Terug
Gepubliceerd op 26/06/2025

Notulen  OCMW-raad

ma 19/05/2025 - 22:00 Raadszaal
Aanwezig: Yves Hulin, Voorzitter
Sophie De Wit, burgemeester
Bart Lambrecht, Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Glenn Anné, Paul Rens, Marc Sorber, Nadine Francus, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Eddy Bal, Rita Ceulemans, Ive De Saeger, raadsleden
Peter van Mechelen, Algemeen directeur
  • Agendapunten aangebracht door het vast bureau

    • Goedkeuring van de notulen van de OCMW-raad van 28.4.2025.

      hecht zijn goedkeuring aan de notulen van zijn vergadering van 28.4.2025.

    • Beroep op de dienstverlenende vereniging Cipal (verder genoemd “Cipal dv”) als aankoopcentrale voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” – Bestek nr. CSMRTSOFT23b. Goedkeuring.

      Artikel 78, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur.

      De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

      De principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 26 oktober 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit "Verwerving van standaard software en bijhorende dienstverlening”.

      De in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:

      • het selectiedocument waar het stelt (punt 3.8): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle deelnemers in de dienstverlenende vereniging Cipal. Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst. (…) Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst) :
        - Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten;
      • het bestek waar het stelt (punt 4.9): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent
      • het bestek waar het stelt (punt 4.7): “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren."
      • de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 12 september 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan SoftwareONE BE bv met maatschappelijke zetel te Esplanade 1, 1020 Brussel.

      De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;


      Het OCMW kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;


      Het is aangewezen dat het OCMW gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:

      • de in de raamovereenkomst voorziene licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s voldoen aan de behoefte van het bestuur;
      • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
      • Cipal dv beschikt over knowhow en technische expertise inzake de aankoop van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software door aanbestedende overheden;

      Het OCMW is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);


      De nodige budgetten zijn beschikbaar.

      Artikel 1

      Het OCMW doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van standaard software aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b).

       

      Artikel 2

      Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.

    • Herziening rechtspositieregeling en arbeidsreglement. Goedkeuring.

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Op 24 juni 2024 keurde de OCMW-raad de eengemaakte rechtspositieregeling en het eengemaakte arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel goed. 

      Inmiddels zijn wijzigingen aangebracht in de beide reglementen. 

      De voorgestelde wijzigingen zijn voorgelegd aan de representatieve vakbondsvertegenwoordigers in het basisoverlegcomité van 18 maart 2025. 

      De ontwerpprotocollen zijn in bijlage opgenomen en werden bezorgd aan de vakbondsvertegenwoordigers ter ondertekening.

      De nieuwe rechtspositieregeling en het nieuwe arbeidsreglement zullen van toepassing zijn vanaf 1 juli 2025.

      Artikel 1

      Zich akkoord te verklaren met de wijzigingen aan de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement dat van toepassing zal zijn vanaf 1 juli 2025.

      Artikel 2

      Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan de personeelsdienst.

    • Vaststellen jaarrekening 2024 deel OCMW.

      Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.

      De OCMW-Raad spreekt zich in het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft uit over de vaststelling van de jaarrekening.

      De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.

      Gunstig advies van het MAT van 05/05/2025.

      Artikel 1

      Deel OCMW van jaarrekening 2024 van lokaal bestuur Aartselaar vast te stellen.

      Artikel 2

      Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van art. 285 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van art. 330 van het decreet over het lokaal bestuur.


    • Deontologische code voor de lokale mandatarissen. Goedkeuring.

      Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

      Artikel 74 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn een deontologische code aanneemt.

      Het voorstel van het vast bureau.

      Enig artikel

      Goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde ontwerp van deontologische code voor lokale mandatarissen.

    • Deontologische code voor de lokale mandatarissen. Oprichting deontologische commissie.

      Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

      De deontologische code voor de lokale mandataris, meer bepaald art. 40, goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 mei 2025.

      Artikel 74 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad een deontologische code aanneemt.

      Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt de oprichting van een deontologische commissie.

      De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie. De samenstelling van commissie wordt geregeld in het reglement over de deontologisch code.

