Terug
Gepubliceerd op 30/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 18/03/2024 - 20:00 Raadszaal
Aanwezig: Anouk Beels, raadslid-voorzitter
Sophie De Wit, burgemeester
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Glenn Anné, Peter Apers, Cristel Bal, Nicole Caremans, Joris De Bie, Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Lea Den Abt, Nadine Francus, Yves Hulin, Mike Schuurmans, Rudy Siebens, Marijke Vandebroeck, Kris Wils, raadsleden
Elke Keppens, Waarnemend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Peter van Mechelen, Algemeen directeur
  • Agendapunten aangebracht door het CBS

    • Notulen van de gemeenteraad van 19.02.2024. Goedkeuring.

      hecht zijn goedkeuring aan de notulen van zijn vergadering van 19.02.2024.

    • Aanvraag MS Kring De Hoorn om erkend te worden als Aartselaarse vereniging. Goedkeuring.

      Het reglement voor de erkenning- en subsidiering van seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 19.02.2024

      Het reglement van dd. 19 december 2011 houdende de erkenning en subsidiëring van het sociaal- cultureel werk. De wijziging van het reglement aangaande de erkenning en de subsidiëring van het plaatselijk socio-cultureel goedgekeurd door gemeenteraad dd. 15.12.2014.

      Erkenningsaanvraag van MS Kring De Hoorn om erkend te worden als Aartselaarse socio-culturele vereniging dd. 11.10.2022 (zie bijlage).

      Advies van het dagelijks bestuur van de Cultuurraad d.d. 14.11.2022 (zie bijlage) met de vermelding dat de werking van deze vereniging eerder aansluit bij de werking van de verenigingen die erkend worden door de senioren- en toegankelijkheidsraad.

      Het positief advies van de 'Senioren- en toegankelijkheidsraad' d.d. 22.03.2022 (zie bijlage) over de aanvraag van  MS Kring de Hoorn om erkend te worden als organisatie ter bevordering van de toegankelijkheid en inclusie.

      De aard en de werking van 'MS Kring De Hoorn' sluiten niet voldoende aan bij die van een socio-culturele vereniging om hen te laten erkennen binnen het reglement voor het  plaatselijk socio-cultureel werk. 'MS Kring De Hoorn' richt zich tot een zeer specifieke doelgroep en heeft voor deze doelgroep een werking die veel breder gaat dan louter socio-culturele activiteiten.

      De werking van 'MS Kring De Hoorn' sluit wel aan bij de werking van de verenigingen die deel uitmaken van de Senioren- en toegankelijkheidsraad.


      Het aanvraagdossier van 'MS Kring De Hoorn' beantwoordt aan de voorwaarden opgenomen in het erkennings- en subsidiereglement voor seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie. 

      Artikel 1

      Zijn goedkeuring te geven voor de erkenning van 'MS Kring De Hoorn’ als Aartselaarse vereniging volgens het erkennings- en subsidiereglement voor seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie. 

       

      Artikel 2

      Dat MS Kring 'De Hoorn' vanaf nu jaarlijks basis- en werkingssubsidies kan aanvragen op basis van de bepalingen opgenomen in het erkennings- en subsidiereglement voor seniorenverenigingen en organisaties ter bevordering van toegankelijkheid en inclusie en dat zij gebruik kunnen maken van de gemeentelijke infrastructuur en feestmateriaal aan de tarieven van CAT A.

       

    • Goedkeuring aanvulling retributiereglement - nieuwe retributie voor het afleveren van administratieve stukken in de sector publieke dienstverlening. Vanaf 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025.

      Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen. 

      Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals laatst gewijzigd.

      De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

      Het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 21.12.2020 - Retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken. Vaststelling voor de dienstjaren 2020-2025.

      De wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheeken griffierechten teneinde de procedure voor naamsverandering te versoepelen.

      Op 19 januari is er in het Belgisch Staatsblad de wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheeken griffierechten teneinde de procedure voor naamsverandering te versoepelen verschenen. Deze wet treedt in werking op 1 juli 2024 en maakt het mogelijk voor meerderjarigen of ontvoogde minderjarigen om eenmalig bij de ambtenaar van de burgerlijke stand, dus niet bij KB, een verklaring van naamsverandering te doen voor één van de namen voorzien in het nieuwe Belgische naamrecht.

      De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies voor de administratieve dienstverlening. Wij stellen voor om een retributie van 50 euro te vragen voor de naamswijziging naar analogie met het wijzigen van een voornaam. 

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt de retributie van 50 euro goed voor de administratieve dienstverlening bij een naamsverandering vanaf 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025.

      Artikel 2. Wijze van invordering.

      §1. Deze gemeentelijke retributie moet betaald worden bij de aanvraag.
      §2. Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwiste gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, geschieden.

      Artikel 3.

      In bijlage de wet van 7 januari 2024.


    • Goedkeuring opnieuw instellen van een aanmeldingsprocedure in het gewoon basisonderwijs.

      Het decreet lokaal bestuur, artikel 40 van 22 december 2017, zoals laatst gewijzigd.

      De nieuwe gemeentewet, artikel 117, zoals laatst gewijzigd.

      Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37/12 en artikelen 37/15 tot en met 37/34tot en met artikel 37vicies, septies, novies, zoals laatst gewijzigd.

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2002 betreffende de lokale overlegplatforms inzake gelijke onderwijskansen zoals gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 2 juni 2006 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 mei 2008.

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 september 2002 betreffende de Commissie inzake leerlingenrechten zoals gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 2 juni 2006.

      Het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21.

      Een schoolbestuur moet voor zijn school een aanmeldingsprocedure instellen indien het leerlingen wil kunnen weigeren omwille van bereikte capaciteit.

