Hecht zijn goedkeuring aan de notulen van zijn vergadering van 18 december 2023.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeente richt in het gemeentelijk sportcentrum tijdens het werkingsjaar 2024 sportkampen in.
De financiële noodwendigheden van de gemeente.
Het vergeldend karakter van de retributie vereist dat het gebruikstarief steeds op een redelijke wijze wordt afgestemd op de globale kostprijs van de genoten overheidsprestaties.
De rechtspraak aanvaardt dat een gedifferentieerd tarief wordt vastgesteld in functie van de gebruikers, indien dit voldoende werd gemotiveerd.
We stellen een gedifferentieerd tarief vast vermits de inwoners van de gemeente reeds via de algemene fiscaliteit bijdragen in de investeringskosten en exploitatiekosten van de gemeentelijke instellingen.
Artikel 1
De tarieven in verband met de deelname aan de sportkampen tijdens het werkingsjaar 2024 als volgt vast te stellen:
Retributies sportkampen 2024 |
Inwoners |
Niet inwoners |
Zwemkamp (2-5 april) i.s.m. BARCO |
100,00 |
140,00 |
Omni-ski/snowboardkamp (2-5 april) |
209,00 |
299,00 |
Ski/snowboardkamp (2-5 april van 12.30u tot 16.30u) |
194,00 |
279,00 |
Spetterpret (8-12 april) |
85,00 |
125,00 |
Springfabriek (8-12 april) | 85,00 | 125,00 |
Spetterpret (1-5 juli) |
85,00 |
125,00 |
Padel/tennis-omnisportkamp (1-5 juli) |
85,00 |
125,00 |
Spetterpret (8-9-10-12 juli) |
70,00 |
102,50 |
Voetbalkamp (8-9-10-12 juli) |
70,00 |
102,50 |
Sportdansmix (8-9-10-12 juli) |
70,00 |
102,50 |
Musicalkamp (8-9-10-12 juli) | 125,00 | 155,00 |
Spetterpret (29/7-2 augustus) |
85,00 |
125,00 |
Alles op wieltjes-omnisport (29/7-2 augustus) |
85,00 |
125,00 |
Spetterpret (5-9 augustus) |
85,00 |
125,00 |
Sportkampioen (5-9 augustus) |
85,00 |
125,00 |
Bij annulering van deelname is een gedeeltelijke terugbetaling van het inschrijvingsbedrag mogelijk.
Bij annulering minder dan 14 dagen voor aanvang van het kamp wordt 50% van het inschrijvingsbedrag terugbetaald. Nadien zijn er geen terugbetalingen mogelijk, behalve bij aflevering van een medisch attest, dat de annulering verantwoordt.
Artikel 2
Aan een kind van gescheiden ouders dat ingeschreven is in een andere gemeente, maar waarvan een ouder, die bezoekrecht heeft en inwoner is van de gemeente Aartselaar, het tarief van inwoner aan te rekenen.
Aan een kind van een personeelslid, tewerkgesteld binnen het lokaal bestuur, het tarief van inwoner aan te rekenen.
Artikel 3
Om aan de in artikel 1 vermelde sportkampen te kunnen deelnemen moet men zich op voorhand via de online webshop van de gemeentelijke vrijetijdsdiensten inschrijven.
Artikel 4
De in artikel 1 vermelde tarieven moeten op voorhand betaald worden op de bankrekening van de gemeente of in handen van de financieel directeur of zijn aangestelde. Het bewijs van betaling dient gevoegd bij de in artikel 3 vermelde inschrijving. Bij gebrek aan betaling in der minne geschiedt de invordering volgens artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 5
Onderhavig reglement treedt in voege op 1 januari 2024 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De ministeriële omzendbrief PLP 63 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2024 ten behoeve van de politiezones van 9 november 2023.
Het ontwerp van budget van de Heklazone voor het dienstjaar 2024, zoals het werd voorgelegd op de politieraad van december 2023.
Het lokaal bestuur draagt bij aan het budget van de politiezone via een gemeentelijke dotatie.
Artikel 1
De bijdrage van de gemeente Aartselaar, zoals deze ingeschreven werd in de ontwerpbegroting van de politiezone HEKLA voor het dienstjaar 2024, zijnde in totaal 2.346.915 euro, op te nemen in aanpassing meerjarenplan 2024, deze goed te keuren en aan de politiezone HEKLA toe te kennen.
Artikel 2
Een afschrift van dit besluit te verzenden aan de politieraad van de politiezone Hekla, aan de provinciegouverneur en aan de minister van Binnenlandse Zaken.
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid (B.S. 31.07.2007 en erratum 01.10.2007):
Art. 68.* § 1. De gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting. Zij wordt ten minste in twaalfden uitbetaald. [Vervangen bij W. van 19 april 2014, art. 23, 1° (inw. 2 augustus 2014) (B.S. 23.07.2014) –
§ 2. De dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden.
