hecht zijn goedkeuring aan de notulen van zijn vergadering van 18.03.2024.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2, 40 en 41;
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van d.d. 25.04.2014 dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Artikel 75 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de bevoegde overheid aan een omgevingsvergunning lasten kan verbinden. Die lasten vinden hun oorsprong in het voordeel dat de begunstigde van de omgevingsvergunning uit die vergunning haalt en in de bijkomende taken die de overheid door de uitvoering van de vergunning op zich moet nemen. De bevoegde overheid neemt de lasten die de gemeenteraad heeft opgelegd bij de beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg, vermeld in artikel 31, integraal op in de vergunning.
Het decreet houdende de gemeentewegen d.d. 03.05.2019, inzonderheid artikel 3 en artikel 4.
De aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door ALTA BUILD nv, Kronenburgstraat 51 bus 001 te 2000 Antwerpen, voor het slopen van bestaande gebouwen (bouwvallige opslagplaats, container en afdak) en constructies, het bouwen van 25 wooneenheden + 1 praktijkwoning met diverse woontypologieën, verspreid over 4 ‘bouwclusters’, inclusief een ondergrondse parkeergarage en bovengrondse fietsenstallingen, het vellen van bomen - buitenaanleg/realisatie van een buurtpark (wegenis), inclusief milieurubrieken - 37 blok A A1A2A3A4 B1B2B3B4B5B6 C1C2 - 35 blok B A1A2A3 - 33 blok C A1A2A3A4 - 31 blok D A1A2A3A4 B1 C1C2.
De vaststelling dat in het kader van deze omgevingsaanvraag de openbare wegenis wordt gewijzigd als volgt er wordt een perceel gecreëerd dat na de bouw van de woningen en de aanleg van de betreffende zone aan de gemeente kosteloos zal worden overgedragen. De aanleg van het over te dragen perceel wordt in de aanvraag als volgt omschreven: de configuratie van een centrale groene plek en architecturale wand versterken de leesbaarheid in de gradiënt van privaat naar openbaar.
De brede as met haar vertakkingen tot een plein, het parkje met vijver en wadi en slingerend pad zijn een publiek gegeven. Bewoners en bezoekers ontmoeten elkaar. Doordat alle woningen uitkijken op het centrale groene hart is er voldoende sociale controle. Het openbaar domein wordt letterlijk aangegeven met een licht verzonken boordsteen in de verharding. De boordsteen heeft als functie het scheppen van duidelijkheid naar onderhoudsdiensten toe, het ontwikkelen van een leesbare overgang tussen publieke ruimte en de voordeuren van de woningen en het opsluiten van de plantvakken aan de voordeuren.
Vanuit het plein ontstaan ‘steegjes’ die leiden tot de collectieve fietsenstallingen, kruiwagenpaadjes achter de private tuinen of de collectieve moestuin en vrije ruimte.
Elke woning heeft achteraan op maaiveldniveau een privaat terras of tuin. De grens van privaat naar collectief (bijvoorbeeld het collectieve kruiwagenpaadje of de moestuinzone ten zuiden) wordt subtiel vormgegeven met een klein niveauverschil en een zoom van losse vegetatie. Enkele stapstenen geven toegang tot het collectief deel en vice versa. Er is een open ruimtelijk gevoel en een visuele connectie. De beplanting van vaste planten en enkele kleine bomen of meerstammen in samenhang met het licht niveauverschil zorgen voor een gefilterd zicht en vermijden direct oogcontact. Er zijn gemengde hagen tussen de verschillende private tuinen en terrassen. Een brede as vormt de toegangsweg naar de woningen, op maat van fietsers en voetgangers (2.5m breed) met een uitloopstrook in grindgazon (tot 4m) voor brandweer en nooddiensten. In de oksel van de site vertakt de as zich en worden groene ‘eilandjes’ gevormd. Enerzijds worden bestaande markante bomen geïntegreerd (amberboom en beuk) in een ruime boomspiegel, anderzijds ontstaat zo een collectief en publiek pleintje. Dit pleintje is voorzien van zitbanken, is geconnecteerd aan de collectieve ruimte van de woningen en staat nauw in relatie met de groenstructuur van wadi en vijver. Vanuit dit pleintje ontspringt een informeler pad dat rond de wadi en vijver slingert en via zitplatformen plaatst biedt aan verpozing, ontmoeting en vooral groenbeleving. Aan de Buerstedelei zijn in principe vier toegangen tot de projectsite. Hetzij privaat, collectief of publiek.
De materialisering gebeurt in functie van toegankelijkheid, comfort en beeldkwaliteit. De hoofdas, inrit en parkeerplaatsen worden uitgevoerd in waterpasserende kleiklinker met voegen van porfiersplit, in halfsteens verband. Het natuurlijke materiaal van klei bedt zich prima in de natuurlijke sfeer van het groene parkje. Gezien er maximaal wordt ingezet op de integratie van het waterverhaal is het een logische keuze om waterpasserende elementverharding te kiezen. De kleinschaligheid van de kleiklinker past in introverte sfeer van de site. Om overmaatse breedtes verharding te voorkomen ten gevolge van de routing voor de brandweer is grindgazon voorzien. De padenstructuur rond de vijver en wadi is waterdoorlatende verharding. Om de bestaande boomwortels zo weinig mogelijk te raken bij het afgraven van het legbed worden de paden enkel afgestrooid met porfiersplit. De zitvlonders en zitbanken hebben eenzelfde beeldtaal van robuuste houten balken (madrier) op een onderstructuur van staal. Gezien de grote diepte van de vijver en bijgevolg de veiligheid wordt aan de kade een spijlenbalustrade toegevoegd en in de natuurlijk te ontwikkelen vegetatie aan de oevers een kastanjehouten hekwerk. Om maximaal in te zetten op fauna en flora gaat ook de logische keuze uit naar verlichting met amberkleurig licht dat naar beneden schijnt. Dit is vleermuisvriendelijk. Door met bewegingssensoren te werken dimt het licht tot 10 procent van de lichtsterkte wanneer er geen passage is. In de steegjes en aan de voordeuren zijn wandarmaturen voorzien. In de private en collectieve delen wordt gewerkt met eenzelfde sfeerpallet. Terrassen en stapstenen in tegelverharding spelen in op de schuine lijnen van de architectuur. Kruiwagenpaadjes zijn in gazon. Er wordt getracht het bestaand bomenbeeld zo veel mogelijk te respecteren. Aan de straatkant zorgen de bestaande eik, taxus, kastanje voor een blijvend en vooral herkenbaar sterk groen beeld. Twee grote taxusheesters kunnen worden verplant. Aan het collectief publieke pleintje krijgen de amberboom en de beuk een centrale plek daar waar de architectuur zich terugtrekt. De treurwilgen aan de vijver zorgen voor identiteit en de groene gordel aan de oostkant op het perceel zullen worden gerespecteerd alsook enkele bomen ten zuiden van de site. Zaailingen, uitgegroeide heesters en pionierssoorten (berk) zullen worden gerooid. Ook worden aan de straatzijde twee robinia’s gerooid om de bestaande eik volle groeikansen te geven. In totaal worden 18 bomen gerooid ten gevolge van de inplanting van het nieuwe bouwvolume of de voorziene brandroute. Om maximaal in te zetten op een groene natuurlijke plek met een grote ecologische waarde wordt uitgegaan van een heel natuurlijk beplantingspallet. De oevervegetatie van zowel vijver als wadi zal nahetinzaaien een spontane ontwikkeling kennen. Na de herprofilering zal naargelang de vochtigheidrietgordels ontstaan die overgaan naar oevervegetatie met Juncus, Lythrium, Carex. Verder zal het beheer helpen sturen in de soortensamenstelling door de rietgordel terug te dringen door periodiek te maaien onder de waterlijn. Zo krijgen andere soorten groeikansen. De plantvakken op het pleintje en aan de voorkant van de site bestaat uit een combinatie van vaste planten, varens en grassen. Een gecultiveerde beplanting met een sterke link naar de natuurlijk ontwikkelde zone rondom de vijver en wadi. Zo is er de combinatie Luzula sylvatica, Carex sylvatica, Athyrum filix-femina, Luzula nivea,Lythrum anceps,... die wordt aangevuld met Irissen als bolgewas. Punctueel enkele petasitessen nabij de oever of in de plantvakken voorzien zorgt voor levendigheid. Losse gemengde heestersoorten vormen een heg aan de oostzijde. In de tuinen worden gelijkaardige soorten tot haag gesnoeid. Het bomenbeeld bestaat uit enerzijds de bestaande bomen zoals treurwilg, amberboom en lindes die wijzen op de aanwezigheid van een oude tuin. Deze soorten worden aangevuld met natuurlijke soorten specifiek voor vochtige zones zoals Salix en Alnus. Deze vinden we rond de vijver en wadi. Bloesemrijke zoals Prunus en bomen die het goed doen in stedelijke context zorgen voor een fijne schaal en een algemeen groen beeld. Enkele accentbomen zoals de Metasequoia vullen het kwalitatieve bomenbeeld aan. De vegetatieve zoom tussen private tuinen/terrassen en collectieve ruimtes bevat kleinere en meerstammen en vaste planten. Bij de bomen zijn voorwaarden zoals een transparant bladerdek, fijne herfstverkleuring en robuustheid (kan tegen snoei) van tel.