      Het overleg in de schoolraad van 6 februari 2024.

      De toetreding van van de Vrije Kleuterschool De Wonderpluim - Carillolei 16 te Aartselaar en de Vrije basisschool Sint-Jozefschool - Lindenboslaan 2 te Aartselaar aan het gezamenlijk aanmeldingsplatform.


      Er dient een keuze gemaakt te worden tussen de aangeboden standaarddossiers. 

      Een schoolbestuur kan deelnemen aan een gezamenlijke aanmeldingsprocedure, voor alle aanmeldende basisscholen uit de gemeente; 

      Het schoolbestuur kan de capaciteit voor het kleuteronderwijs ook op niveau van het geboortejaar en voor het lager onderwijs ook op niveau van het leerjaar bepalen.

      De principiële goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen d.d. 19.2.2024.

      Artikel 1 

      Het schoolbestuur stelt voor zijn school met drie vestigingen (Buerstedelei 44, Carillolei 2 en della Faillelaan 36) met instellingsnummer 112474 een digitale aanmeldingsprocedure in voor inschrijvingen voor het schooljaar 2024-2025 

       

      Artikel 2 

      Het schoolbestuur kiest standaarddossier C: verschillende vestigingsplaatsen - ordenen op rangorde van keuze, afstand en toeval. 

       

      Artikel 3 

      Het schoolbestuur kiest om deel te nemen aan een gezamenlijke aanmeldingsprocedure met volgende participanten: 

       

      Nr 901 - Vpl 1 - GO! Basisschool De Blokkendoos - Leon Gilliotlaan 58 - 2630 Aartselaar, 

      Nr 112474 - Vpl 1 - Gemeentelijke Basisschool Cade - della Faillelaan 36 - 2630 Aartselaar 

      Nr 112474 - Vpl 2 - Gemeentelijke Basisschool Cade - Carillolei 2 - 2630 Aartselaar 

      Nr 112474 - Vpl 3 - Gemeentelijke Basisschool Cade - Buerstedelei 44 - 2630 Aartselaar 

      Nr 10538 - Vpl 1 - Vrije Kleuterschool De Wonderpluim - Carillolei 16 - 2630 Aartselaar 

      Nr 10546 - Vpl 2 - Vrije basisschool Sint-Jozefschool - Lindenboslaan 2 - 2630 Aartselaar 

       

      Artikel 4

      Het schoolbestuur bepaalt de capaciteit als volgt: 

       

      geboortejaar 2022 25 kleuters 

      geboortejaar 2021 25 kleuters 

      geboortejaar 2020 25 kleuters 

      geboortejaar 2019 25 kleuters (inclusief kinderen geboortejaar 2018 met verlengd verblijf in het kleuteronderwijs) 

       

       

      eerste leerjaar 100 leerlingen 

      tweede leerjaar 100 leerlingen 

      derde leerjaar 100 leerlingen 

      vierde leerjaar 100 leerlingen 

      vijfde leerjaar 100 leerlingen 

      zesde leerjaar 100 leerlingen 

       

      Artikel 5

      Het schoolbestuur neemt kennis van de tijdlijn waarbinnen de aanmeldingen en inschrijvingen lopen, in bijlage.

    • Kosteloze grondafstand in functie van inlijving in het openbaar domein gekend als Kleistraat (weg), afdeling 1, sectie C nummers 203E, Stijn Streuvelslaan (woeste grond), afdeling 1, sectie C nr. 285Z2 en als Stijn Streuvelslaan (bouwland) afdeling 1, sectie C nummer 286L. Goedkeuring.

      Het decreet lokaal bestuur d.d. 22.12.2017, zoals gewijzigd.

      Familie De Moor biedt hierbij aan de gemeente de akte aan betreffende de gevraagde kosteloze grondafstand in functie van inlijving in het openbaar domein Kleistraat (weg), afdeling 1, sectie C nummer 203E, Stijn Streuvelslaan (woeste grond), afdeling 1, sectie C nr. 285Z2 met een oppervlakte van 318 m² en Stijn Streuvelslaan (bouwland) afdeling 1, sectie C nummer 286L met een oppervlakte van 1.345 m².

      Alle kosten, rechten en erelonen verbonden aan deze akte, met inbegrip van de opmetingskosten, vallen ten laste van de verwerver.

      Artikel 1

      Goedkeuring te hechten aan de onderhandse kosteloze grondafstand in functie van inlijving in het openbaar domein gekend als Kleistraat (weg), afdeling 1, sectie C nummers 203E, Stijn Streuvelslaan (woeste grond), afdeling 1, sectie C nr. 285Z2 en als Stijn Streuvelslaan (bouwland) afdeling 1, sectie C nummer 286L.

       

      Artikel 2

      Alle kosten, rechten en erelonen verbonden aan deze akte, met inbegrip van de opmetingskosten, vallen ten laste van de verwerver.

       

      Artikel 3

      Een afschrift van dit besluit voor kennisname en verder gevolg over te maken aan notaris Thomas Goossens, notariskantoor te Niel en aan de gemeentelijke financieel directeur.



    • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze. Weg- en rioleringswerken Groenenhoek.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      De ontwerpopdracht voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Groenenhoek” werd via Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen gegund aan S. Bilt bv.

      In het kader van de opdracht “Weg- en rioleringswerken Zinkvalstraat” werd een bestek met nr. K-20-033 opgesteld door de ontwerper, Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.

      Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Pidpa optreedt als aanbestedende overheid. Pidpa zal de procedure voeren en in naam van gemeentebestuur Aartselaar bij de gunning van de opdracht optreden.

      De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 3.447.207,11 excl. btw, waarvan € 749.368,01 excl btw ten laste van gemeentebestuur Aartselaar.