Ministeriële omzendbrief betreffende de onderrichtingen voor de opmaak van de begroting van de hulpverleningszones voor 2024 en bijhorende begrotingswijzigingen.
Op de zoneraad van 6 september 2019 werden de gemeentelijke dotaties 2020-2025 goedgekeurd. Voor 2024 dient de werkingstoelage aangepast te worden naar € 705.512,00 en dient de investeringstoelage behouden te blijven op € 17.050,00.
Een goedkeuring van dotaties in de gemeenteraden is van belang in het kader van de financiering van de hulpverleningszone in functie van de financiering van werkingskosten en personeelsuitgaven.
De hulpverleningszone gaf toelichting over de zonale dotaties op 06/09/2023 via een digitale informatiesessie. De gemeenteraadsleden, algemeen directeurs en financieel directeurs werden hierop uitgenodigd.
Uit deze presentatie bleek dat de diensten van de hulpverleningszone inspanningen geleverd hebben voor het stabiel houden van de werkingstoelage waardoor deze voor lokaal bestuur Aartselaar voor 2024 en 2025 toch kan behouden blijven op € 705.512,00 en bijkomend de investeringstoelage behouden blijft op € 17.050,00.
Artikel 1
Zijn goedkeuring te verlenen voor de werkingstoelage 2024 van 705.512,00 euro en een jaarlijkse investeringstoelage van 17.050 euro voor 2024 aan Hulpverleningszone Rivierenland.
Artikel 2
Deze beslissing ter kennisgeving over te maken aan de zonesecretaris van Hulpverleningszone Rivierenland.
De grondwet, artikel 170 §4.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van
provincie- en gemeentebelastingen, zoals laatst gewijzigd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Het collegebesluit d.d. 21.12.2020 betreffende retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken. Vaststelling voor de dienstjaren 2020-2025.
Gelet op de wet van 19.7.1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten, zoals laatst gewijzigd.
Gelet op het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.
Gelet op de brief van de Dienst Vreemdelingenzaken d.d. 6.11.2023 over de modernisering van de verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar.
Gelet op de brief van de Algemene Directie Identiteit en Burgerzaken d.d. 7.12.2023 over de implementatie en tarieven van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar.
De verblijfsdocumenten aan vreemdelingen onder de twaalf jaar zullen gemoderniseerd worden. Het papieren identiteitsbewijs aan niet-Belgische kinderen (-12 jaar) zal vanaf 15.01.2024 vervangen worden door een elektronische kaart.
De gemeente Aartselaar is bevoegd voor het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies voor diensten en prestaties.
Artikel 1. Heffingstermijn - belastbaar voorwerp
Voor de jaren 2020 tot en met 2025 worden gemeentelijke retributies gevestigd voor het afleveren van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties door de gemeente.
Artikel 2. Berekeningsgrondslag en tarieven
De retributies worden als volgt vastgesteld:
Kaarttype (-12 jaar) |
Normale procedure |
Spoedprocedure
|
Tarief (zowel normale als spoedprocedure) |
A-kaart (beperkt verblijf) |
10,70 |
116,40 |
Aanmaakkosten FOD € 2,00 |
B-kaart (onbeperkt verblijf) |
10,70 |
116,40 |
Aanmaakkosten FOD € 2,00 |
K-kaart (gevestigde vreemdeling) |
10,70 |
116,40 |
Aanmaakkosten FOD € 2,00 |
L-kaart (EU-langdurig ingezetene) |
10,70 |
116,40 |
Aanmaakkosten FOD € 2,00 |
EU-kaart |
7,70 |
105,00 |
Aanmaakkosten FOD € 2,00 |
EU+-kaart |
7,70 |
105,00 |
Aanmaakkosten FOD € 2,00 |
F-kaart |
7,70 |
105,00 |
Aanmaakkosten FOD € 2,00 |
F+-kaart |
7,70 |
105,00 |
Aanmaakkosten FOD € 2,00 |
M-kaart (Brexit - duurzaam verblijf) |
7,70 |
105,00 |
Aanmaakkosten FOD € 2,00 |
Artikel 3. Wijze van invordering
§1. Deze gemeentelijke retributie moet betaald worden bij de aanvraag.
§2. Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwiste gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, geschieden.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.
Artikel 38, 7° bepaalt dat de gemeenteraad een huishoudelijk reglement vaststelt waarin de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies worden opgenomen.
Het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad werd heden door de raad goedgekeurd.
In artikel 36 van het huishoudelijk reglement is de oprichting van 4 raadscommissies waarin alle fracties evenredig vertegenwoordigd zijn, opgenomen.
Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door een of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen.
De verschillende gemeenteraadsfracties hebben een voordrachtakte ingediend voor de verschillende commissies.
Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de andere commissies aan.
De wijziging in samenstelling van de politieke fracties.
Artikel 1
De gemeenteraad richt in haar midden vier gemeenteraadscommissies op. Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
In de commissie ‘Bestuurszaken’ zullen de thema’s financiën en begroting, personeel, intergemeentelijke samenwerking, ICT en smart cities, wagenpark, burgerinspraak, communicatie en de relaties met de kerkfabriek aan bod komen.