De gemeenteraad is bevoegd om te beslissen over de zaak van de wegen op grond van artikel 2 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
In het kader van de omgevingsaanvraag die wegeniswerken omvatten, stelt artikel Artikel 31, 1ste lid, van het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 het volgende:
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet dient de gemeenteraad thans te beslissen over de ligging en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt. De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag; De gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de bezwaren met betrekking tot de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen.
Met betrekking tot de voorliggende aanvraag dient de gemeenteraad zich uit te spreken over het vastleggen van een rooilijn en de opname van een deel van het goed in het openbaar domein na uitvoering van de voorgestelde inrichting.
De voorliggende aanvraag bevat een uitgewerkt plan van aanleg voor het goed, alsmede een beschrijvende opmeting en bestek.
De totale oppervlakte van het goed waarop de aanvraag betrekking heeft, bedraagt 7456,4m2. De oppervlakte van het deel dat gratis zal overgedragen worden aan de gemeente Aartselaar bedraagt 3272,8 m². De toekomstige rooilijn is weergegeven op het plan.
Openbaar onderzoek (zie bijlage voor het resultaat van het openbaar onderzoek).
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 23 januari 2024 tot en met 21 februari 2024.
Waarbij werd vastgesteld dat er 15 digitale bezwaarschriften (13 digitale bezwaren met 1 ondertekening) en 444 analoge bezwaarschriften (met 1 ondertekening) werden ingediend, allen met dezelfde inhoud.En 2 aparte digitale bezwaren.
Over de inrichting van het deel van het goed dat aan de gemeente zal worden afgestaan om op te nemen in het openbaar domein en de voorgestelde rooilijn werden er geen inhoudelijke bezwaren tijdens het openbaar onderzoek geuit.
Enkel kan in het kader van het openbaar onderzoek het volgende bezwaar toegeschreven worden aan de ‘zaak van de weg’:
“Altabuild kon de gronden enkel verwerven via bovenvermelde wedstrijd. De wedstrijdvoorwaarden en het project waarmee zij de wedstrijd wonnen werden verankerd in de aankoopakte (zie ook bijlagen 3 & 5 van de aankoopakte).
De 6 parkeerplaatsen vooraan aan de straat werden in dit voorstel afgenomen van het openbare domein (park met vijver) dat terug moet gaan naar de gemeente Aartselaar. Dit was niet het geval in het voorstel waarmee men de wedstrijd won.
Het ontwerp gebruikt de bovengrondse parkeerplaatsen aan de straatzijde dus onrechtmatig om aan het benodigde minimum van 55 parkeerplaatsen te komen.”
Behandeling bezwaar:
Wedstrijdvoorwaarden en een aankoopakte vormen geen beoordelingskader in het kader van een omgevingsvergunningsaanvraag. In wedstrijdvoorwaarden worden richtlijnen weergegeven en een kader gevormd waarbinnen een ingediend wedstrijdontwerp zich moet kaderen. Dit betreffen geen stedenbouwkundige voorschriften dewelke enkel via ruimtelijke plannen, verkavelingsvoorschriften en verordeningen kunnen worden vastgelegd. De uiteindelijke uitwerking van een wedstrijdontwerp naar een effectief ontwerp en omgevingsaanvraag kan beperkte wijzigingen en verfijningen aanbrengen aan het initiële wedstrijdontwerp, zonder dat dit een aanzienlijke inhoudelijke wijziging aan het concept van het wedstrijdontwerp inhoud.
Conclusie:
Het voorzien van zes bovengrondse parkeerplaatsen voor bezoekers dewelke eigendom blijven van de ontwikkelaar en later de vereniging van mede-eigenaars, houdt geen aanzienlijke conceptuele wijziging in t.o.v. het wedstrijdontwerp en kan derhalve aanvaard worden.
Adviezen met betrekking tot de aanleg van het toekomstige openbaar domein.
Naar aanleiding van de aanvraag werden de volgende adviezen uitgebracht (zie bijlagen):
Beoordeling
De gemeenteraad houdt hierbij rekening met de principes en doelstellingen uit het Decreet Gemeentewegen. Het is in het licht van deze principes en doelstellingen dat de beoogde opname van het openbaar park zoals voorzien in de aanvraag wordt behandeld.
De gemeenteraad acht de wegenis voorzien in het project voldoende breed en correct uitgerust om de wooneenheden en de groenzone in het projectgebied veilig en vlot te ontsluiten. Het ontwerp past binnen de structuur van de gemeentewegen. Het residentieel karakter sluit aan bij de omgeving en verstoort de samenhang van de gemeentewegen niet.
De verschillende wandelpaden en plijsterplaatsen rondom de historische vijver en de nieuwe wadi worden positief beoordeeld omdat ze de beleefbaarheid van de groene zone verhogen voor zowel de bewoners van het project als voor de bewoners in de onmiddellijke omgeving en de wijk.
De uitrusting met een combinatie van waterdoorlatende kleiklinkers voor de berijdbare hoofdtoegansweg, porfiersplit voor het parkpad, grindgazon i.f.v. de brandweertoegang, wordt als duurzaam beoordeeld, evenals de voorgestelde groenvoorzieningen en straatmeubilair.
De aanvraag houdt met betrekking tot de zaak van de wegen het vaststellen van een rooilijn in waarbij een deel van het goed als openbaar park gratis zal overgedragen worden aan de gemeente Aartselaar.
De aanvraag houdt eveneens de inrichting van het openbaar park in.
Het goed waarop de aanvraag betrekking heeft is volgens het gewestplan gelegen in woongebied.
Tijdens het openbaar onderzoek van 23 januari 2024 tot en met 21 februari 2024 werden 15 digitale bezwaarschriften en 444 analoge bezwaarschriften ingediend, allen met hoofdzakelijk dezelfde inhoud.
De verkeerscel van de gemeente en de GECORO brachten een gunstig advies uit.
De andere uitgebrachte externe adviezen waren gunstig of voorwaardelijk gunstig, met uitzondering van het advies van ANB. ANB bracht een ongunstig advies uit vergezeld van voorwaarden op te leggen aan de aanvraag inden het College van burgemeester en Schepenen toch vergunning zou verlenen voor de aanvraag.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de beschrijvende opmeting, het bestek, de motivatienota onbebouwde ruimte en openbaar domein, de terreinprofielen, de plannen met betrekking tot de rooilijn, beplanting, verharding en algemene inplanting de natuurtoets, het resultaat van het openbaar onderzoek en de inhoud van de uitgebrachte adviezen.
Artikel 2
Goedkeuring te hechten aan de afbakening van de rooilijn en de toekomstige opname van het deel van het goed dat gratis zal worden afgestaan aan de gemeente Aartselaar met een oppervlakte van 3272,8 m² zoals weergegeven op het rooilijnplan en omschreven in de motivatienota.
Artikel 3
Met betrekking tot het wegentracé de volgende voorwaarden en lasten op te leggen in de eventuele vergunning:
Artikel 4
Onderhavig besluit wordt toegevoegd aan de omgevingsvergunningsaanvraag nr. OMV_2024004017.
Artikel 5
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen waarin is opgenomen dat de gemeenteraad exclusief bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Voorstelling Kempens Landschap dd. 15.01.2024 aan het college van burgemeester en schepenen (zie presentatie in de bijlage).
Financiële weerslag:
Zie het voorstel tot samenwerkingsovereenkomst in de bijlage.
Enig artikel
Zijn goedkeuring te geven over de toetreding van het lokaal bestuur Aarselaar tot vzw Kempens Landschap en akkoord te gaan met de financiële bijdrage voor dit lidmaatschap t.b.v. € 0.20 per jaar/per inwoner. Het nodige krediet wordt hiervoor jaarlijks voorzien in de gemeentelijke begroting (GGB-MONUM | lidmaatschappen).
Het K.B. van 31.12.1976, houdende oprichting van een Protestantse Kerk te Antwerpen - Zuid, waartoe o.m. het grondgebied van de gemeente Aartselaar behoort.
Het Keizerlijk Decreet van 30.12.1809 op de kerkbesturen en de wet van 4.3.1870 op het tijdelijke der erediensten, gewijzigd door de wet van 18.4.1974.
