hecht zijn goedkeuring aan de notulen van zijn vergadering van 2.9.2024.
De Nieuwe Gemeentewet d.d. 24.6.1988 artikel 147-153, zoals laatst gewijzigd.
De nieuwe gemeentewet, meer bepaald artikelen 119, 119bis, 121, 133, 134 en 135§2.
Het decreet lokaal bestuur d.d. 22.12.2017, zoals laatst gewijzigd.
De Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, zoals laatst gewijzigd.
Het uniform gemeentelijk politiereglement van politiezone Hekla d.d. 1.10.2021, zoals laatst gewijzigd.
De gemeente heeft de plicht toe te zien op de veiligheid van haar burgers.
De politie heeft een voorstel tot aanpassing van haar uniform gemeentelijk politiereglement en reglement betreffende de gemeentelijke bestuurlijke handhaving en aanpak van ondermijning overgemaakt aan de gemeenteraden van de politiezone Hekla.
De gemeente wordt regelmatig geconfronteerd met allerlei vormen van openbare overlast ten gevolge van bepaalde gedragingen en handelingen.
Via een politieverordening kunnen deze hinderlijke gedragingen en handelingen gereglementeerd en dus ook gesanctioneerd worden.
Overtredingen op bepalingen van het gemeentelijk politiereglement kunnen worden gestraft met gemeentelijke administratieve sancties.
Het gemeentelijke politiereglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26.04.2007 en later gewijzigd.
Een aanpassing van dit reglement is aangewezen.
De toelichting bij de voorgestelde aanpassingen.
Artikel 1
Het voorliggende ontwerp van aangepast uniform gemeentelijk politiereglement (incl. reglement betreffende de gemeentelijke bestuurlijke handhaving en aanpak van ondermijning) van de politiezone Hekla goed te keuren.
Artikel 2
Onderhavig reglement trad in werking op 01.10.2021, alle latere wijzigingen die aan het reglement aangebracht worden, treden in werking op de eerste werkdag volgend op de goedkeuring van deze wijzigingen door de gemeenteraad.
Artikel 3
De aangepaste politieverordening bekend te maken overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 4
Een afschrift van dit reglement te verzenden aan het parket van de Procureur des Konings te Antwerpen, de griffie van de Politierechtbank te Antwerpen, de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen en de sanctionerende ambtenaren.
Artikel 5
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de verdere praktische uitvoering van dit besluit.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2018 en latere wijzigingen.
Het Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 24.05.2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang.
De goedkeuring van het huishoudelijk regelement BKO Kwabbernoot d.d. 16 oktober 2023.
De goedkeuring van het huishoudelijk reglement van IBO Robbedoes d.d. 16 oktober 2023.
De goedkeuring van het huishoudelijk reglement van BKO SPIP d.d. 16 oktober 2023.
De principiële goedkeuring door het collega van burgemeester en schepenen tijdens de zitting van d.d. 2 september 2024.
Kinderen die bij CADE niet tijdig worden opgehaald na huiswerkbegeleiding worden door een leerkracht aangeboden bij BKO Kwabbernoot. De BKO beschikt op dat moment echter niet over enige gegevens van het kind omdat ze vooraf niet zijn ingeschreven. Het betreft hier, met andere woorden, kinderen die we in principe niet verwachten.
De huidige registratie van aanwezige kinderen kan bovendien efficiënter. Heden werken we reeds met een tablet en bijhorend softwareprogramma, maar dit dient telkens door een kinderbegeleider te worden uitgevoerd, en dit gedurende de hele opvangperiode daar we zowel de aankomst als het vertrek registreren. De impact is, met andere woorden, groot.
Het gevolg van deze situatie is dat er tal van ongewenste effecten optreden:
1. Zonder inschrijving is het kind niet verzekerd.
2. We beschikken niet over contactgegevens van de ouders (indien het kind in het verleden niet eerder werd geregistreerd).
3. De administratieve handeling om het kind geregistreerd te krijgen is een bijkomend taak voor de begeleiders terwijl zij zich over de aanwezige kinderen zouden moeten kunnen ontfermen.
Anderzijds is het ook logisch dat CADE, na het aflopen van het moment huiswerkbegeleiding, een oplossing voor de nog aanwezige kinderen zoekt.
Op basis van deze, vaak herhalende situatie, vond er d.d. 25 juni 2024 een overleg plaats tussen BKO en directie CADE. Samen werd een voorstel uitgewerkt omdat het huishoudelijk reglement onvoldoende toelaat gepast op deze situatie te reageren. Meer specifiek is de extra administratieve kost van 5 euro t.g.v. het niet-inschrijven onvoldoende om ouders te sensibiliseren.
Meer algemeen wensen we in de vigerende reglementen de bestaande administratieve kost aangaande het opvangen van kinderen die niet vooraf zijn ingeschreven te uniformiseren.
Om gepast op deze situatie reageren stellen we volgende aanpassing van de reglementen voor:
1. CADE zal na de huiswerkbegeleiding, de kinderen die laattijdig worden opgehaald:
1.1. extra 15 minuten van opvang voorzien. Deze periode geeft de BKO-werking de kans om de vooraf ingeschreven kinderen correct te registreren en de werking kwalitatief op te starten.
1.2. op de schoolfactuur 10 euro extra aanrekenen bij de start van deze opvang.
1.3. de kinderen na de extra 15 minuten opvang begeleiden naar BKO Kwabbernoot.
1.4. de leerkrachten die instaan voor de extra 15 minuten te vergoeden met een vrijwilligerstoelage.
2. BKO Kwabbernoot zal de aangeboden kinderen vanuit CADE:
2.1. registreren. Indien er geen eerdere registratie kan teruggevonden worden dient de leerkracht ter plaatse contactgegevens te bezorgen.
2.2. op de kinderopvangfactuur 10 euro extra aan te rekenen omwille van het niet vooraf inschrijven en het gedwongen/verplicht over de maximale ratio moeten gaan als werking.
Meer algemeen wensen we in de vigerende reglementen de bestaande administratieve kost aangaande het opvangen van kinderen die niet vooraf zijn ingeschreven te uniformiseren naar 10 euro per inbreuk.
3. Nieuwe registratieprocedure: scansysteem
Op vandaag werken diverse kinderopvanginitiatieven met een registratie op basis van een scansysteem, waarbij elk kind over een vaste barcode beschikt en ouders hun kind(eren) zelf tijdens het moment van vertrek uitscannen.
Ten gevolge hiervan is er enkel nog een medewerker nodig bij het moment van opstart, en niet langer bij vertrek. Dit spaart heel wat tijd uit. Tijd die kan gaan naar het aanbieden van een kwaliteitsvolle opvang met focus op het kind en de groepswerking.
We merken op dat:
1. de locatie voor het uitscannen blijft centraal georganiseerd, nl. de balie, waardoor dit helder is en blijft voor een ouder.
2. we geen lijsten meer hoeven af te drukken per dag, wat opnieuw tijd spaart in administratieve verwerking alsook papier (een meer ecologische aanpak).
