formulering als volgt aan te passen:

Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt verstaan onder:

-          Nachtwinkel: elke winkel die in algemene voedingswaren en huishoudartikelen handelt en tussen 18.00 uur en 02.00 uur open is;

-          Privaat bureau voor telecommunicatie: iedere voor het publiek toegankelijke vestigingseenheid voor het verlenen van telecommunicatiediensten;

-          Wedkantoor: een agentschap dat weddenschappen aanneemt op paardenrennen gelopen in het buitenland.

Tevens is de toevoeging van een nieuw artikel 5 nodig waaarvoor volgende formulering wordt voorgesteld:

Voor wedkantoren bedraagt de belasting € 62 per maand bedrijvigheid of per gedeelte daarvan.

Gelet op het Decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en om de rechtszekerheid te vergroten, is het nodig om de periode waarin de belastingplichtige de aangifte moet indienen, meer concreet in het reglement vast te leggen.

Hiervoor is een wijziging van oorspronkelijk artikel 5 en huidig artikel 6 nodig:

De belastingplichtigen, vermeld in artikel 3, zijn ertoe gehouden uiterlijk op 31 maart van het aanslagjaar aangifte te doen van de nachtwinkel, privaat bureau voor telecommunicatie of wedkantoor.

De aangifte moet worden gedaan op het formulier dat de gemeente ter beschikking stelt van de belastingplichtige.

De belastingplichtigen die geen formulier zouden ontvangen hebben, zijn niettemin verplicht spontaan aan de gemeente de gegevens te verstrekken die nodig zijn voor de toepassing van de belasting en binnen dezelfde termijn.

De aangifte moet alle gegevens bevatten , die noodzakelijk zijn voor de berekening en de controle van de aanslag.

Het voorstel is om deze formulering als volgt aan te passen:

De belastingplichtigen, vermeld in artikel 3, zijn ertoe gehouden uiterlijk op 30 juni van het aanslagjaar aangifte te doen van de nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie gevestigd op het grondgebied van de gemeente.

De belastingplichtigen, vermeld in artikel 3, zijn ertoe gehouden uiterlijk op 30 juni voor de eerste zes maanden van het aanslagjaar en uiterlijk op 30 december voor de laatste zes maanden van het aanslagjaar aangifte te doen van het aantal maanden bedrijvigheid van het wedkantoor gevestigd op het grondgebied van de gemeente.

Als aangiftedatum geldt de datum van verzending of - bij afgifte - de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste aangiftedatum op een zaterdag of een zondag, dan wordt de vervaldag naar de eerstvolgende werkdag verplaatst.

De aangifte moet alle gegevens bevatten, die noodzakelijk zijn voor de berekening en de controle van de aanslag. Het aangifteformulier is ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website en kan worden opgevraagd bij de gemeente.

Omdat artikel 8 van het Decreet van 30 mei 2008 bepaalt dat voor eenzelfde overtreding geen belastingverhoging én administratieve geldboete tegelijk mogen worden opgelegd, is het nodig om het oorspronkelijke artikel 11, nu artikel 12, aan te passen:

Voor het niet naleven van de bepalingen van dit belastingreglement of van het decreet van 30 mei 2008 kan een administratieve geldboete gelijk aan € 500 worden opgelegd.

Het bedrag van de administratieve boete wordt ingekohierd.

Het voorstel is om deze formulering als volgt aan te passen:

Voor het niet naleven van de bepalingen van dit belastingreglement of van het decreet van 30 mei 2008 kan een administratieve geldboete gelijk aan € 500 worden opgelegd. Deze geldboete kan niet worden opgelegd voor een schending van de aangifteverplichting bepaald onder artikel 6.

Het bedrag van de administratieve boete wordt ingekohierd.

Aan de andere artikels van het reglement werden geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht.

Gezien de financiële toestand van de gemeente.

Nachtwinkels, private bureaus voor communicatie en wedkantoren vormen door de aard en het tijdstip van hun activiteiten een bijkomende belasting voor de gemeentelijke veiligheidsdiensten en andere openbare diensten die instaan voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid, in vergelijking met andere types handelszaken.

Dat deze specifieke hinder ook blijkt uit de vereiste van speciale uitbatingsvergunningen.

Dat een teveel aan dergelijke zaken de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van het winkelapparaat schaadt.

Dat deze neerwaartse evolutie door gerichte acties moet worden tegengehouden, zodat een verscheiden en kwaliteitsvol aanbod van handelszaken kan blijven bestaan.

Dat de eigenaars van de panden zich bewust moeten zijn van het feit dat zij een grote medeverantwoordelijkheid dragen bij verhuur van hun goed voor activiteiten die de openbare orde verstoren, de netheid aantasten en het imago van het winkelapparaat schaden, reden waarom zij solidair en ondeelbaar gehouden zijn tot betaling van deze belasting.

Dat de belasting op de nachtwinkels, private bureaus voor communicatie en wedkantoren de financiële toestand van de gemeente in overweging neemt en als doel heeft enerzijds een bijdrage in de kosten te leveren voor het bestrijden van de overlast en anderzijds een doordacht lokaal economisch beleid in de handelskernen te voeren.

Dat voor wedkantoren artikel 2.12.4.0.2 Vlaamse Codex Fiscaliteit een maximale tarifering bepaalt.

Bijgevolg is het wenselijk om een belasting te heffen op de nachtwinkels, private bureaus voor communicatie en wedkantoren, zodat op die manier wordt bijgedragen in de gemeentelijke uitgaven.

Budgetcode 7340800.

