Het college van burgemeester en schepenen besloot de zone 30 uit te breiden naar de Leugstraat. Deze straat wordt nu volledig als zone 30 aangeduid met de verkeersborden F4a en F4b. Dit besluit draagt bij aan een verhoogde verkeersveiligheid, in lijn met de doelstellingen van het gemeentelijke mobiliteitsplan.
Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.
Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.
Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.
Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.
Het gemeentelijke mobiliteitsplan, goedgekeurd op 29 mei 2017, legt de focus op verhoogde verkeersveiligheid, vooral in woongebieden. De Leugstraat, met gemengd gebruik van zwakke en gemotoriseerde weggebruikers, voldoet niet aan de criteria voor hogere snelheidslimieten. Om de verkeersveiligheid te optimaliseren, wordt de straat toegevoegd aan de bestaande zone 30.
De Leugstraat heeft geen afgescheiden fietspaden en wordt frequent gebruikt door zwakke weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers. Aansluitend op de zone 30 die reeds delen van het gebied omvat, wordt de straat volledig als zone 30 aangewezen, aangeduid met de verkeersborden F4a (begin van de zone) en F4b (einde van de zone). Deze maatregel wordt ondersteund door een gunstig advies van de verkeerscel en sluit aan bij de doelstellingen van het mobiliteitsplan om de veiligheid in de woonzones te verhogen.
Er zijn voldoende financiële middelen om dit te realiseren.
Artikel 1: De verkeerslichten
1) Er zijn verkeerslichten geplaatst aan het kruispunt met de Boomsesteenweg N177/A12. (Details zie AR N177/A12)
Artikel 2: De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17
1) De Leugstraat is ondergeschikt aan de Boomsesteenweg N177/A12. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B5. Er wordt een onderbord M 10 toegevoegd omwille van de dubbel-richting fietspad op de Boomsesteenweg.
2) De Leugstraat is ondergeschikt aan de Langlaarsteenweg. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B5.
3) Ter hoogte van WZC Zonnetij kruist het fietspad de rijbaan. Om bestuurders attent te maken hieraan voorrang te verlenen, is in beide richtingen een bord B1 + M9 geplaatst.
4) Ter hoogte van WZC Zonnetij is een wegversmalling. Het verkeer dat in de richting van de Langlaarsteenweg rijdt moet voorrang verlenen aan het verkeer dat in de richting van de A12 rijdt. Dit wordt aangeduid met de borden B19 en B21.
Artikel 3: De verbodsborden
1) Er is een tonnagebeperking. Dit wordt aangeduid met het bord C21 (3.5 t) met onderbord “uitgezonderd laden en lossen” aan het kruispunt met de Boomsesteenweg en aan het kruispunt met de Langlaarsteenweg.
Artikel 4: De gebodsborden
1) Vanaf het kruispunt met de A12 tot huisnummer 47/48 is er aan beide zijden een fietspad. Dit wordt aangeduid met de borden D9.
Artikel 5: De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)
1) In de Leugstraat aan huisnummer 127 wordt een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap, die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 of van het in artikel 27.4.1 hiermee gelijkgesteld document. (beide artikels KB 01/12/1975, algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord E9a en het onderbord type VIId zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°.van hetzelfde KB. Bijgevoegd een pijl type Xc (5m). Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.
2) In de Leugstraat wordt het parkeren verboden aan de onpare zijde vanaf het kruispunt met de Carillolei tot het kruispunt met de Boomsesteenweg N177/A12. Dit wordt aangeduid met de borden E1 met onderbord Xa aan de kruispunten met de Carillolei en Kwikstaartlaan en herhaald thv Zonnetij door het bord E1 met onderbord Xd.
3) Ter hoogte van huisnummer 251 wordt een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap, die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 of van het in artikel 27.4.1 hiermee gelijkgesteld document. (beide artikels KB 01/12/1975, algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord E9a en het onderbord type VIId zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°.van hetzelfde KB. Bijgevoegd het onderbord Xc (5 m). Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.
4) In de Leugstraat wordt stilstaan en parkeren verboden aan de onpare zijde vanaf het kruispunt met de Langlaarsteenweg over een lengte van 20 meter. Dit wordt aangeduid met het bord E3 met onderbord Xc (20 m).
Artikel 6: De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.
1) De borden F1 en F3 zitten begrepen in het AR “bebouwde kom centrum Aartselaar”
Artikel 7: De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)
1) Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.
2) Deze straat (gedeelte tussen WZC Zonnetij tot aan het kruispunt met de Langlaarsteenweg inbegrepen, ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.
Artikel 8: De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
Niet van toepassing
Artikel 9: De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
1) Ter hoogte van WZC Zonnetij kruist het fietspad de rijbaan. Dit stukje fietspad is gesignaleerd door overlangse witte strepen volgens art. 74 (KB 1/12/1975).
Artikel 10: De gele onderbroken streep parkeerverbod
1) Er geldt een parkeerverbod aangeduid door een onderbroken gele streep zoals bedoeld in art. 75.1.2 (KB 1/12/1975):
- Tegenover rusthuis Zonnetij
Artikel 11: De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt
1) Niet van toepassing
Artikel 12: De dwarsmarkeringen
1) Er is een stopstreep zoals bedoeld in art 76.1 (KB 1/12/1975) aan het kruispunt met de Langlaarsteenweg.
2) Er is een stopstreep zoals bedoeld in art 76.1 (KB 1/12/1975) aan het kruispunt met de Boomsesteenweg N177/A12. Deze wordt 15 meter ervoor voorafgegaan door een tweede stopstreep.
3) Er zijn een dwarsstrepen in beide richtingen gevormd door witte driehoeken aangebracht, zoals bedoeld in art 76.2 (KB 1/12/1975), ter hoogte van WZC Zonnetij waar het fietspad de rijbaan kruist.
Artikel 13: De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers
1) Niet van toepassing
Artikel 14: Oversteekplaatsen voor voetgangers
1) Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):
- Aan het kruispunt met de Boomsesteenweg N177/A12
- Ter hoogte van WZC Zonnetij
- Aan beide zijden van het kruispunt met de Carillolei
- Aan beide zijden van de 2 kruispunten met de Leeuwerikenlaan
- Aan beide zijden van het kruispunt met de August Vermeylenlaan
- Aan het kruispunt met de Langlaarsteenweg
Artikel 15: Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
1) Niet van toepassing
Artikel 16: De verhoogde inrichtingen
1) Ter hoogte van WZC Zonnetij is een verkeersplateau over een lengte van ongeveer 15 meter. Aangezien dit binnen een 30-zone ligt, is deze niet gesignaleerd met verkeersborden.
2) Het kruispunt met de Carillolei is een verhoogd kruispunt.
Artikel 17: Diverse
Artikel 18:
Dit reglement wordt ter info overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid en aan de lokale politie.