Terug Besluit  OCMW-raad

Gepubliceerd op 24/03/2025
ma 17/03/2025 - 22:00

Goedkeuring van het huishoudelijk reglement voor de organisatie van de adviesraad Welzijnsraad.

Aanwezig: Yves Hulin, Voorzitter
Sophie De Wit, burgemeester
Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Glenn Anné, Paul Rens, Marc Sorber, Nadine Francus, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Eddy Bal, Rita Ceulemans, Ive De Saeger, raadsleden
Peter van Mechelen, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Bart Lambrecht, 1e schepen

De raad voor maatschappelijk welzijn keurde het huishoudelijk reglement voor de organisatie van de adviesraad goed. Het reglement werd in zijn geheel gereviseerd om de adviesfunctie te versterken en te uniformiseren. De raad voor maatschappelijk welzijn engageerde zich tevens om organisatorische ondersteuning en een werkingsbudget te voorzien voor een goede werking van de adviesraad.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

 

Adviesraden spelen een belangrijke rol in het gemeentelijk beleid door het verstrekken van advies over relevante onderwerpen. Bij de start van een nieuwe legislatuur is het noodzakelijk de organisatie van de adviesraden te herbekijken. In dit kader werd de werking van elke adviesraad ambtelijk-politiek geëvalueerd, wat aanleiding gaf tot een herziening van het huishoudelijk reglement.

Het huishoudelijk reglement van de adviesraad werd in zijn geheel gereviseerd met als doel de finaliteit van de adviesraad te versterken, namelijk het geven van advies. Tijdens deze oefening werd het reglement geüniformiseerd om meer coherentie te brengen in de werking van de adviesraden.

 

Publieke stemming
Aanwezig: Yves Hulin, Sophie De Wit, Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Glenn Anné, Paul Rens, Marc Sorber, Nadine Francus, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Eddy Bal, Rita Ceulemans, Ive De Saeger, Peter van Mechelen
Voorstanders: Yves Hulin, Sophie De Wit, Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Glenn Anné, Paul Rens, Marc Sorber, Nadine Francus, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Eddy Bal, Rita Ceulemans, Ive De Saeger
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Artikel 1

Het huishoudelijk reglement voor de organisatie van de adviesraad goed te keuren:

 

HOOFDSTUK 1: OPRICHTING & JURIDISCHE GROND

Artikel 1: Oprichting

De gemeentelijke Welzijnsraad werd opgericht op 7 september 2020.

 

Artikel 2: Juridisch kader

§1. Het huishoudelijk reglement regelt de interne werking van de Welzijnsraad. Het is rechtsgeldig na bekrachtiging door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.

§2. De Welzijnsraad kadert binnen de opdracht van het lokaal bestuur zoals bepaald in het Decreet Lokaal Bestuur Art. 2, §1:

"De gemeenten zijn gericht op het duurzaam ontwikkelen van het gemeentelijk gebied en het duurzaam bevorderen van het welzijn van de burgers. Ze verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden.”

 

Artikel 3: Zetel en werkingsgebied

§1. De zetel van de Welzijnsraad is gevestigd in het Sociaal Huis, Kapellestraat 136, 2630 Aartselaar.

§2. Het werkingsgebied omvat het volledige grondgebied van de gemeente Aartselaar.

 

HOOFDSTUK 2: DOELSTELLINGEN

Artikel 4: Algemene doelstellingen

De Welzijnsraad richt zich op welzijn in de meest ruime zin van het woord, waarbij zowel psychisch, fysisch als sociaal welzijn worden beschouwd als onlosmakelijk verbonden aspecten van het menselijk welbevinden.

