Terug
Gepubliceerd op 08/03/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 27/02/2023 - 20:00

Reglement 'OPSTAP PAS' Aartselaar. Goedkeuring.

Aanwezig: Anouk Beels, raadslid-voorzitter
Sophie De Wit, burgemeester
Mark Vanhecke, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Glenn Anné, Cristel Bal, Nicole Caremans, Joris De Bie, Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Lea Den Abt, Anse De Weerdt, Nadine Francus, Yves Hulin, Marijke Vandebroeck, Kris Wils, raadsleden
Peter van Mechelen, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Bart Lambrecht, 2e schepen
Mike Schuurmans, Rudy Siebens, raadsleden

De gemeenteraad gaat akkoord met het reglement voor het invoeren van een OPSTAP -PAS in Aartselaar. Het reglement gaat in voege op 01 maart 2023.

 

 

 

 

Artikel 1: Omschrijving en doelstelling

De Opstap-pas is een individuele vrijetijdskaart die de financiële drempel tot deelname aan het Aartselaars cultuur-, sport- en jeugdaanbod moet verlagen voor personen met beperktere financiële middelen. Het doel ervan is het verhogen van hun participatie aan het lokale cultuur-,  sport- en jeugdaanbod.

De Opstap-pas geeft de kaarthouder in eerste instantie automatisch recht op een kortingstarief voor het cultuur-,  sport- en jeugdaanbod georganiseerd door het lokaal bestuur Aartselaar.

In een volgend stadium wil de gemeente ook lokale verenigingen en private organisatoren van vrije tijdsactiviteiten betrekken bij de Opstap-pas.

 

Artikel 2: Doelgroep

2.1 Algemeen

De doelgroep van de Opstap-pas zijn personen met beperktere financiële middelen die in Aartselaar gedomicilieerd zijn.

2.2 Toekenningscriteria

De Opstap-pas is bestemd voor personen die voldoen aan volgende voorwaarden:

2.2.1 Verblijfsvoorwaarden

·         In Aartselaar wonen en ingeschreven zijn in het bevolkingsregister

·         Legaal in Aartselaar verblijven

·         Onder de regeling van co-ouderschap vallen waarbij 1 één van de ouders in Aartselaar is ingeschreven

 

2.2.2 Toekenningsvoorwaarden (inkomen)

·         Personen met een verhoogde tegemoetkoming van de mutualiteit

·         Inkomen tot maximum 150 % van het leefloon volgens categorie. Dit omvat alle inkomsten oa. alimentatie, groeipakket, loon,…

·         Personen in budgetbeheer

·         Personen in schuldbemiddeling

 

Artikel 3: Partners & voordelen

3.1. Het ‘Opstap-pas tarief’ bedraagt steeds 50% van de standaardprijs. Een uitzondering is het lidgeld van de bibliotheek, hier bedraagt het ‘Opstap-pas tarief’ 20% van de standaardprijs, conform de afspraken binnen de goedgekeurde regiowerking ‘BIBKWINTET’.

 

3.2.  Opstap-pas kaarthouders,  hebben recht op het ‘Opstap-pastarief’ bij onderstaande partners:

-  Gemeentelijke diensten:

·         Bibliotheek

Ø  Lidgeld

Ø  Alle activiteiten georganiseerd door de bibliotheek

 

·         Cultuurdienst & Cultureel Centrum

Ø  Alle activiteiten georganiseerd door het cultureel centrum & de Cultuurdienst (voorstellingen, cursussen, workshop , evenementen,…)

 

·         Sportdienst

Ø  Lessenreeksen

Ø  Sportkampen

Ø  Andere gemeentelijk sportactiviteiten

 

·         Zwembad DOK3

Ø  Zwembeurten

 

·         Huis van het Kind

Ø  Activiteiten en vormingen georganiseerd door het Huis van het Kind

 

·         Babytheek

Ø  Lidgeld

 

·         Speelotheek

Ø  Lidgeld

 

·         Jeugddienst

Ø  Speelpleinwerking

Ø  Grabbelpas

Ø  Tienerwerking

Ø  Andere gemeentelijk jeugdactiviteiten

 

·         Academie Hemiksem, Schelle, Niel & Aartselaar

Ø  Inschrijvingsgeld

Ø  Huur van de instrumenten

Ø  Voorstellingen en activiteiten

Bij uitbreiding van de partners wordt de lijst met de betrokken partners aangepast en als addendum toegevoegd aan dit reglement.