In de commissie ‘Vrije tijd’ zullen de thema’s sport, jeugd, cultuur, bibliotheek, toerisme, evenementen, markten en uitleenmateriaal aan bod komen.
In de commissie ‘Sociale zaken’ zullen de thema’s welzijn, woonbeleid, onderwijs, gezinsbeleid, kinderopvang, senioren, volksgezondheid, tewerkstelling, inburgering, dierenwelzijn en ontwikkelingssamenwerking aan bod komen.
In de commissie ‘Grondgebonden materies’ zullen de thema’s mobiliteit, openbare werken, ruimtelijke ordening (behoudens de exclusieve bevoegdheid van de Gecoro), patrimonium, onroerend erfgoed, leefmilieu, landbouw, energie, openbaar groen en waterbeleid aan bod komen.
Artikel 2
De raadscommissie bestuurszaken als volgt samen te stellen:
Artikel 3
De raadscommissie vrije tijd als volgt samen te stellen:
met Joris De Bie (N-VA) als voorzitter.
Artikel 4
De raadscommissie sociale zaken als volgt samen te stellen:
Artikel 5
De raadscommissie grondgebonden materies als volgt samen te stellen:
Artikel 6
Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan het managementteam en de diensthoofden.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.
In het kader van de integratie gemeente - O.C.M.W. werd een nieuw organogram voor het lokaal bestuur opgesteld, waarbij getracht werd om het personeel van gemeente en O.C.M.W. te integreren. Dit organogram werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 22 oktober 2018 en nadien jaarlijks herzien in functie van de noodwendigheden binnen de organisatie.
Na overleg met de diensthoofden en in functie van de behoeften en het meerjarenplan werd het organogram aangepast.
Het gunstig advies van het overleg- en onderhandelingscomité d.d. 16 januari 2024.
Het gunstig advies van het managementteam d.d. 8 januari 2024.
Enig artikel
Zijn goedkeuring te hechten aan het in bijlage gevoegde organogram van het lokaal bestuur.
Artikel 173, van de Grondwet.
Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2023 betreffende ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie.
Het VIP-decreet is finaal goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse Regering d.d. 22 december 2023. Het decreet trad in werking op 01 januari 2024.
Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen.
De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Dit platform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
De gemeente Aartselaar wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan te verhalen.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed.
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert.
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert.
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen.
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP.
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap.
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP.
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming.
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming.
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product.
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet. Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Aartselaar een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi (1).
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
• externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
• Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
• lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
• gerechtelijke overheden.
• hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones.
• politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
(1) https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform.
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
- Voorwerp aanvraag
- Retributiebedrag per kadastraal perceel
- Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet: 105 EUR (65€ modelformulier vastgoedinformatie, 20€ uittreksel plannenregister, 20€ uittreksel vergunningenregister).
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Aartselaar en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken. Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Aartselaar wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform. De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Aartselaar en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als 'Bijlage 1'.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Aartselaar via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 1 februari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 10 - Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op de datum van inwerkingtreding van het VIP-decreet.
Artikel 25/3 Wet op het politieambt voorziet dat de politiediensten in het kader van hun opdrachten camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare wijze kunnen gebruiken op het grondgebied van de politiezone.
Artikel 25/4 Wet op het politieambt bepaalt dat een politiedienst camera's kan gebruiken overeenkomstig artikel 25/3 na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad, wanneer het gaat om een politiezone. De korpschef vraagt toestemming aan de gemeenteraad.
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (WVW), in het bijzonder art. 29 quater en het KB van 12 oktober 2010 betreffende de goedkeuring, de ijking, de installatie van de meettoestellen gebruikt om toezicht te houden op de naleving van de WVW.
Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt (WPA), zoals gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, in het bijzonder de bepalingen m.b.t. het zichtbaar gebruik van camera’s en de technische gegevensbank.
Wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera’s door de politiediensten te regelen tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, tot wijziging van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en tot wijziging van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (Kaderwet).
Gemeenschappelijke richtlijn MFO-3 van de Ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken betreffende het informatiebeheer inzake gerechtelijke en bestuurlijke politie.
Gemeenschappelijke richtlijn van de Ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken met betrekking tot de bepaling van de nadere regels voor de toereikende, terzake dienende en niet overmatige maatregelen met betrekking tot de koppeling of correlatie van de technische gegevensbanken ingevolge het gebruik van intelligente camera’s en systemen voor de automatische nummerplaatherkenning, bedoeld in artikel 44/2, §3 WPA, met de gegevensbanken bedoeld in artikel 44/2, §§ 1 en 2 WPA, of met andere gegevensbanken waartoe de politiediensten toegang hebben door of krachtens de wet of internationale verdragen die België binden.
