ARTIKEL 3: De verbodsborden
§4. Het is verboden om vanaf het Laar de G. Gezellestraat in te rijden, uitgezonderd voor fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs. Dit wordt aangegeven met het bord C1 met onderbord M12 aan het kruispunt met het Laar.
ARTIKEL 5: De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)
§1. In de Guido Gezellestraat wordt het parkeren binnen de zone E1 in parkeerhavens of parkeervakken op de volgende plaatsen toegestaan
- Vanaf de oversteekplaats voor voetgangers aan de Vrijheidsstraat tot huisnummer 22 aan de kant van de pare huisnummers. Dit wordt aan het begin en einde van de reglementering aangeduid met het bord E9a.Bijgevoegd de onderborden Xa voor het begin en Xb voor het einde van de reglementering.
- Van 25 tot 5 meter voor het kruispunt met het Laar aan de kant met de pare huisnummers. Dit wordt aan het begin en einde van de reglementering aangeduid met het bord E9a. Bijgevoegd de onderborden Xa voor het begin en Xb voor het einde van de reglementering.
ARTIKEL 6: De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113
§3. Aan het kruispunt met de Vrijheidsstraat wordt het bord F19 + M18 geplaatst ten gevolge van de maatregel éénrichtingsverkeer.
ARTIKEL 10: De gele onderbroken streep parkeerverbod
Er geldt een parkeerverbod aangeduid door een onderbroken gele streep zoals bedoeld in art. 75.1.2 (KB 1/12/1975):
ARTIKEL 13: De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers
§1. Er zijn parkeervakken aangebracht in de rijrichting volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975):
- Vanaf de oversteekplaats voor voetgangers aan de Vrijheidsstraat tot huisnummer 22 aan de kant van de pare huisnummers
- Van 25 tot 5 meter voor het kruispunt met het Laar aan de kant met de pare huisnummers.
Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.
Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.
Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.
Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.
- De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente;
- De bevoegdheid tot het vaststellen van de gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer op het grondgebied van de gemeente Aartselaar toevertrouwd is aan het College van Burgemeester en Schepenen volgens beslissing van gemeenteraad van 16 december 2013;
- De veiligheid van de weggebruikers en het verkeer in het algemeen zo optimaal mogelijk dient verzekerd te worden;
- Het gunstig advies dat de verkeerscel Aartselaar ter zake verstrekte;
- De intergemeentelijke mobiliteitsplannen van de Rupelstreek en Aartselaar van 2001 en de verbredingen verdieping van deze plannen in 2009. De goedkeuring op 29.05.2017 door de gemeenteraad van het mobiliteitsplan van 8 mei 2017,opgemaakt door Sweco Belgium NV, waarin een beperking van het doorgaand vrachtverkeer bepaald wordt.
- De Guido Gezellestraat ondergeschikt is aan de N177/A12.
- Het verboden is om vanuit de Guido Gezellestraat af te slaan naar de Vrijheidsstraat;
- Ter bevordering van de veiligheid van de fietsers op het einde van het fietspad aan het kruispunt met de Vrijheidsstraat, is het aangewezen om belijning aan te brengen;
- Het aangewezen is om de zone-30 vooraf aan te kondigen;
- Er een aanhoudend probleem is met voertuigen die parkeren tussen de huisnummers 45 en 47 en hierdoor de toegang naar de aanpalende woningen onmogelijk maken;
- Een mobiliteitsstudie heeft uitgewezen dat ter bevordering van de verkeerscirculatie en de veiligheid van de zwakke weggebruikers in het gedeelte tussen het Laar en de Vrijheidsstraat het aangewezen is om de maatregel éénrichtingsverkeer in te voeren
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.
