Gemeentelijk reglement op gelegenheidsmarkten. GR 26 mei 2014
Een aanpassing van het momenteel geldende reglement dient zich aan:
Het vorige reglement dateert van 2023.
Uit evaluaties van de evenementencel blijkt dat een aantal zaken concreter moet verwoord worden.
Uit evaluatie blijkt dat volgende opmerkingen aanleiding zijn voor aanpassingen in het reglement:
Uitlening van materiaal: er zijn steeds minder gemeenten waar lokaal bestuur Aartselaar materiaal kan gaan ontlenen, als het eigen uitleenmateriaal niet voldoende blijkt.
Openingsuren kerstmarkt: ten voordele van de gezellige sfeer is er de vraag de openingsuren beter af te stemmen op de schemering. Door de openingsuren met een half uur te verschuiven (van 15.30 tot 22.30 ipv van 15 tot 22 uur), kan hieraan tegemoet gekomen worden, zonder dat dit een grote wijziging met zich meebrengt in de werkuren van de gemeentelijke diensten die zorgen voor het opbouwen en opruimen van het terrein.
Integratie alcoholbeleid: het lokaal bestuur legt voorwaarden op aan externe organisatoren als ze activiteiten organiseren in Aartselaar, waarbij een machtiging voor het schenken van sterk alcoholische drank gevraagd wordt. Het is evident dit ook te verankeren in het reglement van de eigen evenementen.
Bezetting standplaatsen kerstmarkt: de laatste jaren vinden verenigingen steeds minder vrijwilligers bereid om een kraam op de kerstmarkt te bemannen. Hierdoor is het soms moeilijk om standplaatsen gevuld te krijgen. Om de kerstmarkt een aantrekkelijke uitstraling te geven, maar ook het lokale karakter te behouden (t.o.v. bijvoorbeeld een jaarmarkt), is het zinvol de deelname open te stellen voor kunstenaars en ambachten uit de streek, in functie van beschikbare plaatsen, als deze niet worden ingevuld door Aartselaarse deelnemers.
Uit evaluatie m.b.t. herbruikbaar cateringmateriaal op de gelegenheidsmarkten, is het belangrijk een onderscheid te maken tussen jaarmarkt en kerstmarkt. Op een jaarmarkt, die op straat plaatsvindt, is het niet mogelijk met één sluitend systeem te werken voor aangeboden herbruikbaar cateringmateriaal. Daar leggen we de verantwoordelijkheid bij de standhouder.
Op de kerstmarkt is het sluitend systeem van herbruikbaar cateringmateriaal wel mogelijk, inclusief de daaraan gekoppelde waarborgregeling.
Na bespreking.
Enig artikel
Zijn goedkeuring te verlenen aan de aanpassingen in het reglement op de gelegenheidsmarkten:
REGLEMENT OP DE GELEGENHEIDSMARKTEN 2025
Afdeling 1 - Definitie en toepassingsgebied
Artikel 1
Onderhavig reglement is gebaseerd op:
de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten gewijzigd door de wetten van 4 juli 2005 en 20 juli 2006.
het KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten en de vigerende decreten, alsook onderstaande wijzigingen:
Het decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van art. 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.
de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming. Dit reglement beoogt een vast kader en duidelijke regels te bieden voor gelegenheidsmarkten, zodat deze op een correcte wijze kunnen georganiseerd worden en vervolgens vlot verlopen.
Artikel 2
Onder gelegenheidsmarkten wordt verstaan:
De verkoopsmanifestaties op het openbaar domein van de gemeente, andere dan de openbare markten, georganiseerd ter bevordering van de lokale handel en ter bevordering van het leven in de gemeente. Zij kunnen worden georganiseerd naar aanleiding van allerlei gelegenheden en/of feesten en dit onder verschillende benamingen (jaarmarkten, feestmarkten, beurzen, boerenmarkten, ...).
In de gemeente Aartselaar worden deze gelegenheidsmarkten georganiseerd door het lokaal bestuur op de hierna vermelde dagen, tijdstippen en plaatsen:
De jaarmarkt:
vindt jaarlijks plaats op de dinsdag na de vierde zondag van augustus
vangt aan om 9.30 uur en eindigt om 15 uur
wordt gehouden in de Kapellestraat tussen Stijn Streuvelslaan en Laar, op het Laar, in de Carillolei tussen Laar en della Faillelaan en in de Leon Gilliotlaan tussen Laar en Dokter Cuypersstraat.