De gemeenten Aartselaar, Edegem, Hove, Kontich en Lint voerden recent gemeentelijke administratieve sancties in voor de bestraffing van beperkte snelheidsovertredingen, zoals voorzien in artikel 29quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (WVW). Bij gemeenteraadsbesluiten van 17 oktober 2022 (Aartselaar), 24 oktober 2022 (Edegem), 27 september 2022 (Hove), 17oktober 2022 (Kontich) en 25 oktober 2022 (Lint) werd door de lokale besturen hiertoe beslist (GAS 5). Doordat de gemeenten de bestuurlijke afhandeling van de beperkte snelheidsovertredingen invoeren, kunnen deze overtredingen niet langer strafrechtelijk worden vervolgd. De gemeenten zijn gebonden aan de voorwaarden en procedure, zoals bepaald in het artikel 29 quater WVW. Eén van de voorwaarden is dat de beperkte snelheidsovertredingen dienen te worden vastgesteld met automatisch werkende en door de lokale overheid gefinancierde toestellen. Dit kunnen zowel bemande als onbemande camera’s betreffen die (tijdelijk) vast en/of mobiel kunnen zijn. Er is door de lokale besturen onder meer geopteerd voor handhaving via trajectcontrole. Bij trajectcontroles worden vaste ANPR-camera’s (automatic number plate recognition of automatische nummerplaatherkenning) ingezet om de gemiddelde snelheid over een langere afstand te meten. De camera’s registreren elk voertuig dat de toegelaten maximumsnelheid overschrijdt en sturen de gecapteerde gegevens naar de backoffice van de politiezone. De wegverkeerswet schrijft immers voor dat de vaststellingen van de inbreuken waarop een gemeentelijke administratieve sanctie van toepassing is door bevoegde medewerkers van de politie moeten worden verwerkt tot ze opgehaald worden door de sanctionerend ambtenaar.
De wet op het politieambt legt sinds 25 mei 2018 het kader vast voor de plaatsing en het gebruik van ANPR camera’s door de politiediensten. Een politiezone kan ANPR camera’s gebruiken op zichtbare wijze op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt in het kader van opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie na principiële toestemming van de gemeenteraad.
Zo beschikt de korpschef sinds 2022 over een toestemming van de gemeenteraad om ANPR in te zetten op het grondgebied van de PZ HEKLA . De Korpschef kreeg toen toestemming voor volgende ANPR-locaties:
Door de gemeente Aartselaar worden in navolging hiervan ANPR camera’s met trajectcontrole in het kader van GAS 5 geplaatst, meer bepaald op volgende opstelplaatsen:
Portaal ID |
Adres |
Afstand traject |
5349ANT034A |
Helststraat |
525m |
5349ANT035A |
Helststraat |
525m |
5349ANT036A |
Kontichsesteenweg |
740m |
5349ANT037A |
Kontichsesteenweg |
740m |
5349ANT038A |
Reetsesteenweg |
725m |
5349ANT039A |
Reetsesteenweg |
725m |
Het gaat enerzijds om de inzet van ANPR camera’s op het grondgebied van de PZ HEKLA, die door PZ HEKLA en de gemeente gebruikt zullen worden bij de handhaving van trajectcontrole (GAS 5). PZ HEKLA wenst de camera’s tevens in te zetten in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, zoals bepaald in de WPA en mits de beperkingen die de WPA oplegt. De korpschef vraagt conform de procedure in de WPA aan de gemeenteraad toestemming voor het (politioneel) gebruik van deze vaste intelligente camera’s, zichtbaar, van het type ANPR (automatic number plate recognition of automatische nummerplaatherkenning), in de niet-besloten plaats op het grondgebied van de gemeente Aartselaar.
Aanvraag
Gelet op het feit dat er nieuwe opstelplaatsen door de gemeenten worden voorzien, wenst de korpschef een principiële toestemming te bekomen van de gemeenteraad voor het politioneel gebruik van deze ANPR camera’s. De gemeenteraad dient een geïnformeerde toestemming te geven. Daarom worden het type camera, de doeleinden waarvoor de camera’s zullen worden geïnstalleerd of gebruikt, de voorziene gebruiksmodaliteiten en de te nemen gegevensbeschermingsmaatregelen expliciet gepreciseerd.
Type CAMERA
De korpschef vraagt toestemming aan de gemeenteraad om vaste intelligente camera’s van het type ANPR (automatic number plate recognition of automatische nummerplaatherkenning) te plaatsen en zichtbaar te gebruiken, in de niet-besloten plaats op het grondgebied van PZ HEKLA. Wanneer een voertuig een ANPR camera voorbijrijdt, wordt een foto gemaakt van de nummerplaat. De foto van de nummerplaat wordt opgeslagen. De datum en de plaats worden ook toegevoegd en bewaard. Er wordt ook een foto van het voertuig in zijn geheel ten opzichte van de omgeving opgeslagen. Eventueel zijn de inzittenden zichtbaar.
