Keurde de geloofsbrieven van de heer Peter Apers voor lijst nr. 4 Groen goed en nam akte van de eedaflegging van de heer Peter Apers in handen van mevrouw Anouk Beels, voorzitter van de gemeenteraad.
De gemeenteraad stelde de wijziging van de rangorde van de raadsleden vast.
De gemeenteraad hechtte zijn goedkeuring aan de notulen van zijn vergadering van 23 januari 2023.
De gemeenteraad stelde vast dat de heer Wim Lambert, geboren te Halle op 15 juli 1981, vanaf 13 maart 2023 tot financieel directeur wordt benoemd en dat hij als dusdanig vooraleer hij de functie kan opnemen de eed moet afleggen in handen van de voorzitter, in uitvoering van artikel 163 van het decreet over het lokaal bestuur .
In openbare zitting van de gemeenteraad verschijnt de heer Wim Lambert voor de voorzitter en legt in haar handen de eed af als volgt : "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen".
Van deze eedaflegging werd een afzonderlijke akte opgesteld, ondertekend door de voorzitter en de comparant.
De gemeenteraad gaf goedkeuring aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering van VLOTTER van 31 maart 2023 en gaf de opdracht aan de vertegenwoordiger om op deze bijzondere algemene vergadering, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
De gemeenteraad gaat akkoord met het reglement voor het invoeren van een OPSTAP -PAS in Aartselaar. Het reglement gaat in voege op 01 maart 2023.
Artikel 1: Omschrijving en doelstelling
De Opstap-pas is een individuele vrijetijdskaart die de financiële drempel tot deelname aan het Aartselaars cultuur-, sport- en jeugdaanbod moet verlagen voor personen met beperktere financiële middelen. Het doel ervan is het verhogen van hun participatie aan het lokale cultuur-, sport- en jeugdaanbod.
De Opstap-pas geeft de kaarthouder in eerste instantie automatisch recht op een kortingstarief voor het cultuur-, sport- en jeugdaanbod georganiseerd door het lokaal bestuur Aartselaar.
In een volgend stadium wil de gemeente ook lokale verenigingen en private organisatoren van vrije tijdsactiviteiten betrekken bij de Opstap-pas.
Artikel 2: Doelgroep
2.1 Algemeen
De doelgroep van de Opstap-pas zijn personen met beperktere financiële middelen die in Aartselaar gedomicilieerd zijn.
2.2 Toekenningscriteria
De Opstap-pas is bestemd voor personen die voldoen aan volgende voorwaarden:
2.2.1 Verblijfsvoorwaarden
· In Aartselaar wonen en ingeschreven zijn in het bevolkingsregister
· Legaal in Aartselaar verblijven
· Onder de regeling van co-ouderschap vallen waarbij 1 één van de ouders in Aartselaar is ingeschreven
2.2.2 Toekenningsvoorwaarden (inkomen)
· Personen met een verhoogde tegemoetkoming van de mutualiteit
· Inkomen tot maximum 150 % van het leefloon volgens categorie. Dit omvat alle inkomsten oa. alimentatie, groeipakket, loon,…
· Personen in budgetbeheer
· Personen in schuldbemiddeling
Artikel 3: Partners & voordelen
3.1. Het ‘Opstap-pas tarief’ bedraagt steeds 50% van de standaardprijs. Een uitzondering is het lidgeld van de bibliotheek, hier bedraagt het ‘Opstap-pas tarief’ 20% van de standaardprijs, conform de afspraken binnen de goedgekeurde regiowerking ‘BIBKWINTET’.
