De raad voor maatschappelijk welzijn keurde het huishoudelijk reglement voor de organisatie van de adviesraad goed. Het reglement werd in zijn geheel gereviseerd om de adviesfunctie te versterken en te uniformeren. De raad voor maatschappelijk welzijn engageerde zich tevens om organisatorische ondersteuning en een werkingsbudget te voorzien voor een goede werking van de adviesraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Adviesraden spelen een belangrijke rol in het gemeentelijk beleid door het verstrekken van advies over relevante onderwerpen. Bij de start van een nieuwe legislatuur is het noodzakelijk de organisatie van de adviesraden te herbekijken. In dit kader werd de werking van elke adviesraad ambtelijk-politiek geëvalueerd, wat aanleiding gaf tot een herziening van het huishoudelijk reglement.
Het huishoudelijk reglement van de adviesraad werd in zijn geheel gereviseerd met als doel de finaliteit van de adviesraad te versterken, namelijk het geven van advies. Tijdens deze oefening werd het reglement geüniformiseerd om meer coherentie te brengen in de werking van de adviesraden.
Artikel 1
Het huishoudelijk reglement voor de organisatie van de adviesraad goed te keuren:
HOOFDSTUK 1: OPRICHTING & JURIDISCHE GROND
Artikel 1: Oprichting
In opvolging van het Decreet van 7 december 2012, houdende de stimulering van een inclusief ouderenbeleid en beleidsparticipatie van ouderen, wordt in 2013 de gemeentelijke Senioren- en toegankelijkheidsraad, hierna ST-raad genoemd, opgericht.
Artikel 2: Juridisch kader
Het huishoudelijk reglement regelt de interne werking van de Senioren- en toegankelijkheidsraad (hieronder ST-raad). Het is rechtsgeldig na bekrachtiging door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Artikel 3: Zetel en werkingsgebied
§1. De zetel van de Welzijnsraad is gevestigd in het Sociaal Huis, Kapellestraat 136, 2630 Aartselaar.
§2. Het werkingsgebied omvat het volledige grondgebied van de gemeente Aartselaar.
HOOFDSTUK 2: DOELSTELLINGEN
Artikel 4: Algemene doelstellingen
De Senioren- en toegankelijkheidsraad heeft tot doel:
1° Overleg en samenwerking tot stand brengen tussen personen, groepen, verenigingen, instellingen en diensten die ijveren voor senioren en mensen met een handicap
2° De inspraak van ouderen en mensen met een handicap in het gemeentebeleid te bevorderen
3° Advies geven, op eigen initiatief of op vraag van het schepencollege of van derden over onderwerpen die van belang zijn voor senioren en mensen met een handicap zoals mobiliteit, openbare ruimte, gezondheid en zorg, cultuur, sport en beweging
4° Contacten van senioren en mensen met een handicap te bevorderen, waarbij hun kennis, kunde en ervaring kan leiden tot initiatieven die henzelf of de gemeenschap ten goede komen
5° De participatie van de bevolking in het beleid inzake senioren en mensen met een handicap te stimuleren
Artikel 5: Adviesverlening
De adviesraad kan tijdens elke vergadering van de Algemene Vergadering een advies formuleren aan het college van burgemeester en schepenen.
De adviesraad kan op eigen initiatief adviezen formuleren aan het college van burgemeester en schepenen voor nieuwe initiatieven binnen zijn werkingsgebied. Deze adviezen omvatten:
Het college van burgemeester en schepenen heeft na ontvangst van het advies 30 kalenderdagen de tijd om schriftelijk te antwoorden op dit advies. Dit antwoord dient gemotiveerd te zijn, in het bijzonder wanneer wordt afgeweken van het advies.
Elk advies verschijnt automatisch na ontvangst van het antwoord opnieuw als agendapunt op de eerstvolgende vergadering van de adviesraad. De adviesraad kan hierover een inhoudelijk debat voeren en desgewenst een vervolgadvies formuleren.
Het college van burgemeester en schepenen kan ook op eigen initiatief een adviesvraag voorleggen aan de adviesraad. Deze vraag dient:
Volgende elementen maken deel uit van het advies:
De voorzitter en secretaris handtekenen het advies. Het advies is een document dat afzonderlijk bestaat van het verslag.