De kerstmarkt:
de kerstmarkt vindt jaarlijks plaats op de tweede of derde zaterdag van december
vangt aan om 15.30 uur en eindigt om 22.30 uur
wordt gehouden op de parking van CC ’t Aambeeld, de BIB en speelplaats van Cade.
Andere bijzondere markten: vinden plaats op de dag, het uur en de plaats, te bepalen door de burgemeester of zijn afgevaardigde.
Artikel 3
Deze verkoopsmanifestaties, georganiseerd door of voorafgaand toegelaten door het lokaal bestuur, zijn naast onderhavig reglement, ook nog onderworpen aan de specifieke regelgeving die van toepassing is op elke manifestatie afzonderlijk en die voorzien zijn in hoofdstuk III art. 9 van het KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, alsook latere wijzigingen zoals omschreven in art. 1.
Voor de gewone markten blijft het marktreglement van toepassing.
Het college van burgemeester en schepenen heeft steeds het recht de feest- en jaarmarkt op een andere plaats te laten plaatsvinden, ze af te gelasten of de opening- en sluitingsuren te wijzigen, voor het inrichten van feesten, kermissen, het uitvoeren van werken of om welke andere reden ook.
Afdeling 2 - Deelnemen aan een gelegenheidsmarkt: identificatie
Artikel 4
4.1
Tijdens gelegenheidsmarkten identificeren de professionele verkopers zich door middel van het uithangbord met de ondernemingsgegevens.
Deze uithangborden worden op een zichtbare wijze op de standplaats aangebracht.
4.2
De verplichting om zich te identificeren met een uithangbord is niet van toepassing voor handelaars die verkopen voor hun winkel.
Afdeling 3 - De jaarmarkt: inschrijving, organisatie en verloop
Artikel 5
5.1
Volgende standhouders van binnen en buiten de gemeente kunnen deelnemen aan de jaarmarkt:
Handelaars, ondernemers, ambachtslui, landbouwers, producenten …
Verenigingen en sectoren die de belangen van voorgenoemde professionele groepen verdedigen
Verenigingen die verkopen voor een goed doel
Lokale verenigingen
Lokale afdelingen van politieke partijen
Verkopen tijdens de jaarmarkt zijn niet onderworpen aan de wetgeving inzake ambulante handel en moeten dus niet beschikken over een machtiging voor ambulante activiteiten (ook ‘leurkaart’ genoemd). Er zijn ook geen risicoplaatsen op de jaarmarkt beschikbaar.
Artikel 6: inschrijving
6.1.
De deelnemers schrijven zich in tussen 1 mei en 30 juni .
De inschrijving gebeurt via een digitaal formulier op de gemeentelijke website www.aartselaar.be. Het invulformulier bestaat uit 3 delen:
Informatie over de standhouder en de uit te voeren activiteit
Ontlening van gemeentelijk materiaal (uitsluitend voor Aartselaarse standhouders)
Aanvraag voor een machtiging voor het schenken van sterk alcoholische dranken Het inschrijvingsformulier wordt volledig en juist ingevuld.
6.2.
Deelnemers die zich na 30 juni of op de jaarmarktdag zelf wensen in te schrijven, wenden zich daarvoor tot de marktleider. Desgevallend zal de marktleider enkel een standplaats kunnen toekennen voor zover er nog één beschikbaar is.
Artikel 7: Standgeld
Deelname aan de jaarmarkt in Aartselaar is gratis.
De inschrijving kan tot uiterlijk vijf werkdagen voor de jaarmarktdag gratis geannuleerd worden via evenementenloket@aartselaar.be. Wie later annuleert zonder geldige reden (bv. doktersattest), zal een schadevergoeding aangerekend worden van 50 euro/standplaats.
Artikel 8: Bevoegdheden jaarmarktcomité en marktleider
De organisatie van de jaarmarkt is in handen van het jaarmarktcomité en de marktleider.
8.1.
Het jaarmarktcomité is samengesteld uit de deskundige communicatie en evenementen, de deskundige programmatie en evenementen, de (meewerkend) ploegbaas gebouwen en logistiek en de schepen voor evenementen. Elk lid van dit jaarmarktcomité kan optreden als marktleider.
