Terug
Gepubliceerd op 17/03/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 08/03/2021 - 13:00

Aanvullend verkeersreglement voor de Guido gezellestraat. Verwijderen Middenberm.

Aanwezig: Sophie De Wit, burgemeester-voorzitter
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, René Lauwers, Hilde Heyman, schepenen
Peter van Mechelen, Algemeen directeur

Het college besloot:

- tot een stilstaan- en parkeerverbod vanaf huisnummer 86. Deze reglementering wordt volgens de wegcode opgeheven door het kruispunt met de Beukenhoflaan waardoor het onnodig is een einde-bord te plaatsen.

- tot een parkeer- en stilstaanverbod in de Guido Gezellestraat aangeduid met het bord E3 met onderborden Xc (20 m) vanaf het kruispunt met de Beukenhoflaan aan de kant met de onpare huisnummers.

- de verdeling in rijstroken ter hoogte van huisnummer 81 is de rijbaan over en lengte van 25 meter te verwijderen.

- het aanbrengen van parkeervakken aangebracht in de rijrichting volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975 van huisnummer 79 tot 83.



Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.

Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.

Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.

Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.

De intergemeentelijke mobiliteitsplannen van de Rupelstreek en Aartselaar van 2001 en de verbredingen verdieping van deze plannen in 2009.
De goedkeuring op 29.05.2017 door de gemeenteraad van het mobiliteitsplan van 8 mei 2017, opgemaakt door Sweco Belgium NV, waarin een beperking van het doorgaand vrachtverkeer bepaald wordt.

De goedkeuring op 29.05.2017 door de gemeenteraad van het  mobiliteitsplan van 8 mei 2017, opgemaakt door Sweco Belgium NV, waarin bepaald wordt dat wegen met een hogere wegencategorisering voorrang op wegen met een lagere categorisering.
De Guido Gezellestraat is ondergeschikt aan de N177/A12 en het is verboden om af te slaan naar de Vrijheidsstraat. Tevens is het voor de bevordering van de veiligheid aangewezen om een zone-30 vooraf aan te kondigen.

Na de verbouwingswerken is er gevraagd om de middenberm te verwijderen waardoor er extra parkeerplaatsen kunnen bijkomen.

 

 

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.

Artikel 1  De verkeerslichten
Er zijn verkeerslichten geplaatst aan het kruispunt met de Boomsesteenweg N177/A12. (Detailszie AR N177/A12)


Artikel 2  De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17
§1. De Guido Gezellestraat is ondergeschikt aan de Boomsesteenweg N177/A12. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B5. Er wordt een onderbord M 10 toegevoegd omwille van de dubbel-richting fietspad op de Boomsesteenweg.
§2. De Guido Gezellestraat is ondergeschikt aan de Langlaarsteenweg. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B5.


Artikel 3  De verbodsborden
§1. Er is een tonnagebeperking. Dit wordt aangeduid met het bord C21 (3.5 t) met onderbord “uitgezonderd laden en lossen” aan het kruispunt met de Boomsesteenweg.
§2. Het is verboden om vanuit de Guido Gezellestraat af te slaan naar de Vrijheidsstraat. Dit wordt aangeduid met een bord C31b geplaatst voor het kruispunt met de Vrijheidsstraat voor het verkeer komende van het Laar.
§3. Het begin van de zone-30 wordt op afstand aangekondigd. Dit wordt aangeduid met een bord C43 met onderbord type 1a “100 m” thv huisnummer 53.


Artikel 4 De gebodsborden
Tussen het kruispunt met de Boomsesteenweg A12/N177 en het kruispunt de Camiel Paulusstraat is een éénrichting fietspad aan beide zijden van de straat aangeduid met de borden D7 + onderbord M7 (verboden voor bromfietsen klasse B) geplaatst voorbij ieder kruispunt.


Artikel 5 De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)
§1. In de Guido Gezellestraat wordt het parkeren binnen de zone E1 in parkeerhavens of parkeervakken op de volgende plaatsen toegestaan:
- Van huisnummer 13 tot 1. Dit wordt aan het begin en einde van de reglementering aangeduid met het
bord E9a. Bijgevoegd de onderborden Xa voor het begin en Xb voor het einde van de reglementering.
- Van huisnummer 28 tot 32. Dit wordt aan het begin en einde van de reglementering aangeduid met
het bord E9a.Bijgevoegd de onderborden Xa voor het begin en Xb voor het einde van de reglementering.
§2. In de Guido Gezellestraat wordt het parkeren naast de rijbaan toegelaten en aangeduid met de borden E9a. Dit geldt voor de strook van huisnummer 40 tot 72.
§3. In de Guido Gezellestraat wordt het parkeren in de parkeervakken gesignaleerd met het bord E9a vanaf huisnummer 53 tot aan het kruispunt met de Camiel Paulusstraat.
§4. Er is een parkeer- en stilstaanverbod in de Guido Gezellestraat aangeduid met het bord E3 met onderborden Xa en Xb voor het begin en einde van de reglementering:
- Van huisnummer 77 tot 53
- Van huisnummer 112 tot 132
- Van huisnummer 121 tot 99
- Van huisnummer 89/1 tot aan het kruispunt met de Beukenhoflaan
- Van huisnummer 148 tot aan het kruispunt met de N177