HOOFDSTUK 3: STRUCTUUR
Artikel 6: Basisstructuur
De structuur van de Senioren- en toegankelijkheidsraad bestaat uit:
HOOFDSTUK 4: ALGEMENE VERGADERING
Artikel 7: Samenstelling
De Algemene Vergadering bestaat uit:
a) Stemgerechtigde leden
b) Niet-stemgerechtigde leden
Artikel 8: Stemgerechtigde leden
Om stemgerechtigd lid te kunnen worden moet men:
Stemgerechtigde leden kunnen zijn:
De erkende senioren of verenigingen voor personen met een handicap duiden elk één vertegenwoordiger aan alsook een vervanger.
Het aantal niet verbonden, individuele stemgerechtigde leden is maximaal gelijk aan het aantal vertegenwoordigers van de erkende senioren of verenigingen voor personen met een handicap. Indien er zich meer individuen aanbieden zal het Vast Bureau de keuze bepalen en diegenen die niet verkozen worden op een wachtlijst geplaatst volgens hun stemmenaantal. Bij staking van stemming wordt voorrang verleend aan de jongste in jaren.
Maximum twee derde van de leden behoren tot hetzelfde geslacht zoals bepaald volgens Decreet Lokaal Bestuur art. 304 §3.
Politieke mandatarissen en personeelsleden verbonden aan lokaal bestuur Aartselaar kunnen geen deel uitmaken van de adviesraad, uitgezonderd die functies opgenomen onder artikel 9.
Artikel 9: Niet-stemgerechtigde leden
Niet-stemgerechtigde leden zijn:
a) De schepen welke bevoegd is voor het senioren- en gehandicaptenbeleid
b) De aanwezige gemeentelijke ambtenaren zoals de seniorenconsulent of het personeelslid belast met het secretariaat
c) De afgevaardigden van de woonzorgcentra (WZC Zonnetij/Zonnewende)
Artikel 10: Duur van het mandaat
De ST-raad wordt uiterlijk binnen de zes maanden volgend op de nieuwe Raad voor Maatschappelijk Welzijn herkozen. Na een periode van drie jaar, volgend op de installatie van de nieuwe Raad voor Maatschappelijk Welzijn, wordt de ST-raad opnieuw samengesteld. Tot de installatie van de nieuwe ST-raad blijft de vorige in functie.
Het mandaat van de stemgerechtigde leden geldt voor een periode van drie jaar. Wie in de loop van een bestuursperiode lid wordt, krijgt het mandaat voor de resterende tijd van deze drie jaar.
De stemgerechtigde leden zijn herkiesbaar.
Artikel 11: Einde mandaat
Aan het mandaat van de stemgerechtigde leden komt een einde:
a) Door het ontslag van betrokkene zelf
b) Door intrekking van het mandaat door de organisatie die hij/zij vertegenwoordigt. Een ontslag door intrekking van het mandaat door de organisatie die de betrokkene vertegenwoordigt, gebeurt schriftelijk en ondertekend door de voorzitter en twee bestuursleden van de betrokken organisatie. Het ontslag wordt medegedeeld aan de ST-raad
c) Door de intrekking van de erkenning, door de gemeente, van de vereniging die hij/zij vertegenwoordigt in de ST-raad
d) Door ontbinding of opheffing van de vereniging die hij/zij vertegenwoordigt
e) Door drie opeenvolgende afwezigheden zonder gegronde reden of verontschuldiging
f) Door niet meer op het grondgebied Aartselaar te wonen
g) Door een mandaat in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn te vervullen of deel uit te maken van het personeelskader van de gemeente
Artikel 12: Verkiezing voorzitter
De stemgerechtigde leden van de Algemene Vergadering kiezen bij geheime stemming uit de voorgedragen kandidaten een voorzitter.
Artikel 13: Toetreding nieuwe leden na de installatievergadering
Nieuwe seniorenvereniging en verenigingen voor personen met een handicap kunnen hun aanvraag om lid te worden van de Senioren- en toegankelijkheidsraad schriftelijk stellen aan de voorzitter. Deze aanvraag zal grondig onderzocht en besproken worden op de eerstvolgende Algemene Vergadering.
De aanvraag dient volgende documenten te bevatten:
a) De naam van de seniorenvereniging of vereniging voor personen met een handicap
b) De bestuurssamenstelling
c) De zetel van de vereniging, gelegen op grondgebied Aartselaar
d) De statuten van de vereniging
e) Bewijsstukken van activiteiten in het jaar, voorafgaand aan de aanvraag
De Algemene Vergadering formuleert een gemotiveerd advies over de aanvraag aan het Vast Bureau.
Het Vast Bureau neemt de definitieve beslissing over de toetreding.
