Terug
Gepubliceerd op 24/03/2025

Notulen  OCMW-raad

ma 17/02/2025 - 22:00 Raadszaal
Aanwezig: Yves Hulin, Voorzitter
Sophie De Wit, burgemeester
Bart Lambrecht, Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Glenn Anné, Paul Rens, Nadine Francus, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Eddy Bal, Rita Ceulemans, Ive De Saeger, raadsleden
Peter van Mechelen, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Marc Sorber, raadslid
  • Agendapunten aangebracht door het vast bureau

    • Goedkeuring van de notulen van de OCMW-raad van 20.01.2025.

      hecht zijn goedkeuring aan de notulen van zijn vergadering van 20.01.2025.

    • Raamovereenkomst van het agentschap Facilitair Bedrijf voor het aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere sociale vouchers. Toetreding.

      Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40-41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 36.

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      De contractuele documenten van de raamovereenkomst voor het aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers.

      Het bestek met nummer 2023/HFB/OP/115110.

      Het gemotiveerd gunningbesluit van het agentschap Facilitair Bedrijf d.d. 18.3.2024 waarbij de opdracht gegund werd aan Edenred Belgium nv.

      Alvorens te kunnen gebruiken van deze raamovereenkomst, dient een lokale overheid in te stappen, door middel van een ondertekende instapformulier die bezorgd wordt aan de dienstverlener van de opdracht en aan de aankoopcentrale waartoe de lokale overheid wenst toe treden.

      Het is aangewezen dat het OCMW gebruik maakt van deze door de aankoopcentrale aangeboden raamovereenkomst om volgende redenen:

      - de in deze raamovereenkomst voorziene diensten voldoen aan de behoeften;

      - door gebruik te maken van deze raamovereenkomst moet er geen eigen plaatsingsprocedure gevoerd worden, wat een besparing aan tijd en geld betekent;

      - de Vlaamse overheid beschikt over know-how of technische expertise inzake deze diensten;

      - de keuze voor toetreding is geheel vrij;

      - afname van deze raamovereenkomst garandeert de continuïteit van de dienstverlening die reeds rechtstreeks afgenomen wordt via Edenred nv.

      De opdracht wordt geraamd op € 17.355,37 excl. btw of € 21.000,00 incl. btw per jaar voor maaltijdcheques en € 2.479,34 excl. btw of € 3.000 incl. btw voor ecocheques.

      De financiering van de opdracht gebeurt via het exploitatiebudget.

      Artikel 1

      Toe te treden tot de raamovereenkomst voor het aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers. (Bestek: 2023/HFB/OP/115110).

       

      Artikel 2

      Een ondertekende instapformulier wordt bezorgd aan de desbetreffende dienstverleners.

    • IGEAN milieu & veiligheid. Aanduiding van de vertegenwoordigers van het OCMW voor de legislatuur 2025-2030.

      Het decreet lokaal bestuur.

      De statuten van IGEAN milieu & veiligheid.

      Algemeen

      Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.

      Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

      Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN

      milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      In uitvoering van het nieuwe decreet lokaal bestuur en de daarin voorziene bestuursorganen, werd op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 een statutenwijziging goedgekeurd.

      Bij het begin van een nieuwe legislatuur moeten de lokale besturen nieuwe vertegenwoordigers aanduiden voor de verschillende organen en beleidsgroepen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan het lokaal bestuur deel uitmaakt.

      Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid en moet dus voor IGEAN milieu & veiligheid nieuwe vertegenwoordigers en plaatsvervangers aanduiden voor volgende vergaderingen:

      • -     algemene vergadering
      • -     adviescomité veiligheid

      Algemene vergadering

      Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 34§1 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen dat de algemene vergadering samengesteld is uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de OCMW's worden ze rechtstreeks aangewezen door de raden uit hun leden.

      Ieder OCMW duidt minstens één afgevaardigde en ook één plaatsvervanger aan.  

      Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen vertegenwoordiger op de algemene vergadering en lid van een van de andere organen (raad van bestuur of adviescomités).

      De aanstelling van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.

      De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.


      Adviescomité veiligheid

      Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “veiligheid” wordt opgericht, dat bestaat uit één vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.