Het decreet van 7.5.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De rekening 2023 van de Protestantse Kerk van Antwerpen-Zuid opgesteld door de schatbewaarder.
Goedgekeurd door de raad van bestuur van 10.03.2024.
Enig artikel
Gunstig advies te verlenen aan de rekening 2023 van de Protestantse Kerk van Antwerpen-Zuid.
Het gemeentebestuur Aartselaar heeft het extern verzelfstandigd agentschap -EVA vzw ProCC-Aartselaar - opgericht met betrekking tot de programmatie an het Cultureel Centrum Aartselaar en is met een meerderheid van de stemmen vertegenwoordigd in de algemene vergadering van de EVA vzw ProCC-Aartselaar.
De gemeente werd op 27 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van EVA vzw ProCC-Aartselaar die plaatsvindt op 14 mei 2024 - 19u in CC 't Aambeeld - 2630 Aartselaar. De uitnodiging omvatte de agenda en bijbehorende documentatiestukken.
Artikel 1
Zijn goedkeuring te verlenen aan de volgende agendapunten (incl. de documentatiestukken) van de Algemene vergadering van EAV vzw ProCC Aartselaar van 14 mei 2024:
Agenda:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van EVA vzw ProCC op 14 mei 2024, op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voorgemelde beslissingen en onder meer het secretariaat van EVA vzw ProCC-Aartselaar hierover te informeren.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit betreffende het gemeentelijk reglement inzake de erkenning en subsidiëring van het plaatselijke socio-cultureel werk dd. 15 december 2014
Het gemeentelijk reglement inzake de erkenning en subsidiëring van het plaatselijke socio-cultureel werk werd waar relevant afgestemd op de reglementen voor jeugd, sport en senioren.
Advies gemeentelijke Cultuurraad dd. 26.03.2024 - zie bijlage 1.
Het gemeentelijk reglement inzake de erkenning en subsidiëring van het plaatselijke socio-cultureel werk werd geëvalueerd wat resulteerde in enkele aanpassingen en herformuleringen. Zie de bijlage 2 (aanpassingen zijn in kleur aangeduid).
Enig artikel
Het gemeentelijk reglement inzake de erkenning en subsidiëring van het plaatselijke socio-cultureel werk als volgt aan te passen:
Overeenkomstig de bepalingen van dit reglement gaat de gemeenteraad, op voorstel van het college van burgemeester en schepenen over tot:
In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis:
§1. Om door de gemeenteraad als culturele vereniging erkend te worden, moet een plaatselijke vereniging ten bate van de inwoners een doel nastreven dat gericht is op:
§2. De erkende verenigingen worden op deze basis onderverdeeld in 2 secties:
§3. Om erkend te worden, moet de plaatselijke vereniging tevens aan de volgende voorwaarden voldoen:
§4. Fusieverenigingen die gegroeid zijn uit een vroeger erkende Aartselaarse vereniging komen eveneens in aanmerking.
§5. Indien een vereniging kan aantonen dat er geen, onvoldoende of niet aangepaste accommodatie aanwezig is op het gemeentelijk grondgebied voor de uitoefening van de activiteiten, dan is de voorwaarde om een hoofdactiviteit te hebben op het grondgebied van de gemeente niet van toepassing, maar moet ze wel haar zetel op het grondgebied van de gemeente hebben.
§6. De erkenning kan door de gemeenteraad, op voorstel van het college van burgemeester en schepenen, ingetrokken worden, indien de plaatselijke vereniging niet meer voldoet aan de bepalingen van de artikel 3 § 1 t/m 5 of bij fraude, van welke aard ook ten nadele van de gemeente. De intrekking van de erkenning heeft het verlies van het recht op basis- werkings- en bijzondere subsidies tot gevolg.
§1. De vereniging, die de erkenning aanvraagt, moet zijn aanvraag schriftelijk of via mail indienen bij het lokaal bestuur Aartselaar t.a.v. Cultuurdienst, della Faillelaan 34 – 2630 Aartselaar- cultuur@aartselaar.be
§2. De aanvraag tot erkenning dient volgende documenten te bevatten:
§3. De gemeenteraad wint, alvorens een beslissing te nemen over de erkenning van verenigingen en organisaties voor actieve kunstbeoefening en socio- culturele vrijetijdsbesteding en vorming het advies in van de gemeentelijke cultuurraad.
§4. Aan de door het college van burgemeester en schepenen aan te wijzen ambtenaren dienen alle documenten te worden getoond en alle inlichtingen verstrekt, die zij noodzakelijk achten voor de vervulling van hun opdracht. Deze ambtenaren zijn eveneens gemachtigd steeds activiteiten van verenigingen bij te wonen, zonder voorafgaandelijke verwittiging of de betaling van toegangsgelden. Deze inlichtingen worden enkel gebruikt voor de berekening van de subsidies en de controle van het werkingsverslag. Deze ambtenaren zijn gebonden door het beroepsgeheim.
Om hun werking te ondersteunen zal het lokaal bestuur Aartselaar overeenkomstig de bepalingen van dit reglement subsidies uitkeren aan de door het lokaal bestuur Aartselaar erkende plaatselijke verenigingen en organisaties, die een activiteit ontwikkelen op volgende gebieden:
§1. Alleen de erkende verenigingen en organisaties voor actieve kunstbeoefening en socio-culturele vrijetijdsbesteding en vorming, die een werking ontwikkelen ten bate van de eigen inwoners, kunnen gesubsidieerd worden. Dit geldt ook indien deze verenigingen hun normale activiteiten slechts kunnen uitoefenen in gebouwen of terreinen, die gelegen zijn buiten het grondgebied van de gemeente, wegens het ontbreken van gebouwen of terreinen op het gemeentelijk grondgebied.
§2. Alle door de gemeente erkende verenigingen en organisaties voor actieve kunstbeoefening en socio-culturele vrijetijdsbesteding en vorming kunnnen een subsidieaanvraag indienen indien ze in voldoen aan de bepalingen van dit reglement.
§1. Algemene voorwaarden:
De gemeente verleent subsidies onder volgende algemene voorwaarden:
§2. De subsidies worden toegekend binnen de perken van de uitgavenkredieten die hiervoor voorzien zijn in het gemeentelijk budget en overeenkomstig de Wet van 14 november 1983 houdende controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
§1. Een vereniging en organisatie voor actieve kunstbeoefening en socio-culturele vrijetijdsbesteding en vorming kan basissubsidies krijgen als ze voldoet aan de onderstaande voorwaarden:
§2. De basissubsidie bedraagt afhankelijk van het aantal leden:
§1. Bovenop de basissubsidie kunnen de verenigingen in de sectie ‘socio-culturele vrijetijdsbesteding en vorming’ een werkingssubsidie krijgen. Het beschikbare bedrag voor de werkingssubsidies is het totale subsidiebedrag voorzien in de gemeentelijke begroting voor de sectie ‘socio-culturele vrijetijdsbesteding en vorming’ min het bedrag uitgegeven aan de basissubsidie.
§2. De werkingssubsidie per vereniging wordt via een puntensysteem berekend op basis van activiteiten en bijkomende prestaties:
§3. Een erkende vereniging ontvangt, op basis van een correct ingediend werkings- en financieel verslag, een basissubsidie a rato van het aantal leden. Om in aanmerking te komen voor een werkingssubsidie, dient zij minimaal 10 punten te verzamelen. Verenigingen die minder dan 10 punten behalen, krijgen geen bijkomende subsidie en worden ook niet opgenomen in de berekeningswijze voor de verdeling van de bijkomende subsidies onder de verenigingen, zoals bepaald in de artikel 9 §1 en §2.