Met deze werkwijze gaat een valkuil gepaard, nl. wanneer een ouder vergeet uit te scannen zal het systeem een opvang registreren en aanreken tot 18u30. We dienen ouders hier bij de opstart op attent te maken en zullen tijdens de eerste twee maanden nog regelmatig administratieve correcties toepassen.
We wensen met deze nieuwe werkwijze te starten vanaf november 2024.
Deze wijziging werd in de bijlagen toegevoegd.
Artikel 1
Akkoord te gaan met het voorzien van extra 15 minuten van opvang vanuit CADE en hiervoor op de schoolfactuur 10 euro extra aan te rekenen, en dit vanaf de start van deze opvang.
Vanuit de aangerekende kosten een vrijwilligerstoelage te voorzien voor de leerkrachten die de 15 min extra opvang op zich nemen.
Artikel 2
Akkoord te gaan met het verhogen van de administratieve kost op de kinderopvangfactuur van 5 euro naar 10 euro omwille van het niet vooraf inschrijven, en deze wijziging op te nemen in de vigerende huishoudelijke reglementen van Kwabbernoot, Robbedoes en SPIP.
Artikel 3
Het schoolreglement zodanig aan te passen en deze ter goedkeuring voor te leggen aan de schoolraad en de gemeenteraad.
Artikel 4
De ingebruikname van het scansysteem goed te keuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Verbeteringswerken zijstraat Reetsesteenweg” werd gegund aan ANTEAGROUP nv, Roderveldlaan 1 te 2600 Berchem.
In het kader van de opdracht “Verbeteringswerken zijstraat Reetsesteenweg” werd een bestek met nr. 458879 opgesteld door de ontwerper, ANTEAGROUP nv, Roderveldlaan 1 te 2600 Berchem.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 55.131,70 excl. btw of € 66.709,36 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 29 oktober 2024 om 09.00 uur voorgesteld.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie WEGEN-AC03).
Artikel 1
Het bestek met nr. 458879 en de raming voor de opdracht “Verbeteringswerken zijstraat Reetsesteenweg”, opgesteld door de ontwerper, ANTEAGROUP nv, Roderveldlaan 1 te 2600 Berchem worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 55.131,70 excl. btw of € 66.709,36 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Soga nv, Havinkbeekstraat 3 te 9130 Verrebroek;
- Liema bv, Ambachtenlaan 42 te 3300 Tienen;
- Wegeplant NV, Puursesteenweg 397a te 2880 Bornem;
- REGA INFRA NV, Ambachtsstraat 32 te 2390 Malle.
Artikel 4
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 29 oktober 2024 om 09.00 uur.
Artikel 5
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie WEGEN-AC03).
Het K.B. van 31.12.1976, houdende oprichting van een Protestantse Kerk Antwerpen-Zuid, waartoe o.m. het grondgebied van de gemeente Aartselaar behoort.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De meerjarenplanning van de Protestantse Kerk VPKB “De Wijngaard” Antwerpen-Zuid, opgesteld door de penningmeester en goedgekeurd door de bestuursraad op 10.11.2019.
Het voorliggende budget 2025, inclusief de beleidsnota van het budget 2025 werden goedgekeurd door de bestuursraad van de Protestantse Kerk VPKB ‘De Wijngaard’ Antwerpen- Zuid op 18.08.2024.
Er is geen gemeentelijke tussenkomst vereist.
Enig artikel
Kennis te nemen van het budget 2025 en de beleidsnota 2025 van de Protestantse Kerk VPKB “De Wijngaard” Antwerpen-Zuid.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
Het aangetekend schrijven van 02.09.2024 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024 om 18.30u met als agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en
de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget
voor 2025.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
Gezien de vereiste van openbaarheid (artikel 432 van het DLB) zal deze digitale bijeenkomst via livestream te volgen zijn. Aan de vertegenwoordiger van uw gemeente zal een persoonlijke code bezorgd worden waaraan het aantal aandelen van uw gemeente gekoppeld wordt. Er zal voor gezorgd worden dat de vertegenwoordiger op een IT-veilige manier zijn/haar stem kan uitbrengen en indien gewenst vragen kan stellen. Andere geïnteresseerden zullen tevens via een link op de website van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging de Algemene Vergadering live kunnen volgen.
De deelname van de gemeente aan de jaarvergaderingen van Fluvius OV.
Artikel 1
Hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 13.11.2024 met als agendapunten:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en
de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget
voor 2025.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13.11.2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad, en latere wijzigingen.
Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking (hierna kortweg “DIS”).
De laatst gecoördineerde statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
Artikel 44 van het DIS bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De gemeente is deelnemer van Cipal.
Het gemeenteraadsbesluit inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente voor alle (buitengewone) algemene vergaderingen van Cipal gedurende deze legislatuur.
De oproepingsbrief van 06.09.2024 tot de Algemene vergadering van Cipal van 7.11.2024 om 16u met de volgende agendapunten:
De vergadering heeft de volgende agenda:
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1
Goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de Algemene vergadering van Cipal van 07.11.2024:
De vergadering heeft de volgende agenda:
Artikel 2
De gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 07.11.2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform dit besluit.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal dv, Bell-Telephonelaan 2D te 2440 Geel.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, en latere wijzigingen.
In de mail van vrijdag 06.09.2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van TMVS dv op 26 november 2024 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent (de vergadering zal fysiek plaatsvinden met een digitale inbelmogelijkheid via ZOOM), waarin de agenda werd meegedeeld;
Het feit dat de gemeente aangesloten is bij TMVS dv en de statuten van TMVS dv.
Artikel 1
Goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijziging) van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv van 26.11.2024 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
7. Varia
Artikel 2
De aangeduide vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger op te dragen namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 26.11.2024 te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van de voormelde algemene jaarvergadering.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit te verzenden:
- hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
- hetzij bij voorkeur per elektronische post per e-mail
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het feit dat de gemeente per mail van 16.09.2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 22.11.2024 om 18.45u plaatsheeft in Alta Ripa II – Oud-Turnhout.
De agenda:
Het feit dat de gemeente aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
Artikel 1
Verleent goedkeuring aan de agenda en stelt het mandaat vast van de gemeentelijke vertegenwoordiger.
De agenda:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 22 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Antwerpen.
Het aangetekend schrijven van 19.09.2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Antwerpen op 27.11.2024 om 18u in Vestar (zaal Pano), Van Diepenbeeckstraat 12 te 2018 Antwerpen met als agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
De deelname van de gemeente aan de jaarvergaderingen van Fluvius Antwerpen.
Artikel 1
Hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Antwerpen d.d. 27.11.2024 met als agendapunten:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 27.11.2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het gemeentelijk reglement voor de toekenning van 'Projectsubsidies voor buurt-overschrijdende vrijetijdsprojecten ', goedgekeurd op de gemeenteraad d.d. 18.12.2023.