      Elk OCMW die beroep doet op de gemeenschappelijke dienst PBW duidt op basis hiervan één vertegenwoordiger aan. Deze vertegenwoordiger is minstens raadslid.

      De aanstelling én het mandaat van deze vertegenwoordiger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.

      Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen vertegenwoordiger op de algemene vergadering en lid van een van de andere organen (raad van bestuur of adviescomités).

       

      Artikel 1

      Volgende vertegenwoordigers en plaatsvervangers aan te duiden voor IGEAN milieu & veiligheid:


      Algemene vergadering

      Vertegenwoordiger: Filip Vanheukelom, gemeenteraadslid, filip.vanheukelom@aartselaar.be

      Plaatsvervanger: Isabelle de Beukelaar, gemeenteraadslid, isabelle.debeukelaar@aartselaar.be

       

      Adviescomité veiligheid

      Vertegenwoordiger: Hilde Heyman, schepen, hilde.heyman@aartselaar.be

       

       

      Deze aanstellingen gelden in principe voor de volledige legislatuur 2025-2030.

       

      Artikel 2

      Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing  aan IGEAN milieu & veiligheid te bezorgen.

    • IGEAN milieu & veiligheid. Aanduiding door OCMW Aartselaar van een kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur voor de legislatuur 2025 - 2030.

      Het decreet lokaal bestuur.

      De statuten van IGEAN milieu & veiligheid.

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Algemeen

      Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.

      Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

      Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN

      milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN

      milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

      Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

       

      Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.

       

      In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 18 van de statuten dragen de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur kandidaat-bestuurders voor die door de algemene vergadering worden benoemd.

       

      Raad van bestuur – bestuurders met stemrecht

      Overeenkomstig artikel 431 van het decreet lokaal bestuur beschikt IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 16§1 van de statuten bepalen dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.

      Iedere bestuurder met stemrecht heeft één stem.

       

      De concrete voordrachtregeling is opgenomen in artikel 18 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid.

      Een vergadering van de burgemeesters die door de deelnemende gemeenten worden voorgedragen na elke algehele vernieuwing van de gemeenteraden, werkt een consultatie- en formatieopdracht uit, waarbij formateurs de opdracht krijgen om in overleg met de deelnemers tot een lijst van 15 kandidaat-bestuurders te komen aan de hand van volgende bindende criteria:

      1. 1.   Indeling in regio’s – 6 leden

      De gemeenten worden onderverdeeld in de regio’s noord, midden en zuid en wel als volgt:

      Regio noord:    Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel

      Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel

      Regio zuid:       Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht

      Per regio (noord, midden, zuid) worden er 2 leden aangeduid.

      1. 2.   Indeling volgens inwonersaantal– 7 leden

      Alle gemeenten worden onderverdeeld in categorieën volgens inwonersaantal en wel als volgt:

      Categorie 1 - klein:                  tot 13.000 inwoners

      Categorie 2 - middelgroot:       > 13.000  tot 20.000 inwoners

      Categorie 3 - groot:                 > 20.000 inwoners

      Voor categorie 1 en 2 worden er 2 leden aangeduid; voor categorie 3 worden er 3 leden aangeduid.

      1. 3.   Indeling volgens geslacht

      Maximaal twee derden (2/3) van de leden is van hetzelfde geslacht.

       

      Op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters die IGEAN op 18.12.2024 organiseerde, heeft de vergadering volgende beslissing genomen:

      Besluit de vergadering

      Art. 1:  De vergadering onderschrijft de leidraad waarin de consultatie- en formatieopdracht vervat zit.  Een exemplaar van deze leidraad zal aan het verslag gehecht worden.

      Art. 2:  De vergadering keurt het voorstel goed om volgende formateurs aan te stellen:

      1.   De heer Jurgen Callaerts

      2.   De heer Lukas Jacobs.

      Art. 3:  De vergadering vraagt aan de formateurs om maximaal rekening te houden met:

      -     De voorkeur te komen tot een identieke raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening en IGEAN milieu & veiligheid.

      -     De oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.

      Art. 4:  De formateurs zullen het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht zo snel mogelijk aan IGEAN bezorgen.

      Art. 5:  De vergadering geeft IGEAN de opdracht het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht te verwerken in een ontwerpbeslissing en deze tijdig aan alle deelnemers te bezorgen.