      Pidpa stelt voor de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

       

      De uitgave voor deze opdracht voorzien is in 2024/GBB-FIN/0310-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Artikel 1

      Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. K-20-033 en de raming voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Groenenhoek”, opgesteld door de ontwerper, Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 3.447.207,11 excl. btw, waarvan € 749.368,01 excl btw ten laste van gemeentebestuur Aartselaar.

       

      Artikel 2

      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

       

      Artikel 3

      Pidpa wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van gemeentebestuur Aartselaar bij de gunning van de opdracht op te treden.

       

      Artikel 4

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien op 2024/GBB-FIN/0310-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

       

    • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze. Weg- en rioleringswerken Molenveldstraat.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      De ontwerpopdracht voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Molenveldstraat” werd via Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen gegund aan S. Bilt bv.

      In het kader van de opdracht “Weg- en rioleringswerken Molenveldstraat” werd een bestek met nr. K-21-063 opgesteld door de ontwerper, Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.

      Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Pidpa optreedt als aanbestedende overheid. Pidpa zal de procedure voeren en in naam van gemeentebestuur Aartselaar bij de gunning van de opdracht optreden.

      De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.136.188,91 excl. btw, waarvan € 12.835,85 excl btw ten laste van gemeentebestuur Aartselaar.

      Pidpa stelt voor de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien op 2024/GBB-FIN/0310-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Artikel 1

      Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. K-21-063 en de raming voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Molenveldstraat”, opgesteld door de ontwerper, Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 1.136.188,91 excl. Btw, waarvan € 12.835,85 excl btw ten laste van gemeentebestuur Aartselaar.

       

      Artikel 2

      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

       

      Artikel 3

      Pidpa wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van gemeentebestuur Aartselaar bij de gunning van de opdracht op te treden.

       

      Artikel 4

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien op 2024/GBB-FIN/0310-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

    • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze. Weg- en rioleringswerken Zinkvalstraat.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      De ontwerpopdracht voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Zinkvalstraat” werd via Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen gegund aan S. Bilt bv.

      In het kader van de opdracht “Weg- en rioleringswerken Zinkvalstraat” werd een bestek met nr. K-21-064 opgesteld door de ontwerper, Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.

      Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Pidpa optreedt als aanbestedende overheid. Pidpa zal de procedure voeren en in naam van gemeentebestuur Aartselaar bij de gunning van de opdracht optreden.

      De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.926.864,64 excl. btw, waarvan € 838.874,30 excl btw ten laste van gemeentebestuur Aartselaar.

      Pidpa stelt voor de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien op 2024/GBB-FIN/0310-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      Artikel 1

      Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. K-21-064 en de raming voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Zinkvalstraat”, opgesteld door de ontwerper, Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 2.926.864,64 excl. btw, waarvan € 838.874,30 excl. btw ten laste van gemeentebestuur Aartselaar.

       

      Artikel 2

      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

       

      Artikel 3

      Pidpa wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van gemeentebestuur Aartselaar bij de gunning van de opdracht op te treden.

       

      Artikel 4

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien op 2024/GBB-FIN/0310-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

    • Aankoop speeltoestellen en zitbanken in natuurhout. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 221.000,00 niet).
      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      In het kader van de opdracht “Aankoop speeltoestellen en zitbanken in natuurhout” werd een bestek met nr. JEUGD/2024/01 opgesteld.
      De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 115.000,00 excl. btw of € 139.150,00 incl. 21% btw.

      Artikel 1
      Het bestek met nr. JEUGD/2024/01 en de raming voor de opdracht “Aankoop speeltoestellen en zitbanken in natuurhout”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 115.000,00 excl. btw of € 139.150,00 incl. 21% btw.

      Artikel 2
      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

      Artikel 3
      De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

      Artikel 4
      De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0340-00/2200500/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GROEN-AC01).

       

  • Agendapunten aangebracht door de voorzitter

    • PIDPA. Buitengewone algemene vergadering van 19.04.2024. Kennisname van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.

      Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de wijzigingen in de statuten en in de bijlagen artikelsgewijs aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt. Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, wordt een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers voorgelegd.

       

      Artikel 432, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Deze worden voor de gemeenten rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.

       

      Artikel 432, laatste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat nog opdrachthoudende verenigingen nog minstens één buitengewone algemene vergadering dienen te beleggen in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.

       

      Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen.

      De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.

      Op vrijdag 19 april 2024 om 11u30 organiseert Pidpa een buitengewone algemene vergadering te Desguinlei 246, 2018 Antwerpen. 

       

      De planning zal er die dag als volgt uitzien1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
      2. Begroting 2024 (bijlage per e-mail)
      3. Varia
      - Vragen van vennoten (geen bijlage)
      4. Goedkeuring van het verslag van de vergadering:

       

       

      De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de geplande activiteiten en de begroting voor 2024.

      Artikel 1

      De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Pidpa op 19 april 2024 met bijhorende agenda en stukken.

       

      Artikel 2

      Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 19 april 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.


      Artikel 3

      De gemeenteraad geeft opdracht aan de afgevaardigde van de gemeente om op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa alle punten van de agenda goed te keuren.

       

      Artikel 4

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.


       
    • Afkeuring van de vraag voor stopzetting bemiddelingen ISVAG, opstart juridische procedures en start bloedonderzoek omwonenden i.h.k.v. schadelijke PFAS-uitstoot ISVAG-oven.

      Decreet lokaal bestuur 22 december 2017.

