Terug
Gepubliceerd op 09/10/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 30/09/2024 - 13:00

Aanvullend verkeersreglement voor de Kastanjelaan. Dwarsparkeren.

Aanwezig: Sophie De Wit, burgemeester-voorzitter
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Peter van Mechelen, Algemeen directeur

Het college van burgemeester en schepenen keurde de aanpassing van het aanvullend verkeersreglement van de Kastanjelaan goed. Er worden 3 parkeervakken aangebracht haaks op de stoeprand volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975), zodat er voortaan in de straat haaks op de stoeprand kan geparkeerd worden.

Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.

Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.

Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.

Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.

Al jarenlang werd er op het einde van de straat dwars geparkeerd terwijl dit eigenlijk niet rechtsgeldig was. Onlangs zijn er een aantal inwoners beboet geweest. Deze situatie is besproken geweest op de gemeentelijke verkeerscel. Hieruit is beslist dat de parkeerregimes aangepast dienden te worden.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.

Door het aanbrengen van de parkeervakken kan er wel reglementair geparkeerd worden. Dit levert bovendien extra parkeerplaatsen op. 

ARTIKEL 1:     De verkeerslichten

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 2:     De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 3:     De verbodsborden

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 4:     De gebodsborden

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 5:     De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 6:     De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.

1)    Deze straat ligt in de bebouwde kom gesignaleerd met de borden F1 aan het begin van de zone en F3 aan het einde van de zone.

ARTIKEL 7:     De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)

1)    Deze straat ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.

2)    Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.

3)    Deze straat ligt in een zone verboden voor alle verkeer, aangeduid met het zonebord C3, uitgezonderd plaatselijk verkeer, fietsen en bromfietsen.

ARTIKEL 8:     De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 9:     De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 10:  De gele onderbroken streep parkeerverbod

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 11:  De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 12:  De dwarsmarkeringen

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 13:  De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers

1)    Op het einde van de straat is het toegestaan om haaks op de stoeprand te parkeren. Er zijn 3 parkeervakken aangebracht haaks op de stoeprand volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975).

ARTIKEL 14:  Oversteekplaatsen voor voetgangers

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 15:  Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 16:  De verhoogde inrichtingen

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 17:  Diverse

ARTIKEL 18:   

Dit reglement wordt ter info overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid en aan de lokale politie.