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 18.12.2023 i.v.m. toekenning van € 1.500 'projectsubsidies voor buurt-overschrijdende vrijetijdsprojecten' aan 'Start 2 Sport Again' voor de organisatie van hun 'project 2024' met slotevent op 25 mei 2024.
Het ingediende evaluatieverslag en bijlagen door 'Start 2 Sport Again' d.d. 25.06.2024 met aanvullingen op 13.08.2024.
Na goedkeuring van de aanvraag van 'Start 2 Sport Again' voor 'projectsubsidies voor buurt-overschrijdende vrijetijdsprojecten' door de gemeenteraad d.d. 18.12.2023 werd een voorschot van 60% van de toegekende subsidies uitbetaald nl. € 900.
De ingediende evaluatie incl. bijlagen d.d. 25.06.2024 & 13.08.2024 voldeden aan de vereisten opgenomen in het gemeentelijk reglement voor de toekenning van 'Projectsubsidies voor buurt-overschrijdende vrijetijdsprojecten':
Aangezien de ingediende evaluatie voldoet aan de vereisten, kan het saldo van 40%, nl. € 600, uitbetaald worden.
Enig Artikel
Het ingediende evaluatieverslag van 'Start 2 Sport Again' over het 'Project 2024' op 25 mei 2024' goed te keuren en de financiële dienst de opdracht te geven de resterende projectsubsidie van € 600 uit te betalen aan Start 2 Sport Again' op het rekeningnummer BE42 7370 6399 2054 (S2SA).
Het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals laatst gewijzigd.
Het subsidiereglement voor erkende seniorenverenigingen goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 mei 2022.
De ingediende werkingsverslagen van de erkende seniorenverenigingen voor het bekomen van de gemeentelijke subsidie.
De verslagen werden onderzocht door de seniorenconsulente.
Artikel 1
Overeenkomstig de bepalingen van het bovenvermelde subsidiereglement de subsidies in 2024 van de erkende seniorenverenigingen zoals hierna vermeld vast te leggen en toe te kennen:
Werkingsssubsidies seniorenverenigingen 2024 (op basis van werkingsverslagen 2023) |
|||
Bedag activiteiten | Basissubsidie | Totaal | |
OKRA | € 1849,04 | 75 | € 1924,04 |
Vl@s | € 1736,89 | 50 | € 1786,89 |
SAMANA | € 1708,13 | 50 | € 1758,13 |
S-Plus | € 960,46 | 50 | € 1010,46 |
Vief | € 730,41 | 50 | € 780,41 |
MS kring | € 241,55 | 50 | € 291,55 |
KANNET | € 874,19 | 75 | € 924,19 |
NEOS | € 1449,32 | 75 | € 1524,32 |
€ 9.550,00 | 450 | € 10000,00 |
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de financiële dienst en de sociale dienst.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraadsbesluit van 18 maart 2024 betreffende de goedkeuring voor het opnieuw instellen van een aanmeldingsprocedure in het gewoon basisonderwijs.
De gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2024 betreffende de wijziging van het schoolreglement en schoolbrochure voor het gemeentelijk onderwijs.
De omzendbrief BaO/2022/02 van 28 juni 2022, zoals laatst gewijzigd betreffende inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024 en volgende.
In de schoolbrochure 2024-2025 hoofdstuk 2; pag 7, staat bij de inschrijvingen dat kinderen van schoolpersoneel voorrang genieten, zowel bij start 1e kleuterklas als in het eerste leerjaar.
Marijke Vandebroeck stelt voor om het woord 'schoolpersoneel' te vervangen door 'gemeentepersoneel'.
Op die manier kan een kind van een personeelslid van de gemeente dezelfde voorrangsregel genieten.
Schoolpersoneel maakt een deel uit van het gemeentepersoneel, door het begrip te verbreden wordt er geen onderscheid meer gemaakt.
Ze stelt eveneens voor dat bij akkoord, dit principe onmiddellijk wordt opgenomen zodat het kan gelden vanaf schooljaar 2025-2026.
Uittreksel uit de omzendbrief BaO/2022/02 van 28 juni 2022, zoals laatst gewijzigd betreffende inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024 en volgende:
"Na de leerlingen van dezelfde leefentiteit hebben kinderen van personeelsleden voorrang.
Deze voorrang geldt in de school waar het betrokken personeelslid werkt en ook in de scholen waar de inschrijvingen van de ene naar de andere school doorlopen (zie 2.2). Een personeelslid kan enkel een kind inschrijven waarvan hij zelf de ouder is (zie definitie bij 2.1).
Om van deze voorrangsregeling gebruik te kunnen maken, moet een personeelslid op het ogenblik van de inschrijving een contract hebben van een lopende tewerkstelling van meer dan 104 dagen. Deze periode toont een voldoende duurzame band aan van het personeelslid met de school. Het personeelslid hoeft nog geen 104 dagen effectief te hebben gewerkt voor de school van keuze op het moment dat de leerling zich inschrijft.
De voorrang kan dus worden opgenomen ongeacht de functie die het personeelslid uitoefent, dit kan een klusjesman, een leraar, een administratief medewerker, een pedagogische begeleider of logopedist zijn.
Het soort contract dat een school en een personeelslid hebben afgesloten, is evenmin van belang. Volgende personeelsleden komen in aanmerking:
1° personeelsleden als vermeld in artikel 2 van het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van bepaalde personeelsleden van het Gemeenschapsonderwijs en in artikel 4 van het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, voor zover ze geaffecteerd zijn aan of aangesteld zijn in een school;
2° personeelsleden die via een arbeidsovereenkomst werden aangeworven door een schoolbestuur en tewerkgesteld worden in de school.
Een personeelslid dat geaffecteerd is aan een school maar tijdelijk aangesteld/tewerkgesteld is in een andere school, kan in beide scholen van de voorrangsregeling gebruik maken.
Naast de functie en het type contract is ook de tewerkstellingsbreuk van het personeelslid (bijvoorbeeld voltijds of deeltijds) van geen belang om voorrang te krijgen."
Enig artikel
De voorgestelde aanpassing van de schoolbrochure, meer bepaald in hoofdstuk 2, te weigeren op basis van het ontbreken van een geldige rechtsgrond.
Dit agendapunt werd bij het begin van de zitting met een eenparige beslissing bij hoogdringendheid op de agenda geplaatst.
Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Een studiebureau werd aangesteld voor de heraanleg van de dorpskern (Kapellestraat - Laar).
Verschillende betrokkenen (handelaars, heemkundige kring, kerkfabriek, ...) werden om input gevraagd over het ontwerpplan en worden opnieuw geïnformeerd.
De gemeenteraadsleden hebben deze ontwerpplannen nog niet mogen inzien.
Na bespreking, werd voorgesteld om een gemeenteraadscommissie te organiseren.
Enig artikel
Eind oktober - begin november 2024 een commissie te organiseren rond de heraanleg van de dorpskern, wanneer de aangepaste ontwerpplannen door het studiebureau werden aangeleverd.
