Terug
Gepubliceerd op 19/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 19/02/2024 - 20:00 Raadszaal
Aanwezig: Anouk Beels, raadslid-voorzitter
Sophie De Wit, burgemeester
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Glenn Anné, Peter Apers, Cristel Bal, Nicole Caremans, Joris De Bie, Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Lea Den Abt, Nadine Francus, Yves Hulin, Mike Schuurmans, Rudy Siebens, Kris Wils, raadsleden
Michaël De Donder, Waarnemend algemeen directeur a.i
Verontschuldigd: Marijke Vandebroeck, raadslid
Peter van Mechelen, Algemeen directeur
  • Agendapunten aangebracht door het CBS

    • Goedkeuring van de notulen van de gemeenteraad van 22.01.2024.

      hecht zijn goedkeuring aan de notulen van zijn vergadering van 22.01.2024.

    • Erkenning- en subsidiereglement voor seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie. Goedkeuring aanpassing.

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Het gemeenteraadsbesluit betreffende de aanpassing van de subsidieregeling voor erkende seniorenverenigingen d.d. 18 mei 2022.

      Het gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen d.d. 5 februari 2024.

      Het subsidiereglement voor erkende seniorenverenigingen werd geëvalueerd. 

      Het subsidiereglement voor de seniorenverenigingen werd geëvalueerd wat resulteerde in volgende aanpassingen (zie bijlage - aanpassingen staat in kleur):

      • aangepaste naamgeving van de doelgroep waarop dit reglement van toepassing is
      • toevoeging van erkenningsvoorwaarden en - procedure.
      • enkele aanpassingen in de puntenverdeling voor de bepaling van de werkingssubsidies (tgv evaluatie na eerste berekening werkingssubsidies in 2023). 
      • toevoeging bepaling criteria bijzondere subsidies voor 25-jarig bestaan van een vereniging en veelvouden daarvan.
      • toevoeging uitkering startkapitaal bij erkenning van een vereniging

       

      Enig artikel

      Het erkenning- en subsidiereglement voor seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie als volgt aan te passen:

       

      HOOFDSTUK 1: ALGEMEEN

      Artikel 1.

      Overeenkomstig de bepalingen van dit reglement gaat de gemeenteraad, op voorstel van het college van burgemeester en schepenen over tot

      • de erkenning van de plaatselijke seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie
      • de vaststelling van de subsidies voor seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie

       

      Artikel 2. Definities

       

      In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis: 

      • Werkjaar: Een werkjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december;
      • Werking: allerhande opleidingen, initiaties, activiteiten,… die een vereniging organiseert voor zijn doelpubliek
      • Lid: diegene die jaarlijks zijn lidmaatschap betaalt (steunende en ereleden komen niet in aanmerking)
      • Basissubsidie: subsidie op basis van ledenaantallen, die een erkende vereniging kan ontvangen indien zij voldoet aan de voorwaarden voor basissubsidie;
      • Werkingssubsidie: subsidie op basis van de activiteiten & inhoudelijke werking die een erkende vereniging kan ontvangen indien zij voldoet aan de voorwaarden voor werkingssubsidie;
      • Bijzondere subsidie: subsidie naar aanleiding van het 25 jaar bestaan van een vereniging, of een veelvoud hiervan.
      • Open activiteit: is een activiteit die open staat voor alle inwoners die behoren tot de specifieke doelgroep van de activiteit.
      • Kadervorming: is een samenhangende opleiding voor verantwoordelijke en toekomstige verantwoordelijke personen, die belast zijn met het leiden van een vereniging;


      HOOFDSTUK 2: ERKENNING

      Artikel 3. Erkenningsvoorwaarden

      §1. Om door de gemeenteraad als seniorenvereniging of organisatie ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie erkend te worden, moet een plaatselijke vereniging ten bate van de Aartselaarse inwoners een doel nastreven dat gericht is op:

      • Het bieden van inclusieve vrijetijdsbesteding
      • Ontmoetingsmomenten aanbieden om sociale eenzaamheid te voorkomen en te doorbreken
      • volwaardige participatie aan het maatschappelijke gebeuren.
      • Socio-culturele, sportieve of ontspanningsactiviteiten organiseren