ARTIKEL 1: De verkeerslichten
Er zijn verkeerslichten geplaatst aan het kruispunt met de Boomsesteenweg N177/A12. (Details zie AR N177/A12)
ARTIKEL 2: De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17
§1. De Guido Gezellestraat is ondergeschikt aan de Boomsesteenweg N177/A12. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B5. Er wordt een onderbord M 10 toegevoegd omwille van de dubbel-richting fietspad op de Boomsesteenweg.
§2. De Guido Gezellestraat is ondergeschikt aan de Langlaarsteenweg. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B5.
ARTIKEL 3: De verbodsborden
§1. Er is een tonnagebeperking. Dit wordt aangeduid met het bord C21 (3.5 t) met onderbord “uitgezonderd laden en lossen” aan het kruispunt met de Boomsesteenweg.
§2. Het is verboden om vanuit de Guido Gezellestraat af te slaan naar de Vrijheidsstraat. Dit wordt aangeduid met een bord C31b geplaatst voor het kruispunt met de Vrijheidsstraat voor het verkeer komende van het Laar.
§3. Het begin van de zone-30 wordt op afstand aangekondigd. Dit wordt aangeduid met een bord C43 met onderbord type 1a “100 m” thv huisnummer 53.
§4. Het is verboden om vanaf het Laar de G. Gezellestraat in te rijden, uitgezonderd voor fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs. Dit wordt aangegeven met het bord C1 met onderbord M12 aan het kruispunt met het Laar.
ARTIKEL 4: De gebodsborden
Tussen het kruispunt met de Boomsesteenweg A12/N177 en het kruispunt de Camiel Paulusstraat is een éénrichting fietspad aan beide zijden van de straat aangeduid met de borden D7 + onderbord M7 (verboden voor bromfietsen klasse B) geplaatst voorbij ieder kruispunt.
ARTIKEL 5: De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)
§1. In de Guido Gezellestraat wordt het parkeren binnen de zone E1 in parkeerhavens of parkeervakken op de volgende plaatsen toegestaan:
- Van huisnummer 13 tot 1. Dit wordt aan het begin en einde van de reglementering aangeduid met het bord E9a. Bijgevoegd de onderborden Xa voor het begin en Xb voor het einde van de reglementering.
- Vanaf de oversteekplaats voor voetgangers aan de Vrijheidsstraat tot huisnummer 22 aan de kant van de pare huisnummers. Dit wordt aan het begin en einde van de reglementering aangeduid met het bord E9a.Bijgevoegd de onderborden Xa voor het begin en Xb voor het einde van de reglementering.
- Van 25 tot 5 meter voor het kruispunt met het Laar aan de kant met de pare huisnummers. Dit wordt aan het begin en einde van de reglementering aangeduid met het bord E9a. Bijgevoegd de onderborden Xa voor het begin en Xb voor het einde van de reglementering.
§2. In de Guido Gezellestraat wordt het parkeren naast de rijbaan toegelaten en aangeduid met de borden E9a. Dit geldt voor de strook van huisnummer 40 tot 72.
§3. In de Guido Gezellestraat wordt het parkeren in de parkeervakken gesignaleerd met het bord E9a vanaf huisnummer 53 tot aan het kruispunt met de Camiel Paulusstraat.
§4. Er is een parkeer- en stilstaanverbod in de Guido Gezellestraat aangeduid met het bord E3 met onderborden Xa en Xb voor het begin en einde van de reglementering:
- Van huisnummer 77 tot 53
- Van huisnummer 112 tot 132
- Van huisnummer 121 tot 99
- Van huisnummer 89/1 tot aan het kruispunt met de Beukenhoflaan
- Van huisnummer 148 tot aan het kruispunt met de N177
- Vanaf huisnummer 86. Deze reglementering wordt volgens de wegcode opgeheven door het kruispunt met de Beukenhoflaan waardoor het onnodig is een einde-bord te plaatsen.
§5. Er is een parkeer- en stilstaanverbod in de Guido Gezellestraat aangeduid met het bord E3 met onderborden Xc (20 m) vanaf het kruispunt met de Beukenhoflaan aan de kant met de onpare huisnummers
ARTIKEL 6: De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.
