Terug
Gepubliceerd op 28/02/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 19/02/2024 - 20:00

Erkenning- en subsidiereglement voor seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie. Goedkeuring aanpassing.

Aanwezig: Anouk Beels, raadslid-voorzitter
Sophie De Wit, burgemeester
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Glenn Anné, Peter Apers, Cristel Bal, Nicole Caremans, Joris De Bie, Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Lea Den Abt, Nadine Francus, Yves Hulin, Mike Schuurmans, Rudy Siebens, Kris Wils, raadsleden
Michaël De Donder, Waarnemend algemeen directeur a.i
Verontschuldigd: Marijke Vandebroeck, raadslid
Peter van Mechelen, Algemeen directeur

De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het erkenning- en subsidiereglement voor seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie goed. De aangepaste versie treedt in werking vanaf 1 maart 2024.

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Het gemeenteraadsbesluit betreffende de aanpassing van de subsidieregeling voor erkende seniorenverenigingen d.d. 18 mei 2022.

Het gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen d.d. 5 februari 2024.

Het subsidiereglement voor erkende seniorenverenigingen werd geëvalueerd. 

Het subsidiereglement voor de seniorenverenigingen werd geëvalueerd wat resulteerde in volgende aanpassingen (zie bijlage - aanpassingen staat in kleur):

  • aangepaste naamgeving van de doelgroep waarop dit reglement van toepassing is
  • toevoeging van erkenningsvoorwaarden en - procedure.
  • enkele aanpassingen in de puntenverdeling voor de bepaling van de werkingssubsidies (tgv evaluatie na eerste berekening werkingssubsidies in 2023). 
  • toevoeging bepaling criteria bijzondere subsidies voor 25-jarig bestaan van een vereniging en veelvouden daarvan.
  • toevoeging uitkering startkapitaal bij erkenning van een vereniging

 

Publieke stemming
Aanwezig: Anouk Beels, Sophie De Wit, Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, Glenn Anné, Peter Apers, Cristel Bal, Nicole Caremans, Joris De Bie, Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Lea Den Abt, Nadine Francus, Yves Hulin, Mike Schuurmans, Rudy Siebens, Kris Wils, Michaël De Donder
Voorstanders: Anouk Beels, Sophie De Wit, Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, Glenn Anné, Peter Apers, Cristel Bal, Nicole Caremans, Joris De Bie, Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Lea Den Abt, Nadine Francus, Yves Hulin, Mike Schuurmans, Rudy Siebens, Kris Wils
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Enig artikel

Het erkenning- en subsidiereglement voor seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie als volgt aan te passen:

 

HOOFDSTUK 1: ALGEMEEN

Artikel 1.

Overeenkomstig de bepalingen van dit reglement gaat de gemeenteraad, op voorstel van het college van burgemeester en schepenen over tot

  • de erkenning van de plaatselijke seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie
  • de vaststelling van de subsidies voor seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie

 

Artikel 2. Definities

 

In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis: 

  • Werkjaar: Een werkjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december;
  • Werking: allerhande opleidingen, initiaties, activiteiten,… die een vereniging organiseert voor zijn doelpubliek
  • Lid: diegene die jaarlijks zijn lidmaatschap betaalt (steunende en ereleden komen niet in aanmerking)
  • Basissubsidie: subsidie op basis van ledenaantallen, die een erkende vereniging kan ontvangen indien zij voldoet aan de voorwaarden voor basissubsidie;
  • Werkingssubsidie: subsidie op basis van de activiteiten & inhoudelijke werking die een erkende vereniging kan ontvangen indien zij voldoet aan de voorwaarden voor werkingssubsidie;
  • Bijzondere subsidie: subsidie naar aanleiding van het 25 jaar bestaan van een vereniging, of een veelvoud hiervan.
  • Open activiteit: is een activiteit die open staat voor alle inwoners die behoren tot de specifieke doelgroep van de activiteit.
  • Kadervorming: is een samenhangende opleiding voor verantwoordelijke en toekomstige verantwoordelijke personen, die belast zijn met het leiden van een vereniging;


HOOFDSTUK 2: ERKENNING

Artikel 3. Erkenningsvoorwaarden

§1. Om door de gemeenteraad als seniorenvereniging of organisatie ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie erkend te worden, moet een plaatselijke vereniging ten bate van de Aartselaarse inwoners een doel nastreven dat gericht is op:

  • Het bieden van inclusieve vrijetijdsbesteding
  • Ontmoetingsmomenten aanbieden om sociale eenzaamheid te voorkomen en te doorbreken
  • volwaardige participatie aan het maatschappelijke gebeuren.
  • Socio-culturele, sportieve of ontspanningsactiviteiten organiseren

 

§2. Om erkend te worden, moet de plaatselijke vereniging tevens aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Opgericht zijn door het privé initiatief zonder beroepsdoeleinden of winst- of handelsoogmerken.
  • Haar hoofdactiviteit hebben op het grondgebied van de gemeente,
  • Haar activiteit uitoefenen in de Nederlandse taal.
  • Bij het indienen van de vraag om erkenning het bewijs leveren dat zij tijdens het vorige werkjaar min. 5 activiteiten heeft georganiseerd die beantwoorden aan het doel omschreven in artikel 2 §1
  • De erkende vereniging moet minstens 20 verzekerde leden (verder omschreven als ‘leden’) tellen waarvan 3 bestuursleden
  • Een volledig autonome werking kunnen aantonen; geen onderafdeling of overkoepeling zijn van een plaatselijke vereniging die reeds door het gemeentebestuur werd erkend.
  • Geleid worden door rechts bekwame personen. Verenigingen binnen dewelke activiteiten verricht worden bij wijze van beroep of tegen bezoldiging komen niet in aanmerking voor erkenning.

 

§3.  Fusieverenigingen die gegroeid zijn uit een vroeger erkende Aartselaarse vereniging komen eveneens in aanmerking.

§4.  Indien een vereniging kan aantonen dat er geen, onvoldoende of niet aangepaste accommodatie aanwezig is op het gemeentelijk grondgebied voor de uitoefening van de activiteiten, dan is de voorwaarde om een hoofdactiviteit te hebben op het grondgebied van de gemeente niet van toepassing, maar moet ze wel haar zetel op het grondgebied van de gemeente hebben.

§5.  De erkenning van een vereniging kan door de gemeenteraad, op voorstel van het college van burgemeester en schepenen, ingetrokken worden, indien de plaatselijke vereniging niet meer voldoet aan de bepalingen van het artikel 3 §1 t/m 4 van het reglement of bij fraude, van welke aard ook ten nadele van de gemeente. De intrekking van de erkenning heeft het verlies van het recht op basis- en werkings- en bijzondere subsidies tot gevolg.


Artikel 4. Indienen erkenningsaanvraag

§1. De vereniging, die de erkenning aanvraagt, moet zijn aanvraag schriftelijk of via mail indienen bij het lokaal bestuur Aartselaar t.a.v.  Sociaal Huis - seniorenconsulent, Kapellestraat 136- 2630 Aartselaar - senioren@aartselaar.be

§2.  De aanvraag tot erkenning dient volgende documenten te bevatten:

  • De samenstelling van het bestuur met de vermelding van de naam, de voornaam, het adres, het telefoonnummer en het e-mailadres van de bestuursleden;
  • De opgave van het aantal leden met vermelding van de naam, de voornaam en het adres;
  • Een exemplaar van de statuten en/of de organisatienota van de vereniging;
  • Een werkings- en financieel verslag over de activiteiten gerealiseerd tijdens het vorige kalenderjaar. De nodige bewijsstukken dienen ter beschikking te zijn op de maatschappelijke zetel.
  • De verenigingen, die over lokalen beschikken of deze huren, moeten bij de aanvraag tot erkenning een duplicaat voegen van de afgesloten verzekeringspolis tegen brand;
  • De verenigingen voegen een duplicaat toe van de afgesloten verzekeringspolis betreffende hun aansprakelijkheid tegenover derden, waarbij de leden zelf als derden worden beschouwd. Hierin moet het aantal leden vermeld staan.

§3.  De gemeenteraad wint, alvorens een beslissing te nemen over de erkenning van een vereniging als seniorenverenigingen/organisatie ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie , het advies in van de gemeentelijke senioren- en toegankelijkheidsraad.

§4. Aan de door het college van burgemeester en schepenen aan te wijzen ambtenaren dienen alle documenten te worden getoond en alle inlichtingen verstrekt, die zij noodzakelijk achten voor de beoordeling van de erkenningsaanvraag. Deze ambtenaren zijn eveneens gemachtigd steeds activiteiten van verenigingen bij te wonen, zonder voorafgaandelijke verwittiging of de betaling van toegangsgelden. Deze ambtenaren zijn gebonden door het beroepsgeheim.