De Welzijnsraad heeft tot doel:

  1. Het stimuleren en ondersteunen van initiatieven die het welzijn van de Aartselaarse burger bevorderen
  2. Het betrekken van en samenwerken met plaatselijke individuele welzijnswerkers bij het ontwikkelen en uitvoeren van welzijnsinitiatieven in de gemeente
  3. Het actief faciliteren van overleg en samenwerking tussen verschillende instanties, verenigingen en burgers die zich inzetten voor welzijn in de gemeente
  4. Het aanmoedigen en ondersteunen van vernieuwende welzijnsprojecten en -initiatieven binnen de gemeente
  5. Het bevorderen van kennisdeling en expertiseopbouw rond welzijnsthema's tussen verschillende actoren
  6. Het stimuleren van participatie van burgers aan het lokaal welzijnsbeleid
  7. Het ondersteunen van de uitbouw van samenwerkingsverbanden met ELZ RupeLaar, regionale ELZ's, Gezondheidsmakers en plaatselijke samenwerkingsverbanden van welzijnswerkers
  8. Het proactief signaleren van welzijnsnoden in de gemeente en het stimuleren van initiatieven om hieraan tegemoet te komen
  9. Het ondersteunen van de uitbouw van intergemeentelijke samenwerking rond gezondheidspreventie

Om deze doelstellingen te realiseren kan de Welzijnsraad op eigen initiatief adviezen formuleren aan het Vast Bureau, zoals bepaald in Artikel 5. Bij het formuleren van adviezen voor nieuwe initiatieven zorgt de Welzijnsraad steeds voor een onderbouwing die aantoont hoe het initiatief bijdraagt aan één of meerdere van bovenstaande doelstellingen.

 

Artikel 5: Adviesverlening

De adviesraad kan op eigen initiatief adviezen formuleren aan het Vast Bureau voor nieuwe initiatieven binnen zijn werkingsgebied. Deze adviezen omvatten:

  1. Een duidelijke omschrijving van het voorgestelde initiatief
  2. De doelstelling en beoogde impact
  3. Hoe dit past binnen het meerjarenplan
  4. Een realistische inschatting van de benodigde middelen
  5. Of en welke inzet de adviesraad zelf kan leveren

De Welzijnsraad beperkt haar adviezen tot het domein Welzijn die het individuele belang overstijgen.

Het Vast Bureau heeft na ontvangst van het advies 30 kalenderdagen de tijd om schriftelijk te antwoorden op dit advies. Dit antwoord dient gemotiveerd te zijn, in het bijzonder wanneer wordt afgeweken van het advies.

Elk advies verschijnt automatisch na ontvangst van het antwoord opnieuw als agendapunt op de eerstvolgende vergadering van de adviesraad. De adviesraad kan hierover een inhoudelijk debat voeren en desgewenst een vervolgadvies formuleren.

Het Vast Bureau kan ook op eigen initiatief een adviesvraag voorleggen aan de adviesraad. Deze vraag dient:

a)      Schriftelijk te worden bezorgd aan de secretaris en de voorzitter van de adviesraad

b)     Een duidelijke vraagstelling te bevatten

c)      Voldoende achtergrondinformatie te bevatten

d)     Een redelijke antwoordtermijn te specificeren van minimaal 60 dagen

 

HOOFDSTUK 3: STRUCTUUR

Artikel 6: Basisstructuur

De Welzijnsraad bestaat uit:

1. Een Algemene Vergadering

2. Een Dagelijks Bestuur

3. Werkgroepen

 

HOOFDSTUK 4: ALGEMENE VERGADERING

Artikel 7: Samenstelling

De Algemene Vergadering bestaat uit:

a)      Stemgerechtigde leden

b)     Niet-stemgerechtigde leden

 

Artikel 8: Stemgerechtigde leden

Stemgerechtigde leden zijn:

1. De afgevaardigden vanuit de door de gemeente erkende raden. De afgevaardigden worden vertegenwoordigd door één effectief lid en één plaatsvervanger.

2. Vrijwilligers die niet gebonden zijn maar zich wel inzetten voor de gezondheid/welzijn van de burgers zetelen ten individuele titel in de Welzijnsraad.

Het aantal niet gebonden vrijwilligers is maximaal gelijk aan het aantal afgevaardigden vanuit de door de gemeente erkende raden.