§1. De borden F1 en F3 zitten begrepen in het AR “bebouwde kom centrum Aartselaar”.
§2. Deze straat ligt voor het gedeelte tussen het kruispunt met de Camiel Paulusstraat en het Laar in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.
§3. Aan het kruispunt met de Vrijheidsstraat wordt het bord F19 + M18 geplaatst ten gevolge van de maatregel éénrichtingsverkeer.
ARTIKEL 7: De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)
§1. Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.
§2. Deze straat ligt voor het gedeelte tussen het kruispunt met de Camiel Paulusstraat en het Laar in een zone waar het parkeren verboden is. Dit wordt aangeduid met de begin en einde zoneborden E1.
ARTIKEL 8: De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
§1. Vanaf 8 meter voor de oversteekplaats voor voetgangers aan het kruispunt met de Boomsesteenweg, is de rijbaan verdeeld in rijstroken. Dit wordt aangeduid met een onderbroken witte streep volgens art. 72.3 (KB 1/12/1975).
§2. Vanaf 8 meter voor de oversteekplaats voor voetgangers aan het kruispunt met de Vrijheidsstraat voor het verkeer in de richting van het centrum, is de rijbaan verdeeld in rijstroken. Dit wordt aangeduid met een doorlopende witte streep volgens art. 72.2 (KB 1/12/1975), onderbroken voor de oprit van de aanpalende woning.
ARTIKEL 9: De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Niet van toepassing
ARTIKEL 10: De gele onderbroken streep parkeerverbod
Er geldt een parkeerverbod aangeduid door een onderbroken gele streep zoals bedoeld in art. 75.1.2 (KB 1/12/1975):
- Ter hoogte van huisnummer 114 over een lengte van 20 meter
ARTIKEL 11: De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt
Vanaf 8 meter voor de oversteekplaats voor voetgangers aan het kruispunt met de Vrijheidsstraat voor het verkeer in de richting van het centrum, is de werkelijke rand van de rijbaan aan beide zijden aangeduid volgens art. 75.1.1 (KB 1/12/1975).
ARTIKEL 12: De dwarsmarkeringen
Er is een stopstreep zoals bedoeld in art 76.1 (KB 1/12/1975) aan het kruispunt met de Boomsesteenweg N177/A12. Deze wordt 15 meter ervoor voorafgegaan door een tweede stopstreep.
ARTIKEL 13: De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers
§1. Er zijn parkeervakken aangebracht in de rijrichting volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975):
- Vanaf huisnummer 53 tot het kruispunt met de Camiel Paulusstraat
- Van huisnummer 78 tot 86
- Van huisnummer 106 tot 112
- Van huisnummer 97 tot 98/1
- Van huisnummer 134 tot 148
- Van huisnummer 79 tot 83
- Vanaf de oversteekplaats voor voetgangers aan de Vrijheidsstraat tot huisnummer 22 aan de kant van de pare huisnummers
- Van 25 tot 5 meter voor het kruispunt met het Laar aan de kant met de pare huisnummers.
§2. Om het parkeren tussen de huisnummers 45 en 47 te verbieden, wordt er daar een verdrijvingsvlak aangebracht.
ARTIKEL 14: Oversteekplaatsen voor voetgangers
Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):
- Aan het kruispunt met de Boomsesteenweg N177/A12
- Aan beide zijden van het kruispunt met de Camiel Paulusstraat
- Voor het kruispunt met de Beukenhoflaan voor het verkeer komende van de Boomsesteenweg.
ARTIKEL 15: Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
Niet van toepassing
ARTIKEL 16: De verhoogde inrichtingen
Niet van toepassing
ARTIKEL 17: Diverse
Niet van toepassing.
ARTIKEL 18:
Dit reglement wordt ter info overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid en aan de lokale politie.