Het college van burgemeester en schepenen besloot tot de goedkeuring van een aanpassing aan het aanvullend verkeersreglement in de Karel van de Woestijnelaan. Voortaan worden op vrijdagvoormiddag zes parkeerplaatsen voorbehouden voor vergunningshouders (marktkramers), ter ondersteuning van de organisatie van de wekelijkse markt. De maatregel wordt aangeduid met verkeersbord E9c met gepast onderbord.
Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.
Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.
Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.
Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.
Tijdens de wekelijkse markt op vrijdag ontstaat nood aan aangepaste parkeergelegenheid voor de marktkramers. In overleg met de marktcoördinatie en na advies van de verkeerscel werd besloten een aantal parkeerplaatsen in de Karel van de Woestijnelaan op vrijdagvoormiddag te reserveren voor vergunningshouders.
Om een vlotte organisatie van de vrijdagmarkt mogelijk te maken, worden zes parkeerplaatsen aan de westzijde van de Karel van de Woestijnelaan op vrijdag van 5 tot 14 uur voorbehouden voor vrachtwagens van vergunningshouders (marktkramers).
Deze maatregel wordt aangeduid met verkeersbord E9c in combinatie met een onderbord met vermelding “vrijdag van 5 tot 14 u voor vergunningshouders”.
De aanduiding maakt het mogelijk de betrokken parkeerplaatsen exclusief ter beschikking te stellen van gemachtigde marktkramers tijdens de marktopstelling, en bevordert zo de bereikbaarheid en ordentelijkheid van de marktzone.
Artikel 1: De verkeerslichten
Niet van toepassing
Artikel 2: De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17
Niet van toepassing
Artikel 3: De verbodsborden
1) In de doorgang van de Karel van de Woestijnelaan naar de Kapellestraat geldt de maatregel “éénrichtingsverkeer”. Het is verboden in de richting van de Kapellestraat te rijden, uitgezonderd voor fietsen. Dit wordt aangeduid met het bord C1 met onderbord M2.
2) In het gedeelte van de Karel van de Woestijnelaan rond het pand met huisnummer 50-56, geldt de maatregel “éénrichtingsverkeer” (uitgezonderd voor fietsen) en is het verplicht om rond te rijden in uurwijzerzin. Dit wordt aangeduid met C1 borden met onderbord M2 geplaatst:
- tussen de panden 48 en 50.
- Op het einde van de doorgang van de Kapellestraat naar de Karel van de Woestijnelaan aan de rechter zijde
3) Voor het verkeer komende uit de parkeergarages achter het appartementsgebouw met huisnummer 50-56, is het verboden om links af te slaan (uitgezonderd voor fietsen). Dit wordt aangeduid met het bord C31b met onderbord M2.
4) Op het pad dat toegang geeft naar de Adriaan Sanderslei is alle verkeer verboden uitgezonderd fietsen. Dit wordt aangeduid met het bord C3 met onderbord M2.
Artikel 4: De gebodsborden
Het verkeer dat door de doorgang van de Kapellelstraat naar de Karel van de Woestijnelaan rijdt, is verplicht links af te slaan. Dit wordt aangegeven met bord D1 met gebogen pijl naar links.
Artikel 5: De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)
1) Naast het appartementsgebouw met huisnummer 50 worden 3 parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap, die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 of van het in artikel 27.4.1 hiermee gelijkgesteld document. (beide artikels KB 01/12/1975, algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord E9a en het onderbord type VIId zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°.van hetzelfde KB. Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.
2) Aan de westkant worden 6 parkeervakken voorbehouden voor vrachtwagens op vrijdag van 5 tot 14 uur. Dit wordt aangeduid met borden E9c met onderbord “vrijdag van 5 tot 14 u voor vergunningshouders”.
3) Ter hoogte van de laadpaal aan huisnummer 56 worden 2 parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen. Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met een bord E9a waarbij het pictogram GVIId wordt toegevoegd volgens art. 70.2.1 §3h (KB 01/12/1975). Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.
4) Aan de westkant wordt de eerste parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap, die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 of van het in artikel 27.4.1 hiermee gelijkgesteld document. (beide artikels KB 01/12/1975, algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord E9a en het onderbord type VIId zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°.van hetzelfde KB. Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.
Artikel 6: De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.
1) Deze straat ligt in de bebouwde kom gesignaleerd met de borden F1 aan het begin van de zone en F3 aan het einde van de zone.
2) Ten gevolge van de maatregel “éénrichtingsverkeer” is aan het kruispunt met de Kapellestraat is een bord F19 met onderbord M4 geplaatst.
3) Ten gevolge van de maatregel “éénrichtingsverkeer” is op de hoek aan het kruispunt aan de panden 48 en 50 is een bord F19 met onderbord M4 geplaatst.
Artikel 7: De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)
1) Deze straat ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.
2) Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.
3) De zone rond het appartementsgebouw met huisnummer 50 is een zone met beperkte parkeertijd zoals bedoeld in art. 27 (KB 1/12/1975). Om dit aan te duiden zijn borden ZE9a met het pictogram type VIIb geplaatst op de hoek aan het kruispunt aan de panden 48 en 50 en p het einde van de doorgang van de Kapellestraat naar de Karel van de Woestijnelaan.
Artikel 8: De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
Niet van toepassing
Artikel 9: De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Niet van toepassing.
Artikel 10: De gele onderbroken streep parkeerverbod
Er geldt een parkeerverbod aangeduid door een onderbroken gele streep zoals bedoeld in art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) tussen het pand met huisnummer 27 en de inrit naar de parkeergarages ten westen daarvan gelegen.
Artikel 11: De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt
Niet van toepassing
Artikel 12: De dwarsmarkeringen
Niet van toepassing
Artikel 13: De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers
1) Rond het appartementsgebouw met huisnummer 50-56 zijn 45 parkeervakken schuin op de rijrichting aangebracht volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975).
2) Ter hoogte van het speelplein zijn 10 parkeervakken aangebracht dwars op de rijrichting aangebracht volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975).
Artikel 14: Oversteekplaatsen voor voetgangers
Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):
- Aan het kruispunt met de Stijn Streuvelslaan
Artikel 15: Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
Niet van toepassing
Artikel 16: De verhoogde inrichtingen
Niet van toepassing
Artikel 17: Diverse
Niet van toepassing
Artikel 18:
Dit reglement wordt ter info overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid en aan de lokale politie.