3.2. Opstap-pas kaarthouders, hebben recht op het ‘Opstap-pastarief’ bij onderstaande partners:
- Gemeentelijke diensten:
· Bibliotheek
Ø Lidgeld
Ø Alle activiteiten georganiseerd door de bibliotheek
· Cultuurdienst & Cultureel Centrum
Ø Alle activiteiten georganiseerd door het cultureel centrum & de Cultuurdienst (voorstellingen, cursussen, workshop , evenementen,…)
· Sportdienst
Ø Lessenreeksen
Ø Sportkampen
Ø Andere gemeentelijk sportactiviteiten
· Zwembad DOK3
Ø Zwembeurten
· Huis van het Kind
Ø Activiteiten en vormingen georganiseerd door het Huis van het Kind
· Babytheek
Ø Lidgeld
· Speelotheek
Ø Lidgeld
· Jeugddienst
Ø Speelpleinwerking
Ø Grabbelpas
Ø Tienerwerking
Ø Andere gemeentelijk jeugdactiviteiten
· Academie Hemiksem, Schelle, Niel & Aartselaar
Ø Inschrijvingsgeld
Ø Huur van de instrumenten
Ø Voorstellingen en activiteiten
Bij uitbreiding van de partners wordt de lijst met de betrokken partners aangepast en als addendum toegevoegd aan dit reglement.
3.3. De voordelen van de ‘Opstap-pas’ worden gecommuniceerd via de gemeentelijke communicatiekanalen en de communicatiekanalen van de partners (website, infobrochure, flyers..)
Artikel 4: Registratie & financiering
4.1. Elke deelnemende partner registreert het gebruik van de Opstap-pas via:
Ø De naam van de Opstap – pas houder
Ø Opstappasnummer vermeld op de pas (= Rijksregisternummer)
Ø Activiteit waaraan werd deelgenomen
Ø Opstap-pas tarief van de activiteit waaraan werd deelgenomen
4.2. De Opstap-pashouder betaalt bij deelname aan een activiteit van één van de partners het ‘Opstap-pas tarief’ rechtstreeks aan de betrokken partner.
4.3. Het bijpassen aan de partners van hun gederfde inkomsten ten gevolge van het toekennen van de ‘Opstap-pastarief’ aan Opstap-pashouders die deelnemen aan hun activiteiten, verloopt via het Sociaal Huis.
De partners bezorgen hiervoor aan het Sociaal Huis een factuur en een overzicht van het geregistreerde gebruik van de Opstap-pas volgens het ter beschikking gestelde sjabloon. De factuur wordt betaald op rekeningnummer van de partner.
4.5. Bij misbruik in de registratie of het gebruik van de Opstap-pas door partners, kunnen zij uitgesloten worden als Opstap-pas partner.
Artikel 5: Aanvraagprocedure
5.1. Aan de jaarlijkse uitreiking van de Opstap-pas gaat een sociaal onderzoek door het Sociaal Huis vooraf:
Ø Cliënten bij het Sociaal Huis die er recht op hebben, krijgen de Opstap-pas automatisch toegekend. Ze hoeven dit niet aan te vragen.
Ø Personen die recht hebben op de Opstap-pas maar geen cliënt zijn bij het Sociaal Huis, kunnen de Opstap-pas aanvragen via het Sociaal Huis , socialedienst@aartselaar.be – 03/870 58 70. Volgende documenten kunnen hiervoor door het Sociaal Huis opgevraagd worden:
o Kopie van de ID -kaart,
o Kleefetiket van de mutualiteit
o Bewijsdocument van alle inkomen
5.2. Alle rechthebbenden, die de min. leeftijd van 2.5 jaar bereiken in het jaar waarin de Opstap-pas geldt, ontvangen een persoonlijke Opstap-pas op naam.
De Opstap-pas heeft de grootte en vorm van een bankkaart. Op de kaart worden volgende gegevens vermeld:
Ø de naam
Ø Opstap-Pas nummer (= rijksregisternummer).
Ø geldigheidsduur
5.3. De uitgereikte Opstap-passen wordt ter kennisgeving op het bijzonder comité voor sociale dienst (BCSD) voorgelegd.
Artikel 6: Gebruik van de Opstap-pas & identificatie
6.1. Het gebruik van de Opstap-pas is strikt persoonlijk en kan niet gedeeld worden met derden. De Opstap-pashouder kan bijgevolg alleen reservaties/inschrijvingen doen voor de eigen deelname aan activiteiten van de partners. De Opstap-pas mag niet doorgegeven worden of gebruikt worden om reservaties/aankopen te doen voor derden.