       

      Op vrijdag 15 maart publiceerde de Mina-raad Aartselaar een artikel op haar website waarin gesteld werd dat er tijdens 3 recente VITO-metingen, meer bepaald op 14 april – 4 mei en 23 augustus 2023, een hoogst schadelijke PFAS-uitstoot werd vastgesteld bij de ISVAG-oven. Dat blijkt uit een rapport van de afdeling lucht van de Vlaamse Milieumaatschappij. Iedereen is het erover eens dat PFAS zeer schadelijk is voor mens en milieu. Er wonen 20.000 mensen binnen een perimeter van 1 km rond de oven. Gelet op de lopende procedures rond de proefvergunning van de ISVAG-oven is dit rapport een verzwarend element in het dossier rond de ISVAG-oven.

       

       Het volgende wordt gevraagd aan het gemeentebestuur:

      • Gelet op de zwaarwichtige feiten, met onmiddellijke ingang de lopende gesprekken/bemiddelingen met de intendant en ISVAG stop te zetten.
      • Met onmiddellijke ingang de nodige juridische procedures starten om de proefvergunning die op 4 november 2022 door minister Demir aan ISVAG verleend werd te laten intrekken en de werking van de ISVAG-oven onmiddellijk te laten stilleggen.
      • Met onmiddellijke ingang, naar analogie met de gemeente Zwijndrecht, een bloedonderzoek te starten voor de omwonenden. Met dit onderzoek kan de Vlaamse Overheid meer inzicht krijgen in de PFAS-blootstelling van de omwonenden van de ISVAG-site, hoe ze worden blootgesteld en wat de mogelijke impact is op de gezondheid. De resultaten helpen daarnaast te bepalen of er strengere maatregelen nodig zijn om de blootstelling te beperken en de gezondheid te beschermen.
       
       

      Artikel 1

      Na stemming momenteel niet in te gaan op onderstaande vragen:

      • Gelet op de zwaarwichtige feiten, met onmiddellijke ingang de lopende gesprekken/bemiddelingen met de intendant en ISVAG stop te zetten.
      • Met onmiddellijke ingang de nodige juridische procedures starten om de proefvergunning die op 4 november 2022 door minister Demir aan ISVAG verleend werd te laten intrekken en de werking van de ISVAG-oven onmiddellijk te laten stilleggen.
      • Met onmiddellijke ingang, naar analogie met de gemeente Zwijndrecht, een bloedonderzoek te starten voor de omwonenden. Met dit onderzoek kan de Vlaamse Overheid meer inzicht krijgen in de PFAS-blootstelling van de omwonenden van de ISVAG-site, hoe ze worden blootgesteld en wat de mogelijke impact is op de gezondheid. De resultaten helpen daarnaast te bepalen of er strengere maatregelen nodig zijn om de blootstelling te beperken en de gezondheid te beschermen.

      Artikel 2 
      De resultaten van de lopende onderzoeken af te wachten alvorens initiatieven op te starten.
  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen.

       

       

       

       

       

       

      Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (Samen NAP) over "In het CBS van 5 februari 2024 wordt er gesproken over het openhouden van de Molen van 't Heiken".

      De toestand van de Molen van ’t Heiken is slecht.
      Is het nog veilig en nuttig om de molen open te houden ?

      Er worden opmerkingen gemaakt uit verschillende hoeken en we sommen er hier enkele op:

      • Er zijn dringend onderhoudswerken nodig, zo niet kan de molen niet draaien.
      • Het dossier voor het uitvoeren van de herstellingswerken ligt zo goed als stil.
      • De huidige molenaar vindt het onverantwoord om de molen nog langer open te houden gezien de staat van de trap.
      • De trap werd verstevigd en men vindt dat deze veilig is om bezoekers mee naar boven te nemen op voorwaarde dat ze goed te been zijn.
      • De molenaars zitten er voor niks want de molen kan niet draaien en ze kunnen weinig tonen aan de bezoekers.
      • Er kunnen altijd kleine onderhoudstaken gebeuren in de molen.
      • Er komen elke zondag toch min. 4 bezoekers naar de molen. De molenaar heeft nog voldoende te vertellen en te tonen ook al kan de molen niet meer draaien.
      • De relatie tussen de molenaars is niet optimaal.
      • Als we de molen nu sluiten voor het publiek dan zal dat voor lange tijd zijn.


           Reacties en voorstellen aan het gemeentebestuur.

      • Het dossier voor de herstellingswerken moet opgestart worden.
      • De molen kan alleen openblijven als hij veilig toegankelijk is voor de bezoekers.
        => Onze preventieadviseur vragen om een plaatsbezoek uit te voeren en een advies te geven over de veilige toegang van de molen voor bezoekers.
        • Positief advies > molen kan open blijven voor publiek eventueel beperkt tot de drogere zomermaanden vb. mei t/m september.
        • Negatief advies > molen wordt met onmiddellijke ingang gesloten voor het publiek.
      • Er dient spoedig  i.s.m. de molenaars, de gemeente, Monumentenwacht en eventueel Kempens Landschap, bekeken te worden wat de toekomstvisie is voor de molen en welke werken er binnen bepaalde termijnen kunnen uitgevoerd worden.

      Vragen

      • Wat is de stand van zaken?
      • Er is in de begroting € 500.000 voorzien voor renovatie van de molen waarvoor we een overheidssubsidie gaan ontvangen van € 350.000.  Waarom is er dan nog geen dossier?

      Antwoord van schepen Eddy Vermoesen

      Op het college van 5 februari werd een agendapunt geplaatst door onze cultuurdienst over de molen ‘t Heiken. Meer bepaald bereikten ons een aantal meldingen dat dringende onderhouds- en herstellingswerken zouden moeten gebeuren aan de trap die toegang geeft tot de molen.