§4. De berekening van het aantal subsidiepunten voor een werkingssubsidie in de sectie ‘socio-culturele vrijetijdsbesteding en vorming’ gebeurt op basis van onderstaande criteria:
Activiteiten:
OMSCHRIJVING |
PUNTEN |
OPMERKING |
Eigen georganiseerde podiumoptredens voor een breed publiek |
2,5 |
|
- Premie per herhaling van eenzelfde eigen georganiseerd podiumoptreden voor een breed publiek - Deelname aan een openbare manifestatie van derden |
1 |
|
Eigen georganiseerde projecties / voordrachten/workshops voor een breed publiek |
1,5 |
|
Cursusreeksen voor een breed publiek (een reeks omvat minstens 2 lesdagen) |
2 |
|
Dagpremie voor cursusreeksen van meer dan 2 dagen |
0,5 per dag vanaf de 3de dag |
maximaal 4 punten |
Tentoonstelling |
2 |
|
Dagpremie indien tentoonstelling meer dan 1 dag |
0,5 per dag vanaf de 2de dag |
maximaal 3 punten |
Educatieve of socio-culturele reizen of uitstappen |
1 |
Er worden maximaal 10 reizen/uitstappen per kalenderjaar aanvaard |
Zelf ingerichte vorming alleen voor de eigen leden |
1 |
|
Deelname aan externe vormingsactiviteiten door de leden |
0,5 |
|
Extra stimulans voor actieve deelname van de vereniging aan een activiteit ingericht door de culturele raad of het gemeentebestuur. Hieronder worden oa verstaan deelname aan activiteiten Cultuurraad(Algemene vergaderingen, Quiz CR, vormingsavonden, werkgroepen ...) , gemeentelijke activiteiten (Autoluwe Zondag,Kerstmarkt, Jaarmarkt, Gala van de vrijwilliger,…) en samenwerkingen met het gemeenschapscentrum of de cultuurdienst (Open Monumenten Dag, Week van de Amateurkunsten, projecten van vzw ProCC) |
0,5 surplus voor elke deelname |
De activiteiten die hier vermeld worden, mogen ook opgenomen worden onder deelname aan een openbare manifestatie van derden’ |
Unieke festiviteiten die de normale werking overschrijden zoals bijzondere vieringen |
1 |
|
Uitgave van socio-culturele publicaties, zoals boek, film,… |
1 |
uitgezonderd ledenblad |
Alle andere, diverse activiteiten (sport en ontspanning – zoals bijvoorbeeld kaart- en hobbynamiddagen, fietsen, wandelen, zwemmen, etentjes en recepties,…) |
0,5 |
het totaal ervan mag maximaal 25% bedragen van het totaal aantal punten behaald op bovenstaande activiteiten |
Logistiek:
OMSCHRIJVING |
PUNTEN |
OPMERKING |
Uitgave van een eigen ledenblad of tijdschrift |
0,5 punt per uitgave |
minimum 2 A4-blz. per verschijning – nationale edities komen niet in aanmerking |
Uitgewerkte eigen website |
2,5 punt per jaar |
overkoepelende website komt niet in aanmerking |
Bestuursvergaderingen en algemene vergaderingen |
0,5 punt per vergadering |
maximaal 12 per jaar |
Uitgave en verspreiding van een digitale nieuwsbrief |
0,5 punt per nieuwsbrief |
maximaal 12 per jaar |
§1. Bovenop de basissubsidie kunnen de verenigingen in de sectie ‘actieve kunstbeoefening’ een werkingssubsidie krijgen. Het beschikbare bedrag voor de werkingsubsidies is het totale subsidiebedrag voorzien in de gemeentelijke begroting voor de sectie ‘actieve kunstbeoefening’ min het bedrag uitgegeven aan de basissubsidie.
§2. De werkingssubsidie per vereniging wordt via een puntensysteem berekend op basis van activiteiten en bijkomende prestaties:
§3. Een erkende vereniging ontvangt, op basis van een correct ingediend werkings- en financieel verslag, een basissubsidie a rato van het aantal leden. Om in aanmerking te komen voor een werkingssubsidie, dient zij minimaal 10 punten te verzamelen. Verenigingen die minder dan 10 punten behalen, krijgen geen bijkomende subsidie en worden ook niet opgenomen in de berekeningswijze voor de verdeling van de bijkomende subsidies onder de verenigingen, zoals bepaald in artikel 10 §1 en §2.
§4. De berekening van het aantal subsidiepunten voor een werkingssubsidie in de sectie ‘actieve kunstbeoefening’ gebeurt op basis van onderstaande criteria:
Activiteiten:
OMSCHRIJVING |
PUNTEN |
OPMERKING |
Een eigen openbare manifestatie voor een breed |
2 |
|
publiek (in eigen organisatie) |
|
|
- Premie per herhaling van dezelfde eigen openbare manifestatie voor een breed publiek (in eigen organisatie) - Deelname aan een openbare manifestatie van derden - Eigen niet-openbare optredens |
1 |
|
Organisatie van een gastoptreden |
1 |
|
Cursusreeksen (een reeks omvat minstens 2 lesdagen) |
2 |
|
Dagpremie voor cursusreeksen van meer dan 2 dagen |
0,5 per dag vanaf de 3de dag |
maximaal 4 punten |
Tentoonstelling |
2 |
|
Dagpremie indien tentoonstelling meer dan 1 dag |
0,5 per dag vanaf de 2de dag |
maximaal 3 punten |
Organisatie van of deelname aan vorming/educatieve reis/workshop |
0,5 punt per vormingsdag of reis |
|
Creatief proces (repetities, decordagen, groepsatelier beeldende kunsten) |
0,5 punt per dag |
maximaal 40 per eindproduct |
Extra stimulans voor actieve deelname van de vereniging aan een activiteit ingericht door de culturele raad of het gemeentebestuur. Hieronder worden oa verstaan deelname aan activiteiten Cultuurraad(Algemene vergaderingen, Quiz CR, vormingsavonden, werkgroepen ...) , gemeentelijke activiteiten (Autoluwe Zondag,Kerstmarkt, Jaarmarkt, Gala van de vrijwilliger,…) en samenwerkingen met het gemeenschapscentrum of de cultuurdienst (Open Monumenten Dag, Week van de Amateurkunsten, projecten van vzw ProCC) |
0,5 surplus voor elke deelname |
De activiteiten die hier vermeld worden, mogen ook opgenomen worden onder deelname aan een openbare manifestatie van derden) |
Regelmatige, actieve jeugdwerking kunnen aantonen |
7 extra punten per jaar |
Enkel indien geen afzonderlijke erkenning via jeugd |
Alle andere, diverse activiteiten (sport en ontspanning – zoals bijvoorbeeld kaart- en hobbynamiddagen, fietsen, wandelen, zwemmen, etentjes & recepties,…) |
0,5 |
het totaal ervan mag maximaal 25% bedragen van het totaal aantal punten behaald op bovenstaande activiteiten |
Logistiek:
OMSCHRIJVING |
PUNTEN |
OPMERKING |
Uitgave van een eigen ledenblad of tijdschrift |
0,5 punt per uitgave |
minimum 2 A4-blz. per verschijning – nationale edities komen niet in aanmerking |
Uitgewerkte eigen website |
2,5 punt per jaar |
overkoepelende website komt niet in aanmerking |
Bestuursvergaderingen en algemene vergaderingen |
0,5 punt per vergadering |
maximaal 12 per jaar |
Uitgave en verspreiding van een digitale nieuwsbrief |
0,5 punt per nieuwsbrief |
maximaal 12 per jaar |
§1. Aanvraag
De aanvraag wordt uiterlijk tegen 1 april van het jaar volgend op het kalenderjaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, ingediend via het daartoe voorziene formulier dat ter beschikking wordt gesteld door de Cultuurdienst.
Om ontvankelijk te zijn bevat het aanvraagdossier de in het formulier aangegeven verplichte bijlagen.
§2. Beoordeling
De bevoegde ambtenaar gaat de ontvankelijkheid van de ingediende aanvragen na en onderzoekt de dossiers.
Indien de aanvrager een dossier niet tijdig heeft ingediend, komt deze niet in aanmerking voor de berekening van subsidies.
Het aanvraagdossier is volledig indien alle verplichte gegevens werden ingevuld en wanneer alle gevraagde bewijsstukken werden bezorgd. Bewijsstukken die niet tijdig bij de aanvraag worden gevoegd, komen niet in aanmerking voor de berekening van subsidies.
De bevoegde ambtenaar berekent de basis- en werkingssubsidies en formuleert een advies.
§3. Beslissing
De gemeenteraad beslist over de aanvraag tot subsidiëring op basis van het advies van de gemeentelijke Cultuurraad en van de bevoegde ambtenaar.
De beslissing wordt kenbaar gemaakt aan de aanvrager voor 1 september van het kalenderjaar waarin de subsidies worden toegekend.
§4. Uitbetaling
De uitbetaling van de subsidie gebeurt door overschrijving op het rekeningnummer van de erkende vereniging.
De aanvrager verbindt zich ertoe de gemeente onmiddellijk op de hoogte te brengen, zodra het rekeningnummer van de vereniging wijzigt.
§1. Aan de door het college van burgemeester en schepenen aan te wijzen ambtenaren dienen alle documenten te worden getoond en alle inlichtingen verstrekt, die zij noodzakelijk achten voor de vervulling van hun opdracht. Deze ambtenaren zijn eveneens gemachtigd steeds activiteiten van verenigingen bij te wonen, zonder voorafgaandelijke verwittiging of de betaling van toegangsgelden. Deze inlichtingen worden enkel gebruikt voor de berekening van de subsidies en de controle van het werkingsverslag. Deze ambtenaren zijn gebonden door het beroepsgeheim.
§2. In geval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van een controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie.
§1. De subsidie moet steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd te worden, zo niet dient de subsidie terugbetaald te worden.
In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan de gemeente beslissen om de toekenning van de subsidie te schorsen en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende subsidiebedrag terug te vorderen.
