De gemeenteraad keurde het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke senioren- en toegankelijkheidsraad goed.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2013 houdende de goedkeuring van de statuten van de gemeentelijke senioren- en toegankelijkheidsraad.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende de hernieuwing van de statuten van de gemeentelijke senioren- en toegankelijkheidsraad.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2019 houdende de wijziging van de statuten van de gemeentelijke senioren- en toegankelijkheidsraad.
Het gemeentebestuur wil overleg en samenwerking tot stand brengen en bevorderen tussen personen, verenigingen , instellingen en diensten die ijveren voor senioren en mensen met een handicap en hiertoe een senioren- en toegankelijkheidsraad wil oprichten.
Het voorstel van huishoudelijk reglement voor de gemeentelijke senioren- en toegankelijkheidsraad.
De goedkeuring van de huishoudelijk reglement op de vergadering van 10 maart 2021 van de gemeentelijke senioren- en toegankelijkheidsraad.
Enig artikel
Het volgende huishoudelijk reglement van de gemeentelijke senioren- en toegankelijkheidsraad goed te keuren:
Huishoudelijk reglement Senioren- en toegankelijkheidsraad Aartselaar
Artikel 1: Oprichting en zetel.
1.1 In opvolging van het Decreet van 7 december 2012, houdende de stimulering van een inclusief ouderenbeleid en beleidsparticipatie van ouderen, wordt in 2013 de gemeentelijke Senioren- en toegankelijkheidsraad, hierna ST-raad genoemd, opgericht.
1.2 De zetel is gevestigd in het gemeentehuis, Baron Van Ertbornstraat, 1, 2630 Aartselaar.
1.3 Het huishoudelijk reglement regelt de interne werking van de ST-raad. Het is rechtsgeldig na bekrachtiging door de gemeenteraad.
Artikel 2: Doelstelling.
De ST-raad heeft tot doel:
• Overleg en samenwerking tot stand brengen tussen personen, groepen, verenigingen, instellingen en diensten die ijveren voor senioren en mensen met een handicap;
• De inspraak van ouderen en mensen met een handicap in het gemeentebeleid te bevorderen;
• Advies geven, op eigen initiatief of op vraag van het schepencollege of van derden over onderwerpen die van belang zijn voor senioren en gehandicapten zoals mobiliteit, openbare ruimte, gezondheid en zorg, cultuur, sport en beweging;
• Contacten van senioren en mensen met een handicap te bevorderen, waarbij hun kennis, kunde en ervaring kan leiden tot initiatieven die henzelf of de gemeenschap ten goede komen;
• Zelf initiatieven te nemen die de integratie en levenskwaliteit van senioren en mensen met een handicap kunnen verbeteren;
• De participatie van de bevolking in het beleid inzake senioren en mensen met een handicap te stimuleren.
Artikel 3: Samenstelling ST-raad.
3.1 De ST-raad is samengesteld uit stemgerechtigde en niet- stemgerechtigde leden.
3.2 Stemgerechtigde leden zijn:
• Inwoner van Aartselaar; • De leeftijd van 60 jaar bereikt;
• Afgevaardigde zijn vanuit een door de gemeente erkende senioren- of gehandicaptenvereniging;
• Senioren uit Aartselaar, niet verbonden en ten individuele titel, die interesse tonen in het lokale seniorenbeleid en zich engageren en/of een bepaalde expertise hebben. Zij dienen schriftelijk hun gemotiveerde kandidatuur over te maken aan het secretariaat;
3.3 Niet-stemgerechtigde leden zijn:
• De schepen welke bevoegd is voor het senioren- en gehandicaptenbeleid;
• De seniorenconsulent;
• De afgevaardigden van de woonzorgcentra(WZC Zonnetij/Zonnewende);
• Het personeelslid van het gemeentebestuur, belast met het secretariaat;
3.4 De erkende senioren of gehandicaptenverenigingen duiden elk één vertegenwoordiger aan alsook een vervanger.
3.5 Het aantal niet verbonden, individuele stemgerechtigde leden is gelijk aan het aantal vertegenwoordigers van de erkende senioren of gehandicaptenverenigingen. Indien er zich meer individuelen aanbieden zullen de afgevaardigden van de erkende senioren of gehandicapten-verenigingen de keuze bepalen en diegenen die niet verkozen worden op een wachtlijst geplaatst volgens hun stemmenaantal. Bij staking van stemming wordt voorrang verleend aan de jongste in jaren.
3.6 Zetelende mandatarissen van de gemeenteraad alsook het gemeentepersoneel kunnen geen deel uitmaken van de ST-raad, met uitzondering van de schepen Senioren- en gehandicaptenbeleid, de seniorenconsulent en het personeelslid dat het secretariaat verzorgd.
3.7 Maximum twee derde van de leden behoren tot hetzelfde geslacht zoals bepaald volgens Decreet Lokaal Bestuur art. 304 §3. Er zal naar een pluralistische afspiegeling van de lokale bevolking nagestreefd worden.