      Besloten werd op dat college om aan de preventieadviseur van Igean te vragen een plaatsbezoek uit te voeren aan de Molen van 't Heiken en een advies uit te brengen over de veilige toegankelijkheid van de molen van 't Heiken voor bezoekers.

      Dat plaatsbezoek vond plaats op 14 februari in mijn aanwezigheid, onze cultuurbeleidscoördinator en ook onze nieuwe deskundige educatie en erfgoed die op 5 februari werd aangenomen.

      De preventieadviseur constateerde vooral groene aanslag waardoor de trap glad was op de treden. Tijdens het nazicht regende het ook fel, wat de trap nog gladder maakte. De trapleuning was op verschillende plaatsen beschadigd en stond los op verschillende plaatsen. Enkele treden stonden onvoldoende vast.

      In zijn verslag meldt de preventieadviseur dat de trap momenteel niet voldoet aan de huidige normen van een veilige trap en dat het zeer belangrijk is om de trap op een goed manier te onderhouden en de beschadigingen te herstellen.

      De Cultuurdienst heeft op basis van dit rapport aan het college voorgesteld om de toegang tot de molen en het gebruik van de trap voor bezoekers niet meer toe te laten tot de nodige onderhouds-en herstellingswerken uitgevoerd zijn. We gaan dan om een herkeuring vragen van de preventieadviseur. Bij positief advies kan een bezoek aan de molen terug toegelaten worden.

      Dit betreft dus de acties op korte termijn.

      Maar jullie weten van vroegere vragen en antwoorden op deze gemeenteraad dat een grondige herstelling van de molen zich opdringt. Daarvoor werd bij de aanpassing van het meerjarenplan 500.000 euro ingeschreven. U weet ook dat tegenover die investering ook een mogelijkheid bestaat om 70% subsidie te krijgen, wat neerkomt op een 350.000 euro.

      De restauratie van de molen is een zeer complex dossier, waarvoor we binnen onze administratie niet de nodige competentie hebben. Ik denk trouwens dat geen enkele gemeente of stad die competenties in huis heeft. Daarom hebben we op aanraden van een aantal deskundigen contact gezocht met het Kempens Landschap. Dat is een vereniging waarvan bijna alle gemeenten en steden uit de provincie Antwerpen lid zijn.

      Het Kempens Landschap heeft 4 grote pijlers: en dat is natuur, landbouw, erfgoed en zachte recreatie. Zij hebben de nodige ervaring in huis om ons te helpen het restauratiedossier op te stellen. Molens in Westerlo, Malle, Puurs St Amand, ranst en Lille staan al op hun palmares.

      Onze gemeente is tot nu toe geen lid van het Kempens Landschap.

      Op onze vraag zijn de voorzitter en de directeur van het Kempens Landschap op 15 januari zich komen voorstellen en hebben we daarna de nodige documenten gekregen om ons lidmaatschap aan te vragen. Dat zal waarschijnlijk voorgelegd worden op de gemeenteraad van april. De financiële bijdrage die we voor ons lidmaatschap moeten betalen komt neer op 20 eurocent per jaar, dus zowat 3.000 euro.




      Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (Samen NAP) over de zebrapaden.

      In Aartselaar zijn er op vele plaatsen de zebrapaden in slechte staat.
      Voor automobilisten zijn ze niet meer zichtbaar. Sommigen zijn onvoldoende geschilderd of zo goed als verdwenen.
      Samen NAP heeft dit al meermaals aangekaart en ook onze inwoners herhalen hun ongenoegen.

      Vraag
      Wanneer gaat men dit probleem aanpakken of m.a.w. wanneer worden deze opnieuw geschilderd?
      Kunnen er reflectoren geplaatst worden aan de zebrapaden? Cfr. de reflectoren aan de scholen, op advies van de kindergemeenteraad.

      Antwoord van schepen Bart Lambrecht
      Zoals op een vorige gemeenteraad op jullie vraag al aangegeven, zijn wij niet tevreden over de kwaliteit van de wegmarkeringen door de externe firma bij de laatste belijningsronde. We stellen vast dat de verf minder duurzaam is en sneller vervaagd. Ik heb ook aangegeven dat we voortaan vaker met thermoplasten willen werken, die langer op het wegdek kunnen blijven en die modulair kunnen vervangen worden.

      We komen nu uit een winterperiode waarin we door zowel de koude temperaturen als de overvloedige regen geen schilderwerken konden aanbrengen of thermoplasten konden branden.

      Daarvoor komt nu stilaan wel een betere periode aan. Traditioneel doen we herbelijningen in Aartselaar in de zomerperiode, wanneer er ook het minst verkeer is en bijgevolg ook het minst verkeershinder door de herbelijningen.

      In ons maandelijks structureel overleg met de technische dienst rond lopende dossiers komt dit dossier dan ook aan bod. De tijdslijn is dat tegen midden maart de technische dienst de meetstaat van vorige keer volledig heeft bijgewerkt, met alle aanpassingen uit de aanvullende verkeersreglementen die sindsdien zijn ingevoerd. Dat moet dan in april leiden tot de goedkeuring van het bestek en de lastvoorwaarden, waarbij we zowel op belijningen met verf als thermoplasten zullen inzetten. In juni willen we de belijningen dan kunnen aanbesteden zodat die firma de belijningen deze zomer kan aanbrengen, met 1 september, de start van het nieuwe schooljaar, als deadline.

      De kostprijs van de reflectoren moet nagevraagd worden bij de wegendienst. 

       


      Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (Samen NAP) over de v
      erlichting van sportcentrum zorgt voor overlast naar de woningen van de Kontichsesteenweg.

      Inwoners van de Kontichsesteenweg hebben al enkele weken hinder van  verlichting afkomstig van het sportcentrum. (voetbalplein, tennis)
      De verlichting brandt tot laat op de avond en zorgt voor overlast op de achterzijde van de woningen.

