Terug
Gepubliceerd op 03/03/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 22/02/2021 - 13:00

Aanvullend verkeersreglement voor de Jan Blockxlaan. Verdeling rijstroken.

Aanwezig: Sophie De Wit, burgemeester-voorzitter
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, René Lauwers, Hilde Heyman, schepenen
Peter van Mechelen, Algemeen directeur

Het college besloot in de S-bocht ter hoogte van het kruispunt met de Emiel Hullebroecklaan de rijbaan over een lengte van ongeveer 30 meter in rijstroken te verdelen. Dit wordt aangeduid met een onderbroken witte streep volgens art. 72.3 (KB 01/12/1975).

Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.

Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.

Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.

Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.

Het beheer van de openbare weg behoort tot de verantwoordelijkheid van de gemeente. Om de veiligheid van de weggebruikers zo optimaal mogelijk te garanderen zijn er reeds een aantal ingrepen gedaan die reeds een gunstig advies hebben gehad van de gemeentelijke verkeerscel.

Om de veiligheid nog te verbeteren wordt er aangeraden om de rijbaan te verdelen inrijstroken en dit ter hoogte van de S-bocht aan het kruispunt met de Emiel Hullebroecklaan.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.

Artikel 1: De verkeerslichten

Niet van toepassing

 

Artikel 2: De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17

Niet van toepassing

 

Artikel 3: De verbodsborden

Niet van toepassing

 

Artikel 4: De gebodsborden

Het verkeer is verplicht de 2 verkeerseilanden langs rechts voorbij te rijden. Dit wordt aangeduid door het plaatsen van borden D1d in beide rijrichtingen.

 

Artikel 5: De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)

In de Jan Blockxlaan ter hoogte van huisnummer 81, 114 en 120 wordt telkens een parkeerplaats voorbehouden voor mindervaliden, die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 of van het in artikel 27.4.1 hiermee gelijkgesteld document. (beide artikels KB 01/12/1975, algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord E9a en het onderbord type VIId zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°.van hetzelfde KB. Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.

 

Artikel 6: De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.

Deze straat ligt in de bebouwde kom gesignaleerd met de borden F1 aan het begin van de zone en F3 aan het einde van de zone.

 

Artikel 7: De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)

§1. Deze straat ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.

§2. Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.

 

Artikel 8: De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden

§1. In de bocht ter hoogte van huisnummer 112 wordt de rijbaan over een lengte van ongeveer 20 meter in rijstroken verdeeld. Dit wordt aangeduid met een onderbroken witte streep volgens art. 72.3 (KB 01/12/1975).

§2. In de S-bocht ter hoogte van het kruispunt met de Emiel Hullebroecklaan wordt de rijbaan over een lengte van ongeveer 30 meter in rijstroken verdeeld. Dit wordt aangeduid met een onderbroken witte streep volgens art. 72.3 (KB 01/12/1975).

 

Artikel 9: De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

Niet van toepassing.

 

Artikel 10: De gele onderbroken streep parkeerverbod

Er geldt een parkeerverbod aangeduid door een onderbroken gele streep zoals bedoeld in art. 75.1.2 (KB 1/12/1975):

- Ter hoogte van de panden met huisnummer 112-114

- Ter hoogte van de panden met huisnummer 120-122-124

- Ter hoogte van de panden met huisnummer 79-81-83

 

Artikel 11: De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt

Niet van toepassing

 

Artikel 12: De dwarsmarkeringen

Niet van toepassing

 

Artikel 13: De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers

Er zijn parkeervakken dwars op de rijrichting aangebracht volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975):

- 7 plaatsen thv huisnummer 50

- 13 plaatsen thv de huisnummers 120-122-124

- 9 plaatsen thv de huisnummers 79-81-83

- 8 plaatsen op het uiteinde van de straat

 

ARTIKEL 14: Oversteekplaatsen voor voetgangers

Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):

- Aan het kruispunt met de Koekoekstraat

- Ter hoogte van huisnummer 36

- Ter hoogte van huisnummer 114

 

Artikel 15: Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

Niet van toepassing

 

Artikel 16: De verhoogde inrichtingen

Niet van toepassing

 

Artikel 17: Diverse

Niet van toepassing