Het college van burgemeester en schepenen besloot tot de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement voor de Pierstraat West. De belangrijkste wijzigingen omvatten de verplichting tot bermparkeren in bepaalde zones en de aanpassing van diverse verkeersborden en markeringen. Deze maatregelen zijn bedoeld om de verkeersveiligheid en de doorstroming in de Pierstraat te optimaliseren.
Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.
Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.
Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.
Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.
Er is een noodzaak om het aanvullend verkeersreglement voor de Pierstraat West te actualiseren. De aanpassingen betreffen onder andere de verplichting tot bermparkeren in bepaalde zones, evenals bijkomende verkeersmaatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid en de doorstroming.
Het aanvullend verkeersreglement is opgesteld met het oog op een vlottere en veiligere verkeerssituatie in de Pierstraat West. De maatregelen omvatten onder meer:
Het reglement is opgesteld conform de geldende wetgeving en met inachtneming van het gemeentelijk mobiliteitsplan. De verkeerscel Aartselaar heeft een gunstig advies verleend over de voorgestelde wijzigingen.
Het college van burgemeester en schepenen besluit het aanvullend verkeersreglement voor de Pierstraat West goed te keuren met de volgende bepalingen:
Artikel 1
De verkeerslichten
1) Er zijn verkeerslichten geplaatst aan het kruispunt met de Boomsesteenweg N177. (Details zie AR N177)
Artikel 2
De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17
1) De Pierstraat heeft voorrang tov:
- Koekoekstraat oost en west
- Peter Benoitlaan
- Matenstraat
Dit wordt kenbaar gemaakt d.m.v. de verkeersborden B15 thv de kruispunten met desbetreffende straten in beide richtingen.
2) De Pierstraat is ondergeschikt aan de Boomsesteenweg N177. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B5. Er wordt een onderbord M 10 toegevoegd omwille van de dubbel-richting fietspad op de Boomsesteenweg N177.
3) Het bord B5 aan het kruispunt met de Boomsesteenweg wordt aangekondigd met het bord B7.
4) Aangezien de andere kruisingen paden of zandwegen betreffen, worden hiervoor geen voorrangsborden geplaatst.
Artikel 3
De verbodsborden
1) Er is een snelheidsbeperking tot 50 km/h aangeduid door de borden C43 (50). De borden C43 (50) worden geplaatst voorbij ieder kruispunt in beide richtingen.
2) Er is een inhaalverbod, zoals bepaald volgens art 68.3 (KB 1/12/1975). Dit wordt aangeduid door het plaatsen van het bord C35 voorbij ieder kruispunt in beide richtingen.
3) Ten gevolge van de maatregel “éénrichtingsverkeer” in een gedeelte van de Koekoekstraat is voor het kruispunt met de Koekoekstraat west, voor het verkeer komende van de Boomsesteenweg, als vooraankondiging een bord C31b geplaatst met onderbord M12.
4) Als vooraankondiging voor het bord C3 in de Koekoekstraat is voor het kruispunt met de Koekoekstraat, voor het verkeer komende van de Boomsesteenweg, een bord C31a geplaatst met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer + fietsers en bromfietsers”.
5) Als vooraankondiging voor het bord C3 in de Koekoekstraat is voor het kruispunt met de Koekoekstraat, voor het verkeer rijdend in de richting van de Boomsesteenweg, een bord C31b geplaatst met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer + fietsers en bromfietsers”.
6) Als vooraankondiging voor het bord C3 in de Peter Benoitlaan is voor het kruispunt met de Peter Benoitlaan, voor het verkeer komende van de Boomsesteenweg, een bord C31a geplaatst met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer + fietsers en bromfietsers”.
7) Als vooraankondiging voor het bord C3 in de Peter Benoitlaan is voor het kruispunt met de Peter Benoitlaan, voor het verkeer rijdend in de richting van de Boomsesteenweg, een bord C31b geplaatst met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer + fietsers en bromfietsers”.
