Terug
Gepubliceerd op 07/07/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 28/06/2021 - 20:00

Aanpassing retributie feestmateriaal tgv uitbreiding van het feestmateriaal. Goedkeuring.

Aanwezig: Anouk Beels, raadslid-voorzitter
Sophie De Wit, burgemeester
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, René Lauwers, Hilde Heyman, schepenen
Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Anse De Weerdt, Nadine Francus, Yves Hulin, Mike Schuurmans, Rudy Siebens, Marijke Vandebroeck, Jan Van der Heyden, Kris Wils, raadsleden
Peter van Mechelen, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Glenn Anné, Cristel Bal, Joris De Bie, Lea Den Abt, raadsleden

De gemeenteraad keurde het aangepaste retributiereglement over het gemeentelijk feestmateriaal goed.

Retributiereglement voor het uitlenen van het gemeentelijk feestmateriaal dd. 14/12/2020.

Gewenste aanpassing van het bestaande retributiereglement 'feestmateriaal' omwille van:

  • Invoering DIFTAR systeem voor afvalverwerking in de gemeente Aartselaar in 2021. Om ook op grotere activiteiten/evenementen in de gemeentelijke infrastructuur & op openbaar domein op een correcte manier een gescheiden afvalophaling te kunnen voorzien, worden er rolcontainers toegevoegd aan het aanbod gemeentelijk feestmateriaal. De vermelde retributie omvat zowel levering, ophaling als éénmalige lediging van de containers.
  • Uitbreiding van het feestmateriaal met grote spoelbakken.
  • Uitbreiding van de doelgroepen die gebruik kunnen maken van het gemeentelijke feestmateriaal.

De gemeente Aartselaar is bevoegd voor het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies voor diensten en prestaties.

De NAP heeft in 2020 dit reglement niet goedgekeurd omwille van de tariefverhogingen en keurt dit nu ook niet goed omwille omdat zij opnieuw tegemoetkomingen aan verenigingen missen.

Publieke stemming
Aanwezig: Anouk Beels, Sophie De Wit, Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, René Lauwers, Hilde Heyman, Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Anse De Weerdt, Nadine Francus, Yves Hulin, Mike Schuurmans, Rudy Siebens, Marijke Vandebroeck, Jan Van der Heyden, Kris Wils, Peter van Mechelen
Voorstanders: Anouk Beels, Sophie De Wit, Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, René Lauwers, Hilde Heyman, Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Anse De Weerdt, Nadine Francus, Yves Hulin, Mike Schuurmans, Marijke Vandebroeck, Jan Van der Heyden
Tegenstanders: Rudy Siebens, Kris Wils
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen

Enig artikel

Akkoord te gaan met het aangepaste retributiereglement 'gemeentelijk feestmateriaal':

Artikel 1

Voor de periode die aanvangt op 01.07.2021 en eindigt op 31.12.2025 voor het uitlenen van het gemeentelijk feestmateriaal retributies te heffen.

Artikel 2

Aan Aartselaarse verenigingen, organisatoren van straat- en buurtfeesten, wijkraden en adviesraden, Aartselaarse kunstenaars/artiesten opgenomen in de database Cultuurdienst voor hun culturele activiteiten, organisatoren die gemeentelijke projectsubsidies ontvangen voor hun activititeit, de woonzorgcentra, het gemeentepersoneel, de scholen, het SOCIAAL HUIS , de kerkfabriek, ondernemers- en handelsondernemingen, alsook andere gemeentebesturen en dit voor eigen gebruik, kan het gemeentelijk materiaal ter beschikking worden gesteld voor activiteiten en evenementen, volgens de modaliteiten in de navolgende artikelen omschreven.

Artikel 3

De retributies zijn verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die door een machtiging of een overeenkomst toelating heeft verkregen tot het gebruik het gemeentelijk feestmateriaal.

