Terug
Gepubliceerd op 09/10/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 30/09/2024 - 13:00

Aanvullend verkeersreglement voor de Beukenhoflaan. Dwarsparkeren.

Aanwezig: Sophie De Wit, burgemeester-voorzitter
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Peter van Mechelen, Algemeen directeur

Het college van burgemeester en schepenen keurde de aanpassing van het aanvullend verkeersreglement van Beukenhoflaan goed. Er worden 3 parkeervakken aangebracht haaks op de stoeprand volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975), zodat er voortaan in de straat haaks op de stoeprand kan geparkeerd worden.

Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.

Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.

Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.

Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.

Al jarenlang werd er op het einde van de straat dwars geparkeerd terwijl dit eigenlijk niet rechtsgeldig was. Onlangs zijn er een aantal inwoners beboet geweest. Deze situatie is besproken geweest op de gemeentelijke verkeerscel. Hieruit is beslist dat de parkeerregimes aangepast dienden te worden.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.

Door het aanbrengen van de parkeervakken kan er wel reglementair geparkeerd worden. Dit levert bovendien extra parkeerplaatsen op. 

ARTIKEL 1:     De verkeerslichten

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 2:     De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 3:     De verbodsborden

1)    In het gedeelte van de Beukenhoflaan tussen de 2 kruispunten met de Kardinaal Cardijnlaan geldt de maatregel “éénrichtingsverkeer”. Hierbij is het verkeer verboden in de richting van zuid naar noord. Er is een bord C1 + M12 geplaatst aan het kruispunt met de Kardinaal Cardijnlaan (zuidkant).

2)    Ten gevolge de maatregel “éénrichtingsverkeer” in de Karinaal Cardijnlaan is een bord C31a + M12 geplaatst voor het verkeer komende van de Guido Gezellestraat aan het kruispunt met de Kardinaal Cardijnlaan (noord).

ARTIKEL 4:     De gebodsborden

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 5:     De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)

1)    In de Beukenhoflaan thv huisnummer 52 wordt een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap, die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 of van het in artikel 27.4.1 hiermee gelijkgesteld document. (beide artikels KB 01/12/1975, algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord E9a en het onderbord type VIId zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°.van hetzelfde KB. Bijgevoegd een pijl type Xc (5m). Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.

2)    Ter hoogte van de laadpaal aan huisnummer 8 worden 2 parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen. Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met een bord E9a waarbij het pictogram GVIId wordt toegevoegd volgens art. 70.2.1 §3h (KB 01/12/1975). Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.

ARTIKEL 6:     De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.

1)    Deze straat ligt in de bebouwde kom gesignaleerd met de borden F1 aan het begin van de zone en F3 aan het einde van de zone.

2)    Ten gevolge van de maatregel “éénrichtingsverkeer” is aan het kruispunt met de Kardinaal Cardijnlaan (noord) is een bord F19 + M18 geplaatst voor het verkeer dat de Beukenhoflaan naar het zuiden volgt.

ARTIKEL 7:     De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)

1)    Deze straat ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.

2)    Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.

ARTIKEL 8:     De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 9:     De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 10:  De gele onderbroken streep parkeerverbod

1)    Er is een parkeerverbod volgens art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) vanaf het kruispunt met de Guido Gezellestraat aan de pare zijde over een lengte van 25 meter.

2)    Er is een parkeerverbod volgens art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) ter hoogte van het pad naar De Cranelei: 4 meter in het verlengde van het pad en 2 meter dwars op het pad.

ARTIKEL 11:  De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 12:  De dwarsmarkeringen

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 13:  De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers

1)    Er zijn parkeerstroken die zich zowel links als rechts van de rijbaan bevinden zijn verdeeld in parkeervakken in de rijrichting volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975)

2)    In het doodlopend gedeelte ter hoogte van de huisnummers 8 en 10 is het toegestaan om haaks op de stoeprand te parkeren. Er zijn 3 parkeervakken aangebracht haaks op de stoeprand volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975).

ARTIKEL 14:  Oversteekplaatsen voor voetgangers

1)    Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):

-       Aan het kruispunt met de Guido Gezellestraat

ARTIKEL 15:  Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 16:  De verhoogde inrichtingen

1)    Er is een verhoogd kruispunt:

-       Thv huisnummer 14

-       Aan de Kardinaal Cardijnlaan (noord)

ARTIKEL 17:  Diverse

ARTIKEL 18:   

Dit reglement wordt ter info overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid en aan de lokale politie.