- Vanaf huisnummer 86. Deze reglementering wordt volgens de wegcode opgeheven door het kruispunt met de Beukenhoflaan waardoor het onnodig is een einde-bord te plaatsen.

§5. Er is een parkeer- en stilstaanverbod in de Guido Gezellestraat aangeduid met het bord E3 met onderborden Xc (20 m) vanaf het kruispunt met de Beukenhoflaan aan de kant met de onpare huisnummers


Artikel 6  De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.
§1. De borden F1 en F3 zitten begrepen in het AR “bebouwde kom centrum Aartselaar”.
§2. Deze straat ligt voor het gedeelte tussen het kruispunt met de Camiel Paulusstraat en het Laar in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.

 

Artikel 7 De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)
§1. Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.
§2. Deze straat ligt voor het gedeelte tussen het kruispunt met de Camiel Paulusstraat en het Laar in een zone waar het parkeren verboden is. Dit wordt aangeduid met de begin en einde zoneborden E1.


Artikel 8 De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
§1. Vanaf 8 meter voor de oversteekplaats voor voetgangers aan het kruispunt met de Boomsesteenweg, is
de rijbaan verdeeld in rijstroken. Dit wordt aangeduid met een onderbroken witte streep volgens art.72.3 (KB 1/12/1975).
§2. Vanaf 8 meter voor de oversteekplaats voor voetgangers aan het kruispunt met de Vrijheidsstraat voor
het verkeer in de richting van het centrum, is de rijbaan verdeeld in rijstroken. Dit wordt aangeduid met een doorlopende witte streep volgens art. 72.2 (KB 1/12/1975), onderbroken voor de oprit van de aanpalende woning.

- Ter hoogte van huisnummer 81 is de rijbaan over en lengte van 25 meter verdeeld in rijstroken. Dit wordt aangeduid met een volle witte streep volgens art. 72.2 (KB 1/12/1975) en voorafgegaan door een naderingsmarkering.


Artikel 9  De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Niet van toepassing


Artikel 10  De gele onderbroken streep parkeerverbod
Er geldt een parkeerverbod aangeduid door een onderbroken gele streep zoals bedoeld in art. 75.1.2
(KB 1/12/1975):
- Ter hoogte van huisnummer 13 over een lengte van 5 meter
- Ter hoogte van de huisnummers 22-24 over een lengte van 15 meter
- Ter hoogte van huisnummer 114 over een lengte van 20 meter


Artikel 11  De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt
Vanaf 8 meter voor de oversteekplaats voor voetgangers aan het kruispunt met de Vrijheidsstraat voor
het verkeer in de richting van het centrum, is de werkelijke rand van de rijbaan aan beide zijden
aangeduid volgens art. 75.1.1 (KB 1/12/1975).


Artikel 12: De dwarsmarkeringen
Er is een stopstreep zoals bedoeld in art 76.1 (KB 1/12/1975) aan het kruispunt met de Boomsesteenweg N177/A12.

Deze wordt 15 meter ervoor voorafgegaan door een tweede stopstreep.


Artikel 13  De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders ofverdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers.
§1. Er zijn parkeervakken aangebracht in de rijrichting volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975):
- Vanaf huisnummer 53 tot het kruispunt met de Camiel Paulusstraat
- Van huisnummer 78 tot 86
- Van huisnummer 106 tot 112
- Van huisnummer 97 tot 98/1
- Van huisnummer 134 tot 148

- Van huisnummer 79 tot 83


§2. Om het parkeren tussen de huisnummers 45 en 47 te verbieden, wordt er daar een verdrijvingsvlak aangebracht.


Artikel 14  Oversteekplaatsen voor voetgangers
Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):
- Aan het kruispunt met de Boomsesteenweg N177/A12
- Aan beide zijden van het kruispunt met de Camiel Paulusstraat

- Voor het kruispunt met de Beukenhoflaan voor het verkeer komende van de Boomsesteenweg.


Artikel 15  Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
Niet van toepassing


Artikel 16  De verhoogde inrichtingen
Niet van toepassing


Artikel 17  Diverse
Niet van toepassing