Doeleinden
De PZ HEKLA gebruikt ANPR met inachtneming van de doelstellingen zoals bepaald in de Wet op het politieambt en volgens de voorwaarden die de WPA oplegt. Het ANPR systeem ondersteunt PZ HEKLA in eerste instantie in zijn taken van bestuurlijke en gerechtelijke politie, in het bijzonder op het vlak van toezicht en opsporing.
De wettelijke voorziene verwerkingsactiviteiten betreffen:
Het raadplegen van ANPR-gegevens is een veelgebruikte techniek geworden in politionele onderzoeken. ANPR camera’s zijn immers sensoren die kwalitatieve data aanleveren over de aanwezigheid en het verplaatsingsgedrag van voertuigen van verdachten. De verzamelde data en beelden kunnen uitermate gericht benut worden voor opsporingsdoeleinden. Deze data zorgen voor waardevolle opsporingsindicaties die retroactief en recherchematig kunnen aangewend worden. Politiediensten mogen gebruik maken van ANPR in het kader van het opsporen en vervolgen van wanbedrijven en misdaden met inbegrip van de strafuitvoering en inbreuken wegverkeer, het opsporen van personen van wie de verdwijning onrustwekkend is (aanwijzingen dat de fysieke integriteit in gevaar is), het volgen van personen of groepen die de openbare orde kunnen verstoren (bestuurlijke politie), geesteszieken en personen onderhevig aan strafuitvoeringsmodaliteit, alsook opvolging van personen onderhevig aan een politiemaatregel bevolen door bevoegde overheid.
Verdachten kunnen tevens actief gedetecteerd en opgespoord worden door gelezen nummerplaten te vergelijken met informatie uit specifieke databanken (blacklists). Wanneer het netwerk een HIT registreert kan worden overgegaan tot interceptie. Door het verhogen van de pakkans kunnen misdrijven ook worden voorkomen.
Met het ANPR-systeem wil de PZ HEKLA ten slotte bijdragen aan de verkeersveiligheid (een hogere beveiligings- en betere verkeerscontrole, trajectcontrole, blacklisting verkeer). De vaststellingen van de inbreuken waarop een gemeentelijke administratieve sanctie van toepassing is (GAS 5), worden door de bevoegde medewerkers van de politiezone verwerkt overeenkomstig het wettelijke kader en dan overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar.
Gebruiksmodaliteiten
VERZAMELEN |
Wanneer een voertuig een ANPR camera voorbijrijdt, wordt een foto gemaakt van de nummerplaat, van de onmiddellijke omgeving van de nummerplaat en van het voertuig in zijn geheel ten opzichte van de omgeving. Het tijdstip, een foto van het voorkant en/of achterkant voertuig, eventueel een foto van de bestuurder worden via de camera automatisch verzameld. |
Geregistreerde gegevens: - Visuele gegevens: beeld - Identificatiegegevens: persoonlijke gegevens, afbeelding, nummerplaten - Bijzondere categorieën, mogelijk maar niet hierop uitdrukkelijk gericht - Metadata: tijd en uurvorken opnames, geolocalisatie |
BEWAREN |
De gecapteerde gegevens worden doorgestuurd naar een lokale technische gegevensbank. De gegevens worden maximaal 12 maanden bewaard. Van zodra het technisch mogelijk is, worden de gegevens doorgezet naar de nationale technische gegevensbank AMS. |
Automatische opslag beelden en info op de lokale server. Bevat de volgende gegevens,: 1° de datum, het tijdstip en de precieze plaats van langsrijden van de nummerplaat, 2° de kenmerken van het voertuig dat verbonden is aan deze nummerplaat, 3° een foto van de nummerplaat aan de voorkant van het voertuig en in voorkomend geval, aan de achterkant, 4° een foto van het voertuig, 5° in voorkomend geval, een foto van de bestuurder en van de passagiers, 6° de logginggegevens van de verwerkingen. |
RAADPLEGEN |
De gegevens zijn raadpleegbaar conform de toegangsregels van de WPA. De data wordt 12 maanden bewaard. De toegang tot de gegevens is evenwel beperkt tot één maand na de registratie. Na 30 dagen mogen beelden enkel nog voor gerechtelijke doeleinden gebruikt worden mits een geschreven voorafgaandelijke toestemming van de procureur des Konings of de onderzoeksrechter. Het beheer van informatie die wordt verzameld door ANPR-camera's en wordt bewaard in een technische gegevensbank is strikt gereglementeerd in de WPA. Elke opzoeking of raadpleging in een technische gegevensbank wordt als een verwerking beschouwd. De gecapteerde ANPR data worden via een lokale server geraadpleegd. |
Logbestanden: Identificatiegegevens gebruiker Alle handelingen van de gebruiker worden gelogd 5. GEBRUIK
|
GEBRUIK |
De ANPR-camera’s worden gebruikt conform de bepalingen in de WPA en de MFO 3, meer bepaald om - enerzijds gerichte opzoekingen te doen op voorwaarde dat dit operationeel gemotiveerd is en het noodzakelijk is voor de uitoefening van een welbepaalde opdracht; - anderzijds in (nearly) real time, gecapteerde nummerplaten van passanten te correleren met wettelijke lijsten, die afkomstig zijn van unieke bronnen en maatregelen bevatten die genomen moeten worden t.a.v. de gedetecteerde vervoermiddelen, hun inzittenden of mogelijke lading; - het ANPR-systeem draagt ook bij tot verkeersveiligheid (onder meer GAS 5).