 

 

3.3. De voordelen van de ‘Opstap-pas’ worden gecommuniceerd via de gemeentelijke communicatiekanalen en de communicatiekanalen van de partners (website, infobrochure, flyers..)

Artikel 4: Registratie & financiering

4.1. Elke deelnemende partner registreert het gebruik van de Opstap-pas via:

Ø  De naam van de Opstap – pas houder

Ø  Opstappasnummer vermeld op de pas (= Rijksregisternummer)

Ø  Activiteit waaraan werd deelgenomen

Ø  Opstap-pas tarief van de activiteit waaraan werd deelgenomen

 

4.2. De Opstap-pashouder betaalt bij deelname aan een activiteit van één van de partners het ‘Opstap-pas tarief’ rechtstreeks aan de betrokken partner.

4.3. Het bijpassen aan de partners van hun gederfde inkomsten ten gevolge van het toekennen van de ‘Opstap-pastarief’ aan Opstap-pashouders die deelnemen aan hun activiteiten, verloopt via het Sociaal Huis.
De partners bezorgen hiervoor aan het Sociaal Huis een factuur en een overzicht van het geregistreerde  gebruik van de Opstap-pas volgens het ter beschikking gestelde sjabloon. De factuur wordt betaald op rekeningnummer van de partner.

4.5. Bij misbruik in de registratie of het  gebruik van de Opstap-pas door partners, kunnen zij uitgesloten worden als Opstap-pas partner.

 

Artikel 5: Aanvraagprocedure

5.1. Aan de jaarlijkse uitreiking van de Opstap-pas gaat een sociaal onderzoek door het Sociaal Huis vooraf:

Ø  Cliënten bij het Sociaal Huis die er recht op hebben, krijgen de Opstap-pas automatisch toegekend. Ze hoeven dit niet aan te vragen.

Ø  Personen die recht hebben op de Opstap-pas maar geen cliënt zijn bij het Sociaal Huis, kunnen de Opstap-pas aanvragen via het Sociaal Huis , socialedienst@aartselaar.be – 03/870 58 70. Volgende documenten kunnen hiervoor door het Sociaal Huis opgevraagd worden:

o   Kopie van de ID -kaart,

o   Kleefetiket van de mutualiteit

o   Bewijsdocument van alle inkomen

5.2. Alle rechthebbenden, die de min. leeftijd van 2.5 jaar bereiken in het jaar waarin de Opstap-pas geldt, ontvangen een persoonlijke Opstap-pas op naam.
De Opstap-pas heeft de grootte en vorm van een bankkaart. Op de kaart worden volgende gegevens  vermeld:

Ø  de naam

Ø  Opstap-Pas nummer (= rijksregisternummer).

Ø  geldigheidsduur

5.3. De uitgereikte Opstap-passen wordt ter kennisgeving op het bijzonder comité voor sociale dienst (BCSD) voorgelegd.

 

 

Artikel 6: Gebruik van de Opstap-pas & identificatie

6.1. Het gebruik van de Opstap-pas is strikt persoonlijk en kan niet gedeeld worden met derden. De Opstap-pashouder kan bijgevolg alleen reservaties/inschrijvingen doen voor de eigen deelname aan activiteiten van de partners. De Opstap-pas mag niet doorgegeven worden of gebruikt worden om reservaties/aankopen te doen voor derden.

6.2. Bij gebruik van de Opstap-pas kan ter controle een identiteitsbewijs met foto gevraagd worden.

 

Artikel 7: GDPR

7.1. Elke Opstap-pas houder dient zich bij ontvangst van de Opstap-pas akkoord te verklaren om zijn/haar/hun persoonsgegevens -  met name naam, adres, rijksregisternummer, emailadres (optioneel),  telefoonnummer (optioneel)) - te delen met de partners van de Opstap-pas in functie van identificatie & de communicatie over het Aartselaarse vrije tijdsaanbod.

7.2. De Opstap-pas houder kan de toestemming tot het delen van zijn/haar/hun persoonsgegevens met de partners van de Opstap-pas ten allen tijde intrekken. Dit kan schriftelijk of via mail naar het Sociaal Huis socialedienst@aartselaar.be – Kapellestraat 136, 2630 Aartselaar. Hiermee wordt zijn/haar/hun Opstap-pas automatisch geblokkeerd en kan deze niet meer gebruikt worden.

 

Artikel 8: Geldigheidsduur

8.1. De Opstap-pas is geldig voor 1 jaar, lopende vanaf 01 januari t/m 31 december. De pas wordt jaarlijks in december door het Sociaal Huis vernieuwd voor het daaropvolgende jaar.