 

HOOFDSTUK 3: BASIS- EN WERKINGSSUBSIDIES

 

Artikel 5. Doelstelling

 

Om hun werking te ondersteunen zal het lokaal bestuur Aartselaar overeenkomstig de bepalingen van dit reglement subsidies uitkeren aan door het lokaal bestuur Aartselaar erkende seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie.

 

Artikel 6. Doelgroep

 

§1. Alleen erkende Aartselaarse seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie, die een werking ontwikkelen ten bate van eigen inwoners, kunnen gesubsidieerd worden. Dit geldt ook indien deze  verenigingen hun normale activiteiten slechts kunnen uitoefenen in gebouwen of terreinen, die gelegen zijn buiten het grondgebied van de gemeente, wegens het ontbreken van gebouwen of terreinen op het gemeentelijk grondgebied

 

§2. Alle door de gemeente erkende seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie kunnnen een subsidieaanvraag indienen  indien ze in voldoen aan de bepalingen van dit reglement.

 

§3. Sport- en cultuuractiviteiten van erkende seniorenverenigingen en  organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie komen niet in aanmerking voor een toelage via het subsidiereglement voor erkende sport- of cultuurverenigingen, maar gebeuren aan de hand van onderhavig subsidiereglement.

 

Artikel 7. Algemene en specifieke voorwaarden voor het verkrijgen van subsidies

 

§1. Algemene voorwaarden:

De gemeente verleent subsidies onder volgende algemene voorwaarden:

  • De seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie moeten:
    • door het lokaal bestuur Aartselaar erkend zijn
    • 1 jaar werking kunnen aantonen
    • minimaal 20 leden tellen
  • De seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie moeten voor 01 april van het jaar volgend op het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd volgende documenten in te dienen:
    • een volledig ingevuld werkings- en financieel verslag over de gerealiseerde activiteiten tijdens het vorig werkjaar van de vereniging volgens het blanco model dat vooraf door de bevoegd ambtenaar wordt verstuurd.
    • een nota met de vermelding van eventuele wijzigingen in de structuur, de doelstellingen en/of de statuten van de organisatie. Deze brieven, nota’s of verslagen moeten ondertekend worden door diegenen, die volgens de statuten namens de vereniging kunnen optreden of, zo er geen statuten zijn, door drie bestuursleden.
    • het betalingsbewijs van hun verzekeringspolis
    • het rekeningnummer van de vereniging en minstens twee namen van personen, niet op hetzelfde adres wonend, die verrichtingen kunnen doen op deze rekening.

De subsidies worden toegekend binnen de perken van de uitgavenkredieten die hiervoor voorzien zijn in het gemeentelijk budget en overeenkomstig de Wet van 14 november 1983 houdende controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

§2. Specifieke voorwaarden:

Er wordt onderscheid gemaakt tussen 2 soorten subsidies, namelijk de basissubsidie en de werkingssubsidie.

Basissubsidie:

Een erkende seniorenvereniging en organisatie ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie kan basissubsidies krijgen als ze:

  • Minimaal 20 leden heeft. Voor verenigingen met minder dan 50% van de leden uit Aartselaar op het einde van betreffende werkjaar, wordt alleen het aantal leden uit Aartselaar in rekening genomen voor de bepaling van de basissubsidie
  • Het  subsidiebedrag wordt bepaald op basis van het aantal leden (ref. beschrijving ‘lid’  in artikel 2)


Werkingssubsidie

Een erkende seniorenvereniging en organisatie ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie kan werkingssubsidies krijgen als ze:

  • Minstens 10 activiteiten georganiseerd heeft voor eigen leden en/of inwoners die behoren tot de specifieke doelgroep van de vereniging. Een activiteit die openstaat voor alle inwoners die behoren tot de specifieke doelgroep van de vereniging moet bewezen worden aan de hand van de gevoerde communicatie (bijv. publicatie UIT-kalender/gemeentelijke infoblad/website…)
  • het subsidiebedrag wordt berekend op basis van het aantal activiteiten en bijkomende prestaties met een puntensysteem per sectie


Artikel 8. Subsidiebedragen

 

§1. Basissubsidie:

De basissubsidie bedraagt afhankelijk van het aantal leden:

  • 20 tot en met 99 leden: € 50
  • 100 tot en met 199 leden: € 75
  • ≥ 200 leden: € 100.