      Art. 6:  IGEAN bekijkt wat de mogelijkheden zijn om de timing van de eerste buitengewone algemene vergadering aan te passen en zal daar nog voor de kerstperiode duidelijkheid over geven.

       

      Intussen hebben de formateurs het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht aan IGEAN bezorgd. Op basis hiervan heeft IGEAN voorliggende ontwerpbeslissing voorbereid.

      Aan alle deelnemers wordt het volgende gevraagd:

      1. kennis te nemen van de lijst van de 15 voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid en deze goed te keuren,
      2. voor zover de betrokken deelnemer op deze lijst geen kandidaat-bestuurder heeft die deel uitmaakt van de betrokken deelnemer: één van de kandidaat-bestuurders met stemrecht die op de lijst staan aan te duiden als “vertegenwoordiger”.

      Belangrijke opmerking

      Punt 2 is van cruciaal belang om te voldoen aan de voorwaarden die gelden in het kader van het “in house-principe” (artikel 30 van de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten), op basis waarvan elke deelnemer de mogelijkheid heeft een welbepaalde opdracht of activiteit rechtstreeks toe te vertrouwen aan IGEAN (vb. in het kader van de zelfstandige groepering).

       

       

      Zo is het o.m. noodzakelijk dat elke deelnemer toezicht uitoefent op IGEAN zoals op hun eigen diensten. Aan deze voorwaarde is voldaan als elk van de volgende voorwaarde vervuld is:

      1.  De besluitvormingsorganen van IGEAN zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers, waarbij individuele deelnemers meerdere of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen.

      2.  De deelnemers zijn in staat gezamenlijk beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van IGEAN.

      3.  IGEAN streeft geen belangen na die in strijd zijn met de belangen van de deelnemers.

      In het kader van een intergemeentelijke werking overeenkomstig het decreet lokaal bestuur worden alle belangrijke beslissingen genomen door de algemene vergadering en/of de raad van bestuur. De algemene vergadering vertegenwoordigt alle deelnemers. In de raad van bestuur kunnen evenwel maximum 15 bestuurders met stemrecht benoemd worden. Bijgevolg zijn in de raad van bestuur niet alle deelnemers vertegenwoordigd. Om ook in dit orgaan aan de toezichtsvereiste te voldoen, is het noodzakelijk dat élke deelnemer, die zelf geen bestuurder met stemrecht heeft in de raad van bestuur, één van de bestuurders aanduid als vertegenwoordiger.

       

      De voordracht en/of vertegenwoordiging én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met stemrecht gelden voor de volledige legislatuur.

       

      Raad van bestuur – leden met raadgevende stem

      Overeenkomstig artikel 440, 4de lid van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem. Deze afgevaardigden worden niet meegeteld in het maximum aantal leden van de raad van bestuur, vermeld in artikel 434§ 1 van het decreet lokaal bestuur.

      De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.

       

      Artikel 16§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid geeft concreet uitvoering aan voormelde bepaling van het decreet lokaal bestuur.

      Per regio kan er maximaal 1 bestuurder met raadgevende stem benoemd worden.

       

      Hiertoe worden alle gemeenten onderverdeeld in de regio, noord, midden en zuid en de stad Antwerpen en wel als volgt:

      Regio noord:    Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel

      Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel

      Regio zuid:       Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht

      Elke gemeente kan bijgevolg één kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voordragen (geen plaatsvervanger).

       

      Indien binnen elke regio slechts één afgevaardigde wordt aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.

      Indien binnen één of meerdere regio’s meerdere afgevaardigden worden aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van de betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wordt er per regio een rangorde gemaakt op basis van de volgende criteria in dalende volgorde:

      1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur

      2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad

      3. de jongste kandidaat.

       

      De voordracht én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem gelden voor de volledige legislatuur.

       

      Financiële gevolgen

      Het aanduiden van kandidaat-bestuurders heeft op zich geen financiële gevolgen voor het lokaal bestuur.

       

      Voorafgaande bespreking en adviezen

      Bijeenkomst met de algemeen en financieel directeurs van de lokale besturen op 18.10.2024.