      Artikel 1

      De deontologische commissie bestaat uit 11 raadsleden en wordt als volgt samengesteld:

      - 6 vertegenwoordigers voor N-VA

      - 1 vertegenwoordiger voor SAMEN NAP (voorzitter)

      - 1 vertegenwoordiger Ieder 1 Aartselaar

      - 1 vertegenwoordiger voor Vlaams Belang

      - 1 vertegenwoordiger Lokaal Liberaal

      - 1 vertegenwoordiger voor Groen

       

      Artikel 2

      Aan te duiden als effectieve leden van de deontologische commissie in de schoot van raad van maatschappelijk welzijn:

      - Voor N-VA: Sophie De Wit

                         Bart Lambrecht

                         Isabelle De Beukelaar

                         Yves Hulin

                         Kathy Mommen 

                         Kris Vandromme

      - Voor SAMEN NAP: Rudy Siebens (voorzitter)

      - Voor Ieder 1 Aartselaar: Paul Rens

      - Voor Vlaams Belang: Eddy Bal

      - Voor Lokaal Liberaal: Nadine Francus

      - Voor Groen: Ive De Saeger

  • Agendapunten aangebracht door de voorzitter

    • Wederinkoop lot 9 van verkaveling Koekoekstraat.

      Het decreet d.d. 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      De lastgevingsovereenkomst waarbij IGEAN door het OCMW wordt gemachtigd om dit project te realiseren werd goedgekeurd door de OCMW-raad van 17.05.2018.

      De verkoop van de percelen valt binnen deze opdracht. Dit staat zo ook vermeld bovenaan de bijzondere verkoopsvoorwaarden.

      In uitvoering van deze opdracht werden er in overleg met het gemeentebestuur bijzondere verkoopsvoorwaarden opgesteld.

      De raad hechtte op 26 april 2022 goedkeuring aan de bijzondere verkoopsvoorwaarden en de voorgestelde timing voor de verkaveling in de Koekkoekstraat, zoals opgemaakt door Igean.

      Overeenkomstig artikel 5 – Wederverkoop, voorkoop en voorkeur - van de verkoopakte verklaren de verkopers dat voor betrokken perceel nog geen uitvoering van enige bouwwerken is gebeurd. De koper, te weten het O.C.M.W Aartselaar, verklaart gebruik te maken van haar recht van wederinkoop.

      Het betreft lot 9 van de verkaveling.

      Enig artikel

      Goedkeuring te hechten aan de wederinkoop van lot 9 van de verkaveling Koekoekstraat.

    • Verkoop lot 7 van verkaveling Koekoekstraat.

      Het decreet d.d. 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      De lastgevingsovereenkomst waarbij IGEAN door het OCMW wordt gemachtigd om dit project te realiseren werd goedgekeurd door de OCMW-raad van 17.05.2018.

      De verkoop van de percelen valt binnen deze opdracht. Dit staat zo ook vermeld bovenaan de bijzondere verkoopsvoorwaarden.

      In uitvoering van deze opdracht werden er in overleg met het gemeentebestuur bijzondere verkoopsvoorwaarden opgesteld.

      De raad hechtte op 26 april 2022 goedkeuring aan de bijzondere verkoopsvoorwaarden en de voorgestelde timing voor de verkaveling in de Koekkoekstraat, zoals opgemaakt door Igean.

      Het betreft lot 7 van de verkaveling.

      Enig artikel

      Goedkeuring te hechten aan de verkoop van lot 7 van de verkaveling Koekoekstraat.

    • IGEAN milieu en veiligheid - Algemene vergadering van donderdag 19.06.2025. Kennisname van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het ocmw.

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      De statuten van IGEAN milieu en veiligheid.

      De brief d.d. 08.05.2025 houdende de uitnodiging voor de  algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid op donderdag 19.06.2025 om 19u.

       

      De agenda bevat volgende agendapunten:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024

      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024

      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024

      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024

      5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging

      6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging

      7. Goedkeuren aanpassing presentiegelden

      8. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité

      9. Benoemen van leden van het algemeen comité

      10.Benoemen van leden adviescomités

      11 .Oprichting van IGEAN Energie nv: goedkeuring

      12 .Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

       

      Het feit dat het OCMW deelneemt aan de (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN milieu en veiligheid.

      Voorstel van amendement door raadslid Ive De Saeger (Groen):

      De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda, maar stemt in met de aanpassing van agendapunt 7 Goedkeuren aanpassing presentiegelden als volgt;

      De algemene vergadering keurt het voorstel goed om per 19.03.2025 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan te passen tot 132,63 euro “per zitting”. Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.

      Hiermee wordt de situatie gecreëerd dat de identieke raden van bestuur van IGEAN Milieu en Veiligheid en IGEAN Dienstverlening tijdens de gezamenlijk zittingen van de raden van bestuur per zittingsavond eenmaal het maximale presentiegeld, gekoppeld aan de index ontvangen.

      Schepen Bart Lambrecht meldt dat er nog onduidelijkheden zijn over de verdeling van het presentiegeld.