6.2. Bij gebruik van de Opstap-pas kan ter controle een identiteitsbewijs met foto gevraagd worden.
Artikel 7: GDPR
7.1. Elke Opstap-pas houder dient zich bij ontvangst van de Opstap-pas akkoord te verklaren om zijn/haar/hun persoonsgegevens - met name naam, adres, rijksregisternummer, emailadres (optioneel), telefoonnummer (optioneel)) - te delen met de partners van de Opstap-pas in functie van identificatie & de communicatie over het Aartselaarse vrije tijdsaanbod.
7.2. De Opstap-pas houder kan de toestemming tot het delen van zijn/haar/hun persoonsgegevens met de partners van de Opstap-pas ten allen tijde intrekken. Dit kan schriftelijk of via mail naar het Sociaal Huis socialedienst@aartselaar.be – Kapellestraat 136, 2630 Aartselaar. Hiermee wordt zijn/haar/hun Opstap-pas automatisch geblokkeerd en kan deze niet meer gebruikt worden.
Artikel 8: Geldigheidsduur
8.1. De Opstap-pas is geldig voor 1 jaar, lopende vanaf 01 januari t/m 31 december. De pas wordt jaarlijks in december door het Sociaal Huis vernieuwd voor het daaropvolgende jaar.
8.2. De Opstap-pas wordt gratis uitgereikt. Bij verlies van de Opstap-pas wordt een duplicaat voorzien aan 2 euro/stuk.
8.3. Bij vaststelling van ernstige misbruiken door de Opstap-pas houder kan de Opstap-pas ingetrokken worden.
Artikel 9: Evaluatie
De werking van de Opstap-pas wordt minimum 1 keer per jaar geëvalueerd door de betrokken partners & het Sociaal Huis. De werking wordt bijgestuurd indien nodig.
Artikel 10: Uitvoering
Dit reglement treedt in werking vanaf 01/03/2023.
De gemeenteraad besloot een beroep te doen op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van smart city projecten via de raamovereenkomst “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (CSMRTIOH20).
De gemeenteraad besloot de stedenbouwkundige verordening betreffende de bedrijfsgebouwen in de KMO-gebieden van 9 november 2005 op te heffen.
De gemeenteraad nam kennis van de strategische visie en de conceptnota van het Beleidsplan Ruimte Provincie Antwerpen en het verslag en het advies van de dienst omgeving en maakte de inhoud ervan tot haar eigen motivering.
De gemeenteraad nam kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De gemeenteraad keurde de aankoop, samen met ANB, van een aantal percelen gelegen in het recreatief bosgebied de Reukens met een totale oppervlakte van 9.304 m² goed.
De gemeenteraad besloot dat het schoolbestuur op 1 september 2023 met zijn school voor het gewoon basisonderwijs aansluit bij het leersteuncentrum De Horizon.
De gemeenteraad besloot gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Leonardus.
De gemeenteraad stelde vast dat het gemeentebestuur reeds consequent een activeringsbeleid voert en daartoe reeds meerdere initiatieven (bv. vrijwilligerswerk, stage, ...) nam. Eind 2021 werden bijkomende gesprekken met o.a. VDAB en Vlotter opgestart hetgeen ook geleid heeft tot de inschrijving van de gemeente Aartselaar bij Vlotter en VDAB om tewerkstelling te activeren, zoals ook werd vastgelegd in het gemeenteraadsbesluit van 28.11.2022.
In de lijn van het hierboven toegelichte bestaande beleid besloot de gemeenteraad ook in te tekenen op het aanbod van de Vlaamse regering en verder in te zetten op activering en gemeenschapsdienst.