|
|
Proportionaliteit
De politie is gebonden aan een strikt regelgevend kader bij de verwerking van informatie en persoonsgegevens door middel van (ANPR)camera’s. Het gebruik van de camera’s is zonder meer privacy intrusief. Het is daarom van essentieel belang bij de inzet steeds te waken over het evenwicht tussen de behoeften van de politiediensten in het raam van hun opdrachten en het recht op privacy van de betrokkenen. Een proportioneel gebruik van het ANPR-netwerk zoekt een evenwicht tussen verschillende factoren. De rechten en vrijheden in een democratische samenleving mogen niet onnodig schade lijden. De ANPR is daarom een ondersteunings-en hulpmiddel. Gebruik van ANPR kan het algemeen politietoezicht niet vervangen maar het zorgt er wel voor dat het politietoezicht efficiënter, sneller en kwaliteitsvoller wordt. Het kunnen reageren op hits zorgt immers voor een betere en correct aansturing van ploegen op en naar het terrein. Een ANPR-camera draagt niet alleen bij tot het handhaven van de openbare orde en veiligheid, maar kan de pakkans van daders verhogen, en verbetert derhalve de politionele heterdaadkracht. Door het verhogen van de pakkans van criminelen en overtreders die gebruik maken van de openbare weg, is de preventieve waarde van het instrument hoog. Er mag dan ook een ontradend effect verwacht worden van de plaatsing van deze camera’s. Camera’s vormen een interessant en belangrijk hulpmiddel voor een gerichte en efficiënte inzet van politiepersoneel. Zonder de inzet ervan, kunnen de beoogde resultaten helaas niet op dezelfde wijze of in dezelfde mate worden verwezenlijkt.
Gegevensbeschermingsmaatregelen
De wettelijke bepalingen die van toepassing zijn op de politiediensten inzake de verwerkingen met camera’s met de daarin vervatte beperkingen bevatten waarborgen die een minimale gegevensbescherming helpen te realiseren en het recht op eerbiediging van het privéleven en de doelstellingen van ordehandhaving en misdrijfbestrijding proberen in evenwicht brengen. Hoewel een eventuele inbreuk op de grondrechten wordt gerechtvaardigd doordat een ANPR camera enkel wordt ingezet conform WPA, eerbiedigt PZ HEKLA de grondwettelijke rechten door onder meer:
- de ANPR-data die via bovenbeschreven procedure en voor specifieke doeleinden worden verzameld mogen niet worden aangewend voor andere doelen dan deze die de wet voorziet. Er zijn hiertoe maatregelen ingebouwd op het vlak van toegangsbeleid, reden van raadpleging, procedure voor samenstellen van blacklists, procedure van toezicht… om te bewerkstelligen dat er enkel gegevens worden verwerkt die noodzakelijk zijn om het doel te bereiken;
- de camera’s leveren geen informatie op die de intimiteit van een persoon schendt noch beelden gericht op het inwinnen van informatie over vreemdelingen, over de religieuze, politieke voorkeuren, etnische of sociale origine, het seksuele leven of gezondheidstoestand;
- de korpschef duidt een verantwoordelijke aan (OBP/OGP) die zal toezien op het hanteren van regelgeving en de operationele inzet. Er is echter ook onafhankelijk toezicht. Er zijn er in de zone controles voorzien en maatregelen ingebouwd om te vermijden dat politieambtenaren systematisch en autonoom zonder reden verzamelde de persoonsgegevens en informatie opvragen. Elke verwerking en de reden ervan worden gelogd maar ook preventief gecontroleerd;
- er worden voldoende beveiligingsmaatregelen getroffen (organisatorische, logistieke en systeembeveiligingsmaatregelen) om de data te vrijwaren tegen risico’s;
- er zijn kwaliteitsvereisten ingebouwd om data up to date te houden;
- er wordt transparantie voorzien in de camerawerking (pictogram, gemeenteraad, website,…);
- de nodige rectificatiemogelijkheden (rekening houdend met juridisch kader) voor betrokkenen zijn voorzien;
- de politieambtenaren zullen voorafgaand interne richtlijnen en opleiding krijgen waarbij de technische aspecten, de gebruiksmodaliteiten, doeleinden, voorwaarden, wettelijke beperkingen en de risico's worden toegelicht. De training van politiemedewerkers onder meer in de manier waarop de camera dient te worden gebruikt moet de bewustwording nog groter maken. In de interne richtlijnen worden uitvoerig de verantwoordelijke functies besproken, de gebruiksmodaliteiten, de inzet, de privacy-aspecten;
- in de hoedanigheid van lid van een politiedienst zijn de medewerkers onderworpen aan de naleving van een deontologische code eigen aan de geïntegreerde politie. De personeelsleden die meewerken aan het verzamelen, het verwerken of het toezenden van de politionele informatie zijn gebonden aan het beroepsgeheim en worden vooraf van die verplichting op de hoogte gebracht. Het beroepsgeheim heeft betrekking op de informatie verzameld in het kader van een vertrouwensrelatie.