8.2. De Opstap-pas wordt gratis uitgereikt. Bij verlies van de Opstap-pas wordt een duplicaat voorzien aan 2 euro/stuk.

8.3. Bij vaststelling van ernstige misbruiken door de Opstap-pas houder kan de Opstap-pas ingetrokken worden.


Artikel 9: Evaluatie

De werking van de Opstap-pas wordt minimum 1 keer per jaar geëvalueerd door de betrokken partners & het Sociaal Huis. De werking wordt bijgestuurd indien nodig.

 

Artikel 10: Uitvoering

Dit reglement treedt in werking vanaf 01/03/2023.

 

Het decreet d.d. 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

In de meerjarenplanning is de actie 'VRIJ -08' opgenomen met als doelstelling de participatiedrempels voor deelname aan het lokale vrijetijdsaanbod voor personen in armoede weg te werken.
Eén van de belangrijke drempels is de financiële drempel. Er is in Aartselaar momenteel geen laagdrempelige & toegankelijke manier om personen die het financieel moeilijker hebben te laten genieten van een kortingstarief voor deelname aan het lokale vrijetijdsleven.

In eerste instantie is de piste van de Vlaamse UIT-PAS onderzocht. De UIT-PAS is echter te duur en te complex gebleken om binnen de huidige beschikbare middelen en personeelsbezetting in Aartselaar uit te rollen. Daarom is er in overleg met het Sociaal Huis gekozen om in eerste instantie in te zetten op een kleinschaliger, lokaal project zoals dit ook in andere gemeenten van toepassing is (oa. Hemiksem).

De uitgewerkte 'OPSTAP PAS' kan op termijn nog verder uitgebreid worden met andere lokale partners en misschien ooit uitmonden in een lokale (of regionale) UIT-PAS.

De Opstap-pas is een individuele vrijetijdskaart die de financiële drempel tot deelname aan het Aartselaarse cultuur-, sport- en jeugdaanbod moet verlagen voor personen met beperktere financiële middelen. Het doel ervan is het verhogen van hun participatie aan het lokale cultuur-, sport- en jeugdaanbod.
De Opstap-pas geeft de kaarthouder in eerste instantie automatisch recht op een korting van 50% voor het cultuur-, sport- en jeugdaanbod georganiseerd door het lokaal bestuur Aartselaar.
In een volgend stadium willen we ook lokale verenigingen en private organisatoren van vrije tijdsactiviteiten betrekken bij de Opstap-pas.

Het voorliggende reglement is opgemaakt in overleg met het Sociaal Huis en de Vrije Tijdsdiensten (cultuur, sport, jeugd).

Het voorliggende reglement is i.f.v. van de geldende GDPR-wetgeving voor advies voorgelegd aan Kay Hargie, DPO-Aartselaar (zie bijlage voor advies DPO + ontwerpformulier 'GDPR_toestemming gebruik persoonsgegevens')
N.a.v. dit advies werd er besloten om het rijksregisternummer op de OPSTAP-Pas vervangen door een neutrale nummer.

De gemeente Hemiksem werkt ook met een OPSTAP-Pas. Er is akkoord van de Gemeente Hemiksem, schepen Jo Van Havere, om ook in Aartselaar de naam 'OPSTAP-PAS' te mogen gebruiken (zie bijlage). Voor het gebruik van de pas in het intergemeentelijke zwembad is dit meerwaarde omdat dan beide gemeenten dezelfde pas & hetzelfde tarief hanteren.

Ter compensatie van van de gederfde inkomsten van de deelnemende partners is er op de actie 'VRIJ-AC08' (Lokaal netwerk Personen in armoede om participatiedrempels voor personen in armoede weg te werken) jaarlijks €5.000 voorzien voor dit project. Moest dit krediet niet volstaan, dan zal het Sociaal Huis bijpassen vanuit de middelen die het Sociaal Huis krijgt in het kader van het 'Socio culturele participatiefonds van federale overheid'.

Publieke stemming
Aanwezig: Anouk Beels, Sophie De Wit, Mark Vanhecke, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, Glenn Anné, Cristel Bal, Nicole Caremans, Joris De Bie, Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Lea Den Abt, Anse De Weerdt, Nadine Francus, Yves Hulin, Marijke Vandebroeck, Kris Wils, Peter van Mechelen
Voorstanders: Anouk Beels, Sophie De Wit, Mark Vanhecke, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, Glenn Anné, Cristel Bal, Nicole Caremans, Joris De Bie, Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Lea Den Abt, Anse De Weerdt, Nadine Francus, Yves Hulin, Marijke Vandebroeck, Kris Wils
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Enig Artikel

Zijn goedkeuring te geven aan het reglement voor het invoeren van een OPSTAP -PAS in de gemeente Aartselaar.