       

      §2. Om erkend te worden, moet de plaatselijke vereniging tevens aan de volgende voorwaarden voldoen:

      • Opgericht zijn door het privé initiatief zonder beroepsdoeleinden of winst- of handelsoogmerken.
      • Haar hoofdactiviteit hebben op het grondgebied van de gemeente,
      • Haar activiteit uitoefenen in de Nederlandse taal.
      • Bij het indienen van de vraag om erkenning het bewijs leveren dat zij tijdens het vorige werkjaar min. 5 activiteiten heeft georganiseerd die beantwoorden aan het doel omschreven in artikel 2 §1
      • De erkende vereniging moet minstens 20 verzekerde leden (verder omschreven als ‘leden’) tellen waarvan 3 bestuursleden
      • Een volledig autonome werking kunnen aantonen; geen onderafdeling of overkoepeling zijn van een plaatselijke vereniging die reeds door het gemeentebestuur werd erkend.
      • Geleid worden door rechts bekwame personen. Verenigingen binnen dewelke activiteiten verricht worden bij wijze van beroep of tegen bezoldiging komen niet in aanmerking voor erkenning.

       

      §3.  Fusieverenigingen die gegroeid zijn uit een vroeger erkende Aartselaarse vereniging komen eveneens in aanmerking.

      §4.  Indien een vereniging kan aantonen dat er geen, onvoldoende of niet aangepaste accommodatie aanwezig is op het gemeentelijk grondgebied voor de uitoefening van de activiteiten, dan is de voorwaarde om een hoofdactiviteit te hebben op het grondgebied van de gemeente niet van toepassing, maar moet ze wel haar zetel op het grondgebied van de gemeente hebben.

      §5.  De erkenning van een vereniging kan door de gemeenteraad, op voorstel van het college van burgemeester en schepenen, ingetrokken worden, indien de plaatselijke vereniging niet meer voldoet aan de bepalingen van het artikel 3 §1 t/m 4 van het reglement of bij fraude, van welke aard ook ten nadele van de gemeente. De intrekking van de erkenning heeft het verlies van het recht op basis- en werkings- en bijzondere subsidies tot gevolg.


      Artikel 4. Indienen erkenningsaanvraag

      §1. De vereniging, die de erkenning aanvraagt, moet zijn aanvraag schriftelijk of via mail indienen bij het lokaal bestuur Aartselaar t.a.v.  Sociaal Huis - seniorenconsulent, Kapellestraat 136- 2630 Aartselaar - senioren@aartselaar.be

      §2.  De aanvraag tot erkenning dient volgende documenten te bevatten:

      • De samenstelling van het bestuur met de vermelding van de naam, de voornaam, het adres, het telefoonnummer en het e-mailadres van de bestuursleden;
      • De opgave van het aantal leden met vermelding van de naam, de voornaam en het adres;
      • Een exemplaar van de statuten en/of de organisatienota van de vereniging;
      • Een werkings- en financieel verslag over de activiteiten gerealiseerd tijdens het vorige kalenderjaar. De nodige bewijsstukken dienen ter beschikking te zijn op de maatschappelijke zetel.
      • De verenigingen, die over lokalen beschikken of deze huren, moeten bij de aanvraag tot erkenning een duplicaat voegen van de afgesloten verzekeringspolis tegen brand;
      • De verenigingen voegen een duplicaat toe van de afgesloten verzekeringspolis betreffende hun aansprakelijkheid tegenover derden, waarbij de leden zelf als derden worden beschouwd. Hierin moet het aantal leden vermeld staan.

      §3.  De gemeenteraad wint, alvorens een beslissing te nemen over de erkenning van een vereniging als seniorenverenigingen/organisatie ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie , het advies in van de gemeentelijke senioren- en toegankelijkheidsraad.

      §4. Aan de door het college van burgemeester en schepenen aan te wijzen ambtenaren dienen alle documenten te worden getoond en alle inlichtingen verstrekt, die zij noodzakelijk achten voor de beoordeling van de erkenningsaanvraag. Deze ambtenaren zijn eveneens gemachtigd steeds activiteiten van verenigingen bij te wonen, zonder voorafgaandelijke verwittiging of de betaling van toegangsgelden. Deze ambtenaren zijn gebonden door het beroepsgeheim.