Artikel 4

Deze retributies worden als volgt vastgesteld:

Materiaal Techisch Centrum

Beschrijving

Tarief

Klapstoelen (per stuk)

                                        0,10 €

Vlaggenmast (per stuk) + vlag inbegrepen

                                        2,50 €

Gemeentevlaggen

 Gratis

Vlaamse leeuwen

 Gratis

Belgische vlaggen

 Gratis

Provincievlaggen

 Gratis

Vlaggen Europese Gemeenschap

 Gratis

Landenvlaggen Europese Gemeenschap

 Gratis

Feestverlichting (25 m)

                                        5,00 €

Kapstok (per stuk)

                                        5,00 €

Dranghekken (2,5 m/stuk)

                                        1,00 €

Wagen dranghekken (230 stuks)

                                    200,00 €

Trapje podium

                                        5,00 €

Podiumelement (per stuk)

 2,50 €

Receptietafel (per stuk)

 2,50 €

Tafel 10 pers. (per stuk)

                                        5,00 €

Tafel (4 pers.) (per stuk)

                                        2,50 €

Tafel 6 pers. (per stuk)

 2.50 €

Plooitafel (8 pers.) (per stuk)

 2.50 €

Tent (6 x 3)

                                      25,00 €

Tentoonstellingspaneel groot (2,50 x 1,25)

                                        5,00 €

Tentoonstellingspaneel klein (1,25 x 1,25)

                                        2,50 €

Vouwtent (4x4) (per stuk)

                                      30,00 €

Spoelbak (8 kranen)  incl. gardenakoppeling & slang

                                      25,00 €

Rest-afval container*

 

240l – incl. plaatsing & éénmalige lediging

                                      20,00 €

660l – incl. plaatsing & éénmalige lediging

                                      35,00 €

1100l- incl. plaatsing & éénmalige lediging

                                      50,00 €

PMD-afval container*

 

240l – incl. plaatsing & éénmalige lediging

                                      10,00 €

660l – incl. plaatsing & éénmalige lediging

                                      15,00 €

1100l- incl. plaatsing & éénmalige lediging

                                      20,00 €

Materiaal CC 't Aambeeld

Tentoonstelling set 1

                                      15,00 €

Tentoonstelling set 2

                                        7,50 €

Tentoonstelling set 3

                                        7,50 €

Beamer (incl. kabels en stekkerdoos)**

                                      12,50 €

Projectiescherm - statief (4:3 - 162 x 213cm)**

                                        5,00 €

Mobiele geluidsinstallatie**

                                      15,00 €

Set tentoonstellingsspots**

                                        5,00 €

* Het voorzien van aparte afvalcontainer (REST en/of PMD) is verplicht - via huur bij de gemeente of een leverancier naar keuze - voor organisatoren van ‘grotere activiteiten in gemeentelijke infrastructuur’ & ‘evenementen op Aartselaars openbaar domein’. Hieronder vallen:

  • Eetfestijnen (incl. foodtrucks) vanaf 200 aanwezigen per dag in gemeentelijke indoor infrastructuur
  • Eetfestijnen (incl. foodtrucks) vanaf 100 aanwezigen per dag in gemeentelijke outdoor infrastructuur
  • Andere activiteiten/evenementen vanaf 500 aanwezigen per dag in gemeentelijke indoor/outdoor infrastructuur
  • Alle activiteiten/evenementen op openbaar domein (vb. Laar, wijken,…)

** Bij niet afhalen van gereserveerde materialen van de cultuurdienst zonder voorafgaande verwittiging (minimum 48 uur voor aanvang van de ontlening) is de ontlener het volledig retributietarief verschuldigd. Bij het niet tijdig inleveren van het materiaal wordt een bijkomende retributie van 25€/dag aangerekend.

Artikel 5

Van deze retributie zijn het SOCIAAL HUIS, de scholen en andere gemeentebesturen vrijgesteld.

Artikel 6

§1. Elke aanvraag voor het ontlenen van materiaal dient tenminste 1 maand voor de activiteit of het evenement digitaal te worden ingediend via het online aanvraagformulier of de gemeentelijke webshop (vanaf 01/10/21).