Publieke stemming
Aanwezig: Yves Hulin, Sophie De Wit, Bart Lambrecht, Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Glenn Anné, Paul Rens, Marc Sorber, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Nadine Francus, Eddy Bal, Rita Ceulemans, Ive De Saeger, Peter van Mechelen
Voorstanders: Yves Hulin, Sophie De Wit, Bart Lambrecht, Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Nadine Francus, Eddy Bal, Rita Ceulemans, Ive De Saeger
Onthouders: Glenn Anné, Paul Rens, Marc Sorber
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 3 onthoudingen

Artikel 1

Heffingstermijn - belastbaar feit

Voor aanslagjaar 2025 een belasting te vestigen op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en wedkantoren gelegen op het grondgebied van de gemeente Aartselaar.

 

Artikel 2

Definities

Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt verstaan onder:

-          Nachtwinkel: elke winkel die in algemene voedingswaren en huishoudartikelen handelt en tussen 18.00 uur en 02.00 uur open is;

-          Privaat bureau voor telecommunicatie: iedere voor het publiek toegankelijke vestigingseenheid voor het verlenen van telecommunicatiediensten;

-          Wedkantoor: een agentschap dat weddenschappen aanneemt op paardenrennen gelopen in het buitenland.

 

Artikel 3

Belastingplichtige

De belasting is solidair en ondeelbaar verschuldigd door de eigenaar van de handelszaak, de uitbater ervan en de eigenaar van het pand waar de economische activiteit wordt gehouden.

 

Artikel 4

Berekeningsgrondslag en tarieven voor nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie

§1. De openingsbelasting is vastgesteld op € 6.000 en verschuldigd bij elke opening of wijziging van uitbating van een nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie.

§2. De aanslagvoet van de jaarlijkse belasting is vastgesteld op € 1.500 per nachtwinkel en per privaat bureau voor telecommunicatie.

§3. De openingsbelasting en de jaarlijkse belasting zijn ondeelbaar. Zij zijn verschuldigd voor het hele jaar, welke ook de aanvangs- of stopzettingsdatum van de economische activiteit is of de wijziging van uitbating in het jaar.

§4. De jaarlijkse belasting gaat in volgend op het jaar van inkohiering van de openingsbelasting, of bij gebreke hiervan, vanaf de inwerkingtreding van het huidige belastingreglement.

§5. Er wordt geen korting of teruggave van de belasting gedaan om welke reden dan ook.

§6. In geval van een tijdelijke of een definitieve administratieve sluiting van de zaak omwille van een sanctie, opgelegd door daartoe bevoegde overheden, kunnen de belastingplichtigen op geen enkele schadeloosstelling aanspraak maken.

§7. Elke wijziging of stopzetting van economische activiteit dient onder de verantwoordelijkheid van de belastingplichtigen onmiddellijk en per aangetekend schrijven te worden meegedeeld aan de gemeente.

 

Artikel 5

Berekeningsgrondslag en tarieven voor wedkantoren

Voor wedkantoren bedraagt de belasting € 62 per maand bedrijvigheid of per gedeelte daarvan.

 

Artikel 6

Aangifteplicht

De belastingplichtigen, vermeld in artikel 3, zijn ertoe gehouden uiterlijk op 30 juni van het aanslagjaar aangifte te doen van de nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie gevestigd op het grondgebied van de gemeente.

De belastingplichtigen, vermeld in artikel 3, zijn ertoe gehouden uiterlijk op 30 juni voor de eerste zes maanden van het aanslagjaar en uiterlijk op 30 december voor de laatste zes maanden van het aanslagjaar aangifte te doen van het aantal maanden bedrijvigheid van het wedkantoor gevestigd op het grondgebied van de gemeente.

Als aangiftedatum geldt de datum van verzending of - bij afgifte - de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste aangiftedatum op een zaterdag of een zondag, dan wordt de vervaldag naar de eerstvolgende werkdag verplaatst.

De aangifte moet alle gegevens bevatten, die noodzakelijk zijn voor de berekening en de controle van de aanslag. Het aangifteformulier is ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website en kan worden opgevraagd bij de gemeente.

 

Artikel 7

Controlemiddelen

De aangestelde ambtenaren zijn gemachtigd om alle inbreuken op deze verordening vast te stellen. De door hun opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot het bewijs van het tegendeel.

 

Artikel 8

Ambtshalve belasting

Bij gebrek aan tijdige aangifte binnen de in artikel 6 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige ambtshalve worden belast volgens de gegevens waarover de gemeente beschikt, onverminderd het recht op bezwaar en beroep.

Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor de dragen.

 

Artikel 9

Belastingverhoging

De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting.

Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.

 

Artikel 10

Wijze van invordering

De belasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.

 

Artikel 11

Betalingstermijn

De belasting is betaalbaar binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

 

Artikel 12

Administratieve geldboete

Voor het niet naleven van de bepalingen van dit belastingreglement of van het decreet van 30 mei 2008 kan een administratieve geldboete gelijk aan € 500 worden opgelegd. Deze geldboete kan niet worden opgelegd voor een schending van de aangifteverplichting bepaald onder artikel 6.

Het bedrag van de administratieve boete wordt ingekohierd.

 

Artikel 13

Verwijzingsregel

De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.

 

Artikel 14

Opheffing

Het gemeentelijk belastingreglement op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en wedkantoren voor de dienstjaren 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2019 wordt voor aanslagjaar 2025 opgeheven en vervangen door onderhavig reglement.

 

Artikel 15

Inwerkingtreding en bekendmaking

Onderhavig reglement treedt in voege op 1 juni 2025 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.