       

      HOOFDSTUK 3: BASIS- EN WERKINGSSUBSIDIES

       

      Artikel 5. Doelstelling

       

      Om hun werking te ondersteunen zal het lokaal bestuur Aartselaar overeenkomstig de bepalingen van dit reglement subsidies uitkeren aan door het lokaal bestuur Aartselaar erkende seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie.

       

      Artikel 6. Doelgroep

       

      §1. Alleen erkende Aartselaarse seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie, die een werking ontwikkelen ten bate van eigen inwoners, kunnen gesubsidieerd worden. Dit geldt ook indien deze  verenigingen hun normale activiteiten slechts kunnen uitoefenen in gebouwen of terreinen, die gelegen zijn buiten het grondgebied van de gemeente, wegens het ontbreken van gebouwen of terreinen op het gemeentelijk grondgebied

       

      §2. Alle door de gemeente erkende seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie kunnnen een subsidieaanvraag indienen  indien ze in voldoen aan de bepalingen van dit reglement.

       

      §3. Sport- en cultuuractiviteiten van erkende seniorenverenigingen en  organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie komen niet in aanmerking voor een toelage via het subsidiereglement voor erkende sport- of cultuurverenigingen, maar gebeuren aan de hand van onderhavig subsidiereglement.

       

      Artikel 7. Algemene en specifieke voorwaarden voor het verkrijgen van subsidies

       

      §1. Algemene voorwaarden:

      De gemeente verleent subsidies onder volgende algemene voorwaarden:

      • De seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie moeten:
        • door het lokaal bestuur Aartselaar erkend zijn
        • 1 jaar werking kunnen aantonen
        • minimaal 20 leden tellen
      • De seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie moeten voor 01 april van het jaar volgend op het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd volgende documenten in te dienen:
        • een volledig ingevuld werkings- en financieel verslag over de gerealiseerde activiteiten tijdens het vorig werkjaar van de vereniging volgens het blanco model dat vooraf door de bevoegd ambtenaar wordt verstuurd.
        • een nota met de vermelding van eventuele wijzigingen in de structuur, de doelstellingen en/of de statuten van de organisatie. Deze brieven, nota’s of verslagen moeten ondertekend worden door diegenen, die volgens de statuten namens de vereniging kunnen optreden of, zo er geen statuten zijn, door drie bestuursleden.
        • het betalingsbewijs van hun verzekeringspolis
        • het rekeningnummer van de vereniging en minstens twee namen van personen, niet op hetzelfde adres wonend, die verrichtingen kunnen doen op deze rekening.

      De subsidies worden toegekend binnen de perken van de uitgavenkredieten die hiervoor voorzien zijn in het gemeentelijk budget en overeenkomstig de Wet van 14 november 1983 houdende controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

      §2. Specifieke voorwaarden:

      Er wordt onderscheid gemaakt tussen 2 soorten subsidies, namelijk de basissubsidie en de werkingssubsidie.

      Basissubsidie:

      Een erkende seniorenvereniging en organisatie ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie kan basissubsidies krijgen als ze:

      • Minimaal 20 leden heeft. Voor verenigingen met minder dan 50% van de leden uit Aartselaar op het einde van betreffende werkjaar, wordt alleen het aantal leden uit Aartselaar in rekening genomen voor de bepaling van de basissubsidie
      • Het  subsidiebedrag wordt bepaald op basis van het aantal leden (ref. beschrijving ‘lid’  in artikel 2)


      Werkingssubsidie

      Een erkende seniorenvereniging en organisatie ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie kan werkingssubsidies krijgen als ze:

      • Minstens 10 activiteiten georganiseerd heeft voor eigen leden en/of inwoners die behoren tot de specifieke doelgroep van de vereniging. Een activiteit die openstaat voor alle inwoners die behoren tot de specifieke doelgroep van de vereniging moet bewezen worden aan de hand van de gevoerde communicatie (bijv. publicatie UIT-kalender/gemeentelijke infoblad/website…)
      • het subsidiebedrag wordt berekend op basis van het aantal activiteiten en bijkomende prestaties met een puntensysteem per sectie


      Artikel 8. Subsidiebedragen

       

      §1. Basissubsidie:

      De basissubsidie bedraagt afhankelijk van het aantal leden:

      • 20 tot en met 99 leden: € 50
      • 100 tot en met 199 leden: € 75
      • ≥ 200 leden: € 100.