8.2. Bevoegdheid markleider
De marktleider maakt het marktplan op, wijst de standplaatsen toe, bewaakt het goede verloop van de jaarmarkt en kan ingrijpen bij het niet naleven van het reglement.
8.3.
Beslissingen van het jaarmarktcomité en de marktleider zijn bindend.
Artikel 9: Standplaats
9.1.
Standhouders kunnen een standplaats bekomen van maximum 12 meter. Standhouders die meer ruimte wensen kunnen dit mee aangeven op het inschrijvingsformulier. Het jaarmarktcomité laat de beslissing tijdig weten aan de standhouder.
9.2
Standhouders die tijdig een plaats aanvragen (tussen 1 mei en 30 juni), krijgen voorafgaand aan de jaarmarkt een plaats toegewezen.
Het jaarmarktcomité maakt vooraf het marktplan op met het oog op een grote variëteit aan kramen/standhouders en wijst op basis hiervan plaatsen toe.
Voor aanvragen ontvangen na 30 juni, worden de standplaatsen op de ochtend van de jaarmarkt zelf bepaald en toegekend, dit volgens de volgorde van aanvraag en volgens beschikbaarheid.
9.3
De handelaars met pand gelegen in de Kapellestraat, Laar tussen Kapellestraat en schandpaal en Carillolei kunnen zich inschrijven voor een standplaats met gevelbreedte van hun eigen pand. Het is niet toegestaan om de ruimte voor hun winkelpand op eigen initiatief af te staan aan derden.
Indien een lokale onderneming gelegen op deze locaties niet wenst deel te nemen aan de jaarmarkt, kan het jaarmarktcomité de plaats voor hun pand toewijzen aan een andere vereniging of handelaar. 9.4
Bij aankomst op de jaarmarkt meldt elke standhouder zich aan tussen 7.30 uur en 8.30 uur bij de marktleiding. Geen enkele deelnemer mag het terrein op vooraleer de marktleider ter plaatse is. De concrete aanduiding en toewijzing van de standplaatsen op de jaarmarkt gebeurt door de marktleiding op de dag zelf vanaf 7.30 uur.
De aangevraagde plaatsen blijven voorbehouden tot 8.30 uur. Plaatsen die om 8.30 uur niet zijn ingevuld, worden door de marktleider toegewezen aan een andere deelnemer.
Artikel 10: inrichten van de standplaats
Elke Aartselaarse standhouder kan maximum volgend materiaal uitlenen van de gemeente, vrij van retributie, zolang de voorraad strekt:
1 tent (4x4m),
4 tafels (4p) of 2 tafels (8p)
10 stoelen.
Niet-Aartselaarse standhouders dienen zelf materiaal te voorzien om hun standplaats in te richten.
Artikel 11: veiligheid
Er zal toegezien worden op de veiligheid van zowel de standhouders als van de bezoekers van de jaarmarkt.
11.1.
Om veiligheidsredenen verzwaren de standhouders hun tenten voldoende zodat deze stabiel blijven staan bij eventuele slechte weersomstandigheden.
11.2.
De standhouders houden een breedte van tenminste 3,5 meter in de straten vrij voor eventuele interventies van politie, brandweer of andere hulpdiensten.
11.3.
Er wordt geen verkeer in de jaarmarktstraten toegelaten tussen 6 en 18 uur op de dag van de jaarmarkt. Standhouders kunnen met hun wagen in de jaarmarktstraten tussen 7.30 en 8.30 uur en tussen 15 en 16 uur. Buiten deze uren zal toegang met de wagen geweigerd worden, om de technische dienst op een veilige manier het voorbereidend werk te laten uitvoeren;
11.4.
Alle elektrische apparatuur moet voldoen aan het bestaande Algemeen reglement op de elektrische installaties (AREI) van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie.
11.5
Standhouders die etenswaren verkopen, vallen onder de hygiënewetgeving en dienen zich te houden aan de richtlijnen van het Federaal Voedsel Agentschap voor handelaars op markten en evenementen. (https://www.favv-afsca.be/thematischepublicaties/_documents/2014-09-06_Markt_v3_2017-06-22_Nl_web.pdf)
11.6
Standhouders en organisatie dienen zich te houden aan de richtlijnen van de brandweer rond organisatie van evenementen. (https://www.aartselaar.be/evenementenloket)
Artikel 12: Sterke drank en tweedehandsgoederen
12.1.