Mondelinge vraag van Kris Wils, Lea Den Abt en Rudy Siebens (Samen NAP) m.b.t. boete voor foutparkeren Pierstraat (stuk A12 - Koekoekstraat).
Enkele jaren geleden heeft onze wijkagent, omwille van het zware verkeer in de Pierstraat, de toelating gegeven om te parkeren deels op het voetpad en deels op het wegdek. We doen dit reeds 5 jaar en krijgen nu een parkeerboete van € 116.
De manier van parkeren (zoals wij dit 5 jaar deden) wordt wel toegelaten op het stuk Koekoekstraat – Tuinlei.
Het bezwaar tegen het betalen van de boete werd verworpen.
Vragen:
Antwoord van schepen Bart Lambrecht (N-VA):
Voor een goed begrip: de politiek is – gelukkig maar – niet betrokken in procedures van GAS-boetes. Indien een politieagent of de bevoegde gemeenschapswacht een inbreuk vaststelt, beslist die autonoom om een GAS-boete uit te schrijven. De administratieve afhandeling gebeurt door Igean. Mensen die het oneens zijn met hun GAS-boete, kunnen verweer aantekenen bij gespecialiseerde juristen van Igean, die zulks verweer voor heel wat gemeenten doen. Het is aan die ambtenaren om te beslissen of een verweer wordt aanvaard of niet indien daar gegronde redenen voor zijn.
Wij politici zijn dus geen betrokken partij en hebben dus geen overzicht over het aantal boetes, het aantal verweerschriften en het aantal goedgekeurde verweren. Indien een inwoner toch een mail naar mij of de burgemeester stuurt in verband met zijn boete, antwoord ik ook steeds dat de politiek daar bewust niet in kan tussenkomen, dit om enige vorm van vriendjespolitiek of belangenvermenging te vermijden. En ik verwijs naar de correcte procedure.
Natuurlijk krijgen we soms wel mails binnen waaruit blijkt dat een situatie toch best als wegbeheerder anders wordt bekeken, bijvoorbeeld door een bepaald type van parkeren toch toe te staan. In dat geval worden die dossiers op de gemeentelijke verkeerscel geplaatst.
Over de specifieke situatie in de Pierstraat kan ik dus niet meteen oordelen. Maar als de wijkagent daar ooit al zou hebben toegezegd dat iemand deels op het voetpad mag parkeren zonder dat daarvoor de nodige voorzieningen qua bebording zijn gezet, vind ik dat een fout. Beter had dan geweest dat die agent dat aan de verkeerscel had doorgegeven met de vraag of (deels) bermparkeren daar kon geregulariseerd worden.
Naar aanleiding van een mail van een bewoner – misschien dezelfde als diegene die u ontvangt – is er alleszins wel opdracht gegeven aan de mobiliteitsambtenaar om een plaatsbezoek te doen, te bekijken in welke omstandigheden de GAS-boete is uitgeschreven en te bekijken of het parkeerregime dient aangepast te worden en dat op de verkeerscel te brengen.
Mondelinge vraag van Kris Wils, Lea Den Abt en Rudy Siebens (Samen NAP) m.b.t. parkeerboetes in zijstraten Pierstraat.
In verschillende zijstraten van de Pierstraat werden er parkeerboetes gegeven. De bewoners dienden bezwaar in. Het bezwaar werd aanvaard waardoor de boetes ingetrokken werden.
Vragen:
Antwoord schepen Bart Lambrecht (N-VA):
De Pierstraat ten slotte heeft veel zijstraten en ik heb daar als schepen ook geen weet van de dossiers waar bezwaren zouden zijn aanvaard. Het feit dat ze aanvaard zijn, zal vermoedelijk hebben betekend dat de juristen van Igean de bezwaren als gegrond hebben beschouwd en dat de boetes op foutieve basis zijn uitgeschreven. Maar er zijn me in mijn mailbox geen concrete gevallen gekend. Moest u de specifieke straten willen doorgeven, kan ik bij Igean wel eens navraag doen.
Mondelinge vraag van Kris Wils, Lea Den Abt en Rudy Siebens (Samen NAP) m.b.t. onveilige situaties in de Leon Gilliotlaan.
Ik citeer de opmerking/tekst mail van een inwoner:
"Sinds de invoering van de schoolstraat, en recent de fietsstraat, en de ganse Leon Gilliotlaan voorrangsvrij te maken is het hier DE SLUIPWEG van Aartselaar geworden. Men kan hier immers zonder enige stoornis doorvlammen.
Gisteren zie ik hier een moto (type crossbromfiets) een wheely maken voor mijn deur. Ze vlammen hier tegen 60-70-80-90-100 km/uur door. Dit is nu het ideale alternatief tov de Kapellestraat waar men een versmalling in ’t Sop heeft, de autobussen, Carrefour, overal voorrang geven. Vorige week zaterdag zijn er trouwens races geweest in zowel Leon Gilliotlaan als Kapellestraat”
De inwoner geeft ook het volgende aan: "Hetgeen er op dit moment gebeurt is niet goed en niet verantwoord. Hier moet iets aan gedaan worden - want er zullen gewonden en doden vallen vroeg of laat. Je kan natuurlijk wachten tot 2026 bij heraanleg straat maar wat als er daarvoor iets gebeurt."
Vragen:
De inwoner gaf reeds enkele suggesties namelijk: Verkeersdrempels / verkeerslichten / trajectcontrole / anoniem flitsen / …….
Antwoord van schepen Bart Lambrecht (N-VA):
Tegenover de vroegere situatie in de L. Gilliotlaan zijn er al wel wat zaken gebeurd:
- De Lidar staat daar een paar keer per jaar zichtbaar
- De ingevoerde schoolstraat sluit op schooldagen de L. Gilliotlaan al 2x een half uur af
- Omdat uit de resultaten van de Lidar blijkt dat er effectief overtredingen gebeuren, staat die straat ook op de radar van de PZ Hekla voor haar mobiele controles. Dat gebeurt natuurlijk verdoken en is niet altijd zichtbaar voor de bewoners
Het is natuurlijk wel zo dat de voorrangsregelingen van de fietsstraat helaas soms ook mensen aantrekt die er misbruik van maken om profijt te doen en de dorpskern sneller door te rijden, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Zeer recent is er naar aanleiding van een enquête onder de bewoners van de J. Davidlaan, naar aanleiding van het zware accident daar begin dit jaar, nog wat extra gekomen:
- Thermoplasten wijzen extra op de inrichting als fietsstraat
- Er hangen – naar voorbeeld van omliggende gemeenten – in het straatbeeld nu herhalingsborden die de werking van een fietszone nog eens herhalen en er op wijzen dat er niet voorbij mag worden gestoken
Er was bij de bewoners van de J. Davidlaan echter géén meerderheid gewonnen om in afwachting van het rioleringsproject dat er binnenkort aankomt drastischere maatrelen al te nemen, zoals een permanente knip of het omvormen van de J. Davidlaan naar een enkelrichtingstraat. En het is omdat die resultaten ook op Hoplr zijn teruggekoppeld met de wijk, dat we die mail van de bewoner in de L. Gilliotlaan hebben ontvangen.