      Mail van IGEAN van 25.10.2024 aan de algemeen en financieel directeurs met een verwijzing naar diverse documenten die vanaf dan beschikbaar zijn op het infonet van IGEAN (aparte tegel).

      Bijeenkomst met de (nieuwe) burgemeesters op 18.12.2024 in het kader van de consultatie- en formatieopdracht i.f.v. de samenstelling van de raad van bestuur.

      Mail van IGEAN van 19.12.2024 aan de burgemeesters en de algemeen directeurs met een aangepaste timing voor de eerste buitengewone algemene vergadering in de nieuwe legislatuur

      Artikel 1 – bestuurder met stemrecht 

      De OCMW-raad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid.

       

       

      De raad keurt deze lijst goed.

       

      Deze voordracht en vertegenwoordiging geldt in principe voor de volledige legislatuur.

       

       

      Artikel 2 

       

      Een uittreksel van onderhavige beslissing wordt digitaal aan IGEAN milieu & veiligheid bezorgd.

       

       

    • IGEAN dienstverlening. Aanduiding van de vertegenwoordigers van het OCMW voor de legislatuur 2025-2030.

      Het decreet lokaal bestuur

      De statuten van IGEAN dienstverlening.

      De samenwerkingsovereenkomst energiehuis.

      De statuten IVLW.

      Bij het begin van een nieuwe legislatuur moeten de lokale besturen nieuwe vertegenwoordigers aanduiden voor de verschillende organen en beleidsgroepen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan het lokaal bestuur deel uitmaakt.

      Algemeen

      Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.

      Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      In uitvoering van het nieuwe decreet lokaal bestuur en de daarin voorziene bestuursorganen, werd op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 een statutenwijziging goedgekeurd.

      Bij het begin van een nieuwe legislatuur moeten de lokale besturen nieuwe vertegenwoordigers aanduiden voor de verschillende organen en beleidsgroepen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan het lokaal bestuur deel uitmaakt.

      Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening en moet dus voor IGEAN dienstverlening nieuwe vertegenwoordigers en plaatsvervangers aanduiden voor volgende vergaderingen:

      • -     algemene vergadering
      • -     beleidsgroep energie

      Algemene vergadering

      Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 33§1 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat de algemene vergadering samengesteld is uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de OCMW's worden ze rechtstreeks aangewezen door de raden uit hun leden.

      Iedere OCMW duidt minstens één afgevaardigde en ook één plaatsvervanger aan.  

      Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen vertegenwoordiger op de algemene vergadering en lid van een van de andere organen (raad van bestuur).

      De aanstelling van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.

      De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.

      Beleidsgroep energie

      IGEAN dienstverlening is erkend als energiehuis voor het verstrekken van energieleningen.

      Artikel 9 van de samenwerkingsovereenkomst die hiertoe afgesloten werd tussen IGEAN dienstverlening en het OCMW voorziet de oprichting van een beleidsgroep die instaat voor het verder operationaliseren van de goede werking van het energiehuis.

      Elk OCMW duidt één effectief en één plaatsvervangend lid aan voor deze beleidsgroep.

      De vertegenwoordiger die aangesteld wordt is minstens raadslid.

      De aanstelling én het mandaat van deze vertegenwoordiger en plaatsvervanger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.

      Artikel 1

      Na geheime stemming volgende vertegenwoordigers en plaatsvervangers aan te duiden voor IGEAN dienstverlening:

      • Algemene vergadering

      Vertegenwoordiger: Filip Vanheukelom, gemeenteraadslid, filip.vanheukelom@aartselaar.be 

      Plaatsvervanger: Isabelle de Beukelaar, gemeenteraadslid, isabelle.debeukelaar@aartselaar.be

      Deze aanduiding geldt in principe voor de volledige legislatuur.

       

      • Beleidsgroep energie

      Vertegenwoordiger: Hilde Heyman, schepen, hilde.heyman@aartselaar.be

      Plaatsvervanger: Filip Vanheukelom, gemeenteraadslid, filip.vanheukelom@aartselaar.be 

      Deze aanstellingen gelden in principe voor de volledige legislatuur 2025 – 2030.

       

      Artikel 2

      Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing aan IGEAN dienstverlening te bezorgen.

    • IGEAN dienstverlening. Voordracht door OCMW Aartselaar van een kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur voor de legislatuur 2025-2030.