      §2. Werkingssubsidie:

      • Bovenop de basissubsidie kunnen de verenigingen een werkingssubsidie krijgen. Het beschikbare bedrag voor de werkingsubsidies is het totale subsidiebedrag voorzien in de gemeentelijke begroting min het bedrag uitgegeven aan de basissubsidie.
      • De werkingssubsidie per vereniging wordt via een puntensysteem berekend op basis van activiteiten en bijkomende prestaties.
      • Gezamenlijke activiteiten kunnen door beide verenigingen als een normale, volledige activiteit worden ingebracht. 
      • De waarde van 1 punt wordt bepaalt door het beschikbare bedrag aan werkingssubsidies te delen door het totaal aantal punten behaald door alle verenigingen samen.
      • Werkingssubsidie per vereniging  = waarde van het bedrag per punt x het totaal aantal punten behaald door de vereniging.

       

      De berekening van het aantal subsidiepunten voor een werkingssubsidie gebeurt op basis van onderstaande criteria:

      OMSCHRIJVING

      AANTAL

      A) EIGEN ORGANISATIE VAN ACTIVITEITEN voor eigen leden en/of inwoners die behoren tot de specifieke doelgroep van de verenigingen

      OPTREDENS / VOORDRACHTEN / TENTOONSTELLINGEN

       4 ptn / activiteit

      WORKSHOPS & CURSUSSEN onder leiding van een deskundige lesgever
      Vb. sociocultureel of sportief

       3 ptn / activiteit
      + 0,5 ptn per dag vanaf de 3de cursusdag van eenzelfde cursus met max. van 6 ptn per cursus

      UITSTAPPEN EN REIZEN – in eigen organisatie
      Vb. daguitstappen, meerdaagse reizen met overnachting, bezoeken aan tentoonstellingen, beurzen, voorstellingen,… georganiseerd in eigen beheer

       3 ptn / activiteit

      + 1 ptn per dag vanaf de 3de dag  voor meerdaagse reizen met overnachting

      UITSTAPPEN EN REIZEN – deelname aan extern uitgewerkte formules
      Vb. een kant en klare pakketreis of uitstap aangeboden door je koepelorganisatie, een reisbureau of een andere vereniging/organisator waarvoor je als lokale afdeling of vereniging  kan inschrijven.

       1 ptn / activiteit

      + 0,5 ptn per dag vanaf de 3de dag  voor meerdaagse reizen met overnachting

      UNIEKE FESTIVITEITEN die de gewone werking overstijgen 
      Vb. bijzondere vieringen, kerst-, sint-, Moeder-/ Vaderdag feest,...

      2 ptn/ activiteit

      SPORTIEVE DAGACTIVITEITEN
      Vb. petanque, fietsen, wandelen,…

       0,5 pt/activiteit

      ACTIVITEITEN REGULIERE WERKING
      Vb. Wekelijkse activiteiten binnen de reguliere werking oa. kaartnamiddagen, hobby- en knutselnamiddagen, gewone bijeenkomsten,…

       0,5 pt/activiteit

      B) VORMING & KADERVORMING VOOR BESTUURDERS & MEDEWERKERS VERENIGING

      Zelf ingerichte vorming voor de eigen huidige of toekomstige  bestuursleden & medewerkers
      > datum | onderwerp | lesgever  vermelden

      3 ptn/ deelnemer
      (max 3 deelnemers per cursus)

      Deelname aan externe vormingsactiviteiten door de huidige of toekomstige bestuursleden & medewerkers
      > datum | onderwerp | organisator vermelden

      2 pt/ deelnemer
      (max 3 deelnemers per cursus)

      C) STIMULANS deelname activiteiten senioren & toegankelijkheidsraad, een andere gemeentelijke adviesraad, gemeentediensten en/of het gemeentebestuur

      STIMULANS deelname activiteiten senioren & toegankelijkheidsraad, een andere gemeentelijke adviesraad en/of gemeentebestuur