§2. Als de aanvrager niet voldoet aan contractuele of financiële verplichtingen tegenover de gemeente, kan het subsidiebedrag worden verrekend.
§3. In geval de aanvrager onder curatele wordt geplaatst, kan de gemeente overgaan tot de gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitgekeerde subsidie.
§4. De toegekende subsidie mag door de aanvrager niet in pand gegeven worden aan een derde.
§1. Het gemeentebestuur huldigt erkende verenigingen die 25 jaar bestaan, of een veelvoud hiervan. Als een vereniging op deze subsidie aanspraak wil maken, moet zij haar aanvraag schriftelijk of via mail indienen bij het gemeentebestuur t.a.v. Cultuurdienst, della Faillelaan 34 – 2630 Aartselaar- cultuur@aartselaar.be voor 1 juni voorafgaand aan het jaar waarin die bijzondere verjaardag valt.
Deze subsidie wordt nominatief voor de betreffende vereniging ingeschreven.
§2. Deze subsidie wordt nominatief voor de betreffende vereniging ingeschreven a rato van 25 euro per bestaand jaar met een maximum van 1.875 euro.
Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen. Bezwaren moeten schriftelijk (via aangetekend schrijven of afgifte tegen ontvangstbewijs) gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen, Baron van Ertbornstraat 1 te 2630 Aartselaar en dit uiterlijk binnen de 30 kalenderdagen te rekenen vanaf de dag na de kennisgeving van de beslissing. De aanvrager dient zijn redenen te motiveren.
De postdatum of datum op het ontvangstbewijs gelden als bewijs.
§1. Dit subsidiereglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 april 2024 en treedt in werking op 1 mei 2024
§2. Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
De OCMW-raad en gemeenteraad spreken zich in het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft uit over de vaststelling van de jaarrekening.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Gunstig advies van het MAT d.d. 08/04/2024.
Artikel 1
Deel OCMW van jaarrekening 2023 van lokaal bestuur Aartselaar goed te keuren.
Artikel 2
Als gevolg van goedkeuring deel ocmw wordt de gezamenlijke jaarrekening 2023 van gemeente en ocmw definitief vastgesteld.
Artikel 3
Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van art. 285 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur. De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van art. 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De uitnodiging voor de algemene jaarvergadering van Kempens Woonkrediet die plaatsvindt op 30 april 2024 om 11uur in zaal ' De Oude Eik ' te 2300 Turnhout, Leiseinde 3.
De vergadering heeft volgende agenda:
1. proces-verbaal gewone algemene vergadering dd. 25-04-2023
2. woord van de voorzitter en verslag namens de raad van bestuur over de werking in 2023
3. verslag van de bedrijfsrevisor
4. goedkeuring van de jaarrekening & bestemming van het resultaat
5. decharge aan de leden van de raad van bestuur en de revisor
6. benoemingen
7. terbeschikkingstelling aandelen
8. toekomstperspectieven van de vennootschap
9. varia en afsluitende rondvraag
De gemeente is aandeelhouder van Kempens Woonkrediet.
Enig artikel
Neemt kennis van de agenda van de algemene jaarvergadering van Kempens woonkrediet op 30 april 2024 en hechtte zijn goedkeuring aan de agendapunten van de vergadering.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het feit dat de gemeente per schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 13 juni 2024 om 19u plaatsheeft in Den Eyck Hoeve, Houtum 39 te 2460 Kasterlee.
De agenda werd door de Raad van Bestuur op 18 maart 2024 als volgt samengesteld:
1. Kennisneming verslagen van IKA van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris van IKA met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Statutaire benoemingen
6. Statutaire mededelingen.
Het feit dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
Artikel 1
Verleent goedkeuring aan de agenda en stelt het mandaat vast van de gemeentelijke vertegenwoordiger.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 13 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Artikel 40 van het Decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Statuten van de bv Thuisrand.
Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde.
Reparatiebesluit van de Vlaamse regering van 10 november 2022 of het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
Beslissing van de Vlaamse regering van 23 maart 2023 tot erkenning van de woonmaatschappij Thuisrand.
Het schrijven van 28 maart 2024 dat de gemeente ontvangen heeft van woonmaatschappij Thuisrand met de uitnodiging voor de jaarlijkse algemene vergadering van dinsdag 14 mei 2024, online om 18u en tweede algemene vergadering op dinsdag 18 juni 2024 om 18u.
Op de dagorde voor de AV van 14 mei:
1. Aanstelling Commissaris revisor
2. Uitstel van de besluitvorming over de goedkeuring van de jaarrekening en aanverwante agendapunten
3. Goedkeuring van de datum van de volgende algemene vergadering, te weten: 18 juni 2024 om 18u.
(Op de dagorde voor de AV van 18 juni:
1. Balans 31/12/2023
2. Resultatenrekening 2023
3. Begroting 2024 ter goedkeuring aan de AV voorgelegd worden)
Om te voldoen aan de statutaire voorschriften, zullen de afgevaardigden van de aandeelhouders drager zijn van een volmacht, die voor de gemeente, OCMW, provincie en stad te verstrekken is bij beslissing van de bevoegde personen.
Gelieve de volmachten te bezorgen via mail aan mary.reuver@thuisrand.be
Deze algemene vergadering zal ONLINE doorgaan via teams.
De deelname van de gemeente aan de algemene vergaderingen van woonmaatschappij Thuisrand en de noodzaak kennis te nemen van de agenda en deze goed te keuren.
Artikel 1
Goedkeuring te verlenen aan de agenda voor de algemene vergadering van 14 mei 2024 en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.
Artikel 2
Goedkeuring te verlenen aan de agenda voor de algemene vergadering van 18 juni 2024 en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het akkoord van Parijs.
De burgemeestersconvenant.
Het Nationaal Energie- en Klimaatplan 2021-2030.
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0.
Het Energie- en Klimaatactieplan van Aartselaar.
Er werd door het college van burgemeester en schepenen ingetekend op het Lokaal Energie- en Klimaatplan 1.0 en 2.0. Het lokaal bestuur heeft tevens een eigen klimaatactieplan goedgekeurd.
Het gemeentebestuur wil uitvoering geven aan beide plannen en inwoners de kans geven om voor hun woning (zonder voortuin) een gevel en/of tegeltuintje in te richten.
Het college van burgemeester en schepenen heeft het engagement uitgesproken om in te gaan op deze vraag en hiervoor een reglementair kader uit te werken. Dit ligt nu voor.
Lokaal bestuur Aartselaar heeft het Klimaatactieplan 2030 goedgekeurd, hierbij wordt niet enkel gefocust op het mitigerend aspect, maar ook op klimaatadaptatie. Het is noodzakelijk dat we het Aartselaars grondgebied en haar inwoners maximaal beschermen en weerbaar maken tegen de klimaatopwarming en alle daaruit voortvloeiende gevolgen zoals hittestress, wateroverlast, …
We doen dit door in te zetten op ontharden, ruimte te maken voor water, te vergroenen en warmteopname te beheersen. De effecten van een tegeltuin/geveltuin dragen bij tot deze actiepunten. Gevelgroen beschermt de gevel tegen directe zonnestralen. Hierdoor warmt de gevel minder op, absorbeert hij minder warmte en straalt hij ’s nachts minder warmte uit. Daarnaast verdampen de planten water. Dit heeft een verkoelend effect op de omgeving. Gevelgroen dempt dus hoge temperaturen. Groenblijvende klimplanten zoals klimop beschermen de gevel ook tegen afkoeling in herfst en winter. Het dempen van de extreme temperaturen zowel in de zomer als in de winter kan energie besparen voor verwarming en koeling. Door de verwijderde tegels is insijpelen van regenwater in de ondergrond mogelijk en wordt kostbaar water niet afgevoerd in de riool.
Een bijkomend voordeel is er voor de luchtkwaliteit. Planten binden stof en aerosolen zoals de zware metalen lood en cadmium uit de lucht. De stoffen slaan veelal neer op de bladeren, worden door de regen weer afgespoeld en belanden dan in de ondergrond. Een ander deel van de stoffen wordt door de plant opgenomen en opgeslagen. De opname blijkt groter in de nabijheid van drukke wegen waar natuurlijk ook meer verontreiniging in de lucht aanwezig is. De opname is afhankelijk van de bladoppervlakte-index (verhouding tussen de bladoppervlakte en het door de bladeren ingenomen geveloppervlak) en het soort plant. Bij hun fotosynthese gebruiken planten CO2 uit de lucht en produceren ze zuurstof die ze aan de lucht afstaan. Daarnaast absorberen ze ook stikstof en ozon uit de lucht.
Meer groen in het straatbeeld heeft een positief effect op de gezondheid en het welzijn van mensen. Het grote voordeel is dat in uitermate dichte bebouwing vele vierkante meters groen kunnen gecreëerd worden, zij het niet horizontaal maar verticaal.