HOOFDSTUK 5: WERKING ALGEMENE VERGADERING
Artikel 14: Bevoegdheden
De Algemene Vergadering zal, op vraag of eigen initiatief, advies verlenen, plannen formuleren en initiatieven van samenwerking, overleg en samenwerking tussen de verenigingen, diensten en instellingen voorstellen die van belang zijn voor ouderen en personen met een handicap.
Een advies tot wijziging van het huishoudelijk reglement dient door twee derde van de aanwezige stemgerechtigde leden te worden goedgekeurd, waarna het ter beslissing wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 15 Vergaderritme en uitnodigingen
De Algemene Vergadering vergadert minstens viermaal per jaar en telkens wanneer de voorzitter, de schepen van senioren- en gehandicaptenbeleid of één derde van de stemgerechtigde leden hierom verzoeken. De vergadering is openbaar.
De bijeenroeping gebeurt door de voorzitter via email of desgewenst schriftelijk en ten minste 10 kalenderdagen voor de vergadering. De oproepingsbrief bevat steeds de agenda en het verslag van de vorige vergadering, eventueel aangevuld met nuttige info.
Elk lid heeft het recht om bijkomende punten op de agenda te plaatsen. Deze dienen schriftelijk en ten laatste tien kalenderdagen overgemaakt aan de secretaris.
Artikel 16: Verslaggeving
De secretaris staat in voor de verslaggeving van de vergaderingen.
Het ontwerpverslag wordt binnen 14 werkdagen na de vergadering:
1) Via e-mail of op papier bezorgd aan alle leden.
2) Overgemaakt ter kennisname op het eerstvolgende college van burgemeester en schepenen
Het ontwerpverslag wordt als eerste inhoudelijk punt geagendeerd op de eerstvolgende bijeenkomst ter goedkeuring.
Na goedkeuring wordt het definitieve verslag:
ü Bezorgd aan alle leden, samen met het ontwerpverslag van de laatste vergadering
ü Gepubliceerd op de gemeentelijke website
ü Gearchiveerd door de secretaris in het digitaal archief van de gemeente
Artikel 17: Besluitvorming
Alle beslissingen worden genomen met een gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden, behalve een wanneer het een vraag tot adviesverlening betreft aangaande een wijziging van het huishoudelijk reglement. Hiervoor is een 2/3 meerderheid noodzakelijk.
Indien het vereiste aantal niet bereikt wordt, zal de volgende vergadering beslissen over hetzelfde agendapunt, ongeacht het aantal aanwezigen.
Artikel 18: Werkgroepen
De Algemene Vergadering kan opgesplitst worden in werkgroepen.
Op vraag van de Algemene Vergadering, externen of omwille van de actualiteit kunnen er rond een bepaald project of een bepaald thema werkgroepen opgericht worden.
Een werkgroep bestaat uit leden van het Dagelijks Bestuur, leden van de Algemene Vergadering en eventueel externe deskundigen.
De werkgroepen hebben een voortdurende algemene opdracht. De werkgroepen bereiden bepaalde onderwerpen voor ter bespreking, ter uitvoering of ter goedkeuring. Alle voorstellen en ontworpen adviezen worden, naargelang van de gekregen opdrachten, ter goedkeuring voorgelegd aan de Algemene Vergadering. De werkgroepen kunnen worden belast met de praktische uitvoering van de beslissingen of het organiseren van activiteiten.
Leden van de Algemene Vergadering kunnen ook afgevaardigd worden naar andere gemeentelijke werkgroepen.
HOOFDSTUK 6: DAGELIJKS BESTUUR
Artikel 19: Samenstelling
Het Dagelijks Bestuur bestaat uit de voorzitter, de schepen voor senioren- en gehandicaptenbeleid, de seniorenconsulent en de secretaris.
Het Dagelijks Bestuur wordt om de drie jaar, na de hernieuwing van de mandaten van de Algemene Vergadering, verkozen uit de stemgerechtigde leden van de ST-raad.
Artikel 20: Bevoegdheden
Het Dagelijks Bestuur stelt de agenda voor de bijeenkomst van de Algemene Vergadering op en zorgt voor een goede informatie-uitwisseling met de Algemene Vergadering.
De bestuursleden nemen, op vraag, deel aan lokale, regionale, provinciale of federale overlegstructuren of vormingen inzake senioren of gehandicaptenbeleid.
HOOFDSTUK 7: INWERKINGTREDING
Artikel 21: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 april 2025.
Artikel 2
Zich te engageren om voldoende organisatorische ondersteuning te voorzien en een werkingsbudget dat een goede werking van de adviesraad mogelijk maakt.