      Vragen
      • Is of kan er nagegaan worden wat hier de oorzaak kan zijn?
      • Zo ja, welke actie gaat men ondernemen?


      Antwoord van schepen Bart Lambrecht

      Recent is de verlichting op het ganse sportcentrum vervangen door ledverlichting. Niet alleen biedt dat betere verlichting om te sporten, op de koop toe is het duurzamer en goedkoper voor de gemeente. 

      Tot op heden is er bij de sportdienst één melding vanuit de Kontichsesteenweg binnengekomen over lichthinder na de werken. Die melding is op 14 februari binnengekomen. De melding ging zowel over lichthinder op het perceel van de melder, als het feit dat het licht soms een hele nacht blijft branden. Wat dat laatste betreft gaat het blijkbaar om de verlichting van de tennisvelden. 

      Onze sportfunctionaris heeft op basis van de melding meteen actie genomen. Wat het laten branden betreft is de tennisclub gecontacteerd en die heeft in een algemene mailing naar al haar leden nog eens laten weten dat na het spelen de lichten steeds moeten gedoofd worden.

      Daarnaast heeft de sportfunctionaris de firma die de lichten heeft geplaatst gecontacteerd om te bekijken of de lichten nu juist zijn afgesteld en correct zijn gericht.

      De sportfunctionaris heeft naar de melder uit de Kontichsesteenweg zowel de mailing van de tennisclub doorgestuurd, als meegedeeld dat er met de aannemer nog een afspraak wordt gemaakt. De melder heeft daarop bedankt voor de feedback en zijn hoop uitgedrukt op een snelle oplossing.

      De aannemer is gevraagd om specifiek ’s avonds te komen om de verlichting af te stellen, want overdag heeft dat niet veel zin. We wachten nog op een concrete datum van de aannemer wanneer die ‘s avonds langs zal komen.

      De sportfunctionaris gaf ter info nog mee dat het dossier natuurlijk wel wat complexer is dan een lampje wat draaien. Er is een lichtenstudie gebeurd en we moeten aan normen voldoen in kader van de competities en de eisen van de bonden. Er moet natuurlijk ook vermeden worden dat sporters plots verblind worden door het licht of dat er donkere vlekken ontstaan op het veld. En we moeten ook rekening houden dat misschien keuringen opnieuw moeten gedaan worden. Dit alles is dus niet simpelweg op een dagje afgehandeld door wat aan een lamp te draaien.

      Maar hoe dan ook kan ik wel zeggen dat de ene melding meteen op een correcte manier is behandeld door onze sportdienst en dat zij het verdere vervolg van kortbij opvolgen.




      Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (Samen NAP) over
      "onveilig voetpad in Kapellestraat".

      Het voetpad ter hoogte van de supermarkt is zeer onveilig. Er werd wel een zone afgespannen maar die is onvoldoende en zorgt helemaal niet voor een veilig voetpad. Er is weinig ruimte voor inwoners met een beperking en het voetpad rond de put is in een erbarmelijke staat.

      Vragen

      • Waarom duurt de herstelling zo lang?
      • Moet men daar dan nog iets uitvoeren?
      • Kan men dit zo snel mogelijk in de normale toestand brengen?


      Antwoord van schepen Bart Lambrecht

      Sinds begin februari hebben we een nieuwe deskundige openbare werken en ik heb uw vraag aan hem bezorgd. Na wat opzoekwerk is hij er achter gekomen dat de put van Proximus is en hij heeft deze morgen die nutsmaatschappij gecontacteerd met de vraag naar de stand van zaken en het herstel. Blijkt dat de lasser van Proximus daar nog moet komen, maar dat zou volgens Proximus in de loop van deze week, mogelijk zelfs morgen al, in orde worden gebracht en dan kan de put dicht.



      Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (Samen NAP) over
      "overlast sociale woningen".

      Tijdens de wijkraad koekoek werd aangekaart dat de huidige sociale woningen nog altijd voor overlast zorgen. Tevens is er een plan om nog sociale woningen in de wijk te plaatsen. De wijkbewoners vragen om ervoor te zorgen dat de huidige problemen van overlast worden opgelost en pas daarna bijkomende sociale woningen toe te laten.
      Het CBS was aanwezig op deze vergadering en zijn dus op de hoogte van dit probleem.

      Vragen

      • Gaat het CBS iets ondernemen?
      • Zo ja welke acties gaat men ondernemen?

      Antwoord van schepen Hilde Heyman

      We hebben deze problematiek gehoord op de wijkraad Koekoek .

      Er werden reeds verschillende maatregelen genomen:

      • Melding van situatie aan WM thuisrand en agendapunt op BO thuisrand.
      • Updaten van leefbaarheids afspraken binnen thuisrand ( vroegere Ideale woning ).
      • Bezoek van persoon Thuisrand die bevoegd is voor inspectie sociale woningen regio Thuisrand /Aartselaar. Zij bezoekt wekelijks deze wijken die opgevolgd moeten worden naar aangehaalde situaties vb. overlast lawaai, afval ….
      • Een brief is bezorgd aan betrokken huurders met duidelijke afspraken o.a. plaatsen van afvalcontainers , fietsenstalling , parking auto’s …
      • Er zijn fietsenrekken voorzien om de fietsen te stallen.
      • Er is een overdekte plaats voorzien voor afvalcontainers.
      • Indien geen verbetering wordt er een overleg voorzien met de bewoners / huurders en sociale dienst Thuisrand-inspectie persoon Thuisrand en Lokaal Bestuur Aartselaar. Deze datum  (waarschijnlijk paasverlof) en locatie nog vast te leggen.