Artikel 1
Akkoord te gaan met het gemeentelijk reglement voor de aanleg van een straatgeveltuin of het plaatsen van een plantenbak, in bijlage aan dit besluit toegevoegd.
Artikel 2
De aanvraagformulieren te bezorgen aan de dienst milieu waar deze ook verwerkt worden.
Artikel 3
Het reglement treedt meteen in werking.
Gemeentelijk reglement voor de aanleg van een straatgeveltuin of de plaatsing van
plantenbak
Artikel 1. Doel:
De Gemeente Aartselaar wil inzetten op het ontwikkelen van kwaliteitsvolle natuur binnen in de
verstedelijkte kern.
Artikel 2. Definities:
Straatgeveltuin: een straatgeveltuin is een beplant gedeelte van de openbare weg, grenzend aan de perceelgrens, tegen een gevel van een huis, gebouw of muur.
Plantenbak: is een recipiënt voor planten en bloemen. Deze kan geplaatst worden op de openbare weg, grenzend aan de aan de perceelgrens, tegen een gevel van een huis, gebouw of muur.
Straattuin: het plantvak in de straat, waarin al dan niet een straatboom groeit, op openbaar domein. De straattuin wordt begrensd door de rooilijn (bv. een gevel), een afboording, de rijbaan, het voet- of fietspad en een eventuele parkeerplaats. Indien een straattuin aansluit op een geveltuin, dan beschouwen wij de eerste 40 cm vanaf de perceelgrens als geveltuin, het overige deel is straattuin.
De aanvrager: hier gaat het om de eigenaar, de huurder, de gebruiker of de persoon die houder is van het zakelijk recht, die verantwoordelijk is voor de aanleg of het laten aanleggen van de geveltuin.
Plaats voor voetgangersverkeer: deze plaats bevindt zich in de publieke ruimte die voornamelijk dienst doet voor voetgangersverkeer waaronder ook rolstoelgebruikers.
Vrije doorgang: de weg is vrij van vaste obstakels (een paal, een verkeersbord, een parkeerzone, enz.) die het gebruik belemmeren voor voetgangers. De afstand van deze vrije weg wordt in dit reglement gemeten, grenzend aan de rand van de geveltuin en gemeten loodrecht op de perceelgrens.
Plantvak: de onverharde zone in de openbare weg waarin de geveltuin en/of straattuin kan komen.
Begeleidende ambtenaar: een contactpersoon van het lokaal bestuur Aartselaar die de aanvrager begeleidt in de opstart en opvolging van het beheer.
Uitheemse invasieve planten: planten die van nature uit niet in België voorkomen en een probleem vormen voor de natuurlijke Belgische vegetatie.
Klimplanten: planten die in staat zijn omhoog te groeien tegen voorwerpen (muren, bomen, kabels,
…).
Artikel 3. Geografisch toepassingsgebied:
het reglement is van toepassing op het grondgebied van Aartselaar. Indien de geveltuin/plantenbak
gelegen is langs een gewestweg, vraagt de gemeente via een ‘precaire vergunning’ toelating aan bij
AWV.
Artikel 4. Wie kan een geveltuin/plantenbak plaatsen?:
Een eigenaar van een woning waarvan de gevel grenst aan de openbare weg. Een huurder kan dit ook mits toestemming van de eigenaar van de woning. Wanneer er sprake is van meerdere eigenaren dienen beide partijen hiermee akkoord te gaan.
Artikel 5. Voorwaarden voor de aanleg van een straatgeveltuin of het plaatsen van een
plantenbak:
Het is toegelaten een straatgeveltuin aan te leggen of een plantenbak te plaatsen onder volgende
voorwaarden:
Artikel 6. Schade en andere kosten:
Artikel 7. Beheer en onderhoud van een straatgeveltuin:
Artikel 8. Ondersteuning door het lokaal bestuur Aartselaar:
Elke inwoner kan zo eenmalig 1 m³ zuiver steenpuin gratis op het recyclagepark aanbieden. De inwoner moet de actie ‘VK-tegelwippen’ melden op het recyclagepark (aan parkwachter). De
registratie zal per inwoner gebeuren op het recyclagepark. Deze ondersteuning blijft behouden zolang de actie werf 4 'breek uit' van IGEAN loopt.
Bij de (her-)aanleg van een voetpad/straat kan er vooraf een aanvraag worden ingediend bij de
gemeente en zal een straatgeveltuin meegenomen worden in het ontwerp. Zo moet de inwoner niet instaan voor de aanleg.
Artikel 9. Regularisatie:
Reeds aangelegde straatgeveltuinen of plantenbakken voor datum van invoering van dit reglement kunnen worden geregulariseerd volgens opgelegde voorwaarden. Het regularisatieformulier is te vinden op de gemeentelijke website of aan het onthaal in het gemeentehuis. Dit moet verstuurd worden via mail met de gevraagde bijlagen naar milieu@aartselaar.be of moet ingediend worden aan het onthaal van het gemeentehuis.
Artikel 10. Inwerkingtreding:
Dit reglement treedt in werking met ingang van de goedkeuring door de gemeenteraad van 22/04/2024.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
Het aangetekend schrijven van 28 maart 2024 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024 om 18u30 met als agenda:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
De deelname van de gemeente aan de jaarvergaderingen van Fluvius OV.
Artikel 1
Hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 5 juni 2024 met als agendapunten:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
In de nabije toekomst vinden werken plaats in de Kapellestraat. Er wordt voorgesteld de handelaars een hart onder de riem te steken.
Grote infrastructuurwerken die zich over een lange periode uitstrekken hebben een relevante impact op de lokale economie. Door de verminderde mobiliteit en de slechtere toegankelijkheid bestaat er een ernstig risico op de leefbaarheid van onze plaatselijke middenstand.
Dit agendapunt blijft niet beperkt tot de werken in de Kapellestraat. Er wordt voorgesteld het te laten gelden voor alle werken die in de toekomst uitgevoerd zullen worden in onze gemeente.
Er wordt voorgesteld, naast de premie van VLAIO (agentschap innoveren en ondernemen) de handelaars een extra premie aanbieden namens de gemeente. Net zoals deze Vlaamse hinderpremie zou deze tegemoetkoming maximaal één keer per jaar en één keer per periode van hinder toegekend worden.
Het volgende besluit wordt door Samen Nap voorgesteld:
Enig artikel
Om structureel een gemeentelijke hinderpremie te voorzien wanneer de voorwaarden voldaan zijn die ook rechten openen op de Vlaamse Hinderpremie, volgens onderstaande regeling:
Artikel 1
Doelgroep en voorwaarden.
Voor de basispremie dient de onderneming:
○ Ofwel een bewijs te leveren van ontvangst van uitbetaling van de Vlaamse hinderpremie
○ Ofwel een aanvraag tot hinderpremie te hebben ontvangen vanuit de Vlaamse Overheid (VLAIO) én te bewijzen aan de voorwaarden te voldoen, zijnde
Maximum 9 werknemers in dienst
Vaste openingsuren
Ernstige hinder door wegenwerken waarbij de rijbaan geheel of gedeeltelijk wordt afgesloten, de grondwerken minstens een oppervlakte van meer dan 50 m2 hebben én de werken minstens 30 opeenvolgende dagen duren (cumulatieve voorwaarden)
● Een verhoogde hinderpremie kan worden aangevraagd door ondernemingen die:
○ Voldoen aan de voorwaarden van de basispremie
○ Minstens 60 dagen rechtstreekse hinder ervaren.
Onder rechtstreekse hinder wordt verstaan dat de grondwerken plaatsvinden rechtstreeks voor het adres van de vestiging van de onderneming
● De gemeentelijke premie kan slechts eenmaal per jaar en eenmaal per periode van hinder toegekend worden.
Artikel 2
Voorwerp van de premie
De gemeentelijke hinderpremie is een financiële tegemoetkoming ter ondersteuning van de onderneming op het grondgebied van de gemeente Aartselaar die ernstige hinder ondervindt tijdens de werken. De premie zet aan tot acties zoals extra promotie voeren naar cliënteel en heeft niet de bedoeling om het mogelijks inkomensverlies te compenseren.
Het gaat om een eenmalig forfaitair bedrag per onderneming. De basishinderpremie bedraagt € 500 per onderneming. (basispremie = onderneming in hinderzone)
De verhoogde hinderpremie bedraagt € 1.500 per onderneming. De bovenstaande bedragen zijn niet cumulatief. (hinderpremie = onderneming in werkzone)
Ter info: Vlaio betaalt uit (2000 euro) vanaf 30 dagen de gemeentelijke premie zou na vanaf 60 dagen hinder zijn.