Iedereen die op één of andere manier het verbruik van sterke drank (vanaf 22%) voorziet, heeft hiervoor een machtiging nodig van de burgemeester. Deze machtiging wordt aangevraagd bij inschrijving.
12.2
De standplaatshouder hoort steeds in het bezit te zijn van deze toelating.
Elke standplaatshouder die de toestemming verkreeg om sterke dranken aan te bieden, houdt zich aan de voorwaarden die zijn vastgelegd in het gemeentelijk alcoholbeleid:
Er wordt geen alcohol geschonken aan -16 jarigen, en geen sterke drank aan -18 jarigen. Bij twijfel vraagt de standhouder een identificatiebewijs;
Sterke drank =
dranken met meer dan 1,2% vol gedistilleerde alcohol (bv.rum, wodka, jenever, whiskey, maar ook Aperol of Passoa)
dranken zonder gedistilleerde basis met een alcoholpercentage van meer dan 22% (bv. bepaalde wijnen, porto, martini);
Cocktails: behoren tot sterke drank. Deze bestaat uit één eenheid sterke drank aangevuld met enkele eenheden niet-alcoholhoudende drank;
Er wordt geen promotie gemaakt op sociale media voor sterke drank.
Er wordt opgelet met de naam van de stand: drank-suggestieve benamingen worden niet toegelaten
Als er cocktails worden geschonken, worden er ook mocktails voorzien.
De minimumprijs voor cocktails is € 4,00.
Alcoholhoudende drank wordt altijd duurder verkocht dan niet-alcoholhoudende drank (uitzondering: pintje mag zelfde prijs hebben als frisdrank)
Er worden geen wodka-Red Bull of andere cocktails met energydrinks geschonken.
Er is altijd gratis drinkwater beschikbaar en dit wordt duidelijk geafficheerd.
12.3.
Op standplaatsen van de jaarmarkt mogen geen tweedehands goederen verkocht of aangeboden worden. Hiervoor wordt een aparte rommelmarkt georganiseerd.
Artikel 13: Geluidsinstallatie
Enkel gemeentepersoneel mag de door de gemeente geplaatste geluidsinstallatie bedienen.
Artikel 14: Publiciteit
Affiches over activiteiten gekoppeld aan de jaarmarkt zijn enkel toegelaten aan de eigen standplaats. Het gemeentebestuur voorziet in de nodige publiciteit.
Er mag niet worden geflyerd tijdens de jaarmarkt, tenzij dit expliciet werd aangevraagd via https://www..aartselaar.be/evenementenloket.
Artikel 15: Milieu en dierenwelzijn
15.1.
De jaarmarkt eindigt om 15 uur. De jaarmarktstraten moeten volledig ontruimd zijn vóór 16 uur. De handelaar moet bij het einde van de jaarmarkt al het afval dat voortvloeit uit zijn activiteit verwijderen en meenemen. De kramen of wagens moeten altijd zodanig zijn ingericht dat er geen vloeistoffen op de grond lopen. Het jaarmarktcomité legt specifieke afvalrichtlijnen vast. Deze richtlijnen voor de verzameling en afvoer van afval worden vooraf gecommuniceerd en moeten strikt worden nageleefd.
15.2
Sinds 1 januari 2020 mag drank niet langer in eenmalige (wegwerp)drankrecipiënten geschonken worden. Verkoop van drank in blik, PET of drankkarton is niet langer toegestaan op een gemeentelijk evenement. Het gebruik van herbruikbaar materiaal (vb. herbruikbare pvc bekers, glas, porselein, …) is verplicht.
Sinds 1 januari 2022 is het bovendien verplicht om ook bereide voedingsmiddelen in herbruikbaar cateringmateriaal te serveren op gemeentelijke evenementen. Wegwerpborden, -kommetjes en schaaltjes zijn dan niet langer toegelaten. Elke standhouder staat zelf in voor het voorzien van het herbruikbaar cateringmateriaal.
15.3
Het uitdelen van heliumballonnen is niet toegelaten wegens een te grote milieubelasting.
15.4
Het gebruik en de verkoop van levende dieren is verboden.
Afdeling 4 - De kerstmarkt: inschrijving, organisatie en verloop
Artikel 16
De gemeente organiseert de kerstmarkt ten voordele van de verenigingen en handelaars uit Aartselaar.