      1 pt /activiteit bovenop de waarde van de activiteit

      D) LOGISTIEK:
      Het aantal punten behaald op de rubriek logistiek mag maximaal 25% bedragen van het totaal aantal punten behaald  in categorie A+B+C

      Aantal uitgaves van een eigen ledenblad / tijdschrift

      1 pt /editie
      > min 2 A4 blz per verschijning - nationale edities komen niet in aanmerking

      Beschikt de vereniging over een eigen uitgewerkte website of facebookpagina

      2,5 ptn per jaar

      Aantal bestuurs- en algemene vergaderingen
      vb. vergaderingen vereniging, seniorenraad,...

      1 pt/vergadering
      > max 12 per jaar

      Aantal uitgegeven en verspreide digitale nieuwsbrieven

      1 pt /editie
      > max 12 per jaar


      Artikel 9. Procedure subsidieaanvraag

      §1. Aanvraag

      De subsidieaanvraag wordt - via het daartoe voorziene formulier - uiterlijk tegen 1 april van het jaar volgend op het kalenderjaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd ingediend bij het Sociaal Huis - seniorenconsulent, Kapellestraat 136- 2630 Aartselaar - senioren@aartselaar.be.

      Om ontvankelijk te zijn bevat het aanvraagdossier de in het formulier aangegeven verplichte bijlagen.

       

      §2. Beoordeling

      De bevoegde ambtenaar gaat de ontvankelijkheid van de ingediende aanvragen na en onderzoekt de dossiers.
      Indien de aanvrager een dossier niet tijdig heeft ingediend, komt deze niet in aanmerking voor de berekening van subsidies. Bewijsstukken die niet tijdig bij de aanvraag worden gevoegd, komen niet in aanmerking voor de berekening van subsidies.  

      De bevoegde ambtenaar berekent de basis- en werkingssubsidies en formuleert een advies.

       

      §3. Beslissing

      De gemeenteraad beslist over de aanvraag en uitbetaling van de basis – en werkingssubsidies op basis van het advies van de bevoegde ambtenaar en van de gemeentelijke senioren- en toegankelijkheidsraad.

      De beslissing wordt kenbaar gemaakt aan de aanvrager voor 1 september van het kalenderjaar waarin de subsidies worden toegekend.

       

      §4. Uitbetaling

      De uitbetaling van de subsidie gebeurt door overschrijving op het rekeningnummer van de erkende vereniging.

      De aanvrager verbindt zich ertoe de gemeente onmiddellijk op de hoogte te brengen, zodra het rekeningnummer van de vereniging wijzigt.

       

      Artikel 10. Controle subsidieaanvraag

       

      §1. Aan de door het college van burgemeester en schepenen aan te wijzen ambtenaren dienen alle documenten te worden getoond en alle inlichtingen verstrekt, die zij noodzakelijk achten voor de vervulling van hun opdracht. Deze ambtenaren zijn eveneens gemachtigd steeds activiteiten van verenigingen bij te wonen, zonder voorafgaandelijke verwittiging of de betaling van toegangsgelden. Deze inlichtingen worden enkel gebruikt voor de berekening van de subsidies en de controle van het werkingsverslag. Deze ambtenaren zijn gebonden door het beroepsgeheim.

       

      §2. In geval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van een controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie.  

       

      Artikel  11. Sancties (en strafbepalingen)  

       

      §1. De subsidie moet steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd te worden, zo niet dient de subsidie terugbetaald te worden. In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan de gemeente beslissen om de toekenning van de subsidie te schorsen en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende subsidiebedrag terug te vorderen.

       

      §2. Als de aanvrager niet voldoet aan contractuele of financiële verplichtingen tegenover de gemeente, kan het subsidiebedrag worden verrekend.

       

      §3. In geval de aanvrager onder curatele wordt geplaatst, kan de gemeente overgaan tot de gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitgekeerde subsidie.

       

      §4. De toegekende subsidie mag door de aanvrager niet in pand gegeven worden aan een derde.