Artikel 3
Aanvraagprocedure
Op basis van de aangereikte lijst van VLAIO zullen ondernemers door de gemeente schriftelijk of per e-mail gecontacteerd worden. Vanaf dan kan een onderneming een aanvraag indienen voor de gemeentelijke hinderpremie.
De ondernemer heeft tot 60 kalenderdagen na ontvangst van het gemeentelijk schrijven de tijd om zijn aanvraag digitaal in te dienen. Dit aanvraagformulier zal op de gemeentelijke website ter beschikking staan.
Ondernemingen die menen in aanmerking te komen kunnen ook zelf een aanvraag indienen via het formulier. Binnen uiterlijk 4 weken na de aanvraag zal het bedrag op de rekening van de ondernemer staan.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om volgende amendement vast te laten stellen:
Amendement:
Geen bijkomende hinderpremie aan te bieden bovenop de premie van Vlaio.
Motivering: Het is beter om in te zetten op de zaken die Vlaanderen nog niet verzorgt. Tweemaal administratie opzetten voor zelfde premie is geen goed gebruik van overheidsmiddelen. Niet vergeten dat het uitschrijven en opvolgen van subsidies veel werkuren vraagt.
Aan welke ondernemer gaan we die premie geven? Hoe los je dat op tussen de handelaars onderling? Het is onevenredig dat bijvoorbeeld een bank of uitzendbureau deze premies kan aanvragen, terwijl zij statistisch gezien minder negatieve gevolgen ondervinden van dergelijke werkzaamheden, in tegenstelling tot een bakker of slager die hier ernstig onder lijdt. Hier is dus duidelijk ruimte voor discussie. Wat met de marktkramers?
Daarom stellen we voor in te zetten op flankerende maatregelen.
Het budget dat hiervoor vrijgemaakt moet worden kan beter ingezet worden voor zaken zoals communicatie, die een cruciale rol zal spelen tijdens de werkzaamheden. Denk aan extra parkeergelegenheden, de planning van werkzaamheden per sectie, bewegwijzering, enzovoort. Dit geldt niet alleen voor de communicatie naar de inwoners, maar ook naar de handelaars toe.
Het is, m.a.w beter om te investeren in zaken zoals:
- Laten werken in langere shiften zodat werken sneller vooruit gaan;
- Bij de aannemer afdwingen dat de werf proper en hoge hakken proof moet zijn. Inzetten op blijvende bereikbaarheid tijdens de werken is iets dat veel beter rendeert.
- Goede communicatie naar winkeliers en inwoners;
- Alternatieve parking aanbieden;
- Een ludieke actie zoals op bepaalde tijdstippen de vitrine te laten poetsen;
- Onze waardebon extra promoten;
- Zorgen voor goede bereikbaarheid via bewegwijzering;
- De modal shift stimuleren;
- Investeren in nudging;
- …
- En een groot volksfeest na de werken, maar ook tijdens de werken iets organiseren om aan te tonen dat de dorpskern bereikbaar blijft.
Het amendement wordt eenparig goedgekeurd.
Het voorstel van SAMEN NAP werd gestemd. Het resultaat:
Voor: Kris Wils (Samen NAP), Rudy Siebens (Samen NAP), Lea Den Abt (Samen NAP), Glenn Anné (Onafhankelijk), Cristel Bal (Onafhankelijk).
Tegen: Beels Anouk (N-VA, raadslid-voorzitter), De Wit Sophie (N-VA, burgemeester), Vanhecke Mark (N-VA, 1e schepen), Lambrecht Bart (N-VA, 2e schepen), Vermoesen Eddy (N-VA, 3e schepen), Heyman Hilde (N-VA, 5e schepen), Caremans Nicole (N-VA), De Bie Joris (N-VA), D'Eer Guido (N-VA), De Hertogh Bart (N-VA), De Leeuw Paula (N-VA), Hulin Yves (N-VA), Apers Peter (Groen), Cops Hans (Onafhankelijk, 4e schepen), Vandebroeck Marijke (Onafhankelijk).
Het voorstel werd niet weerhouden.
Enig artikel
In te zetten op flankerende maatregelen zoals:
Bovenvermelde maatregelen zijn niet bindend of limitatief.
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Lea Den Abt en Rudy Siebens (Samen Nap) m.b.t. 'aanpak nieuwe straten'.
Vragen:
Geen idee waar men het lijstje vandaan haalt, maar het klopt niet en is onvolledig. We mikken voor de Borrekenslaan op 2026 en aansluitend de Wolffaertshoflaan. Verder ontbreken er in uw lijstje nog grote rioleringsprojecten als Cleydaellaan, Kontichsesteenweg, wijk Buerstede en het Aquafinproject rond de Varenloop. Stuk voor stuk rioleringsprojecten waarvoor we al een samenwerkingsovereenkomst met Pidpa hebben afgesloten en een studiebureau voor is aangesteld. Dat zijn dus projecten die op het bord komen te liggen van de nieuwe bestuursploeg. Gezien een rioleringsproject een gemiddelde doorlooptijd in Vlaanderen heeft van 6 a 8 jaar, is het dus de huidige bestuursploeg die de projecten van de volgende bestuursploeg in gang zet.
Ze in de juiste volgorde zetten is een taak van het nieuwe gemeentebestuur bij de opmaak van het nieuwe meerjarenplan. De jaartallen die er vandaag op staan zijn louter indicaties van wat in mijn ogen realistisch zou kunnen zijn.
Voor geen enkel van die projecten is er de voorbije maanden een herwerkte raming gekomen, dus momenteel hebben we geen indicaties voor gewijzigde kosten.
Vele jaren is er al sprake om een woongebied op de gronden achter het Kerkhof te voorzien. IGEAN werd aangewezen om het project van 15 à 16 woonplaatsen uit te voeren. Tot op heden hebben we er hiervan nog niets gezien ?
Vragen:
Antwoord:
We zijn een RUP gestart. Dit is een tijdje on hold gezet omdat er tegen de inrichtingnota van het signaalgebied beroep werd ingediend. Een uitspraak liet lang op zich wachten. Bijgevolg zal een verderzetting van de opmaak RUP niet meer voor deze legislatuur zijn.
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Lea Den Abt en Rudy Siebens (Samen Nap) m.b.t. 'Opmaak plan nieuwe gemeentelijke school?'
Meer dan 4 jaar vraagt Samen NAP hoe de ruimte tussen / rond Kerk en pastorij ingevuld gaat worden. Een antwoord hebben we nog niet gekregen en de beloofde commissie is er nog niet gekomen. In de della Faillelaan is er een perceel grond gekocht en men gaat een subsidiedossier indienen in functie van een nieuwbouwproject voor Cade. ( is een subsidie aanvraag aan de overheid ) Raar dat dit allemaal gebeurd in een periode dat dit bestuur nog geen ideeën heeft van wat er in deze locatie gaat gebeuren. Is dit de Samenwerking die dit bestuur naar voor wil brengen?
Vragen:
Er is er enkel een defibrillator aanwezig aan het jeugdhuis. Waarom geen defibrillator bij sporthal De Ark, de voetbal en tennis accommodatie en het zwembad ?
Wat als er morgen iemand een hartstilstand krijgt bij het sporten en er is niet onmiddellijk een toestel in de buurt ? Elke minuut is op dat moment cruciaal om iemand zijn leven te redden.
Vragen:
Tot 2013 waren er 3 AED (Automatische Externe Defibrillator) toestellen aanwezig in onze gemeente, 2 in het centrum en 1 aan het zwembad .
We hebben in de volgende 2 jaar met de gezondheidsraad en lokaal bestuur min. 1 AED in elke wijk geplaatst, in overleg en samenwerking met RK Aartselaar. Momenteel hebben we 12 AED toestellen buiten hangen in onze gemeente die voor elke inwoner zichtbaar is volgens de wettelijke bepalingen. De locaties zijn reeds verschenen in het infoblad en staan ook op de website van Aartselaar.
We hebben opleidingen georganiseerd met het RK voor onze inwoners, verenigingen, wijkraden, personeel en zijn tot vandaag nog steeds een hartveilige gemeente, een hartveilige school en hartveilige sportclubs .
Er hangt een AED toestel aan het jeugdlokaal Leonaar en er hangt tevens een AED binnen in het Sportzicht (gesponsord door samenwerking lokale voetbalclub, gezondheidsraad en lokaal bestuur)
Er moet steeds gestart worden bij hartfalen met handmatige reanimatie (30 borstcompressies en 2 beademingen ) en iemand haalt het AED toestel in de buurt, best binnen de 5 min. om indien nodig het hart te resetten bij verstoord hartritme. De AED meet of er sprake is van een verstoord hartritme en geeft dan een elektrische schok .
De huidige AED toestellen liggen binnen bereik van 3 à 5 min. voor de sportclubs (Leonaar-sportzicht en CC ).