§2. Werkingssubsidie:

  • Bovenop de basissubsidie kunnen de verenigingen een werkingssubsidie krijgen. Het beschikbare bedrag voor de werkingsubsidies is het totale subsidiebedrag voorzien in de gemeentelijke begroting min het bedrag uitgegeven aan de basissubsidie.
  • De werkingssubsidie per vereniging wordt via een puntensysteem berekend op basis van activiteiten en bijkomende prestaties.
  • Gezamenlijke activiteiten kunnen door beide verenigingen als een normale, volledige activiteit worden ingebracht. 
  • De waarde van 1 punt wordt bepaalt door het beschikbare bedrag aan werkingssubsidies te delen door het totaal aantal punten behaald door alle verenigingen samen.
  • Werkingssubsidie per vereniging  = waarde van het bedrag per punt x het totaal aantal punten behaald door de vereniging.

 

De berekening van het aantal subsidiepunten voor een werkingssubsidie gebeurt op basis van onderstaande criteria:

OMSCHRIJVING

AANTAL

A) EIGEN ORGANISATIE VAN ACTIVITEITEN voor eigen leden en/of inwoners die behoren tot de specifieke doelgroep van de verenigingen

OPTREDENS / VOORDRACHTEN / TENTOONSTELLINGEN

 4 ptn / activiteit

WORKSHOPS & CURSUSSEN onder leiding van een deskundige lesgever
Vb. sociocultureel of sportief

 3 ptn / activiteit
+ 0,5 ptn per dag vanaf de 3de cursusdag van eenzelfde cursus met max. van 6 ptn per cursus

UITSTAPPEN EN REIZEN – in eigen organisatie
Vb. daguitstappen, meerdaagse reizen met overnachting, bezoeken aan tentoonstellingen, beurzen, voorstellingen,… georganiseerd in eigen beheer

 3 ptn / activiteit

+ 1 ptn per dag vanaf de 3de dag  voor meerdaagse reizen met overnachting

UITSTAPPEN EN REIZEN – deelname aan extern uitgewerkte formules
Vb. een kant en klare pakketreis of uitstap aangeboden door je koepelorganisatie, een reisbureau of een andere vereniging/organisator waarvoor je als lokale afdeling of vereniging  kan inschrijven.

 1 ptn / activiteit

+ 0,5 ptn per dag vanaf de 3de dag  voor meerdaagse reizen met overnachting

UNIEKE FESTIVITEITEN die de gewone werking overstijgen 
Vb. bijzondere vieringen, kerst-, sint-, Moeder-/ Vaderdag feest,...

2 ptn/ activiteit

SPORTIEVE DAGACTIVITEITEN
Vb. petanque, fietsen, wandelen,…

 0,5 pt/activiteit

ACTIVITEITEN REGULIERE WERKING
Vb. Wekelijkse activiteiten binnen de reguliere werking oa. kaartnamiddagen, hobby- en knutselnamiddagen, gewone bijeenkomsten,…

 0,5 pt/activiteit

B) VORMING & KADERVORMING VOOR BESTUURDERS & MEDEWERKERS VERENIGING

Zelf ingerichte vorming voor de eigen huidige of toekomstige  bestuursleden & medewerkers
> datum | onderwerp | lesgever  vermelden

3 ptn/ deelnemer
(max 3 deelnemers per cursus)

Deelname aan externe vormingsactiviteiten door de huidige of toekomstige bestuursleden & medewerkers
> datum | onderwerp | organisator vermelden

2 pt/ deelnemer
(max 3 deelnemers per cursus)

C) STIMULANS deelname activiteiten senioren & toegankelijkheidsraad, een andere gemeentelijke adviesraad, gemeentediensten en/of het gemeentebestuur

STIMULANS deelname activiteiten senioren & toegankelijkheidsraad, een andere gemeentelijke adviesraad en/of gemeentebestuur

1 pt /activiteit bovenop de waarde van de activiteit

D) LOGISTIEK:
Het aantal punten behaald op de rubriek logistiek mag maximaal 25% bedragen van het totaal aantal punten behaald  in categorie A+B+C

Aantal uitgaves van een eigen ledenblad / tijdschrift

1 pt /editie
> min 2 A4 blz per verschijning - nationale edities komen niet in aanmerking

Beschikt de vereniging over een eigen uitgewerkte website of facebookpagina

2,5 ptn per jaar

Aantal bestuurs- en algemene vergaderingen
vb. vergaderingen vereniging, seniorenraad,...

1 pt/vergadering
> max 12 per jaar

Aantal uitgegeven en verspreide digitale nieuwsbrieven

1 pt /editie
> max 12 per jaar


Artikel 9. Procedure subsidieaanvraag

§1. Aanvraag

De subsidieaanvraag wordt - via het daartoe voorziene formulier - uiterlijk tegen 1 april van het jaar volgend op het kalenderjaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd ingediend bij het Sociaal Huis - seniorenconsulent, Kapellestraat 136- 2630 Aartselaar - senioren@aartselaar.be.