      Het decreet lokaal bestuur.

      De statuten van IGEAN dienstverlening.

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Algemeen

      Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.

      Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

      Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

      Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

       

      In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 17 van de statuten dragen de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur kandidaat-bestuurders voor die door de algemene vergadering worden benoemd.

       

      Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.

       

       

      Raad van bestuur – bestuurders met stemrecht

      Overeenkomstig artikel 431 van het decreet lokaal bestuur beschikt IGEAN dienstverlening naast een algemene vergadering over een raad van bestuur. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 15§1 van de statuten bepalen dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.

      Iedere bestuurder met stemrecht heeft één stem.

       

      De concrete voordracht regeling is opgenomen in artikel 17 van de statuten van IGEAN dienstverlening.

      Een vergadering van de burgemeesters die door de deelnemende gemeenten worden voorgedragen na elke algehele vernieuwing van de gemeenteraden, werkt een consultatie- en formatieopdracht uit, waarbij formateurs de opdracht krijgen om in overleg met de deelnemers tot een lijst van 15 kandidaat-bestuurders te komen aan de hand van volgende bindende criteria:

      1. 1.   Indeling in regio’s – 6 leden

      De gemeenten worden onderverdeeld in de regio’s noord, midden en zuid en wel als volgt:

      Regio noord:    Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel

      Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel

      Regio zuid:       Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht

      Per regio (noord, midden, zuid) worden er 2 leden aangeduid.

      1. 2.   Indeling volgens inwonersaantal– 7 leden

      Alle gemeenten worden onderverdeeld in categorieën volgens inwonersaantal en wel als volgt:

      Categorie 1 - klein:                  tot 13.000 inwoners

      Categorie 2 - middelgroot:       > 13.000  tot 20.000 inwoners

      Categorie 3 - groot:                 > 20.000 inwoners

      Voor categorie 1 en 2 worden er 2 leden aangeduid; voor categorie 3 worden er 3 leden aangeduid.

      1. 3.   Indeling volgens geslacht

      Maximaal twee derden (2/3) van de leden is van hetzelfde geslacht.

       

      Op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters die IGEAN op 18.12.2024 organiseerde, heeft de vergadering volgende beslissing genomen:

      Besluit de vergadering

      Art. 1:  De vergadering onderschrijft de leidraad waarin de consultatie- en formatieopdracht vervat zit.  Een exemplaar van deze leidraad zal aan het verslag gehecht worden.

      Art. 2:  De vergadering keurt het voorstel goed om volgende formateurs aan te stellen:

      1.   De heer Jurgen Callaerts

      2.   De heer Lukas Jacobs.

      Art. 3:  De vergadering vraagt aan de formateurs om maximaal rekening te houden met:

      -     De voorkeur te komen tot een identieke raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening en IGEAN milieu & veiligheid.

      -     De oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.

      Art. 4:  De formateurs zullen het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht zo snel mogelijk aan IGEAN bezorgen.

      Art. 5:  De vergadering geeft IGEAN de opdracht het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht te verwerken in een ontwerpbeslissing en deze tijdig aan alle deelnemers te bezorgen.

      Art. 6:  IGEAN bekijkt wat de mogelijkheden zijn om de timing van de eerste buitengewone algemene vergadering aan te passen en zal daar nog voor de kerstperiode duidelijkheid over geven.

       

      Intussen hebben de formateurs het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht aan IGEAN bezorgd. Op basis hiervan heeft IGEAN voorliggende ontwerpbeslissing voorbereid.

      Aan alle deelnemers wordt het volgende gevraagd:

      1. kennis te nemen van de lijst van de 15 voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening en deze goed te keuren,
      2. voor zover de betrokken deelnemer op deze lijst geen kandidaat-bestuurder heeft die deel uitmaakt van de betrokken deelnemer: één van de kandidaat-bestuurders met stemrecht die op de lijst staan aan te duiden als “vertegenwoordiger”.

      Belangrijke opmerking

      Punt 2 is van cruciaal belang om te voldoen aan de voorwaarden die gelden in het kader van het “in house-principe” (artikel 30 wet overheidsopdrachten), op basis waarvan elke deelnemer de mogelijkheid heeft een welbepaalde opdracht of activiteit rechtstreeks toe te vertrouwen aan IGEAN (vb. in het kader van de zelfstandige groepering).