Maximum twee derde van de leden behoren tot hetzelfde geslacht zoals bepaald volgens Decreet Lokaal Bestuur art. 304 §3.

Politieke mandatarissen en personeelsleden verbonden aan lokaal bestuur Aartselaar kunnen geen deel uitmaken van de adviesraad, uitgezonderd die functies opgenomen onder artikel 9.

 

Artikel 9: Niet-stemgerechtigde leden

De niet-stemgerechtigde leden zijn:

- De schepen die bevoegd is voor welzijn

- Het personeelslid van gemeentebestuur of O.C.M.W., dat belast wordt met het secretariaat

- De afgevaardigde sociale dienst OCMW / seniorenconsulent

- De afgevaardigde Gezondheidsmakers

- De intergemeentelijke preventiemedewerker

 

Artikel 10: Voorwaarden lidmaatschap

De leden van de Welzijnsraad moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

a)      Actief betrokken zijn bij de werking van de organisatie/vereniging waardoor ze worden aangeduid

b)     Geen politiek mandaat uitoefenen

c)      Slechts optreden als vertegenwoordiger van één enkele organisatie

d)     Minstens 18 jaar oud zijn

De Welzijnsraad onderzoekt en bespreekt de gemotiveerde aanvraag tijdens de eerstvolgende Algemene Vergadering. De Algemene Vergadering formuleert een gemotiveerd advies over de aanvraag, en maakt dit over aan het Vast Bureau.

Het Vast Bureau beslist of de nieuwe kandidatuur al dan niet dient opgenomen te worden in de Welzijnsraad. Zij geeft hiervan kennis aan de Welzijnsraad.

 

Artikel 11: Duur van het mandaat

De leden van de Welzijnsraad worden verkozen voor zes jaar. Hun benoeming is hernieuwbaar. Na de installatie van de nieuwe Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt uiterlijk binnen de zes maanden overgegaan tot benoeming van de nieuwe leden van de Welzijnsraad.

 

Artikel 12: Einde mandaat

Aan het lidmaatschap van de leden wordt een einde gesteld door:

1. Het ontslag van de betrokkene uit de adviesraad of afvaardigende organisatie

2. Door de betrokkene zelf op de Welzijnsraad

3. Drie opeenvolgende afwezigheden op vergaderingen van de adviesraad zonder zich te verontschuldigen

 

Artikel 13: Verkiezing voorzitter

De voorzitter wordt rechtstreeks gekozen uit de effectieve leden bij geheime stemming en bij gewone meerderheid van stemmen.

Indien na de eerste stemronde geen enkele kandidaat de meerderheid van de stemmen behaalde, wordt er een tweede stemming gehouden tussen de 2 kandidaten met de meeste stemmen in de eerste ronde.

 

Artikel 14: Engagementsverklaring

Alle stemgerechtigde leden van de Welzijnsraad moeten een engagementsverklaring voor de werking ondertekenen, waarin volgende elementen vastgelegd worden:

1°) Plichten van het stemgerechtigd lid:

  • Onderschrijven van de doelstellingen van de Welzijnsraad en er zich toe verbinden om actief mee te werken aan de realisatie ervan
  • Het bijwonen van de vergaderingen van de Welzijnsraad. Indien dit onmogelijk is door overmacht of een andere belangrijke reden, is het lid gebonden zich uitdrukkelijk te verontschuldigen
  • Zich informeren over het welzijnsbeleid door lectuur, door bijscholing en vorming, door contacten met organisaties en andere betrokkenen bij het welzijnsbeleid
  • Bewijzen dat men actief wenst mee te werken aan de Welzijnsraad door ofwel een bestuursfunctie op te nemen ofwel te participeren in een werkgroep ofwel actief mee te werken aan projecten
  • Afgevaardigden van een vereniging, organisatie of instelling dienen hun achterban grondig te informeren over de werkzaamheden van de Welzijnsraad en ook geregeld overleg te plegen in functie van het opsporen bij de eigen organisatie van behoeften, ideeën en verwachtingen inzake welzijnsbeleid