      Het amendement wordt met 2 stemmen voor (Groen en Lokaal Liberaal) en 19 stemmen tegen (N-VA, Samen NAP, ieder1 Aartselaar) en 2 onthoudingen (Vlaams Belang) verworpen. 

      Tijdens de zitting wordt op basis van bijkomende informatie afgesproken om de vertegenwoordiger opdracht te geven om tegen te stemmen indien het presentiegeld hoger dan 265,26 euro wordt voorgesteld.

       

      Artikel 1

      Goedkeuring te hechten aan de volledige dagorde van de  algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid op 19.06.2025 evenals van alle daarbij horende documenten.

      De agendapunten:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024

      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024

      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024

      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024

      5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging

      6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging

      7. Goedkeuren aanpassing presentiegelden

      Indien het presentiegeld hoger dan 265,26 euro wordt voorgesteld, wordt de vertegenwoordiger gevraagd om tegen te stemmen.

      8. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité

      9. Benoemen van leden van het algemeen comité

      10.Benoemen van leden adviescomités

      11 .Oprichting van IGEAN Energie nv: goedkeuring

      12 .Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

        

      Artikel 2

      Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de  algemene vergadering van 19.06.2025, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.

       

      Artikel 3

      Twee uittreksels van onderhavige ocmwraadsbeslissing aan IGEAN milieu en veiligheid te bezorgen.

    • IGEAN Dienstverlening - Algemene vergadering van d.d. 19.06.2025. Kennisname van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW.

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      De statuten van IGEAN Dienstverlening.

      De brief d.d. 08.05.2025 houdende de uitnodiging voor  Algemene vergadering van IGEAN Dienstverlening op 19.06.2025 om 19u.

       

      De agenda bevat volgende agendapunten:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024

      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024

      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024

      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024

      5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging

      6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging

      7. Goedkeuren aanpassing presentiegelden

      8. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité

      9. Benoemen van leden van het algemeen comité

      10. Benoemen van leden adviescomités

      11.Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

      Het feit dat het OCMW deelneemt aan de buitengewone algemene vergaderingen van IGEAN Dienstverlening.

      Het feit dat het OCMW deelneemt aan de (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN milieu en veiligheid.

      Voorstel van amendement door raadslid Ive De Saeger (Groen):

      De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda, maar stemt in met de aanpassing van agendapunt 7 Goedkeuren aanpassing presentiegelden als volgt;

      De algemene vergadering keurt het voorstel goed om per 19.03.2025 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan te passen tot 132,63 euro “per zitting”. Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.

      Hiermee wordt de situatie gecreëerd dat de identieke raden van bestuur van IGEAN Milieu en Veiligheid en IGEAN Dienstverlening tijdens de gezamenlijk zittingen van de raden van bestuur per zittingsavond eenmaal het maximale presentiegeld, gekoppeld aan de index ontvangen.

      Schepen Bart Lambrecht meldt dat er nog onduidelijkheden zijn over de verdeling van het presentiegeld.

      Het amendement wordt met 2 stemmen voor (Groen en Lokaal Liberaal) en 19 stemmen tegen (N-VA, Samen NAP, ieder1 Aartselaar) en 2 onthoudingen (Vlaams Belang) verworpen. 

      Tijdens de zitting wordt op basis van bijkomende informatie afgesproken om de vertegenwoordiger opdracht te geven om tegen te stemmen indien het presentiegeld hoger dan 265,26 euro wordt voorgesteld.

      Artikel 1

      Goedkeuring te hechten aan de volledige dagorde van de algemene vergadering van IGEAN Dienstverlening op 19.06.2025 evenals van alle daarbij horende documenten.

       

      De agendapunten:

      1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024

      2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2024

      3. Goedkeuren van de jaarrekening 2024

      4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2024

      5. Benoemen van kandidaat-bestuurders met stemrecht ter vervanging

      6. Benoemen van bestuurders met raadgevende stem ter vervanging

      7. Goedkeuren aanpassing presentiegelden. 

      Indien het presentiegeld hoger dan 265,26 euro wordt voorgesteld, wordt de vertegenwoordiger gevraagd om tegen te stemmen.

      8. Bekrachtiging van de oprichting van een algemeen comité

      9. Benoemen van leden van het algemeen comité

      10. Benoemen van leden adviescomités

      11.Goedkeuren uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie.

       

       

      Artikel 2

      Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van 12.03.2025, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.

       

      Artikel 3

      Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing aan IGEAN Dienstverlening te bezorgen.