Terug
Gepubliceerd op 11/06/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 03/06/2024 - 13:00

Aanvullend verkeersreglement voor de Peter Benoitlaan. Parkeerverbod.

Aanwezig: Sophie De Wit, burgemeester-voorzitter
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Peter van Mechelen, Algemeen directeur

ARTIKEL 10:     De gele onderbroken streep parkeerverbod

1)   Er is een parkeerverbod volgens art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) vanaf het kruispunt met de Pierstraat over een afstand van 10 meter.

Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.

Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.

Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.

De bevoegdheid tot het vaststellen van de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer op het grondgebied van de gemeente Aartselaar is toevertrouwd aan het College van Burgemeester en Schepenen volgens beslissing van gemeenteraad van 16 december 2013.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.

De veiligheid van de weggebruikers en het verkeer in het algemeen dient zo optimaal mogelijk verzekerd te worden.

De verkeerscel Aartselaar verleende gunstig advies ter zake.

De intergemeentelijke mobiliteitsplannen van de Rupelstreek en Aartselaar van 2001 en de aanvullingen van deze plannen in 2009. De goedkeuring op 29.05.2017 door de gemeenteraad van het mobiliteitsplan van 8 mei 2017, opgemaakt door Sweco Belgium NV, waarin een beperking van het doorgaand vrachtverkeer bepaald wordt.

De Peter Benoitlaan is ondergeschikt aan de Pierstraat.

Voor de vlotte doorgang wordt het parkeren aan slechts één zijde van de rijbaan toegelaten.

In de August De Boecklaan geldt de maatregel “éénrichtingsverkeer”.

Er doen zich regelmatig onveilige situaties voor met voertuigen komende van de Pierstraat die, wanneer er een tegenligger is, de straat niet kunnen inrijden omwille van de lange rij geparkeerde voertuigen. 

Artikel 1:     De verkeerslichten

1)    Niet van toepassing


Artikel 2:     De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17

1)    De Peter Benoitlaan is ondergeschikt aan de Pierstraat. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B1 aan het kruispunt met de Pierstraat.

 

Artikel 3:     De verbodsborden

1)    Het is verboden om naar de August De Boecklaan af te slaan (uitgezonderd voor fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs) aan het zuidelijke kruispunt. Dit wordt in beide richtingen aangegeven met een bord C31 met onderbord M12.

 

Artikel 4:     De gebodsborden

1)    Niet van toepassing

 

Artikel 5:     De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)

1)    Het is verboden te parkeren aan de kant met de pare huisnummers. Dit wordt aangeduid met het bord E1 met onderborden Xa aan het begin en Xb aan het einde van de reglementering.

 

Artikel 6:     De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.

1)    De borden F1 en F3 zitten begrepen in het AR “bebouwde kom centrum Aartselaar”

 

Artikel 7:     De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)

1)    Deze straat ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.

2)    Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.

3)    Deze straat ligt in een zone verboden voor alle verkeer, aangeduid met het zonebord C3, uitgezonderd plaatselijk verkeer, fietsen en bromfietsen.

 

Artikel 8:     De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden

1)    Niet van toepassing

 

Artikel 9:     De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

1)    Niet van toepassing.

 

Artikel 10:  De gele onderbroken streep parkeerverbod

1)   Er is een parkeerverbod volgens art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) vanaf het kruispunt met de Pierstraat over een afstand van 10 meter.

 

Artikel 11De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt

1)    Niet van toepassing

 

Artikel 12:  De dwarsmarkeringen

1)    Niet van toepassing

 

Artikel 13:  De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers

1)    Niet van toepassing

 

Artikel 14:  Oversteekplaatsen voor voetgangers

1)    Niet van toepassing

 

Artikel 15:  Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

1)    Niet van toepassing

 

Artikel 16:  De verhoogde inrichtingen

Niet van toepassing

 

Artikel 17Diverse

Niet van toepassing

 

Artikel 18:   

Dit reglement wordt ter info overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid en aan de lokale politie.