Om ontvankelijk te zijn bevat het aanvraagdossier de in het formulier aangegeven verplichte bijlagen.

 

§2. Beoordeling

De bevoegde ambtenaar gaat de ontvankelijkheid van de ingediende aanvragen na en onderzoekt de dossiers.
Indien de aanvrager een dossier niet tijdig heeft ingediend, komt deze niet in aanmerking voor de berekening van subsidies. Bewijsstukken die niet tijdig bij de aanvraag worden gevoegd, komen niet in aanmerking voor de berekening van subsidies.  

De bevoegde ambtenaar berekent de basis- en werkingssubsidies en formuleert een advies.

 

§3. Beslissing

De gemeenteraad beslist over de aanvraag en uitbetaling van de basis – en werkingssubsidies op basis van het advies van de bevoegde ambtenaar en van de gemeentelijke senioren- en toegankelijkheidsraad.

De beslissing wordt kenbaar gemaakt aan de aanvrager voor 1 september van het kalenderjaar waarin de subsidies worden toegekend.

 

§4. Uitbetaling

De uitbetaling van de subsidie gebeurt door overschrijving op het rekeningnummer van de erkende vereniging.

De aanvrager verbindt zich ertoe de gemeente onmiddellijk op de hoogte te brengen, zodra het rekeningnummer van de vereniging wijzigt.

 

Artikel 10. Controle subsidieaanvraag

 

§1. Aan de door het college van burgemeester en schepenen aan te wijzen ambtenaren dienen alle documenten te worden getoond en alle inlichtingen verstrekt, die zij noodzakelijk achten voor de vervulling van hun opdracht. Deze ambtenaren zijn eveneens gemachtigd steeds activiteiten van verenigingen bij te wonen, zonder voorafgaandelijke verwittiging of de betaling van toegangsgelden. Deze inlichtingen worden enkel gebruikt voor de berekening van de subsidies en de controle van het werkingsverslag. Deze ambtenaren zijn gebonden door het beroepsgeheim.

 

§2. In geval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van een controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie.  

 

Artikel  11. Sancties (en strafbepalingen)  

 

§1. De subsidie moet steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd te worden, zo niet dient de subsidie terugbetaald te worden. In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan de gemeente beslissen om de toekenning van de subsidie te schorsen en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende subsidiebedrag terug te vorderen.

 

§2. Als de aanvrager niet voldoet aan contractuele of financiële verplichtingen tegenover de gemeente, kan het subsidiebedrag worden verrekend.

 

§3. In geval de aanvrager onder curatele wordt geplaatst, kan de gemeente overgaan tot de gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitgekeerde subsidie.

 

§4. De toegekende subsidie mag door de aanvrager niet in pand gegeven worden aan een derde.

 

HOOFDSTUK 4: BIJZONDERE SUBSIDIES

 

Artikel 12. Aanvraag bijzonder subsidies

§1. Het gemeentebestuur huldigt erkende verenigingen die 25 jaar bestaan, of een veelvoud hiervan. Als een vereniging op deze subsidie aanspraak wilt maken, moet zij via haar aanvraag schriftelijk, via mail of via het webformulier indienen bij het gemeentebestuur senioren@aartselaar.be en Sociaal Huis Kapellestraat 136 2630 Aartselaar  voor 1 juni voorafgaand aan het jaar waarin die bijzondere verjaardag valt.
Deze subsidie wordt nominatief voor de betreffende vereniging ingeschreven.

§2. Deze subsidie wordt nominatief voor de betreffende vereniging ingeschreven a rato van 25 euro per bestaand jaar met een maximum van 1.875 euro.

 

HOOFDSTUK 5: SLOTBEPALINGEN

 

Artikel 13. Bezwaar  

Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.  Bezwaren moeten schriftelijk (via aangetekend schrijven of afgifte tegen ontvangstbewijs) gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen, Baron van Ertbornstraat 1 te 2630 Aartselaar en dit uiterlijk binnen de 30 kalenderdagen te rekenen vanaf de dag na de kennisgeving van de beslissing. De aanvrager dient zijn redenen te motiveren. De postdatum of datum op het ontvangstbewijs gelden als bewijs.

 

Artikel 14. Goedkeuring en inwerkingtreding  

§1. Dit subsidiereglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad van  19 februari 2024 en treedt in werking op 1 maart 2024    

§2. Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.