- elk gebruik voor privédoeleinden, illegaal gebruik of misbruik van de camera’s of gebruik voor andere doeleinden dan die in de wet vastgelegd in het kader van een opdracht van gerechtelijke of bestuurlijke politie is verboden;
- de personeelsleden dragen als een goede huisvader zorg voor het materieel en de software die hun ter beschikking worden gesteld.
De waarborgen komen tegemoet aan onder meer het risico op onjuiste en/of ontbreken van gegevens (kwaliteit), het risico op onvoldoende transparantie over welke gegevens worden verzameld en wat daarmee gebeurt, het risico op hacken en lekken (veiligheidsmaatregelen), het risico op privacyinbreuken (vrijwel alle waarborgen) en het risico op function creep (de doelbindingswaarborg)
Artikel 1
Aan de politiezone HEKLA wordt een principiële toestemming gegeven voor het gebruik van intelligente camera’s van het type ANPR, op zichtbare wijze, op het grondgebied van de gemeente Aartselaar op volgende locaties:
Artikel 2
Een afschrift van deze principiële toestemming wordt overgemaakt aan de korpschef van de politiezone HEKLA. De beslissing tot toestemming wordt ter kennis gebracht van de Procureur des Konings.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Schenking aan Oxfam Noodhulp GAZA strook voor werkjaar 2023.
Het Fairtradeproducten restbedrag storten voor Noodhulp: € 2121
Vermeerderd met € 3000 overschot van het startbudget 2023: € 5121
Voor het werkjaar 2023 was er € 27000 voorzien.
Advies vanuit de Raad voor Ontwikkelingssamenwerking om een blijvende scheiding van noodhulp te realiseren en een bedrag hiervoor op te nemen in de begroting.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de Raad voor Ontwikkelingssamenwerking d.d. 14 november 2023.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent goedkeuring om het restbedrag van het werkjaar 2023 éénmalig te storten voor de noodhulp in de Gaza.
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (Samen NAP) over "IGEAN Ophaalkalender 2024".
Vanuit verschillende wijken hebben inwoners ons gemeld dat ze de ophaalkalender niet / nog niet ontvingen. We weten allemaal dat deze kalender noodzakelijk is om op de juiste date de juiste huisafval klaar te zetten.
Vragen:
Wat is er bij IGEAN fout gegaan ?
Hoe gaat IGEAN ervoor zorgen dat onze inwoners de noodzakelijke kalender ontvangen.
Antwoord:
Deze mondelinge vraag en die aangaande het "Gemeentelijk Infoblad" worden samen behandeld.
In de problematische bedelingen van zowel de afvalkalender als het infoblad zijn geen fouten gemaakt door Igean of de gemeente zelf, maar zijn er wel problemen geweest binnen het bedrijf dat de bedeling doet en die aanbesteding had binnen gehaald. Met dat bedrijf zijn nu specifieke afspraken gemaakt. Maar omdat het uitvoerig antwoord van de communicatiedienst specifieke informatie bevat over gunningen en bedrijfsgerelateerde informatie, kan ik een verdere toelichting alleen in besloten zitting geven.
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (Samen NAP) over "Gemeentelijk Infoblad".
Vanuit verschillende straten / wijken hebben inwoners ons gemeld dat : * ze het Gemeentelijk infoblad al maanden niet meer krijgen. * dat ze het infoblad laat ontvangen. Dikwijls halverwege de maand = vele evenementen / belangrijke info zijn dan reeds achter de rug.
Vraag:
Hoe gaat het gemeentebestuur dit oplossen ?
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (Samen NAP) over "De rapportering over de uitoefening van het dagelijks personeelsbeheer.
Uit de notulen van het CBS van 08 Januari kunnen we vernemen dat het college kennis neemt van de besluiten van de algemeen directeur. Het gaat over de besluiten van 2023.
Wij brachten in de GR van december reeds de personeelsproblematiek aan en kregen wel enkele antwoorden. Toestand van de huidige arbeidsmarkt, moeilijk om te concurreren met de privé,
Vraag:
Wat zijn die besluiten dan van het dagelijks personeelsbeheer van 2023 ?
Antwoord:
Deze handeling gaat over vormingsaanvragen, ouderschapsverlof, etc. Het gaat om dagelijkse praktische handelingen omtrent het personeel. Deze rapportering doet men al jaren, is ook wettelijk verplicht.
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (Samen NAP) over "Water in de kelder?"
