De gemeenteraad besloot het terrasreglement dat de voorwaarden en modaliteiten voor het plaatsen van een terras door een horeca-uitbater regelt, goed te keuren.
Het decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.
Een terrasreglement regelt de voorwaarden en modaliteiten voor het plaatsen van een terras door een horeca-uitbater. Op basis van dergelijk reglement moet een uitbater voorafgaandelijk toelating vragen voor het plaatsen van een terras.
Hiermee beoogt het gemeentebestuur verschillende doelstellingen: conformiteit en uitstraling van het straatbeeld, doorgang voor hulpdiensten, doorgang voor voetgangersverkeer en rolstoelgebruikers, de mogelijkheid voor de stadsdiensten voor het reinigen van de straten, waarborgen van de hygiëne en openbare gezondheid, het beperken van geluidsoverlast, …
Het advies van ORA vzw d.d. 22 maart 2021.
Na bespreking.
Het bestuur heeft geen intentie om deze legislatuur een retributie of belasting te heffen op het plaatsen van terrassen in uitvoering van onderliggend reglement.
Daarop keurde de gemeenteraad unaniem volgend amendement goed:
"Artikel 2
Deze legislatuur geen retributie of belasting in te voeren voor het plaatsen van terrassen in uitvoering van het terrasreglement."
Artikel 1
Het bijgevoegde terrasreglement dat de voorwaarden en modaliteiten voor het plaatsen van een terras door een horeca-uitbater regelt, goed te keuren. Het reglement wordt ingevoerd vanaf 1 oktober 2021.
Artikel 2
Deze legislatuur geen retributie of belasting in te voeren voor het plaatsen van terrassen in uitvoering van het terrasreglement.