      Mondelinge vraag van gemeenteraadslid Glenn Anné (onafhankelijk) over "European Disability Card".

      Volledig terecht besteedt onze gemeente bv. bij de aanleg van nieuwe voetpaden of oversteeksteekplaatsen de nodige aandacht aan mensen met een handicap. Maar ook op cultureel en sportief vlak moeten we als gemeente hiervoor het maximale ondernemen. De European Disability Card, wat een Europees project is maar waar België één van de voortrekkers is, toont aan dat je erkend bent voor een handicap ook als is die onzichtbaar. Deze kaart geeft je recht op voordelen in je vrije tijd, zoals de korting bij een inkomticket of een betere toegang tot accommodaties. De kaart is gratis en wordt vanaf 1 januari 2024 aangeboden zodra ze een erkenning van hun handicap ontvangen. In verschillende omliggende gemeenten (bv. Edegem, Kontich, Hemiksem, Schelle, Niel, Boom) hebben houders van deze kaart reeds verschillende voordelen. Ook het Verkeersplatform Rupelstreek promoot deze kaart. Momenteel ondersteunt de gemeente Aartselaar dit initiatief niet.

      Vraag
      Graag had ik aan het gemeentebestuur willen vragen om ook in onze gemeente Aartselaar de houders van zulke kaart de nodige voordelen te willen verschaffen zeker in ons intergemeentelijk zwembad DOK~3 en bij onze cultuurdienst, maar mogelijks ook nog bij andere aangelegenheden.
       
      Antwoord van schepen Hilde Heyman
       
      Deze kaart is momenteel slechts in 8 Europese landen erkend ( België , Italië, Slovenië , Estland , Malta, Cyprus ,Roemenië en Finland ). In onze buurlanden (Frankrijk, Nederland, Duitsland, Luxemburg) nog niet. Vanaf nu wordt deze automatisch toegekend bij toekenning van een gehandicaptenkaart voor 5 jaar.

      Deze kaart vraagt aandacht voor: aangepaste toegankelijkheid, persoonlijke assistentie en mogelijkheid naar verlaagde tarieven.

      Binnen het luik vrije tijd in Aartselaar kunnen wij aan 2 van de 3 voorstellen zeker voldoen:

      • bij bepaalde activiteiten bieden wij verlaagde tarieven aan onze inwoners aan (o.a. DOK~3).
        Daarnaast hebben we de Opstappas voor zij die aan de voorwaarden voldoen (cultuur, bib, speelpleinwerking, kinderopvang ….)

        Het hebben van een EDC kaart geeft trouwens niet noodzakelijk aan dat de betrokkene financiële problemen zou hebben. 

      • onze gemeentelijke vrijetijdsdiensten (sport, cultuur en recreatie) zijn toegankelijk en bieden assistentie waar nodig. Deze informatie zal meegedeeld worden via onze website en zal ook gedeeld worden met de website van EDC.

       

       

      Mondelinge vraag van gemeenteraadslid Glenn Anné (onafhankelijk) over de omgevingsvergunning van de ISVAG-oven.

      Na het annulatieberoep van de gemeente Aartselaar en het schorsingsberoep van enkele inwoners tegen de nieuwe omgevingsvergunning van de ISVAG-oven zijn volgens de info verspreid gedurende de voorbije gemeenteraden alle partijen recent opnieuw rond de tafel gingen zitten.

      Vraag

      Graag informeer ik naar een stand van zaken en het resultaat van de voorbije gesprekken?

      Antwoord van schepen Hans Cops 

      Tijdens de gemeenteraad van januari dit jaar had ik verwezen naar de belangrijke bijeenkomst op woensdag 7 februari en had ik de hoop uitgedrukt om de intendanten ergens begin maart uit te nodigen op een gemeenteraadscommissie. De uitkomst van de gesprekken op 7 februari waren echter nog niet van die aard om al een convenant te vormen en een commissie bijeen te roepen. Er werd wel een extra vergadering met alle stakeholders gepland. Op 7 maart hebben we dan weer wat stapjes vooruit gezet richting convenant, maar nog steeds is de zaak niet rond. Op 26 maart volgt er een nieuw overleg en kan er misschien een datum voor een gemeenteraadscommissie worden vastgelegd, want dat is uiteraard nog steeds de bedoeling. Zodra er een datum bekend is, laten we dit weten.

      Over de inhoud van al die gesprekken kan ik volgens afspraak niets vermelden, maar uiteraard doen we ons uiterste best om de wensen en eisen van Aartselaar kenbaar te maken.

      Wordt helaas nog maar eens vervolgd.

       



      Mondelinge vraag van gemeenteraadslid Marijke Vandebroeck (Open VLD - lokaal liberaal) over de ophaling van restafval.

      "Voor zover ik weet, heeft de Raad voor Vergunningsbetwistingen nog geen uitspraak gedaan aangaande de gevraagde vernietiging van de proefvergunning voor ISVAG’s verbrandingsoven.
      Hoe dan ook, In november loopt de proefvergunning voor ISVAG af, dat betekent wanneer zij geen nieuwe vergunning krijgt, de afvalverbranding hier op deze locatie stopt. Er zijn toch wat burgers die zich blijkbaar zorgen maken dat hun afval niet meer zou opgehaald worden.
      Wij weten dat dit ongegrond is, daar

      1. enkel de restafvalfractie naar Isvag gaat, die enorm verminderd is en slechts 1/3 van de totale afval betekent. PMD en GFT gaan niet naar Isvag voor afvalverwerking,
      2. daarenboven hebben wij een overeenkomst met Igean die zorgt voor de ophaling,
      3. iedereen weet ook nog in het verleden de ISVAG ten gevolge van een rechterlijke uitspraak, zij een jaar op non-actief zijn gezet en er geen probleem was met de afvalophaling in onze gemeente.