Reglement Opstap-pas Aartselaar

Artikel 1: Omschrijving en doelstelling

De Opstap-pas is een individuele vrijetijdskaart die de financiële drempel tot deelname aan het Aartselaars cultuur-, sport- en jeugdaanbod moet verlagen voor personen met beperktere financiële middelen. Het doel ervan is het verhogen van hun participatie aan het lokale cultuur-,  sport- en jeugdaanbod.

De Opstap-pas geeft de kaarthouder in eerste instantie automatisch recht op een kortingstarief voor het cultuur-,  sport- en jeugdaanbod georganiseerd door het lokaal bestuur Aartselaar.

In een volgend stadium wil de gemeente ook lokale verenigingen en private organisatoren van vrije tijdsactiviteiten betrekken bij de Opstap-pas.

Artikel 2: Doelgroep

2.1 Algemeen

De doelgroep van de Opstap-pas zijn personen met beperktere financiële middelen die in Aartselaar gedomicilieerd zijn.

2.2 Toekenningscriteria

De Opstap-pas is bestemd voor personen die voldoen aan volgende voorwaarden:

2.2.1 Verblijfsvoorwaarden

  • In Aartselaar wonen en ingeschreven zijn in het bevolkingsregister
  • Legaal in Aartselaar verblijven
  • Onder de regeling van co-ouderschap vallen waarbij 1 één van de ouders in Aartselaar is ingeschreven

2.2.2 Toekenningsvoorwaarden (inkomen)

  • Personen met een verhoogde tegemoetkoming van de mutualiteit
  • Inkomen tot maximum 150 % van het leefloon volgens categorie. Dit omvat alle inkomsten oa. alimentatie, groeipakket, loon,…
  • Personen in budgetbeheer
  • Personen in schuldbemiddeling

 

Artikel 3: Partners & voordelen

3.1. Het ‘Opstap-pas tarief’ bedraagt steeds 50% van de standaardprijs. Een uitzondering is het lidgeld van de bibliotheek, hier bedraagt het ‘Opstap-pas tarief’ 20% van de standaardprijs, conform de afspraken binnen de goedgekeurde regiowerking ‘BIBKWINTET’.

3.2.  Opstap-pas kaarthouders,  hebben recht op het ‘Opstap-pastarief’ bij onderstaande partners:

-  Gemeentelijke diensten:

  • Bibliotheek
    • Lidgeld
    • Alle activiteiten georganiseerd door de bibliotheek
  • Cultuurdienst & Cultureel Centrum
    • Alle activiteiten georganiseerd door het cultureel centrum & de Cultuurdienst (voorstellingen, cursussen, workshop , evenementen,…)
  • Sportdienst
    • Lessenreeksen
    • Sportkampen
    • Andere gemeentelijk sportactiviteiten
  • Zwembad DOK~3
    • Zwembeurten
  • Huis van het Kind
    • Activiteiten en vormingen georganiseerd door het Huis van het Kind
  • Babytheek
    • Lidgeld
  •  Speelotheek
    • Lidgeld
  • Jeugddienst
    • Speelpleinwerking
    • Grabbelpas
    • Tienerwerking
    • Andere gemeentelijk jeugdactiviteiten
  •  Academie Hemiksem, Schelle, Niel & Aartselaar
    • Inschrijvingsgeld
    • Huur van de instrumenten
    • Voorstellingen en activiteiten

Bij uitbreiding van de partners wordt de lijst met de betrokken partners aangepast en als addendum toegevoegd aan dit reglement.

3.3. De voordelen van de ‘Opstap-pas’ worden gecommuniceerd via de gemeentelijke communicatiekanalen en de communicatiekanalen van de partners (website, infobrochure, flyers..)

Artikel 4: Registratie & financiering

4.1. Elke deelnemende partner registreert het gebruik van de Opstap-pas via:

  • De naam van de Opstap – pas houder
  • Opstappasnummer vermeld op de pas (= Rijksregisternummer)
  • Activiteit waaraan werd deelgenomen
  • Opstap-pas tarief van de activiteit waaraan werd deelgenomen

4.2. De Opstap-pashouder betaalt bij deelname aan een activiteit van één van de partners het ‘Opstap-pas tarief’ rechtstreeks aan de betrokken partner.