§2. Alle aanvragen worden chronologische behandeld. Materiaal wordt toegewezen volgens de nog beschikbare stock op het moment van de aanvraag.

§3. Elke aanvraag moet strikt in overeenstemming zijn met de werkelijke behoeften.

§4. De technische dienst behoudt zich het recht voor de aantallen aan te passen zodat een billijke en objectieve verdeling van het materiaal tussen verschillende aanvragers tijdens eenzelfde periode mogelijk wordt.

§5. De technische dienst maakt een verdeling en planning op. De aanvrager wordt hiervan schriftelijk ten laatste drie weken voor de activiteit of het evenement, bij voorkeur per E-mail, in kennis gesteld.

§6. Een laattijdige aanvraag kan geweigerd worden of er dient een toeslag betaald te worden van 25€.

Artikel 7

Het uitlenen van het materiaal gebeurt onder de volgende voorwaarden:

  • Het leveren van het materiaal gebeurt uitsluitend op Aartselaars grondgebied.
  • Het materiaal moet geleverd worden op een adres, waar men het kan achterlaten in een ruimte, die kan worden afgesloten. De tentoonstellingspanelen moeten in een overdekte, droge ruimte kunnen worden achtergelaten/opgehaald.
  • De ontlener ondertekent voor ontvangst en erkent het materiaal volledig in goede staat te hebben ontvangen. Bij afwezigheid van de ontlener wordt er verondersteld dat het materiaal volledig en in goede staat werd afgeleverd.
  • Het ontleende materiaal wordt in dezelfde staat als het werd bekomen terug ingeleverd.
  • De beamer, het projectiescherm, de mobiele geluidsinstallatie, de sets tentoonstellingsspots e.d. moeten afgehaald en teruggebracht worden op de cultuurdienst (CC ’t Aambeeld – della Faillelaan 34) waar de ontlener ook tekent voor ontvangst en erkent het materiaal volledig en in goede staat te hebben ontvangen.
  • Bij beschadiging of verlies zal het gemeentebestuur een schadevergoeding eisen in verhouding tot de waarde van het ontleende materiaal. Indien bij herhaling zou worden vastgesteld dat de schade of het verlies zijn ontstaan als gevolg van onwil, opzet of grove nalatigheid, kan het schepencollege  beslissen het materiaal onverwijld terug te halen en aan de verantwoordelijken het verder gebruik van het gemeentelijk materiaal voor de toekomst te ontzeggen. Dit geldt evenzo bij niet-betaling van de gevorderde schadevergoeding.
  • De ontleners van het gemeentelijk materiaal zijn volledig verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen die zouden kunnen voortvloeien uit onoordeelkundig of foutief gebruik of de aanwezigheid van het materiaal.

Artikel 8

Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald in de toezegging, wordt het materiaal ter beschikking gesteld voor de duur van de ingerichte activiteit of evenement. Voor het materiaal via de cultuurdienst geldt echter een maximum ontleningsperiode van 3 dagen.

Artikel 9

Het ter beschikking gestelde materiaal mag door de ontlener kosteloos noch mits betaling verder aan derden worden doorgegeven, en mag onder geen enkel beding naar een andere plaats worden overgebracht dan deze bedoelt voor de activiteit of het evenement.

Artikel 10

Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk worden gesteld indien het toegezegde materiaal wegens onvoorziene omstandigheden niet beschikbaar is.

Artikel 11

Alle afwijkingen aan de bepalingen van dit reglement dienen voorgelegd te worden aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 12

De retributie wordt contant geïnd tegen afgifte van een ontvangstbewijs. De levering van het materiaal gebeurt na betaling van de verschuldigde retributie.

Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat

betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwiste gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, geschieden.

Artikel 13

Voortaan wordt de vaststelling van de retributiebedragen en van de wijze van inning gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 14

Onderhavig reglement treedt in voege op 01 juli 2021 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.