Artikel 4: Duur van het mandaat.
4.1 Het mandaat van de stemgerechtigde leden geldt voor een periode van drie jaar. Wie in de loop van een bestuursperiode lid wordt, krijgt het mandaat voor de resterende tijd van deze drie jaar.
4.2 De stemgerechtigde leden zijn herkiesbaar.
4.3 De ST-raad wordt uiterlijk binnen de zes maanden volgend op de nieuwe gemeenteraad herkozen. Na een periode van drie jaar, volgend op de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt de ST-raad opnieuw samengesteld. Tot de installatie van de nieuwe STraad blijft de vorige in functie.
4.4 Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden komt een einde:
• Door het ontslag van betrokkene zelf;
• Door intrekking van het mandaat door de organisatie die hij/zij vertegenwoordigt. Een ontslag door intrekking van het mandaat door de organisatie die de betrokkene vertegenwoordigt, gebeurt schriftelijk en ondertekend door de voorzitter en twee bestuursleden van de betrokken organisatie. Het ontslag wordt medegedeeld aan de ST-raad;
• Door de intrekking van de erkenning, door de gemeente, van de vereniging die hij/zij vertegenwoordigt in de ST-raad;
• Door ontbinding of opheffing van de vereniging die hij/zij vertegenwoordigt;
• Door overlijden van betrokkene;
• Door drie opeenvolgende afwezigheden zonder gegronde reden of verontschuldiging;
• Door niet meer op het grondgebied Aartselaar te wonen;
• Door een mandaat in de gemeenteraad te vervullen of deel uit te maken van het personeelskader van de gemeente.
Artikel 5: Structuur en vergaderen.
5.1 De structuur van de Senioren- en toegankelijkheidsraad bestaat uit: een Algemene vergadering, een Dagelijks bestuur en (eventuele)werkgroepen.
5.2 De Algemene vergadering:
• Omvat de stemgerechtigde en de niet-stemgerechtigde leden. De stemgerechtigde leden van de verenigingen kunnen desgevallend hun vervanger afvaardigen;
• De stemgerechtigde leden kiezen een voorzitter, een ondervoorzitter en een penningmeester. Bij afwezigheid van de voorzitter vervangt de ondervoorzitter;
• Vergadert minstens viermaal per jaar en telkens wanneer de voorzitter, de schepen van senioren- en gehandicaptenbeleid of één derde van de stemgerechtigde leden hierom verzoeken;
• De bijeenroeping gebeurt door de voorzitter via email of desgewenst schriftelijk en ten minste zeven kalenderdagen voor de vergadering. De oproepingsbrief bevat steeds de agenda en het verslag van de vorige vergadering, eventueel aangevuld met nuttige info;
• Elk lid heeft het recht om bijkomende punten op de agenda te plaatsen. Deze dienen schriftelijk en ten laatste tien kalenderdagen overgemaakt aan de secretaris;
• De Algemene vergadering zal, op vraag of eigen initiatief, advies verlenen, plannen formuleren en initiatieven van coördinatie, overleg en samenwerking tussen de verenigingen, diensten en instellingen voorstellen die van belang zijn voor ouderen en gehandicapten;
• De verslagen van de ST-raad wordt opgemaakt door de secretaris. Elk effectief en plaatsvervangend lid van de ST-raad ontvangt, digitaal of schriftelijk, een exemplaar van het verslag en dit binnen de maand na de vergadering;
• De Algemene vergadering is bevoegd inzake het wijzigen van het huishoudelijk reglement, benoemen van bestuurders, aanvaarden en uitsluiten leden, goedkeuren van de rekeningen, ontbinding van de adviesraad;
• Om geldig te kunnen stemmen moet minstens de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn. Indien het vereiste aantal niet bereikt wordt, zal de volgende vergadering beslissen over hetzelfde agendapunt, ongeacht het aantal aanwezigen.
5.3 Het Dagelijks bestuur:
• Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter, de ondervoorzitter, de penningmeester, de schepen voor senioren- en gehandicaptenbeleid, de seniorenconsulent en de secretaris;
• Het Dagelijks bestuur wordt om de drie jaar, na de hernieuwing van de mandaten van de Algemene vergadering, verkozen uit de stemgerechtigde leden van de STraad;
• Het Dagelijks bestuur stelt de agenda op en zorgt voor een goede informatie-uitwisseling met de Algemene vergadering;
• De bestuursleden nemen, op vraag, deel aan lokale, regionale, provinciale of federale overlegstructuren of vormingen inzake senioren of gehandicaptenbeleid.