Om concreet zijn voorstellen te beantwoorden:
- De verkeerscel heeft enkele jaren geleden al eens een mobiele drempel gelegd in de L. Gilliotlaan op vraag van bewoners die de snelheid aankaartten. Maar op vraag van diezelfde bewoners is die drempel binnen een zeer korte tijdsspanne terug weggehaald, omdat de geluidsoverlast voor de omwonenden van zo’n drempel groter was dan het nut die de drempel had
- Verkeerslichten plaatsen is een dossier dat je niet snel in orde krijgt. Dat heeft al snel een doorlooptijd van gemakkelijk een jaar of langer en tegen dan hopen we misschien toch al aan het rioleringsproject te beginnen en moet alles er terug uit
- Hetzelfde met trajectcontroles: een dure investering van 150.000 euro per traject, waarbij we met de huidige trajectcontroles hebben gemerkt dat de doorloopfase ook gemakkelijk 1,5 jaar duurt. Tegen dat het er dus zou staan, gaat die straat al op de schop
- Anoniem flitsen gebeurt in L. Gilliotlaan en J. Davidlaan wel degelijk al frequent
Hoe de L. Gilliotlaan en J. Davidlaan er in de toekomst gaan uitzien is natuurlijk een keuze die het volgende gemeentebestuur moet maken. Daar kan ik geen voorafnames op doen. Maar ik persoonlijk denk dat het niet onverstandig is om dan – net zoals in de Lindelei – ook ergens een permanente knip te overwegen. Zo wordt de straat niet meer voor doorgaand verkeer gebruikt, maar enkel nog door de bewoners die in de straat of de zijstraten woont. We merken vandaag met de schoolstraat dat de L. Gilliotlaan 2x per schooldag even knippen toch ook wel gunstige gevolgen heeft voor de leefbaarheid.
Alleen is zo’n knip vandaag al invoeren niet aan de orde, want weldra starten we in de Kapellestraat en dan zullen de omliggende straten – afhankelijk van de fases natuurlijk – mogelijk wel eens als omleidingsweg moeten kunnen fungeren.
Mondelinge vraag van Marijke Vandebroeck (Onafhankelijke) m.b.t. snelheidsovertredingen en gas-boetes.
We zijn ondertussen al enige tijd bezig met mobiele controles in verband met “te snel rijden” in onze gemeente.
De bedoeling was om de veiligheid te verbeteren. Dus ik neem aan dat deze mobiele camera geplaatst wordt op plaatsen waar de veiligheid in het gedrang komt.
Vragen:
- In enkele hoofdstraten, vaak invalswegen van Aartselaar, hebben we enkele trajectcontroles die permanent op de snelheid handhaven. Niet alleen staan die in straten waar de verkeersovertredingen hoog lagen volgens de cijfers van de Lidar en de snelheidsinformatieborden, het geeft ook aan het doorrijdend verkeer in Aartselaar aan dat ze op hun snelheid moeten letten
- 11 weken per jaar komt de Lidar van de PZ Hekla in Aartselaar te staan. Die Lidar focust op hoofdstraten die geen trajectcontrole hebben maar waar regelmatige controles en sensibilisering wenselijk zijn
- 52 weken per jaar hebben we ook de Lidar die Aartselaar zelf huurt. Die focust niet enkel op grote straten, maar ook op schoolomgevingen of in vakantieperiodes ook op kleinere straten en wijken waar bewoners een problematiek aankaarten en vragen om ook daar eens te sensibiliseren en te handhaven
- Ten slotte doet de verkeersdienst van Hekla ook verdoken, anonieme controles gedurende een bepaalde tijdsperiode. De locaties en tijdstippen bepalen zij zelf, maar ze baseren zich wel op de percentages overtredingen die uit eerdere controles of de Lidar blijken
De politieraadsleden hier aanwezig hebben in de politieraad de statistieken van gans de zone Hekla over alle controles heen al eens meegekregen, waaruit blijkt dat in 2023 van alle gecontroleerde voertuigen door Hekla er 2,5% effectief op de bon vloog.
Naar aanleiding van uw vraag heb ik die statistieken bij de PZ Hekla ook opgevraagd, specifiek voor Aartselaar:
De Lidar Aartselaar controleerde in 2023 546854 voertuigen
De Lidar Hekla controleerde in 2023 229947 voertuigen
Samen opgeteld in 2023 hield 99,07% zich aan de snelheid, 0,93% van de gecontroleerde voertuigen ontving een boete. Dat gaat dus om 7224 overtredingen, weliswaar exclusief de laagvliegers die zodanig snel rijden dat ze politioneel moeten afgehandeld worden ipv via GAS 5. Over die laagvliegers heeft PZ Hekla geen exacte cijfers, maar ze geven aan dat het om 2 a 5% van alle overtredingen gaat.
De anonieme flitscontroles controleerden in 2023 20409 voertuigen, waarvan 29,75% een boete ontving. Dat gaat dus om 6071 overtredingen.
Als je dat uitrekent op dagbasis, er natuurlijk rekening mee houdend dat de Aartselaar Lidar pas eind juni in het straatbeeld is komen te staan, kom je totaal niet aan de cijfers van 300 a 400 per dag. Het zal gemiddeld eerder tussen de 50 en 75 per dag zitten. Exact berekenen is moeilijk omdat de anoniemen controles en de Lidar Hekla al in het begin van het jaar er stonden en de Lida Aartselaar dus pas later.
Kijken we naar de cijfers van de Lidar Aartselaar die al voor 2024 gekend zijn, dan zijn er al 693434 voertuigen gecontroleerd
Door de Lidar Hekla al 194219 voertuigen en via de anonieme flitser al 12608 voertuigen.
Beide Lidars hebben tot nu maar 0,6% van de voorbijrijdende automobilisten kunnen flitsen. 99,4% reed de toegelaten snelheid. Bij de verdoken controles werd 20,15% geflitst, dus 79,85% reed daar correct.
Omgerekend gaat het dus om 5325 voertuigen die door de Lidar zijn geflitst en 2540 door de anonieme controle. Omdat die cijfers tot en met eind september lopen, kunnen we hier goed uitrekenen dat het om gemiddeld 28,7 bekeuringen per dag gaat. Of misschien nog interessanter om mee te geven: dagelijks blijkt in Aartselaar dat 3257 gecontroleerde auto’s wél de toegelaten snelheid reden.
Voor een goed begrip: de trajectcontroles die voor de zomer in 3 straten zijn opgestart zitten dus niet mee in deze cijfers, want daar beschikt PZ Hekla momenteel nog niet over. Bovendien zijn die nog maar pas actief en we zouden dus ook moeilijk de evoluties van 2024 en 2023 met elkaar kunnen vergelijken als we ook die cijfers wel al hadden en zouden meetellen.