      Vraag

      Is het mogelijk om deze info via het gemeenteblad te communiceren naar de burgers, dat zij zich hier geen zorgen hoeven te maken hierover?

      Antwoord van schepen Hans Cops

      Er is inderdaad nog steeds geen uitspraak gedaan in de zaak. We wachten dus af.

      Wat betreft jullie vraag.

      Ik word door onze bewoners over allerlei zaken bevraagd, dus ook over afval en ISVAG, maar nog nooit heeft iemand mij aangesproken die zich zorgen maakt over het feit dat het afval wel eens in de straten zou kunnen blijven staan. Ik vraag me dus af welke burgers jullie hebben aangesproken en over welke grootteorde dat gaat. 

      Als die bezorgdheid al eens wordt geuit of beter gezegd uitgespeeld dan is het niet door onze inwoners, wel door mensen van buiten de gemeente die onze strijd tegen de aanwezigheid van ISVAG in Aartselaar niet echt waarderen. Paniekzaaierij als argument om de strijd te staken.

      Zoals jullie zelf al aangaven in de vraag is die paniek nergens voor nodig. Het afval zal niet op straat blijven staan. In het geval dat de oven stopt en er zouden toch problemen opduiken met de afvalophaling, dan is het aan de Openbare Vlaamse Afval Maatschappij om de regie in handen te nemen en het zogenaamde ‘rampscenario’ op te lossen.

      Jullie vraag om te communiceren in het infoblad om de bezorgdheid weg te nemen, lijkt ons nu net het tegenovergestelde effect te hebben. We gaan dus niet in op deze vraag. De enkele burgers die bezorgd zijn, kan je dus gerust zelf te woord staan of laat ze contact opnemen met onze dienst milieu of zelfs persoonlijk met mij.




      Mondelinge vraag van gemeenteraadslid Nadine Francus (Open VLD - lokaal liberaal) over "wat met de fusie van gemeenten in de toekomst".

      Je hoort meer en meer dat gemeenten gaan samen fusioneren. Ik weet dat jullie jullie best doen om onafhankelijk te blijven, of we dit gaan halen, is zeker op langere termijn, de vraag.

      Vraag
      Zijn er al gesprekken geweest met kleinere gemeenten rondom ons om samen een grotere gemeente te vormen?
      Zo ja, hoe staan ze er tegenover of is het toch zo dat er een mogelijke aanhechting bij Antwerpen zich zou voordoen?
      Of is hier nooit sprake van geweest en zal dat niet gebeuren dat we bij Antwerpen toegevoegd worden?

      Toch graag even jullie standpunt om hier een duidelijk antwoord te krijgen, zodat wij de juiste toedracht dan kunnen overbrengen.

      Antwoord van burgemeester Sophie De Wit

      Onze visie is gekend en staat in het bestuursakkoord. Wij geloven in de kracht van onze gemeente en vinden dat we op dat vlak goed bezig zijn. Wij zijn dan ook tegen een fusie. Er lopen momenteel geen gesprekken in die richting. We kregen tot op vandaag ook nog geen formele verzoeken van onze buurgemeenten.
      Het is afwachten wat er op hoger niveau beslist wordt rond al dan niet verplichte fusies, maar dat durft al eens wijzigen.

       


      Mondelinge vraag van gemeenteraadslid Glenn Anné over "een sterrenregister".

      In de gemeenteraad van december 2014 werd de aanleg van een sterretjesweide op onze begraafplaats unaniem goedgekeurd. Een belangrijke stap in het rouwproces van ouders. Eind december 2023, naar aanleiding van Wereldlichtjesdag, stelden verschillende organisaties, waaronder VVSG, een modelattest voor in het kader van een gemeentelijk sterrenregister mbt de symbolische registratie van kindjes die sterven binnen de 140 dagen na de bevruchting. De ouders hiervan kunnen dit kindje immers niet wettelijk laten registreren bij de gemeente. Daarom openen nu steeds meer en meer gemeenten symbolische sterrenregisters om deze ouders te ondersteunen en hun kindje symbolisch te laten erkennen op lokaal niveau. Heel wat lokale besturen steunen dit initiatief waaronder Kontich, Niel, Boechout, Hemiksem, Duffel, … Dit sterrenregister sluit mooi aan bij onze sterrenweide. Er is immers geen groter verdriet dan dat van een ouder die een kind verliest.

      Vraag
      Graag had ik aan het gemeentebestuur willen vragen om ook in onze gemeente Aartselaar een sterrenregister op te richten.

      Antwoord schepen Hilde Heyman

      Wij hebben dit reeds besproken op het college en zullen een digitale registratie mogelijk maken op onze website. Het sterrenregister is een aanvulling op de “koesterweek” van het Berrefonds en geeft de mogelijkheid om een symbolische registratie te doen van “stilgeboren kinderen“ zonder juridische of wettelijke gevolgen.

      Momenteel moeten de juiste afspraken naar registratie, het wel of niet meegeven van een attest of bezorging van een kaartje aan de ouders van de sterrekindjes en /of een kleine attentie bezorgen o.v.v. een sterretje, steen, theelichtje al dan niet betalend (zoals bij een overlijden) nog uitgewerkt worden.

      In het najaar 2024 starten we tevens met een geboortebos en kunnen we de mogelijkheid bieden om een herinneringsboom of geboorteboom te planten zoals we zullen doen voor de jaarlijkse geboren kindjes.

      Al deze praktische zaken zijn in bespreking en zullen dit voorjaar 2024 uitgevoerd worden.