5.4 Werkgroepen:
• Een werkgroep bestaat uit leden van het Dagelijks bestuur, leden van de Algemene vergadering en eventueel externe deskundigen;
• Op vraag van de Algemene vergadering, externen of omwille van de actualiteit worden er rond een bepaald project of een bepaald thema werkgroepen opgericht;
• Zij onderzoeken bijkomende vraagstukken;
• Zij werken aan de concrete uitvoering van eigen activiteiten van de adviesraad;
• Leden van de Algemene vergadering kunnen ook afgevaardigd worden naar andere gemeentelijke werkgroepen.
Artikel 6: Adviesverlening.
6.1 Adviezen vragen
• Het schepencollege vraagt schriftelijk(per post) advies aan de voorzitter van de adviesraad. Indien mogelijk zal opgave geschieden van de wettelijke en financiële randvoorwaarden waarmee de adviesrekening moet houden;
• Alle nodige documenten worden toegevoegd als bijlage;
• De adviesraad krijgt minstens 60 kalenderdagen om advies uit te brengen vanaf de verzending van de brief aan de voorzitter. Indien de adviesraad zich verplicht ziet om de procedure te volgen onder artikel 5.2 kan zij het bestuur schriftelijk vragen om de termijn te verlengen tot 90 kalenderdagen. Bij hoogdringendheid kan van deze termijn afgeweken worden.
6.2 Adviezen geven
• De materies waarover advies moet gegeven worden, worden besproken gepaard gaande met informatieverstrekking, beraadslaging en formulering van tekst die ter stemming wordt voorgelegd;
• Zij worden schriftelijk aan het college van burgemeester en schepenen bezorgd;
• Volgende elementen maken deel uit van het advies:
- Verwijzing naar de adviesvraag;
- Gemotiveerd standpunt;
- Stemmingsuitslag;
- Minderheidsstandpunten gesteund door minstens 1/3 van de aanwezige stemgerechtigde leden.
• De voorzitter en secretaris handtekenen het advies. Het advies is een document dat afzonderlijk bestaat van het verslag.
6.3 Beantwoording adviezen
• Het schepencollege antwoordt schriftelijk aan de voorzitter van de adviesraad binnen de 60 kalenderdagen, die ingaan de dag nadat het college kennisnam van het advies;
• Indien het college van burgemeester en schepenen afwijkt van het advies, moet de motivatie hiervoor in het schriftelijk antwoord vermeld worden.
Artikel 7: Gemeentelijke ondersteuning.
7.1 Het college van Burgemeester en schepenen waakt erover dat de nodige middelen ter beschikking worden gesteld voor de vervulling van de adviesopdracht van de ST-raad. De STraad engageert zich om op het einde van elk werkingsjaar een financieel verslag voor te leggen.
7.2 Logistieke steun: ter beschikking stellen van vergaderruimte, didactische apparatuur, fotokopieermogelijkheden, faciliteiten voor het versturen van uitnodigingen en verslagen.
7.3 Personele steun: ambtenaar die het secretariaat van de Algemene vergadering en het Dagelijks bestuur op zich neemt en daar voldoende tijdsruimte voor ter beschikking krijgt.
7.4 De Senioren- en toegankelijkheidsraad kan voorstellen formuleren voor de organisatie van eigen activiteiten, waarvoor een tussenkomst wordt gevraagd van het gemeentebestuur. Ze doet dit onder de vorm van een advies op eigen initiatief, met een raming van de kosten, gericht aan het college van Burgemeester en schepenen. Mits akkoord van het college en binnen de grenzen van het goedgekeurde strategisch meerjarenplan, zorgt het gemeentebestuur voor de financiële ondersteuning van de activiteit.
Artikel 8: Nieuwe leden.
8.1 Nieuwe senioren- en gehandicaptenverenigingen kunnen hun aanvraag om lid te worden van de Senioren- en toegankelijkheidsraad schriftelijk stellen aan de voorzitter. Deze aanvraag zal grondig onderzocht en besproken worden op de eerstvolgende Algemene vergadering.
8.2 De aanvraag dient volgende documenten te bevatten:
• De naam van de senioren- of gehandicaptenvereniging;
• De bestuurssamenstelling;
• De zetel van de vereniging, gelegen op grondgebied Aartselaar;
• De statuten van de vereniging;
• Een ledenlijst, ter inzage;
• Bewijsstukken van activiteiten in het jaar, voorafgaand aan de aanvraag.
Artikel 9: Huishoudelijk reglement.
9.1 De vaststelling en wijziging van het huishoudelijk reglement is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Hierover dient op voorhand advies gevraagd worden aan de Algemene vergadering van de ST- raad.
9.2 Als aanwezigheidsquotum geldt dat minstens 2/3 van de stemgerechtigde leden aanwezig moet zijn. Er wordt een positief advies gegeven voor de wijziging indien 2/3 van de aanwezige stemgerechtigde leden hiermee akkoord gaat.
Artikel 10: Inwerkingstelling.
Dit reglement treedt in werking op 29 juni 2021, na goedkeuring door de gemeenteraad.