Is er nu uit die cijfers een duidelijke verbetering merkbaar? Ja, zegt de verkeersdienst van PZ Hekla:
- In 2023 pakten beide Lidars 0,93% van alle voertuigen, in 2024 is dat nog maar 0,6%
- In 2024 pakten de anonieme flitsers nog 29,75% van alle gecontroleerde voertuigen, in 2024 is dat gedaald naar 20,15%
Of om PZ Hekla te citeren: “Er is dus tov 2023 een significante daling van het aantal overtreders. Dat men algeheel zijn snelheid aanpast, blijkt ook uit de verdoken mobiele controles op locaties waar we weten dat er zich problemen stellen op het respecteren van de snelheidslimiet.”
Dus het effect is er heel duidelijk. En als de Lidar er niet staat, zijn er nog altijd de regelmatige anonieme controles op bepaalde tijdstippen.
Weet dus, dat als er partijen onder het mom van de vrijheid al die controles willen afschaffen, die snelheidsovertredingen terug met een ruk de hoogte in gaan en de zware voeten terug vrij spel krijgen. Straten zullen terug onveiliger worden en het aantal zware ongevallen zullen statistisch terug de hoogte in gaan, terwijl we die net de voorbije 12 jaar zwaar naar beneden hebben gekregen. Ik hoef een liberale partij er hopelijk toch niet aan te herinneren dat de vrijheid best stopt als ze andere individuen in gevaar laat komen.
Ik wil er trouwens ook op wijzen dat van alle GAS-boetes in GAS 5 die in 2023 in Aartselaar zijn uitgeschreven, liefst 75% naar bestuurders woonachtig in andere gemeenten gaat. 3/4e van alle verkeersovertredingen wordt dus niet door onze eigen inwoners gedaan. Dus de inkomsten daarvan komen ook voor 75% door mensen buiten Aartselaar. Dat is trouwens ook geen belasting zoals verkeerdelijk in een partijprogramma wordt geschreven. Maar hopelijk moeten we hier in de week van de verkiezingen niet aan een liberale partij het verschil tussen belastingen, retributies of administratieve sancties uitleggen.
Wat de inkomsten betreft. Ons verkeersveiligheidsbeleid kost natuurlijk ook geld. De Aartselaarse Lidar heeft een wekelijkse huurkost die jullie gekend is. Als we puur kijken naar de Aartselaarse Lidar, die op onze begroting staat, dan merken we dat die op jaarbasis quasi break-even draait qua huurkost tegenover boete-inkomsten van die paal. Om exact te zijn, maakte de Aartselaarse Lidar in 2023 een verlies van 1185,63 euro. In 2024 zitten we tot en met 30 juni aan een verlies van 36368,69 euro. Die paal is dus absoluut niet de cashcow waarvoor sommigen hem zo graag willen houden, laat staan dat die begroting redt. Integendeel.
Waar haalt onze gemeente wel inkomsten uit? Uit de Lidar van PZ Hekla en de anonieme controles. Omdat alles intern binnen de PZ Hekla wordt afgewerkt, worden de opbrengsten na aftrek van alle kosten daarna verdeeld over de vijf gemeenten. Voor 2023 berekende onze financieel directeur dat we daar 233.897,17 euro hebben van ontvangen (inclusief dat beperkt verlies van 1000 euro van de Aartselaarse Lidar).
Ik lees in een partijprogramma dat dat naar de algemene kas gaat en dat is ook logisch gezien je geen voorbestemde gelden mag opzij houden. Maar als ik lees dat dit naar verkeersveiligheidsmaatregelen moet gaan, wil ik er toch op wijzen dat dit wel degelijk al gebeurt. De inkomsten van PZ Hekla worden benut om onze eigen Lidar te bekostigen én bovendien hebben we dit jaar voor circa 450.000 euro in trajectcontroles geïnvesteerd. Wij investeren in Aartselaar dus meer in verkeersveiligheid dan wat we er momenteel van binnen krijgen. Ook hier blijkt dus dat momenteel verkeersveiligheid een verlieslatende post is en niet de cashcow.
Over die trajectcontroles wil ik ten slotte toch nog meegeven dat dat ANPR-camera’s zijn die speciaal voor trajectcontroles zijn ontworpen en worden geijkt. Maar ik kan meegeven dat de rechercheurs van PZ Hekla die camera’s wel degelijk ook kunnen gebruiken voor andere cases en dat dit effectief al heeft geleid tot het oplossen van zaken. Dus als ik lees in een partijprogramma dat we onze trajectcontroles foutief inzetten, is dat eerlijk gezegd dikke quatch. En momenteel werkt PZ Hekla trouwens al aan een cameraschild en ze zijn dat al in gemeenten aan het uitwerken, maar in Aartselaar staat die uitrol nog op de planning. Dus ook dat is wel degelijk iets dat al in gang is gezet.
Om dus dit lange antwoord op de talrijke vragen af te ronden: soms helpt het om een dossier eerst wat op te bouwen en cijfers te verzamelen via schriftelijke vragen, vooraleer een partijprogramma te schrijven dat gebaseerd is op onwetendheid.
Mondelinge vraag van Glenn Anné (Onafhankelijke) m.b.t. parkeerprobleem Oudestraat.
Reeds geruime tijd ondervinden bewoners van de Oudestraat problemen om in hun straat te parkeren, vermits werknemers van De Lijn in deze straat hun voertuig komen parkeren tijdens de diensturen. Het gemeentebestuur is op de hoogte van deze problematiek, maar berust in de huidige situatie. We willen een oplossing voor deze mensen door het toekennen van een bewonerskaart.
Vraag:
We hebben destijds met de bouw van het technisch centrum bewust gekozen om een deel van de parkeernorm aan te leggen aan de straatzijde, zodat die parkeerplaatsen niet afgesloten worden na de werkuren en de ruime buurt daar van kan profiteren. Onder ons beleid zijn er daar dus al heel wat parkeerplaatsen bij gekomen, terwijl de problematiek van de busfirma al wel langer speelt.
Daartoe zijn we ook de vergunning van die busfirma met de dienst RO gaan nagaan, maar ze zijn in regel. Al betreur ik het wel dat al hun parkeerplaatsen gewoon door bussen worden ingenomen en dat hun chauffeurs die met de privéwagen komen werken dus effectief noodgedwongen in omliggende straten moeten parkeren.
Tijdens die diensturen is natuurlijk ook ons technisch centrum daar open en komen onze diensten daar regelmatig. Het merendeel van de tijd zijn er wel degelijk vrije parkeerplaatsen in het straatbeeld. De parkeervakken die allemaal vol staan zijn eerder een uitzondering.
Maar ook met vol geparkeerde parkeervakken hebben we samen met de politie ondervonden dat er nog vrije parkeerplaatsen zijn. Het is namelijk zo dat in de Oudestraat nergens via bebording wordt verplicht om in de parkeervakken te staan, wat bijvoorbeeld wel op het Laar het geval is. Parkeren op de weg is daar dus even goed legaal en maakt dat er nog heel wat extra parkeergelegenheid is waar de buurt op is gewezen. Alleen merken we dat ze van dat parkeren op de rijbaan in praktijk weinig gebruik maken, maar het kan dus perfect.
