Terug
Gepubliceerd op 22/03/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 18/03/2024 - 20:00

Goedkeuring aanvulling retributiereglement - nieuwe retributie voor het afleveren van administratieve stukken in de sector publieke dienstverlening. Vanaf 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025.

Aanwezig: Anouk Beels, raadslid-voorzitter
Sophie De Wit, burgemeester
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Glenn Anné, Peter Apers, Cristel Bal, Nicole Caremans, Joris De Bie, Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Lea Den Abt, Nadine Francus, Yves Hulin, Mike Schuurmans, Rudy Siebens, Marijke Vandebroeck, Kris Wils, raadsleden
Elke Keppens, Waarnemend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Peter van Mechelen, Algemeen directeur

De gemeenteraad keurde een nieuwe retributie op het afleveren van administratieve stukken in de sector publieke dienstverlening goed. 

Artikel 41 §1 14° van het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen. 

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals laatst gewijzigd.

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 21.12.2020 - Retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken. Vaststelling voor de dienstjaren 2020-2025.

De wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheeken griffierechten teneinde de procedure voor naamsverandering te versoepelen.

Op 19 januari is er in het Belgisch Staatsblad de wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheeken griffierechten teneinde de procedure voor naamsverandering te versoepelen verschenen. Deze wet treedt in werking op 1 juli 2024 en maakt het mogelijk voor meerderjarigen of ontvoogde minderjarigen om eenmalig bij de ambtenaar van de burgerlijke stand, dus niet bij KB, een verklaring van naamsverandering te doen voor één van de namen voorzien in het nieuwe Belgische naamrecht.

De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies voor de administratieve dienstverlening. Wij stellen voor om een retributie van 50 euro te vragen voor de naamswijziging naar analogie met het wijzigen van een voornaam. 

Publieke stemming
Aanwezig: Anouk Beels, Sophie De Wit, Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, Glenn Anné, Peter Apers, Cristel Bal, Nicole Caremans, Joris De Bie, Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Lea Den Abt, Nadine Francus, Yves Hulin, Mike Schuurmans, Rudy Siebens, Marijke Vandebroeck, Kris Wils, Elke Keppens
Voorstanders: Anouk Beels, Sophie De Wit, Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, Glenn Anné, Peter Apers, Cristel Bal, Nicole Caremans, Joris De Bie, Guido D'Eer, Rosanne De Gryse, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Lea Den Abt, Nadine Francus, Yves Hulin, Mike Schuurmans, Rudy Siebens, Marijke Vandebroeck, Kris Wils
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Artikel 1.

De gemeenteraad keurt de retributie van 50 euro goed voor de administratieve dienstverlening bij een naamsverandering vanaf 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025.

Artikel 2. Wijze van invordering.

§1. Deze gemeentelijke retributie moet betaald worden bij de aanvraag.
§2. Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwiste gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, geschieden.

Artikel 3.

In bijlage de wet van 7 januari 2024.