       

      HOOFDSTUK 4: BIJZONDERE SUBSIDIES

       

      Artikel 12. Aanvraag bijzonder subsidies

      §1. Het gemeentebestuur huldigt erkende verenigingen die 25 jaar bestaan, of een veelvoud hiervan. Als een vereniging op deze subsidie aanspraak wilt maken, moet zij via haar aanvraag schriftelijk, via mail of via het webformulier indienen bij het gemeentebestuur senioren@aartselaar.be en Sociaal Huis Kapellestraat 136 2630 Aartselaar  voor 1 juni voorafgaand aan het jaar waarin die bijzondere verjaardag valt.
      Deze subsidie wordt nominatief voor de betreffende vereniging ingeschreven.

      §2. Deze subsidie wordt nominatief voor de betreffende vereniging ingeschreven a rato van 25 euro per bestaand jaar met een maximum van 1.875 euro.

       

      HOOFDSTUK 5: SLOTBEPALINGEN

       

      Artikel 13. Bezwaar  

      Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.  Bezwaren moeten schriftelijk (via aangetekend schrijven of afgifte tegen ontvangstbewijs) gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen, Baron van Ertbornstraat 1 te 2630 Aartselaar en dit uiterlijk binnen de 30 kalenderdagen te rekenen vanaf de dag na de kennisgeving van de beslissing. De aanvrager dient zijn redenen te motiveren. De postdatum of datum op het ontvangstbewijs gelden als bewijs.

       

      Artikel 14. Goedkeuring en inwerkingtreding  

      §1. Dit subsidiereglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad van  19 februari 2024 en treedt in werking op 1 maart 2024    

      §2. Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.

    • Goedkeuring protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente Aartselaar in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform (VHP).

      Artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.

      Artikel 20 van de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

      Het Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest over de uitwisseling van informatie tussen het Openbaar Ministerie en een Vlaamse bestuurlijke beboetingsinstantie, vermeld in artikel 38, § 1 van het kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023.

      Artikel 40DLB: op grond van haar volheid van bevoegdheid zal het in eerste instantie toekomen aan de gemeenteraad om te beslissen over de goedkeuring van dit protocol.

      Het Kaderdecreet van 14 juli 2023 over de handhaving van Vlaamse regelgeving werd op 29 augustus 2023 in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.

      Het Vlaams Handhavingsplatform (VHP), dat als doel heeft alle informatie rond handhaving gecentraliseerd, uniform, real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties.

      De aansluiting zal gefaseerd gebeuren en brengt een aantal verplichtingen mee.

      Er zal gestart worden met de digitale invoer van alle proces-verbalen, verslagen van vaststelling en documenten m.b.t. de bestuurlijke sanctieprocedure in het platform. Ook de communicatie naar de belanghebbenden over die documenten (de kennisgeving) zal digitaal via het platform gebeuren.

      Recent ontving het bestuur een schrijven vanuit het kabinet van Minister Demir, om aan te kondigen dat er binnenkort een verplichting geldt voor de steden en gemeenten op PV's en verslagen van vaststelling, in het kader van de VCRO en DABM decreten, in te voeren in het Vlaams Handhavingsplatform (VHP) vanaf 25 maart 2024.


       

       


      Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het ontwerp BVR voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied. Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling, en blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt. Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de boetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren.  Burgers bijvoorbeeld zullen hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket.  Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.

      Het is verplicht om een protocol op te maken voor elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een Vlaamse instantie aan een andere Vlaamse instantie, aan een externe overheid of een lokaal bestuur. In zo'n protocol maakt men afspraken over het doeleinde van de gegevensverwerking, de beveiligingsmaatregelen, de afspraken rond verder verwerking van gegevens, bewaartermijnen,....

      De DPO van het lokaal bestuur Aartselaar geeft een positief advies voor de afsluiting van dit protocol.

      Dit protocol moet ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

      Na goedkeuring op de gemeenteraad zal het protocol gepubliceerd worden op de website.


      Enig artikel

      Het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente Aartselaar in het kader van de toegang tot het Vlaamse handhavingsplatform goed te keuren.

    • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze. Weg- en rioleringswerken Groenenhoek.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      De ontwerpopdracht voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Groenenhoek” werd via Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen gegund aan S. Bilt bv.

      In het kader van de opdracht “Weg- en rioleringswerken Zinkvalstraat” werd een bestek met nr. K-20-033 opgesteld door de ontwerper, Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.

      Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Pidpa optreedt als aanbestedende overheid. Pidpa zal de procedure voeren en in naam van gemeentebestuur Aartselaar bij de gunning van de opdracht optreden.

      De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 3.447.207,11 excl. btw, waarvan € 749.368,01 excl btw ten laste van gemeentebestuur Aartselaar.

      Pidpa stelt voor de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

       

      De uitgave voor deze opdracht voorzien is in 2024/GBB-FIN/0310-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Artikel 1

      Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. K-20-033 en de raming voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Groenenhoek”, opgesteld door de ontwerper, Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 3.447.207,11 excl. btw, waarvan € 749.368,01 excl btw ten laste van gemeentebestuur Aartselaar.

       

      Artikel 2

      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

       

      Artikel 3

      Pidpa wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van gemeentebestuur Aartselaar bij de gunning van de opdracht op te treden.

       

      Artikel 4

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien op 2024/GBB-FIN/0310-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

       

    • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze. Weg- en rioleringswerken Molenveldstraat.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      De ontwerpopdracht voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Molenveldstraat” werd via Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen gegund aan S. Bilt bv.

      In het kader van de opdracht “Weg- en rioleringswerken Molenveldstraat” werd een bestek met nr. K-21-063 opgesteld door de ontwerper, Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.

      Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Pidpa optreedt als aanbestedende overheid. Pidpa zal de procedure voeren en in naam van gemeentebestuur Aartselaar bij de gunning van de opdracht optreden.

      De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.136.188,91 excl. btw, waarvan € 12.835,85 excl btw ten laste van gemeentebestuur Aartselaar.

      Pidpa stelt voor de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien op 2024/GBB-FIN/0310-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Artikel 1

      Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. K-21-063 en de raming voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Molenveldstraat”, opgesteld door de ontwerper, Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 1.136.188,91 excl. Btw, waarvan € 12.835,85 excl btw ten laste van gemeentebestuur Aartselaar.

       

      Artikel 2

      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

       

      Artikel 3

      Pidpa wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van gemeentebestuur Aartselaar bij de gunning van de opdracht op te treden.

       

      Artikel 4

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien op 2024/GBB-FIN/0310-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

    • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze. Weg- en rioleringswerken Zinkvalstraat.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      De ontwerpopdracht voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Zinkvalstraat” werd via Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen gegund aan S. Bilt bv.

      In het kader van de opdracht “Weg- en rioleringswerken Zinkvalstraat” werd een bestek met nr. K-21-064 opgesteld door de ontwerper, Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.

      Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Pidpa optreedt als aanbestedende overheid. Pidpa zal de procedure voeren en in naam van gemeentebestuur Aartselaar bij de gunning van de opdracht optreden.

      De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.311.724,80 excl. btw of € 2.797.187,01 incl. 21% btw, waarvan € 589.939,40 excl btw of € 710196,67 incl. 21% btw ten laste van gemeentebestuur Aartselaar.

      Pidpa stelt voor de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien op 2024/GBB-FIN/0310-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Artikel 1

      Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. K-21-064 en de raming voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Zinkvalstraat”, opgesteld door de ontwerper, Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 2.311.724,80 excl. btw of € 2.797.187,01 incl. 21% btw, waarvan € 589.939,40 excl btw of € 710.196,67 incl. 21% btw ten laste van gemeentebestuur Aartselaar.

       

      Artikel 2

      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

       

      Artikel 3

      Pidpa wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van gemeentebestuur Aartselaar bij de gunning van de opdracht op te treden.

       

      Artikel 4

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien op 2024/GBB-FIN/0310-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

  • Agendapunten aangebracht door de voorzitter

    • Mondelinge vragen.

       

       

       

       

       

       

      Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (Samen NAP) over "Chalet de Hamer".

      Chalet De Hamer is een gemeentelijk lokaal dat geschikt is voor o.a. recepties, kleinschalige feesten, exposities, voordrachten, quizzen en vergaderingen. Het lokaal kan als volledige zaal gebruikt worden, maar eveneens opgedeeld worden in 3 kleinere compartimenten.
      De parking mag alleen gebruikt worden door ‘personen met een handicap’ en voor ‘laden & lossen’. 