      Zo is het o.m. noodzakelijk dat elke deelnemer toezicht uitoefent op IGEAN zoals op hun eigen diensten. Aan deze voorwaarde is voldaan als elk van de volgende voorwaarde vervuld is:

      1.  De besluitvormingsorganen van IGEAN zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers, waarbij individuele deelnemers meerdere of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen.

      2.  De deelnemers zijn in staat gezamenlijk beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van IGEAN.

      3.  IGEAN streeft geen belangen na die in strijd zijn met de belangen van de deelnemers.

      In het kader van een intergemeentelijke werking overeenkomstig het decreet lokaal bestuur worden alle belangrijke beslissingen genomen door de algemene vergadering en/of de raad van bestuur. De algemene vergadering vertegenwoordigt alle deelnemers. In de raad van bestuur kunnen evenwel maximum 15 bestuurders met stemrecht benoemd worden. Bijgevolg zijn in de raad van bestuur niet alle deelnemers vertegenwoordigd. Om ook in dit orgaan aan de toezichtsvereiste te voldoen, is het noodzakelijk dat élke deelnemer, die zelf geen bestuurder met stemrecht heeft in de raad van bestuur, één van de bestuurders aanduid als vertegenwoordiger.

       

      De aanduiding én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met stemrecht gelden voor de volledige legislatuur.

       

      Raad van bestuur – leden met raadgevende stem

      Overeenkomstig artikel 440, 4de lid van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem. Deze afgevaardigden worden niet meegeteld in het maximum aantal leden van de raad van bestuur, vermeld in artikel 434§ 1 van het decreet lokaal bestuur.

      De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.

       

      Artikel 15§2 van de statuten van IGEAN dienstverlening geeft concreet uitvoering aan voormelde bepaling van het decreet lokaal bestuur.

      Per regio kan er maximaal 1 bestuurder met raadgevende stem benoemd worden.

       

      Hiertoe worden alle gemeenten onderverdeeld in de regio, noord, midden en zuid en de stad Antwerpen en wel als volgt:

      Regio noord:    Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel

      Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel

      Regio zuid:       Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht

      Elke gemeente kan bijgevolg één kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voordragen (geen plaatsvervanger).

       

      Indien binnen elke regio slechts één afgevaardigde wordt aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.

      Indien binnen één of meerdere regio’s meerdere afgevaardigden worden aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van de betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wordt er per regio een rangorde gemaakt op basis van de volgende criteria in dalende volgorde:

      1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur

      2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad

      3. de jongste kandidaat.

       

      De aanstelling én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem gelden voor de volledige legislatuur.

       

      Financiële gevolgen

      Het aanduiden van kandidaat-bestuurders heeft op zich geen financiële gevolgen voor het lokaal bestuur.

       

      Voorafgaande bespreking en adviezen

      Bijeenkomst met de algemeen en financieel directeurs van de lokale besturen op 18.10.2024.

      Mail van IGEAN van 25.10.2024 aan de algemeen en financieel directeurs met een verwijzing naar diverse documenten die vanaf dan beschikbaar zijn op het infonet van IGEAN (aparte tegel).

      Bijeenkomst met de (nieuwe) burgemeesters op 18.12.2024 in het kader van de consultatie- en formatieopdracht i.f.v. de samenstelling van de raad van bestuur.

      Mail van IGEAN van 19.12.2024 aan de burgemeesters en de algemeen directeurs met een aangepaste timing voor de eerste buitengewone algemene vergadering in de nieuwe legislatuur.

      Artikel 1 – bestuurder met stemrecht 

      De raad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening.

       

       

      De raad keurt deze lijst goed.

       

      Deze voordracht geldt in principe voor de volledige legislatuur.

       

       

      Artikel 2 

      Een uittreksel van onderhavige beslissing wordt digitaal aan IGEAN dienstverlening bezorgd.

       

    • IGEAN Dienstverlening - Buitengewone Algemene vergadering van d.d. 12.03.2025. Kennisname van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW.

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      De statuten van IGEAN Dienstverlening.