Deelname is voorbehouden aan Aartselaarse inwoners, lokale verenigingen, zelfstandigen, ondernemers of winkeliers die hun zetel in Aartselaar hebben. Alle politieke partijen en bewegingen die in Aartselaar actief zijn, kunnen een standplaats bekomen op de kerstmarkt. Uitzonderingen worden toegestaan voor kunstenaars en (streek)ambachten in functie van beschikbare plaatsen
Artikel 17: inschrijving
De deelnemers schrijven zich in tussen 1 oktober en 31 oktober. Op de dag zelf kan er niet meer ingeschreven worden.
De inschrijving gebeurt via het digitaal formulier op de gemeentelijke website www.aartselaar.be. Het invulformulier bestaat uit 4 delen:
Informatie over de standhouder en de uit te voeren activiteit
Ontlening van gemeentelijk materiaal
Ontlening van herbruikbaar cateringmateriaal
Aanvraag voor een machtiging voor het schenken van sterk alcoholische dranken Het invulformulier wordt volledig en juist ingevuld.
Artikel 18: Standgeld
Deelname aan de kerstmarkt in Aartselaar is gratis.
De inschrijving kan tot uiterlijk vijf werkdagen voor kerstmarktdag gratis geannuleerd worden via onthaal@aartselaar.be. Wie later annuleert zonder geldige reden (bv. doktersattest), zal een schadevergoeding aangerekend worden van 50 euro/standplaats.
Artikel 19: het kerstmarktcomité en de marktleider:
De organisatie van de kerstmarkt is in handen van het kerstmarktcomité en de marktleider.
19.1.
Het kerstmarktcomité is samengesteld uit de deskundige communicatie en evenementen, de deskundige programmatie en evenementen, de (meewerkend) ploegbaas gebouwen en logistiek en de schepen voor evenementen. Elk lid van dit kerstmarktcomité kan optreden als marktleider.
19.2
De marktleider maakt het marktplan op, wijst de standplaatsen toe en bewaakt het goede verloop van de kerstmarkt en kan ingrijpen bij het niet naleven van het reglement.
19.3.
Beslissingen van het kerstmarktcomité zijn bindend. Bij niet-naleven van het reglement kan het kerstmarktcomité beslissen op te treden.
Artikel 20: De standplaats
20.1
Standhouders kunnen een standplaats bekomen van maximum 8 m. Standhouders die meer ruimte wensen kunnen dit mee aangeven op het inschrijvingsformulier. Het kerstmarktcomité laat de beslissing tijdig weten aan de standhouder.
20.2
Standhouders krijgen voorafgaand aan de kerstmarkt een plaats toegewezen.
Het kerstmarktcomité maakt vooraf het marktplan op met het oog op een grote variëteit aan kramen/standhouders en wijst op basis hiervan plaatsen toe. Dit plan wordt toegelicht in een voorbereidende vergadering met de standhouders, enkele weken voor de kerstmarkt.
20.3
De toeleiding naar de standplaatsen op de kerstmarkt gebeurt door de marktleider op de dag zelf. Het aankomstuur wordt vooraf meegedeeld en is afhankelijk van de ligging van de toegewezen standplaats.
Deelnemers mogen slechts op het terrein in het hen toegewezen tijdslot.
Geen enkele deelnemer mag het terrein op vooraleer de marktleider ter plaatse is.
Artikel 21: inrichten van de standplaats
Elke standhouder kan maximum volgend materiaal uitlenen van de gemeente, vrij van retributie, zolang de voorraad strekt:
1 tent (4x4m),
4 tafels (4p) of 2 tafels (8p),
10 stoelen.
Artikel 22: veiligheid
Er zal toegezien worden op de veiligheid van zowel de standhouders als van de bezoekers van de kerstmarkt.
22.1.
Enkel gelabelde elektrische apparaten zijn toegelaten.
Standhouders die elektrische apparaten gebruiken, laten deze vooraf keuren bij de technische dienst van de gemeente in het technisch centrum. De data hiervoor worden meegedeeld na inschrijving. Niet- gelabelde apparaten worden onherroepelijk uit het circuit gehaald.
Zijn vrij van keuring: ledverlichtingssnoeren.
Gehuurde apparaten dienen voorzien te zijn van een keuringsattest.
22.2.
De standhouders verzwaren hun tenten voldoende zodat deze stabiel blijven staan bij slechte weersomstandigheden.
22.3.