Na de werken in de Lindelei blijkt dat er heel wat inwoners water in hun kelder hebben. Dit was zeker niet zo voor de werken. Het gaat niet over een beetje water, er zijn zelfs inwoners die een dompelpomp moeten plaatsen.
Naar het schijnt is het zo dat de riolering voorheen in zo’n slechte staat was dat deze water opslorpte dat omheen de rioleringsbuis zat. Nu met de nieuwe riolering zou het zo zijn dat deze dit niet toelaat en het water rond de buis blijft staan. Dit zou dan ook de reden zijn dat het water zijn weg zoekt naar de omliggende kelders.
Het blijkt dat er niemand zijn verzekering hierover kan aanspreken. Ook zou het zo zijn dat wij als gemeente ook niet tussenkomen.
Vraag:
• Is het dan zo dat de volgende straten die ‘gescheiden riolering” krijgen ook te maken gaan hebben met deze wateroverlast?
• Moeten onze burgers dan allemaal vrezen dat hun kelder, na de werken voor de gescheiden riolering, onder water komt te staan?
Antwoord:
Bij rioleringsprojecten komt het al eens voor dat mensen met een kelder die al niet waterdicht was, dat pas merken nadat de nieuwe riolering er ligt. Het klopt dat een oude, versleten en lekke riolering vaak ongewild dienst doet als drainage, waarbij de riolering dus meer doet dan alleen afvalwater meenemen, maar waarbij ook grondwater infiltreert.
Als nieuwe, goede rioleringsbuizen in de grond steken, hebben die natuurlijk die drainagefunctie niet langer. Water zoekt dan al eens een andere weg. Als het dan ook nog eens maandenlang hard regent zoals nu en de grondwaterstanden daardoor heel hoog staan, kan het dat dat water op de duur in niet-waterdichte kelders binnen komt waar het voordien niet kwam.
Er is dus in se niets veranderd, maar het valt nu gewoon meer op dat een niet-waterdichte kelder effectief niet-waterdicht is en dat er bijgevolg water kan binnenkomen.
Dat komt bij elk rioleringsproject wel bij enkele huizen voor en was in het verleden onder vorige besturen niet anders bij rioleringsprojecten als K. Cardijnlaan/Beukenhoflaan of de Vogeltjeswijk. Rioolbeheerder Pidpa liet ons weten dat dat echt geen abnormaal effect is en overal voorkomt.
De gemeente of rioolbeheerder Pidpa komen daar inderdaad niet in tussen. We raden iedereen met een niet-waterdichte kelder aan om een gespecialiseerde firma te contacteren die de kelder waterdicht maakt.
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (Samen NAP) over MINA Raad. (Milieu en natuurraad van Vlaanderen)
In het verslag van de mina raad van 22 November konden we het volgende vernemen:
"Stand van zaken isvag, nog geen datum bekend voor de uitspraak door de Raad voor Vergunningsbeslissingen. Enkele weken geleden heeft het gesprek plaats gevonden met de aangestelde intendant en een delegatie van de MINAraad. Het standpunt van de MINAraad werd ongewijzigd aan de intendant toegelicht.
Het College heeft ondertussen ook met de Intendant gesproken.” In het verslag van het college van 26 december staat al wel een hele hoop informatie, maar wat dat met die intendant te maken heeft, zien we niet direct.
Vraag:
Wat was het resultaat van het gesprek met de intendant?
Antwoord:
De documenten in het verslag van het college van 26 december hebben niets te maken met het intendantenverhaal, wel met een advies dat we als gemeente hebben gegeven in het kader van een ontwerp MER van ISVAG. Hoewel er nog steeds geen uitspraak in de vernietigingsprocedure is voor de RVVB is ISVAG al wel bezig met een nieuwe vergunningsaanvraag en dus zetten wij bijgevolg onze advocaten aan het werk. Voorlopig nog altijd hetzelfde straatje zonder einde en heel wat gerechtsprocedures bijgevolg. Daarom hebben we als bestuur, na een trajectbemiddeling met ISVAG en andere partijen, voor een totaal ander spoor gekozen, nl. het spoor om via een intendant tot een gezamenlijk convenant te komen. Dit leidt ons misschien wel tot een einde verhaal en dat is voor ons als bestuur nog steeds dat ISVAG de activiteiten op de grens Aartselaar-Wilrijk stopt.
Om tot zo’n convenant te komen zijn er heel wat gesprekken nodig. Die gesprekken o.a. met het college worden zoals afgesproken niet in de openbaarheid gebracht, dus ook nu niet via de gemeenteraad. Op 7 februari volgt er wel een zeer belangrijke vergadering met al de stakeholders waarin de krijtlijnen van een mogelijk definitief convenant zullen uiteengezet worden. We begrijpen uiteraard dat jullie als gemeenteraadsleden willen geïnformeerd worden en dus werd er met de intendanten afgesproken dat zij ergens na 7 februari op een gemeenteraadscommissie toelichting zullen geven. De datum wordt zo snel mogelijk meegedeeld. We blijven intussen hoopvol positief.