Terug
Gepubliceerd op 19/05/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 10/05/2021 - 13:00

Aanvullend verkeersreglement voor de Beukenhoflaan. Aanbrengen gele markering richting De Cranelei.

Aanwezig: Sophie De Wit, burgemeester-voorzitter
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, René Lauwers, schepenen
Peter van Mechelen, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Hilde Heyman, 5e schepen

Het college besloot een parkeerverbod volgens art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) in te stellen ter hoogte van het pad naar De Cranelei: 4 meter in het verlengde van het pad en 2 meter dwars op het pad.

Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.

Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.

Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.

Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.

De Beukenhoflaan en de Kardinaal Cardijnlaan werden volledig heraangelegd.

Het is aangewezen de maatregel “éénrichtingsverkeer” toe te passen voor het gedeelte tussen de 2 kruispunten met de Kardinaal Cardijnlaan en om de veiligheid in de straten te garanderen, de verkeersstroom te optimaliseren en de parkeerproblematiek in te dijken.

Het is aangewezen om het verkeer voor de fietsers, speedpedelecs en bromfietsers klasse A wel in beide richtingen toe te laten.

Het in- en uitrijden in de Beukenhoflaan – hoek Guido Gezellestraat – vaak bemoeilijkt wordt door geparkeerde voertuigen - en de veiligheid en zichtbaarheid aldaar dient geoptimaliseerd dient te worden door het parkeren daar te verbieden.

Er is voldoende ruimte voor het creëren van parkeerplaatsen voor mindervaliden.

Het is verboden om naar de Kardinaal Cardijnlaan af te slaan aan het noordelijke kruispunt (uitgezonderd voor fietsen en bromfietsen klasse A).

Regelmatig wordt de toegang naar het pad naar De Cranelei gehinderd door geparkeerde voertuigen.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.

De veiligheid van de weggebruikers en het verkeer in het algemeen zo optimaal mogelijk dient verzekerd te worden.

Het gunstig advies dat de verkeerscel Aartselaar ter zake verstrekte.

Artikel 1  De verkeerslichten

Niet van toepassing

 

Artikel 2   De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17

Niet van toepassing

 

Artikel 3  De verbodsborden

§1.In het gedeelte van de Beukenhoflaan tussen de 2 kruispunten met de Kardinaal Cardijnlaan geldt de maatregel “éénrichtingsverkeer”. Hierbij is het verkeer verboden in de richting van zuid naar noord. Er is een bord C1 + M12 geplaatst aan het kruispunt met de Kardinaal Cardijnlaan (zuidkant).

§2.Ten gevolge de maatregel “éénrichtingsverkeer” in de Karinaal Cardijnlaan is een bord C31a + M12 geplaatst voor het verkeer komende van de Guido Gezellestraat aan het kruispunt met de Kardinaal Cardijnlaan (noord).

 

Artikel 4  De gebodsborden

Niet van toepassing

 

Artikel 5  De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)

In de Beukenhoflaan thv huisnummer 52 wordt een parkeerplaats voorbehouden voor mindervaliden, die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 of van het in artikel 27.4.1 hiermee gelijkgesteld document. (beide artikels KB 01/12/1975, algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord E9a en het onderbord type VIId zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°.van hetzelfde KB. Bijgevoegd een pijl type Xc (5m). Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.

 

Artikel 6  De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.

§1. Deze straat ligt in de bebouwde kom gesignaleerd met de borden F1 aan het begin van de zone en F3 aan het einde van de zone.

§2. Ten gevolge van de maatregel “éénrichtingsverkeer” is aan het kruispunt met de Kardinaal Cardijnlaan (noord) is een bord F19 + M18 geplaatst voor het verkeer dat de Beukenhoflaan naar het zuiden volgt.

 

Artikel 7  De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)

§1. Deze straat ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.

§2. Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.

 

Artikel 8  De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden

Niet van toepassing

 

Artikel 9  De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

Niet van toepassing.

 

Artikel 10  De gele onderbroken streep parkeerverbod

§1. Er is een parkeerverbod volgens art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) vanaf het kruispunt met de Guido Gezellestraat aan de pare zijde over een lengte van 25 meter.

§2. Er is een parkeerverbod volgens art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) ter hoogte van het pad naar De Cranelei: 4 meter in het verlengde van het pad en 2 meter dwars op het pad.

 

Artikel 11  De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt

Niet van toepassing

 

Artikel 12   De dwarsmarkeringen

Niet van toepassing

 

Artikel 13  De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers

Er zijn parkeerstroken die zich zowel links als rechts van de rijbaan bevinden zijn verdeeld in parkeervakken in de rijrichting volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975)

 

Artikel 14  Oversteekplaatsen voor voetgangers

Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):

- Aan het kruispunt met de Guido Gezellestraat


Artikel 15  Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

Niet van toepassing

 

Artikel 16  De verhoogde inrichtingen

Er is een verhoogd kruispunt:

- Thv huisnummer 14

- Aan de Kardinaal Cardijnlaan (noord)

 

Artikel 17  Diverse

Niet van toepassing.