2°) Rechten van het stemgerechtigde lid:

  • Spreekrecht op alle vergaderingen van de Welzijnsraad
  • Stemrecht in de Algemene Vergadering
  • Inzagerecht in alle documenten en dossiers die het gemeentebestuur ter beschikking stelt van de Welzijnsraad, op te vragen bij de secretaris

 

HOOFDSTUK 5: WERKING ALGEMENE VERGADERING

Artikel 15: Bevoegdheden

De Welzijnsraad heeft als taak:

1. De krachtlijnen van de werking van de Welzijnsraad vast te leggen

2. De werking van de verschillende werkgroepen te ondersteunen, te bevestigen en indien nodig, bij te sturen

3. Nieuwe leden op te nemen

4. Het verstrekken van adviezen aan het lokaal bestuur

 

Een advies tot wijziging van het huishoudelijk reglement dient door twee derde van de aanwezige stemgerechtigde leden te worden goedgekeurd, waarna het ter beslissing wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

 

Artikel 16: Vergaderritme en uitnodigingen

De Algemene Vergadering vergadert minstens viermaal per jaar en telkens wanneer de voorzitter, de bevoegde schepen of één derde van de stemgerechtigde leden hierom verzoeken. De vergadering is openbaar.

De bijeenroeping gebeurt door de voorzitter via email of desgewenst schriftelijk en ten minste 10 kalenderdagen voor de vergadering. De oproepingsbrief bevat steeds de agenda en het verslag van de vorige vergadering, eventueel aangevuld met nuttige info.

Elk lid heeft het recht om bijkomende punten op de agenda te plaatsen. Deze dienen schriftelijk en ten laatste tien kalenderdagen overgemaakt aan de secretaris.

 

Artikel 17: Verslaggeving

De secretaris staat in voor de verslaggeving van de vergaderingen.

Het ontwerpverslag wordt binnen 14 werkdagen na de vergadering:

1)     Via e-mail bezorgd aan alle leden.

2)     Overgemaakt ter kennisname op het eerstvolgende Vast Bureau

Het ontwerpverslag wordt als eerste inhoudelijk punt geagendeerd op de eerstvolgende bijeenkomst ter goedkeuring.

Na goedkeuring wordt het definitieve verslag:

ü  Bezorgd aan alle leden, samen met het ontwerpverslag van de laatste vergadering

ü  Gepubliceerd op de gemeentelijke website

ü  Gearchiveerd door de secretaris in het digitaal archief van de gemeente

 

Artikel 18: Besluitvorming

Om een geldige stemming te kunnen houden moeten ten minste 50% van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn.

De Welzijnsraad neemt de beslissingen bij gewone meerderheid.

De stemming is geheim wanneer 1 lid hierom verzoekt.

 

Artikel 19: Werkgroepen

De Welzijnsraad kan projectgerichte initiatieven nemen of ondersteunen. Hiervoor kunnen specifieke werkgroepen worden opgericht. Bij de samenstelling van deze werkgroepen is men niet beperkt tot de leden van de Welzijnsraad.

 

HOOFDSTUK 6: DAGELIJKS BESTUUR

Artikel 20: Samenstelling

Het Dagelijks Bestuur bestaat uit de voorzitter, de bevoegde schepen en de secretaris.

 

Artikel 21: Bevoegdheden

Het Dagelijks Bestuur stelt de agenda voor de bijeenkomst van de Algemene Vergadering op en zorgt voor een goede informatie-uitwisseling met de Algemene Vergadering.

 

 

HOOFDSTUK 7: INWERKINGTREDING

Artikel 22: Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 april 2025.

 


Artikel 2

Zich te engageren om voldoende organisatorische ondersteuning te voorzien en een werkingsbudget dat een goede werking van de adviesraad mogelijk maakt.