Terug
Gepubliceerd op 18/09/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 09/09/2024 - 13:00

Aanvullend verkeersreglement voor de Kleistraat. Aanpassingen na heraanleg Kleistraat.

Aanwezig: Sophie De Wit, burgemeester-voorzitter
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Peter van Mechelen, Algemeen directeur

Het college besliste om de wijzigingen goed te keuren:

ARTIKEL 12:  De dwarsmarkeringen

1)   Er is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht, zoals bedoeld in art 76.2 (KB 1/12/1975), aan de rand van de rijbaan van de Reetsesteenweg.

Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.

Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.

Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.

Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.

Het stukje tussen Baron van Ertbornstraat tot de verhoogde inrichting is heringericht. Hierdoor is zowel de rijbaan als het fietspad aangepast.

Na heraanleg van de Baron van Ertbornstraat en de Kleistraat is het aangewezen om een voorrangsregeling in te voeren waarbij het verkeer komende uit de Kleistraat voorrang moet verlenen aan het verkeer in de Baron van Ertbornstraat.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.

De veiligheid van de weggebruikers en het verkeer in het algemeen dient zo optimaal mogelijk verzekerd te worden.

Het logischer is dat de Kleistraat onderschikt wordt aan de Baron van Ertbornstraat. Dit zal zorgen voor minder conflicten.

ARTIKEL 1:     De verkeerslichten

1)    Niet van toepassing 

ARTIKEL 2:     De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17

1)    Het verkeer in de  Kleistraat heeft voorrang op het verkeer komende uit de Solhofdreef. Dit wordt in beide richtingen aangeduid met het bord B15.

2)    Er is een symmetrische wegversmalling ter hoogte van huisnummer 217. Het verkeer dat in de richting van de Reetsesteenweg rijdt moet voorrang verlenen aan het verkeer dat in de richting van de B. van Ertbornstraat rijdt. Dit wordt aangeduid met de borden B19 en B21.

3)    Er is een symmetrische wegversmalling ter hoogte van huisnummer 217. Het verkeer dat in de richting van de B. van Ertbornstraat rijdt moet voorrang verlenen aan het verkeer dat in de richting van de Reetsesteenweg rijdt. Dit wordt aangeduid met de borden B19 en B21.

4)    De Kleistraat is ondergeschikt aan de Baron van Ertbornstraat. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B1.

ARTIKEL 3:     De verbodsborden

1)    Er is een snelheidsbeperking tot 50 km/h aangeduid door de borden C43 (50):

a)     Op het gedeelte tussen het kruispunt met de Baron van Ertbornstraat tot aan het begin van de zone-30 thv het sportcentrum

b)     Tussen het kruispunt met de Oever en het begin van de zone-30 thv het kruispunt met de Groeningenlei.

2)    Het is verboden af te slaan naar de Solhofdreef, uitgezonderd voor plaatselijk verkeer. Dit wordt in beide richtingen aangeduid door het bord C31 met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer” en bord M12.

ARTIKEL 4:     De gebodsborden

1)    Er is een éénrichtingsfietspad aan beide zijden van de straat aangeduid met de borden D7 + onderbord M7 (verboden voor bromfietsen klasse B)  geplaatst voorbij ieder kruispunt.

ARTIKEL 5:     De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 6:     De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 7:     De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)

1)  Het gedeelte van deze straat thv het verkeersplateau aan het sportcentrum ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.

ARTIKEL 8:     De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden

1)    De rijbaan is verdeeld in rijstroken voor het gedeelte van het verkeersplateau thv het sportcentrum maar onderbroken aan de wegversmallingen. Dit wordt aangeduid met een onderbroken witte streep volgens art. 72.3 (KB 1/12/1975).

2)    De rijbaan is verdeeld in rijstroken vanaf de oversteekplaats voor voetgangers aan het kruispunt met de Baron van Ertbornstraat over een lengte van 40 m. Dit wordt aangeduid met een onderbroken witte streep volgens art. 72.2 (KB 1/12/1975).

ARTIKEL 9:     De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

1)    Er zijn overlangse witte strepen volgens art. 74 (KB 1/12/1975)  aangebracht:

-       Op het kruispunt met:

  • Solhofdreef
  • Groeningenlei
  • Adriaan Sanderslei
  • De in- en uitgang van het sportcentrum 

ARTIKEL 10:  De gele onderbroken streep parkeerverbod

1)    Niet van toepassing

ARTIKEL 11:  De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt

1)    De denkbeeldige rand is aangeduid voor het gedeelte van het verkeersplateau thv het sportcentrum. 

ARTIKEL 12:  De dwarsmarkeringen

1)   Er is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht, zoals bedoeld in art 76.2 (KB 1/12/1975), aan de rand van de rijbaan van de Reetsesteenweg.

ARTIKEL 13:  De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers

1)    Ter hoogte van het sportcentrum zijn 12 parkeervakken dwars op de rijrichting aangebracht volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975).

ARTIKEL 14:  Oversteekplaatsen voor voetgangers

1)    Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):

-       Aan het kruispunt met de Baron van Ertbornstraat

-       Aan het pad naar de Pierstraat (Kontich)

-       Aan het kruispunt met de Adriaan Sanderslei

-       Aan het kruispunt met de Oever

-       Aan het pad naar de Lieven Renslaan

-       Aan het kruispunt met de Solhofdreef (kant B. van Ertbornstraat)

-       Aan het kruispunt met de Groeningenlei (kant B. van Ertbornstraat)

ARTIKEL 15:  Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

a)     Niet van toepassing

ARTIKEL 16:  De verhoogde inrichtingen

1)    Er zijn verkeersplateaus aangeduid met de F87 en A14 op afstand:

-       Ter hoogte van het sportcentrum over een lengte van ongeveer 300 meter

-       Ter hoogte van huisnummer 147 over een lengte van ongeveer 70 meter

-       Ter hoogte van de Adriaan Sanderslei over een lengte van 60 meter

ARTIKEL 17:  Diverse

ARTIKEL 18:   

Dit reglement wordt ter info overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid en aan de lokale politie.