Dus neen, wij berusten niet in de situatie, maar de problematiek stelt zich niet constant en bovendien is de maximale parkeercapaciteit daar gewoon niet volledig benut.
Bovendien hebben al die huizen die daar staan achterin hun woning garages die te bereiken zijn via een servitudeweg. Is het dan de bedoeling dat we ook de openbare parkeerplaatsen op het straat en aan ons technisch centrum exclusief voor de bewoners vrijhouden? Is dat het standpunt van Ieder1 Aartselaar? Dan ga je met zo’n precedent binnenkort een waslijst aan vragen krijgen van bewoners die in de buurt van een bedrijf, school of winkel wonen en die – los van hun garages – ook graag de parkeerplaatsen op openbaar domein geprivatiseerd zien via bewonerskaarten.
Als trouwens de parkeerplaatsen binnen het technisch centrum al zijn ingenomen door onze werknemers, waar moeten inwoners die langs komen op het technisch centrum dan parkeren als dat niet meer op straat kan? Waar moeten de studiebureaus of nutsmaatschappijen die werkvergaderingen hebben op ons technisch centrum parkeren?
Hoe voer je überhaupt bewonerskaarten in in een zone waar geen betalend parkeren is of waar geen parkeerschijf moet gelegd worden? Of is het de bedoeling dat Ieder1 Aartselaar nieuwe blauwe zones gaat opstarten?
Om al die redenen is het gemeentebestuur niet van plan om met bewonerskaarten te gaan werken.
Mondelinge vraag van Glenn Anné (Onafhankelijke) m.b.t. Minaraad
Mondelinge vraag van Peter Apers (Groen) m.b.t. Minaraad
Op maandag 23 september 2024 ontvingen alle gemeenteraadsleden van de MINA-raad een schrijven met een terugblik op de aflopende legislatuur. Deze was ontluisterend op vele vlakken. Ik stel enorm veel belang aan een goede samenwerking tussen een gemeentebestuur/gemeenteraadsleden en een gemeentelijke adviesraad. Echter, tot op heden mochten wij als gemeenteraadsleden nog geen reactie ontvangen op dit schrijven.
Vragen Glenn Anné:
Zoals verwacht werd er naar aanleiding van deze mail een mondelinge vraag gesteld. Moest dat niet het geval zijn geweest dan hadden we als college zeker wel een reactie aan de MINA-raad gegeven. Aangezien twee partijen vragen hebben, is mijn antwoord dan ook dubbel zo lang.
Jullie vragen dus of er reactie is gekomen? Zeker! Ik ben zelfs dadelijk in actie geschoten, want ik was wederom niet opgezet met de teneur en inhoud van de mail. Reeds dezelfde avond heb ik advies ingewonnen bij enkele leden van de MINA-raad over deze mail. Mijn vermoeden werd bevestigd. Deze brief werd net zoals enkele eerdere publicaties op de website niet ter kennis en/of goedkeuring gesteld van alle leden, maar werd wel ondertekend met: “vanwege de leden van de MINA-raad Aartselaar”. Op de laatste MINA-raad van 17 september, een week voor de bewuste mail, werd er over deze actie zelfs niet gerept. Straf dat een terugblik op de afgelopen legislatuur niet aan bod komt op zo’n vergadering, zelfs niet in de varia. Je zou verwachten dat een adviesraad die kritiek uit op het feit dat wij als bestuur te weinig advies vragen toch al zeker zelf te rade zou gaan bij de eigen leden. Blijkbaar niet dus.
Deze Terugblik vanwege (vermoedelijk) enkele leden van de MINA-raad en enkele buitenstanders is er volgens mij vooral gekomen uit onvrede over het feit dat het bestuur in het ISVAG-dossier een andere piste gekozen heeft, maar ongetwijfeld ook omwille van enkele persoonlijke redenen. Ik kan dit alleen maar betreuren en nu publiek reageren.
Speciaal voor dit antwoord dook ik voor jullie terug in al de MINA-verslagen van de bijna afgelopen legislatuur. Niet moeilijk, want alle verslagen zijn heel netjes terug te vinden op de website van de MINA. Doe de oefening gerust even over als je me niet zou geloven.
Eerst en vooral wil ik uit het verslag van 8 maart 2021 het volgende stukje citeren. “Evolutie milieuraad. De milieuraad werd in 1989 opgericht. De Mina‐raad was toen meer een actiegroep, die meer acties op het terrein deden. Stilaan is de Mina‐raad meer een adviesraad geworden.” Ik denk dat we hier aan de kern van het probleem raken. Sinds de gemeente besloten heeft om het ISVAG-dossier anders te benaderen, is er een breuk ontstaan tussen het bestuur en de raad en is de MINA-raad zich terug meer als actiegroep gaan profileren via mailings, pamfletten en publicaties. Uiteraard is het dan moeilijk vergaderen, niet in het minst ook omdat ik omwille van de vertrouwelijkheid aangaande het Convenant ook niet op alles kon antwoorden. Er werd in die periode ook kwalijke en verkeerde informatie over ons als bestuur uitgestuurd. De relatie werd daardoor alsmaar minder aangenaam en minder productief bijgevolg. Ik geef hier grif toe dat MINA-raden niet behoren tot mijn prettigste avonden.
Terug naar de brief. De punten 1,2,3 en 5 uit de ‘Terugblik op de afgelopen legislatuur’ zijn allemaal terug te brengen op het ISVAG-dossier. Het is een feit dat wij als bestuur een beroepsprocedure hebben ingespannen omdat wij als bestuur destijds en ook vandaag nog steeds ijveren voor een oven die vertrekt uit Wilrijk. Het is een feit dat ik namens het bestuur en als verantwoordelijk schepen in samenspraak met onze advocaten alles heb gedaan om die procedure alle kracht bij te zetten. Die procedure hebben we trouwens in afwachting van het Convenant ook altijd als stok achter de deur gehouden. Het is ook een feit dat we op een gegeven moment geen broodheer meer wilde zijn voor de anderen die hun weg op hun manier wilden voortzetten. Ingaan op bemiddeling en water bij de wijn vragen aan onze tegenpartijen, maar omgekeerd ‘een actiegroep’ financieel blijven ondersteunen, is gewoonweg niet correct én zou ook nooit geleid hebben tot een Convenant waarin we nog steeds geloven. Ik benadruk nogmaals dat ook dit destijds met onze advocaten is besproken.
Als laatste punt omtrent de ISVAG gerelateerde zaken wil ik toch nog eens terugkomen op die steeds terugkerende druk op het college die ons blijkbaar heeft doen plooien, zwichten of over overstag doen gaan… Dit is geenszins waar! Akkoord dat er in dit dossier langs alle kanten veel druk is geweest en er trouwens nog steeds is. Bewijze deze mail, persaandacht e.d. Wij ontkennen dit niet. Het is echter fout om te stellen dat we onder die druk een Convenant hebben moeten onderhandelen. Moest dat zo gegaan zijn dan had dat werkelijk waar een reden geweest om mijn politieke loopbaan te beëindigen. Nogmaals! Wij hebben als bestuur zelf gekozen om in dit verhaal te stappen. De toekomst zal uitwijzen of we daar goed aan hebben gedaan.