4.3. Het bijpassen aan de partners van hun gederfde inkomsten ten gevolge van het toekennen van de ‘Opstap-pastarief’ aan Opstap-pashouders die deelnemen aan hun activiteiten, verloopt via het Sociaal Huis. De partners bezorgen hiervoor aan het Sociaal Huis een factuur en een overzicht van het geregistreerde  gebruik van de Opstap-pas volgens het ter beschikking gestelde sjabloon. De factuur wordt betaald op rekeningnummer van de partner.

4.5. Bij misbruik in de registratie of het gebruik van de Opstap-pas door partners, kunnen zij uitgesloten worden als Opstap-pas partner.

 

Artikel 5: Aanvraagprocedure

5.1. Aan de jaarlijkse uitreiking van de Opstap-pas gaat een sociaal onderzoek door het Sociaal Huis vooraf:

  • Cliënten bij het Sociaal Huis die er recht op hebben, krijgen de Opstap-pas automatisch toegekend. Ze hoeven dit niet aan te vragen.
  • Personen die recht hebben op de Opstap-pas maar geen cliënt zijn bij het Sociaal Huis, kunnen de Opstap-pas aanvragen via het Sociaal Huis , socialedienst@aartselaar.be – 03/870 58 70. Volgende documenten kunnen hiervoor door het Sociaal Huis opgevraagd worden:
  • Kopie van de ID -kaart,
  • Kleefetiket van de mutualiteit
  • Bewijsdocument van alle inkomen

5.2. Alle rechthebbenden, die de min. leeftijd van 2.5 jaar bereiken in het jaar waarin de Opstap-pas geldt, ontvangen een persoonlijke Opstap-pas op naam.
De Opstap-pas heeft de grootte en vorm van een bankkaart. Op de kaart worden volgende gegevens  vermeld:

  • de naam
  • Opstap-Pas nummer.
  • geldigheidsduur

5.3. De uitgereikte Opstap-passen wordt ter kennisgeving op het bijzonder comité voor sociale dienst (BCSD) voorgelegd.

 

Artikel 6: Gebruik van de Opstap-pas & identificatie

6.1. Het gebruik van de Opstap-pas is strikt persoonlijk en kan niet gedeeld worden met derden. De Opstap-pashouder kan bijgevolg alleen reservaties/inschrijvingen doen voor de eigen deelname aan activiteiten van de partners. De Opstap-pas mag niet doorgegeven worden of gebruikt worden om reservaties/aankopen te doen voor derden.

6.2. Bij gebruik van de Opstap-pas kan ter controle een identiteitsbewijs met foto gevraagd worden.


Artikel 7: GDPR

7.1. Elke Opstap-pas houder dient zich bij ontvangst van de Opstap-pas akkoord te verklaren om zijn/haar/hun persoonsgegevens -  met name naam, adres, rijksregisternummer, emailadres (optioneel),  telefoonnummer (optioneel)) - te delen met de partners van de Opstap-pas in functie van identificatie & de communicatie over het Aartselaarse vrije tijdsaanbod.

7.2. De Opstap-pas houder kan de toestemming tot het delen van zijn/haar/hun persoonsgegevens met de partners van de Opstap-pas ten allen tijde intrekken. Dit kan schriftelijk of via mail naar het Sociaal Huis socialedienst@aartselaar.be – Kapellestraat 136, 2630 Aartselaar. Hiermee wordt zijn/haar/hun Opstap-pas automatisch geblokkeerd en kan deze niet meer gebruikt worden.

 

Artikel 8: Geldigheidsduur

8.1. De Opstap-pas is geldig voor 1 jaar, lopende vanaf 01 januari t/m 31 december. De pas wordt jaarlijks in december door het Sociaal Huis vernieuwd voor het daaropvolgende jaar.

8.2. De Opstap-pas wordt gratis uitgereikt. Bij verlies van de Opstap-pas wordt een duplicaat voorzien aan 2 euro/stuk.

8.3. Bij vaststelling van ernstige misbruiken door de Opstap-pas houder kan de Opstap-pas ingetrokken worden.


Artikel 9: Evaluatie

De werking van de Opstap-pas wordt minimum 1 keer per jaar geëvalueerd door de betrokken partners & het Sociaal Huis. De werking wordt bijgestuurd indien nodig.


Artikel 10: Uitvoering

Dit reglement treedt in werking vanaf 01/03/2023.