Artikel 4
De gebodsborden
1) Er is een dubbel richtingsfietspad aan de zuidkant van de straat op grondgebied Rumst en Niel aangeduid met de borden D7.
2) Op het verkeerseiland aan het kruispunt met de Boomsesteenweg N177 staat bovenop de gele baken het bord D1d in beide richtingen die het verkeer verplichten het verkeerseiland rechts voorbij te rijden.
Artikel 5
De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)
1) In de Pierstraat thv huisnummer 436 wordt een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap, die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 of van het in artikel 27.4.1 hiermee gelijkgesteld document. (beide artikels KB 01/12/1975, algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord E9a en het onderbord type VIId zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°.van hetzelfde KB. Bijgevoegd wordt het onderbord Xc (5m). Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.
2) Bermparkeren is verplicht:
a) Vanaf huisnummer 238 tot het kruispunt met de Koekoekstraat
b) Vanaf het kruispunt met de Koekoekstraat tot het kruispunt met de Peter Benoîtlaan
c) Vanaf huisnummer 426 tot aan het kruispunt met de Matenstraat
Dit wordt aangeduid met de borden E9e met onderborden Xa, Xd en Xb volgens de situatie.
Artikel 6
De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.
1) De keuze van rijstroken/voorsorteringsstroken aan het kruispunt met de Boomsesteenweg wordt aangekondigd d.m.v. het verkeersbord F13.
Artikel 7
De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)
1) Niet van toepassing
Artikel 8
De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
1) De rijbaan is verdeeld in rijstroken op ongeveer 60 m voor het kruispunt met de Boomsesteenweg N177. Dit wordt aangeduid met een onderbroken witte streep volgens art. 72.3 (KB 1/12/1975).
Artikel 9
De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
1) Er zijn overlangse witte strepen volgens art. 74 (KB 1/12/1975) aangebracht:
- Op het kruispunt met de Kleine Paependaele (Rumst)
- Vanaf het kruispunt met ’s Herenbaan richting Niel
Artikel 10
De gele onderbroken streep parkeerverbod
1) Niet van toepassing
Artikel 11
De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt
1) Aan de zuidkant van de rijbaan (grondgebied Rumst en Niel), is de denkbeeldige rand van de rijbaan is aangeduid met een streep volgens art 75.2 (KB 1/12/1975).
Artikel 12
De dwarsmarkeringen
1) Er is een stopstreep, zoals bedoeld in art 76.1 (KB 1/12/1975), aan het kruispunt met de Boomsesteenweg.
Artikel 13
De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers
1) Aan het kruispunt met de Boomsesteenweg is de rijbaan rechts van het verkeerseiland onderverdeeld in 2 rijstroken volgens art. 77.1(KB 1/12/1975):
a) een strook voor het verkeer dat rechts afslaat of rechtdoor rijdt
b) een strook voor het verkeer dat links afslaat
Artikel 14
Oversteekplaatsen voor voetgangers
1) Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):
- Aan beide zijden van het kruispunt met de Koekoekstraat oost
- Voor het kruispunt met de Peter Benoitlaan voor het verkeer rijdend in de richting van Niel
- Voor het kruispunt met de Kleine Paependaele voor het verkeer rijdend in de richting van de Boomsesteenweg
- Voor het kruispunt met de Koekoekstraat west voor het verkeer rijdend in de richting van Niel
- Aan beide zijden van het kruispunt met de Matenstraat
Artikel 15
Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
1) Ter hoogte van huisnummer 123 is een oversteekplaats zoals bedoeld in art. 76.4 (KB 1/12/1975). Deze wordt aangeduid met het bord F50.
Artikel 16
De verhoogde inrichtingen
1) Niet van toepassing
Artikel 17
Diverse
1) Niet van toepassing
Artikel 18
Dit reglement wordt ter info overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid en aan de lokale politie.