Het college van burgemeester en schepenen besloot om de verkeersborden C43 (30) in de Leeuwerikenlaan te verwijderen. De straat wordt volledig als zone 30 aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b. Dit besluit draagt bij aan een uniform verkeersbeleid en verhoogt de duidelijkheid voor weggebruikers.
Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.
Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.
Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.
Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.
De gemeentelijke mobiliteitsplannen en het verkeersveiligheidsbeleid bepalen dat de snelheid in woonzones, waaronder de Leeuwerikenlaan, beperkt moet worden tot 30 km/u. Om duidelijkheid te scheppen in de reglementering en de uniformiteit binnen de zone 30 te waarborgen, wordt besloten de verkeersborden C43 (30) te verwijderen.
De Leeuwerikenlaan wordt officieel als onderdeel van een zone 30 aangeduid door de verkeersborden F4a (begin van de zone) en F4b (einde van de zone). Hierdoor zijn individuele snelheidsborden (C43) binnen deze zone overbodig. Het verwijderen van de borden C43 draagt bij aan een overzichtelijker verkeersbeeld en voorkomt verwarring bij weggebruikers. De maatregel sluit aan bij de richtlijnen uit het mobiliteitsplan goedgekeurd op 29 mei 2017 en wordt ondersteund door een gunstig advies van de verkeerscel Aartselaar.
Artikel 1: De verkeerslichten
1) Niet van toepassing
Artikel 2: De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17
1) Niet van toepassing
Artikel 3: De verbodsborden
1) In de Leeuwerikenlaan wordt de maatregel 30 km/h ingevoerd. Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord C43 (30) te plaatsen aan de kruispunten (2) met de Leugstraat. (vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt, verbod te rijden met een hogere snelheid dan deze die is aangeduid.
Artikel 4: De gebodsborden
1) Niet van toepassing
Artikel 5: De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)
1) Niet van toepassing
Artikel 6: De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.
1) Deze straat ligt in de bebouwde kom gesignaleerd met de borden F1 aan het begin van de zone en F3 aan het einde van de zone.
Artikel 7: De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)
1) Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.
2) Deze straat ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.
Artikel 8: De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
1) Niet van toepassing
Artikel 9: De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
1) Niet van toepassing.
Artikel 10: De gele onderbroken streep parkeerverbod
1) Niet van toepassing
Artikel 11: De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt
1) Niet van toepassing
Artikel 12: De dwarsmarkeringen
1) Niet van toepassing
Artikel 13: De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers
1) Niet van toepassing
Artikel 14: Oversteekplaatsen voor voetgangers
1) Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975) aan beide kruispunten met de Leugstraat
Artikel 15: Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
1) Niet van toepassing
Artikel 16: De verhoogde inrichtingen
1) Niet van toepassing
Artikel 17: Diverse
1) Niet van toepassing
Artikel 18:
Dit reglement wordt ter info overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid en aan de lokale politie