De gemeenteraad beslist over enkele wijziging in samenstelling van de gemeenteraadscommissies.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.
Artikel 38, 7° bepaalt dat de gemeenteraad een huishoudelijk reglement vaststelt waarin de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies worden opgenomen.
Het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad werd heden door de raad goedgekeurd.
In artikel 36 van het huishoudelijk reglement is de oprichting van 4 raadscommissies waarin alle fracties evenredig vertegenwoordigd zijn, opgenomen.
Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door een of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen.
De verschillende gemeenteraadsfracties hebben een voordrachtakte ingediend voor de verschillende commissies.
Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de andere commissies aan.
De wijziging in samenstelling van de politieke fracties.
Artikel 1
De gemeenteraad richt in haar midden vier gemeenteraadscommissies op. Deze commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
In de commissie ‘Bestuurszaken’ zullen de thema’s financiën en begroting, personeel, intergemeentelijke samenwerking, ICT en smart cities, wagenpark, burgerinspraak, communicatie en de relaties met de kerkfabriek aan bod komen.
In de commissie ‘Vrije tijd’ zullen de thema’s sport, jeugd, cultuur, bibliotheek, toerisme, evenementen, markten en uitleenmateriaal aan bod komen.
In de commissie ‘Sociale zaken’ zullen de thema’s welzijn, woonbeleid, onderwijs, gezinsbeleid, kinderopvang, senioren, volksgezondheid, tewerkstelling, inburgering, dierenwelzijn en ontwikkelingssamenwerking aan bod komen.
In de commissie ‘Grondgebonden materies’ zullen de thema’s mobiliteit, openbare werken, ruimtelijke ordening (behoudens de exclusieve bevoegdheid van de Gecoro), patrimonium, onroerend erfgoed, leefmilieu, landbouw, energie, openbaar groen en waterbeleid aan bod komen.
Artikel 2
De raadscommissie bestuurszaken als volgt samen te stellen:
Artikel 3
De raadscommissie vrije tijd als volgt samen te stellen:
met Joris De Bie (N-VA) als voorzitter.
Artikel 4
De raadscommissie sociale zaken als volgt samen te stellen:
Artikel 5
De raadscommissie grondgebonden materies als volgt samen te stellen:
Artikel 6
Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan het managementteam en de diensthoofden.