      De brief d.d. 23.01.2025 houdende de uitnodiging voor Buitengewone Algemene vergadering van IGEAN Dienstverlening op 12.03.2025 om 19u.

       

      De agenda bevat volgende agendapunten:

      1. benoemen van de leden van de raad van bestuur

      2. benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités 

      Het feit dat het OCMW deelneemt aan de buitengewone algemene vergaderingen van IGEAN Dienstverlening.

      Artikel 1

      Goedkeuring te hechten aan de volledige dagorde van de algemene vergadering van IGEAN Dienstverlening op 12.03.2025 evenals van alle daarbij horende documenten.

       

      De agendapunten:

      1. benoemen van de leden van de raad van bestuur

      2. benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités 

       

       

      Artikel 2

      Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van 12.03.2025, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.

       

      Artikel 3

      Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing aan IGEAN Dienstverlening te bezorgen.

    • IGEAN milieu & veiligheid - buitengewone algemene vergadering vergadering van 12.03.2025. Kennisname van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW.

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      De statuten van IGEAN milieu & veiligheid.

      De brief d.d. 23.01.2025 houdende de uitnodiging voor buitengewone algemene vergadering vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 12.03.2025 om 19u.

       

      De agenda bevat volgende agendapunten:

      1. Benoemen van de leden van de raad van bestuur

      2. benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités

      Het feit dat het OCMW deelneemt aan de (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid.

      Artikel 1

      Goedkeuring te hechten aan de volledige dagorde van de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 12.03.2025 evenals van alle daarbij horende documenten.

       

      De agendapunten:

      1. Benoemen van de leden van de raad van bestuur

      2. benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités

       

       

      Artikel 2

      Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 12.03.2025, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.

       

      Artikel 3

      Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing aan IGEAN milieu & veiligheid te bezorgen.

    • VLOTTER. Aanduiding van een vertegenwoordiger van het OCMW op de algemene vergaderingen tijdens de legislatuur 2025-2030.

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

      Artikel 28 van de gecoördineerde statuten van VLOTTER.

      Het OCMW is deelnemer van VLOTTER.

      Het OCMW heeft recht op één afgevaardigde voor de algemene vergadering van VLOTTER.

      Er dient te worden overgegaan tot de aanduiding van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van VLOTTER en dit voor een termijn die gelijk loopt met de duur van het mandaat van het betreffende raadslid.

      Artikel 1

      Na geheime stemming als vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergaderingen van VLOTTER te benoemen voor een termijn die gelijk loopt met de duur van zijn of haar mandaat:

      Kris Vandromme, gemeenteraadslid, kris.vandromme@aartselaar.be

       

      Artikel 2

      Na geheime stemming als plaatsvervangende vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergaderingen van VLOTTER te benoemen voor een termijn die gelijk loopt met de duur van zijn of haar mandaat:

      Filip Vanheukelom, gemeenteraadslid, filip.vanheukelom@aartselaar.be

       

      Artikel 3

      Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan VLOTTER, Colonel Silvertopstraat 15 te 2850 Boom.

    • VLOTTER. Buitengewone algemene vergadering van vrijdag 14 maart 2025. Agenda en in te nemen standpunten.

      De artikelen 18 tot en met 39 van het decreet lokaal bestuur van 20 december 2017 in verband met de werking van de gemeenteraad.

      Het decreet lokaal bestuur van 20 december 2017 en in het bijzonder op de artikelen 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.

      Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.

      Artikel 44 van het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking dat bepaalt dat het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald wordt voor elke algemene vergadering.

      Het OCMW  is deelnemer van Vlotter.

      De oproepingsbrief van vrijdag 31 januari tot de buitengewone algemene vergadering van Vlotter van vrijdag 14 maart 2025 met de volgende agendapunten:

      1. benoeming bestuurders

      2. benoeming bestuurders met raadgevende stem

      3. goedkeuring begroting 2025

      4. vaststelling einde mandaatstermijn bestuurders

      5. vaststelling einde mandaatstermijn bestuurders met raadgevende stem

      Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

      Artikel 1

      De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van vrijdag 14 maart 2025 van Vlotter worden goedgekeurd.

       

      Artikel 2

      De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering waarvan sprake in artikel 1 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen conform artikel 1.

       

      Artikel 3

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Vlotter.