De gemeenteraad ging akkoord met het voorzien van extra 15 minuten van opvang vanuit CADE en hiervoor op de schoolfactuur 10 euro extra aan te rekenen, en dit vanaf de start van deze opvang, en akkoord te gaan met het verhogen van de administratieve kost op de kinderopvangfactuur van 5 euro naar 10 euro omwille van het niet vooraf inschrijven, inclusief de wijziging wat de registratie van kinderen in de 3 opvanglocaties betreft. Ze besloot deze wijziging op te nemen in de vigerende huishoudelijke reglementen van Kwabbernoot, Robbedoes en SPIP.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2018 en latere wijzigingen.
Het Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 24.05.2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang.
De goedkeuring van het huishoudelijk regelement BKO Kwabbernoot d.d. 16 oktober 2023.
De goedkeuring van het huishoudelijk reglement van IBO Robbedoes d.d. 16 oktober 2023.
De goedkeuring van het huishoudelijk reglement van BKO SPIP d.d. 16 oktober 2023.
De principiële goedkeuring door het collega van burgemeester en schepenen tijdens de zitting van d.d. 2 september 2024.
Kinderen die bij CADE niet tijdig worden opgehaald na huiswerkbegeleiding worden door een leerkracht aangeboden bij BKO Kwabbernoot. De BKO beschikt op dat moment echter niet over enige gegevens van het kind omdat ze vooraf niet zijn ingeschreven. Het betreft hier, met andere woorden, kinderen die we in principe niet verwachten.
De huidige registratie van aanwezige kinderen kan bovendien efficiënter. Heden werken we reeds met een tablet en bijhorend softwareprogramma, maar dit dient telkens door een kinderbegeleider te worden uitgevoerd, en dit gedurende de hele opvangperiode daar we zowel de aankomst als het vertrek registreren. De impact is, met andere woorden, groot.
Het gevolg van deze situatie is dat er tal van ongewenste effecten optreden:
1. Zonder inschrijving is het kind niet verzekerd.
2. We beschikken niet over contactgegevens van de ouders (indien het kind in het verleden niet eerder werd geregistreerd).
3. De administratieve handeling om het kind geregistreerd te krijgen is een bijkomend taak voor de begeleiders terwijl zij zich over de aanwezige kinderen zouden moeten kunnen ontfermen.
Anderzijds is het ook logisch dat CADE, na het aflopen van het moment huiswerkbegeleiding, een oplossing voor de nog aanwezige kinderen zoekt.
Op basis van deze, vaak herhalende situatie, vond er d.d. 25 juni 2024 een overleg plaats tussen BKO en directie CADE. Samen werd een voorstel uitgewerkt omdat het huishoudelijk reglement onvoldoende toelaat gepast op deze situatie te reageren. Meer specifiek is de extra administratieve kost van 5 euro t.g.v. het niet-inschrijven onvoldoende om ouders te sensibiliseren.
Meer algemeen wensen we in de vigerende reglementen de bestaande administratieve kost aangaande het opvangen van kinderen die niet vooraf zijn ingeschreven te uniformiseren.
Om gepast op deze situatie reageren stellen we volgende aanpassing van de reglementen voor:
1. CADE zal na de huiswerkbegeleiding, de kinderen die laattijdig worden opgehaald:
1.1. extra 15 minuten van opvang voorzien. Deze periode geeft de BKO-werking de kans om de vooraf ingeschreven kinderen correct te registreren en de werking kwalitatief op te starten.
1.2. op de schoolfactuur 10 euro extra aanrekenen bij de start van deze opvang.
1.3. de kinderen na de extra 15 minuten opvang begeleiden naar BKO Kwabbernoot.
1.4. de leerkrachten die instaan voor de extra 15 minuten te vergoeden met een vrijwilligerstoelage.
2. BKO Kwabbernoot zal de aangeboden kinderen vanuit CADE:
2.1. registreren. Indien er geen eerdere registratie kan teruggevonden worden dient de leerkracht ter plaatse contactgegevens te bezorgen.
2.2. op de kinderopvangfactuur 10 euro extra aan te rekenen omwille van het niet vooraf inschrijven en het gedwongen/verplicht over de maximale ratio moeten gaan als werking.
Meer algemeen wensen we in de vigerende reglementen de bestaande administratieve kost aangaande het opvangen van kinderen die niet vooraf zijn ingeschreven te uniformiseren naar 10 euro per inbreuk.
3. Nieuwe registratieprocedure: scansysteem
Op vandaag werken diverse kinderopvanginitiatieven met een registratie op basis van een scansysteem, waarbij elk kind over een vaste barcode beschikt en ouders hun kind(eren) zelf tijdens het moment van vertrek uitscannen.
Ten gevolge hiervan is er enkel nog een medewerker nodig bij het moment van opstart, en niet langer bij vertrek. Dit spaart heel wat tijd uit. Tijd die kan gaan naar het aanbieden van een kwaliteitsvolle opvang met focus op het kind en de groepswerking.
We merken op dat:
1. de locatie voor het uitscannen blijft centraal georganiseerd, nl. de balie, waardoor dit helder is en blijft voor een ouder.
2. we geen lijsten meer hoeven af te drukken per dag, wat opnieuw tijd spaart in administratieve verwerking alsook papier (een meer ecologische aanpak).
Met deze werkwijze gaat een valkuil gepaard, nl. wanneer een ouder vergeet uit te scannen zal het systeem een opvang registreren en aanreken tot 18u30. We dienen ouders hier bij de opstart op attent te maken en zullen tijdens de eerste twee maanden nog regelmatig administratieve correcties toepassen.
We wensen met deze nieuwe werkwijze te starten vanaf november 2024.
Deze wijziging werd in de bijlagen toegevoegd.
Artikel 1
Akkoord te gaan met het voorzien van extra 15 minuten van opvang vanuit CADE en hiervoor op de schoolfactuur 10 euro extra aan te rekenen, en dit vanaf de start van deze opvang.
Vanuit de aangerekende kosten een vrijwilligerstoelage te voorzien voor de leerkrachten die de 15 min extra opvang op zich nemen.
Artikel 2
Akkoord te gaan met het verhogen van de administratieve kost op de kinderopvangfactuur van 5 euro naar 10 euro omwille van het niet vooraf inschrijven, en deze wijziging op te nemen in de vigerende huishoudelijke reglementen van Kwabbernoot, Robbedoes en SPIP.
Artikel 3
Het schoolreglement zodanig aan te passen en deze ter goedkeuring voor te leggen aan de schoolraad en de gemeenteraad.
Artikel 4
De ingebruikname van het scansysteem goed te keuren.