Hoewel de oven via het arrest moest sluiten, dan toch weer openbleef omwille van de gouverneur én binnenkort waarschijnlijk weer zal sluiten, weten we nog steeds niet wat er daarna zal gebeuren. De nieuwe minister Jo Brouns heeft nog minder dan 3 maanden de tijd om te beslissen. Ik vrees, slechts een buikgevoel, dat de juridische carrousel zal blijven draaien. Intussen mogen we dus geen tijd verliezen, want 2027, een mijlpaal in het Convenant, zal er heel snel zijn. Aanstaande vrijdag staat er alvast een nieuwe vergadering gepland.
Terug over naar de ‘Terugblik’ waaruit ik het volgende citeer: “Punt 4. Het verwateren van de statutair aan de milieuraad toegewezen bevoegdheden. Sinds de huidige milieuschepen 3 jaar geleden in functie kwam, werd de milieuraad amper om advies gevraagd inzake natuur- en milieuaangelegenheden.”
Zoals gezegd ben ik alle verslagen van de afgelopen jaren gaan nalezen. Een bloemlezing en conclusie.
Uit het verslag van 19 april 2022 Over de tafelgesprekken rond het groenplan voor Aartselaar. “De voorzitter wil nog even meegeven dat de voorstelling over het groenplan Aartselaar goed is verlopen. De avond was goed georganiseerd en de bevindingen waren zeer unaniem.” Dit is sinds de start van de huidige MINA-raadploeg op 27 maart 2018 de eerste keer dat er vanuit het bestuur een adviesvraag aan de MINA-raad wordt gesteld. Ik moet er hier jammer genoeg ook bij vermelden dat die inspraakronde met ook vele andere stakeholders omwille van heel wat zaken niet tot het verhoopte resultaat heeft geleid. Eerlijk is eerlijk, werk voor de toekomst.
In diezelfde vergadering “Hans doet ook een oproep om een infobord te maken voor de bloemenweide in de Frits Van den Berghelaan. Alle input is welkom. De input mag gestuurd worden naar milieu@aartselaar.be” Geen input ontvangen. Ook hier moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat die bloemenweide helaas nooit goed van grond is gekomen en zal moeten bijgestuurd worden.
Uit het verslag van 14 juni 2022 Over de toegankelijkheidsregeling van De Reukens. “Wie nog advies wil geven, graag voor 16/06.” Kort dag dus. Geen advies ontvangen.
Uit het verslag van 11 mei 2023 Er wordt door het bestuur gevraagd of de MINA-raad zich kan vinden in de huidige verstoringskaart van De Reukens. De MINA-raad beaamt dat het voorstel van ANB, gevolgd door het college, kan gesteund worden.
Uit het verslag van 6 februari 2024 Er wordt gevraagd aan de MINA-raad of ze input zouden willen geven in de eventuele boomkeuze voor de Borrekenslaan. Geen feedback ontvangen. Verder wordt er gevraagd of de MINA-raad aanwezig wil zijn op de opening van het speelbos in De Reukens.Conclusie. Ik stel dus vast dat in de periode waarin ik als schepen actief was er volgens de verslagen slechts vijf keer concreet om advies gevraagd werd, maar dat er voorheen geen enkele concrete adviesvraag werd gesteld. Verwateren wordt dat dan genoemd. Opgelet, vooraleer men mij dit ook zou willen verwijten, ik doe absoluut geen afbreuk aan het werk van mijn voorganger binnen de MINA-raad.
Is dit alles nu een mooi eindresultaat? Zeker niet! Zoals op de laatste MINA-raad aan mij gevraagd, denk ik dat de MINA-raad een absoluut nuttig adviesorgaan zou kunnen zijn. Er is immers heel wat advies te geven. Klimaat en duurzaamheid zullen de komende 6 jaar veelvuldig aan bod komen. Een MINA-raad? Ja, maar dit wel bijvoorbeeld op voorwaarde dat agendapunten via een voorafgaandelijk overleg tussen schepen, voorzitter én milieuambtenaar worden besproken. De MINA-raad zou bovendien zelf ook pro-actiever te werk kunnen gaan. Bijvoorbeeld, sinds deze legislatuur was de raad ook statutair bevoegd voor dierenwelzijn, maar de input van de MINA-raad was hier echter nihil. Nooit werd de bevoegde schepen zelf gevraagd om toelichting te komen geven of werd er een voorstel gedaan. Een compliment voor onze 4de plaats mochten we evenmin ontvangen. Wat het college betreft, zullen er zolang er twee afzonderlijke paden in het ISVAG-dossier bewandeld worden goede afspraken moeten gemaakt worden over hoe dit op een MINA-raad aan bod kan komen. Kiest men toch anders, dan zal dat via een actiegroep moeten, los van de adviesraad én met eigen financiële middelen. Het kan immers niet dat een adviesraad in deficit gaat en dat er door eigen leden leningen moeten worden aangegaan. Die financiële rapportering werd trouwens niet in het verslag opgenomen. Mede daardoor heeft de algemene directie er bij het college op aangedrongen om richting nieuwe legislatuur de werking van alle adviesraden qua statuten, rapportage en dergelijke onder de loep te nemen en zo nodig aan te passen. Werk dus voor de volgende ploeg en haar administratie, wie dat ook moge zijn. 13 oktober is niet veraf, zo voel ik.
Tot zover dus de reactie van het college en mezelf.
Tegemoetkomingen richting de MINA-raad zoals meneer Anné vraagt komen er niet. Elke adviesraad krijgt een vastgelegde werkingstoelage waarmee ze aan de slag gaat.
Mondelinge vraag van Peter Apers (Groen) m.b.t. Isvag.
Vraag:
Hoe staat het college tegenover de beslissing van de provinciegouverneur (23/09/2024) om de beslissing tot een voorlopige sluiting van de Isvag oven op te schorten? Wat gebeurt er in de post-convenantvergaderingen?
Het college stelde dit ook maar vast via de pers. We zijn hier niet in betrokken, noch voorafgaandelijk, noch achteraf. We wachten zoals eerder gezegd gewoon af. De saga loopt door, ook vandaag verscheen er nog een artikel in de krant.
Ik kan wel zeggen dat naar aanleiding van een adviescomité van IGEAN, de beslissing van de gouverneur geen invloed heeft gehad op de vooraf gemaakte strategie om het huisvuil binnen de regio op te halen. Het afval blijft zoals voorspeld niet staan. Ons afval gaat richting Puurs-Sint-Amands waarna het via overslag naar INDAVER Antwerpen gaat, een gevolg is dat het dan wel tweemaal onze A12 passeert.
Ik vermoed dat we eerstdaags wel nieuwe info zullen ontvangen.