Er waren veel kinderen aanwezig en de auto’s stonden langs beide zijde geparkeerd ( al dan niet gereglementeerd ) en reden daar op en af tot aan de Leonaar.
Vraag:
Is er een reglement voorzien tijdens deze werken, tot waar mag men parkeren?
- Wij zouden denken dat dit tot de vroegere bareel zou zijn.
* Zo ja hoe is dit dan gemarkeerd want we hebben niet echt iets opgemerkt?
* Zo nee, gaan we hier iets aan doen?
Antwoord:
Ons sportcentrum is populair en trekt dus veel volk aan, zeker bij talrijke activiteiten. Het is niet voor niets dat we de parking gaan uitbreiden. Die parkeernood is er. De werken aan de parking, die volgende week van start gaan, zijn ook bewust zodanig gefaseerd dat de huidige parkingcapaciteit steeds kan behouden blijven. Maar met de werkzaamheden op het sportcentrum (en de plek die materiaal en voertuigen soms innemen) en de werkzaamheden in het eerste deel van de Kleistraat, is het er allemaal niet eenvoudiger op.
De oude bareel is mee afgebroken met het oude zwembad en er is er nu een nieuwe gekomen meer naar de Leonaar toe, in hoofdzaak gewoon om te vermijden dat auto’s met bestemming Sportzicht daar zonder afremmen langs de speeltuin kunnen rijden.
Verder moeten we het even roeien met de riemen die we hebben tijdens alle werken. Vandaar dat bij een grote opkomst tijdelijk parkeren aan de tribune en De Leonaar ook wordt toegelaten. Sowieso is dat maar zeer tijdelijk, want met de heraanleg van de parking wordt ook gans die asfaltstrook tot aan de nieuwe bareel heraangelegd en zullen er dus weldra geen auto’s meer kunnen gaan parkeren.
Mondelinge vraag van gemeenteraadslid Paula De Leeuw (N-VA) m.b.t. 'personeel'
In vorige gemeenteraden werden regelmatig vragen gesteld over het invullen van het personeelstekort aan onze gemeente. In de notulen van het schepencollege kunnen wij als gemeenteraadsleden lezen dat examens worden uitgeschreven en personeel wordt aangeworven.
Vragen:
Graag had ik vernomen hoe de stand van zaken momenteel is. Zijn de openstaande functies van eerder momenteel ingevuld? Konden goede profielen aangetrokken worden? Is de samenwerking tussen de collega’s onderling goed, met andere woorden: verloopt de inwerking vlot.
Zijn er verder ook externen werkzaam en hoe is de verhouding tussen het aantal externen in Aartselaar in vergelijking met ons omliggende gemeenten?
Antwoord:
We voeren een functieweging doorheen de hele organisatie. Elke dienst komt aan de beurt. Op basis daarvan bekijken we welke profielen we nodig hebben en hoe we concurrentieel kunnen zijn. Dit geeft ons een basis om bewust keuzes te maken, en deze hebben we ook gemaakt. Het organogram werd structureel aangepast, waardoor we veel meer concurrentieel zijn. En daar plukken we vandaag de vruchten van.
Mondelinge vraag van gemeenteraadslid Christel Bal (onafhankelijk) m.b.t. 'werken Kapellestraat en Laar'
Verschillende middenstanders en bewoners hebben mij hierover al meerdere vragen gesteld.
Iedereen weet dat deze werken moeten gebeuren. We zouden echter stilaan graag meer communicatie krijgen.
Voor veel middenstanders is het nu het moment om collecties aan te kopen voor het einde van het jaar. Maar zijn hun winkels dan nog bereikbaar?
Er wordt onder andere gezegd dat reeds in september de voetpaden worden opengelegd, dat in oktober – november de voorbereidende werken starten. Dat ze tegen de zomer 2025 grotendeels zullen klaar zijn….
Vragen:
Klopt deze informatie? Kan u deze bevestigen of corrigeren? Hoe staat het met de plannen? Is er al een aannemer gevonden?
Kunnen de bewoners van de diverse appartementen nog in en uit hun garage?
Bijkomend stel ik u graag de vraag wat u van plan bent met de locatie van de wekelijkse markt tijdens deze werken?
Antwoord:
Op dit ogenblik zijn we nog altijd in blijde verwachting van de plannen. Het studiebureau heeft ons beloofd dat we die tegen eind april zouden krijgen. Eerst moeten we die dan nauwgezet zelf met het college bekijken, om te zien of we ons daar achter kunnen scharen. Bedoeling is dan ook nog van de maanden mei, juni en juli gebruik te maken om verschillende bilaterales te doen met alle verschillende stakeholders. Denk maar aan de middenstand en handelaars, de marktcommissie, de kerkfabriek, de bewoners en talrijke andere actoren.
Het is onze bedoeling dat we tegen het midden van de zomer de laatste punten en komma’s op de plannen kunnen aanpassen, zodat het studiebureau in augustus het bestek en de lastvoorwaarden kan opmaken en dat we die hier op de gemeenteraad van september kunnen goedkeuren. Die tijdslijn is momenteel met het studiebureau afgesproken en als we dat kunnen realiseren, dan kunnen we eind augustus een gemeenteraadscommissie houden om de finale plannen te bespreken.
Zoals u wellicht weet is het ook pas na groen licht op de gemeenteraad dat de aanstellingsprocedure voor de aannemer kan worden opgestart. Idealiter kennen we die dan in de loop van november en kan die vanaf dan voorbereidingen opstarten zoals het bestellen van het materiaal.
Het is niet onze bedoeling om de werken al te starten in december omwille van de drukke kerstperiode, januari omwille van de soldenperiode of februari omwille van de Valentijnsperiode en de carnavalstoet. Maar dan is het wel de bedoeling dat in maart de schop in de grond zou kunnen gaan.
We starten dan normaliter op het Laar en in de handelskern van de Kapellestraat en we willen voor onze middenstand dat dat snel vooruit gaat. Dus we zullen aan de aannemer vragen wat de mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld met dubbele ploegen of weekendwerk te werken. Dat zal voor de gemeente een meerkost zijn, maar voor de handelskern lijkt ons dat wel gerechtvaardigd.
Wanneer het gedeelte van de handelskern, Laar en het stuk Kapellestraat tot aan S. Streuvelslaan klaar zal zijn, hangt natuurlijk volledig af van de aannemer. Dat valt momenteel dus niet te voorspellen. Maar ik hoop wel effectief dat we tegen de zomer van ’25 door het ergste gedeelte door zijn in de handelskern en ons vanaf dan kunnen focussen op de andere gedeelten van de Kapellestraat.
Er moeten door de nutsmaatschappijen nog voorbereidende werken gebeuren, maar welke dat zijn, hoe lang die zullen duren en welke impact die die zullen hebben, daar hebben we vandaag nog geen zicht op. Het studiebureau heeft momenteel een doodle lopen met de gemeente en de nutsmaatschappijen om in de loop van mei een eerste coördinatievergadering te houden.
Sowieso, zoals bij elke werf, zullen die saneringen voorafgaand aan de eigenlijke rioleringswerken gebeuren. We hebben de nutsmaatschappijen dus laten weten dat dat in de handelskern idealiter in oktober en november zal gebeuren, opnieuw dus om de kerstperiode en soldenmaand niet te hinderen.
Meer informatie hebben we vandaag dus nog niet. Alles is ook nog in voorwaardelijke wijs, want we wachten op dit ogenblik zelf nog op de ontwerpplannen.
Het is trouwens sowieso de bedoeling dat tijdens de werken de handelszaken zo optimaal mogelijk bereikbaar blijven en klanten de weg kunnen blijven vinden. We zijn heus niet de eerste gemeente die werkt in haar handelskern en hebben via de De Profploeg al heel wat goede ideeën ontvangen om dat te organiseren. Sowieso zal dat in nauwe samenwerking met de handelaars en de middenstandsvereniging moeten gebeuren. Eén van de belangrijkste tips van De Profploeg is dat iedereen positief blijft en inzet op de bereikbaarheid, want anders haken klanten effectief af.
Wat de toegang van bewoners betreft tijdens de werken is dat hetzelfde als bij alle andere openbare werken: in principe is hun woning bereikbaar, behalve op de momenten dat er voor hun deur riolering wordt gestoken, er glijbekisting wordt getrokken, een asfaltverharding moet uitharden of in bepaalde andere gevallen. De aannemer brengt inwoners er altijd van op de hoogte wanneer dat het geval is.
Tijdens de werken in de handelskern zal er natuurlijk geen markt in de werf kunnen plaatsvinden. Collega-schepen Hans Cops, die bevoegd is voor markten, probeert in samenspraak met de marktcommissie een tijdelijke alternatieve locatie te zoeken. Dat proces is momenteel nog volop bezig, dus daar is nog geen beslissing in genomen.