      Samen NAP is zeker niet tegen deze chalet maar wenst wel dat de slechte staat waarin de parking zich bevindt wordt aangepakt. De vele putten en de onregelmatige ligging van de stenen zorgen voor een groot val risico.

      Vragen:

      • Gaat men hier iets aan doen?
      • Zo ja welke acties gaat men ondernemen?

      Antwoord:
       
      De bedenking is terecht. De parking ligt er niet goed bij. Er zijn effectief plannen om aanpassingen te doen, liefst in eigen beheer. Er werd reeds een voorbereidend overleg georganiseerd d.d. 30 januari 2024. Over meer info beschikken we heden nog niet, maar men heeft de intentie de situatie aan te pakken. 


      Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Open VLD over "de aanvraag voor de winkeluitbreiding van de site Carrefour met de Action- en Kruidvatwinkels".
      Open VLD pleit voor een veilig en leefbaar Aartselaar en daarom willen we onze grote bezorgdheid uiten ivm de aanvraag voor de winkeluitbreiding van de site Carrefour in de Kapellestraat met de Action- en Kruidvat winkels.

      We zien enerzijds niet de noodzaak voor zo’n winkelketens in de dorpskern van Aartselaar en anderzijds zijn er een reeks risico’s en nadelen aan verbonden die de veiligheid en leefbaarheid in de dorpskern negatief beïnvloeden.

      • Belangrijkste nadelen op vlak van veiligheid & milieu  
        • Kapellestraat is al een drukke hoofdstraat en de extra klanten zorgen voor nog meer overlast in de Kapellestraat
        • Overlast door bijkomend verkeer van de wagens van deze klanten en van de vrachtwagens die komen leveren (laden & lossen)
        • Gevaarlijke situaties in de zijstraten van de Kapellestraat, vooral in de schoolomgeving van de Leon Gilliotlaan
        • Onveilige verkeerssituatie op de parking van de Carrefour tijdens de piekuren, vooral tijdens het brengen/afhalen van de kinderen aan de Blokkendoos in de Leon Gilliotlaan
        • Het aantrekken van extra klanten van buiten de gemeente, met de nodige extra hinder
        • Extra belasting van het milieu door de aanleg van nog meer verharde oppervlakten voor parking & gebouwen met een extra verzadiging van het rioleringsnetwerk in de buurt, terwijl dit gedeelte van de Kapellestraat reeds onderhevig is aan wateroverlast, daarom ook “het sop” genoemd
      • Geen behoefte, noodzaak of vraag van de bevolking voor dergelijke winkelketens in de dorpskern
        • Er zijn reeds verschillende Action & Kruidvatwinkels in de nabijheid : A12 shopping in Schelle, Schelle dorp, Wilrijk op de Bist, Kontich, Mortsel, Hoboken, … en dus bieden deze bijkomende winkels geen enkele toegevoegde waarde in onze dorpskern
        • Het is rechtstreekse concurrentie voor onze plaatselijke middenstand : Het aanbod van deze winkels is reeds aanwezig in een reeks bestaande lokale winkels in Aartselaar zoals decoratiemateriaal, cosmetica, pharmaceutische producten, supermarkt aanbod, enz …
        • Verdere verschraling van het winkellandschap in Aartselaar en de regio. Geen nieuw aanbod, maar grote ketens die de plaatselijke middenstand beconcurreren.
        • Dergelijke winkelketens horen niet thuis in de dorpskern van een gemeente maar eerder op grote in/uitvalswegen cfr A12 of grote shoppingcentra.

       

      Ondertussen is er ook een petitie rondgestuurd in de wijk en zijn de inwoners en lokale handelaars ongerust over deze aanvraag.
      Daarom vragen we aan het bestuur om deze nadelen en risico’s ernstig te nemen in het belang van de veiligheid en de leefbaarheid van onze gemeente Aartselaar.

      Graag het standpunt hierover van het bestuur en inzicht in het aantal bezwaarschriften.

      Antwoord:

      Wanneer er een stedenbouwkundige aanvraag loopt, kan er hangende het openbaar onderzoek en de vergunningsprocedure, geen uitspraak gedaan worden dat een voorafname kan zijn op een nog te nemen beslissing.