De standhouders houden een breedte van tenminste 3,5 meter t.o.v. overstaande standhouders vrij voor eventuele interventies van politie, brandweer of andere hulpdiensten.
22.4.
Er is in de kerstmarktstraten geen verkeer toegelaten tussen 8 en 24 uur. Standhouders kunnen op de dag van de kerstmarkt enkel met hun wagen in de kerstmarktstraten tussen 10.30 en 13.30 uur en vanaf 22.45 uur (na toestemming van de marktleider op basis van veiligheid).
22.5
Standhouders die etenswaren verkopen, vallen onder de hygiënewetgeving en dienen zich te houden aan de richtlijnen van het Federaal Voedsel Agentschap voor handelaars op markten en evenementen. 22.6
Standhouders en organisatie dienen zich te houden aan de van de brandweer rond organisatie van evenementen.
Artikel 23: sterke drank
23.1.
Iedereen die op één of andere manier het verbruik van sterke drank voorziet, heeft hiervoor een machtiging nodig van de burgemeester. Deze machtiging wordt gelijktijdig met de inschrijving aangevraagd.
23.2
Elke standplaatshouder die de machtiging verkreeg om sterke dranken aan te bieden, houdt zich aan de voorwaarden die zijn vastgelegd in het gemeentelijk alcoholbeleid:
Er wordt geen alcohol geschonken aan -16 jarigen, en geen sterke drank aan -18 jarigen. Bij twijfel vraagt de standhouder een identificatiebewijs;
Sterke drank =
d ranken met meer dan 1,2% vol gedistilleerde alcohol (bv.rum, wodka, jenever, whiskey, maar ook Aperol of Passoa)
dranken zonder gedistilleerde basis met een alcoholpercentage van meer dan 22% (bv. bepaalde wijnen, porto, martini);
Cocktails: behoren tot sterke drank. Deze bestaat uit één eenheid sterke drank aangevuld met enkele eenheden niet-alcoholhoudende drank;
Er wordt geen promotie gemaakt op sociale media voor sterke drank.
Er wordt opgelet met de naam van de stand: drank-suggestieve namen van standen worden niet toegestaan.
Als er cocktails worden geschonken, worden er ook mocktails voorzien.
De minimumprijs voor cocktails is € 4,00.
Alcoholhoudende drank wordt altijd duurder verkocht dan niet-alcoholhoudende drank (uitzondering: pintje mag zelfde prijs hebben als frisdrank)
Er worden geen wodka-Red Bull of andere cocktails met energydrinks geschonken.
Er is altijd gratis drinkwater beschikbaar en dit wordt duidelijk geafficheerd.
De standplaatshouder hoort steeds in het bezit te zijn van machtiging.
Artikel 24: muziek en geluidsinstallatie
De gemeente voorziet muziek over de hele kerstmarkt. Eigen muziek is niet toegelaten. Enkel gemeentepersoneel bedient de door de gemeente geplaatste geluidsinstallatie.
Artikel 25: publiciteit
Affiches over activiteiten gekoppeld aan de kerstmarkt zijn enkel toegelaten aan de eigen standplaats. Het gemeentebestuur voorziet in de nodige publiciteit.
Er mag niet worden geflyerd tijdens de kerstmarkt, tenzij dit expliciet werd aangevraagd via https://evenementenloket.aartselaar.be.
Artikel 26: milieu en dierenwelzijn
26.1
De kerstmarkt eindigt om 22.30 uur. De parking en speelplaats moeten volledig ontruimd zijn vóór 24 uur.
Elke standhouder is verantwoordelijk voor het reinigen van zijn standplaats (inclusief het gedeelte ervoor). De kramen of wagens moeten altijd zodanig zijn ingericht dat er geen vloeistoffen op de grond lopen. De standhouder moet bij het einde van de kerstmarkt al het afval verzamelen op de aangeduide afvalinzamelplaatsen. De richtlijnen voor de verzameling en afvoer van afval worden vooraf gecommuniceerd en moeten strikt worden nageleefd.
26.2
Sinds 1 januari 2020 mag drank niet langer in eenmalige (wegwerp)drankrecipiënten geschonken worden. Verkoop van drank in blik, PET of drankkarton is niet langer toegestaan op een gemeentelijk evenement.
Sinds 1 januari 2022 is het bovendien verplicht om ook bereide voedingsmiddelen in herbruikbaar cateringmateriaal te serveren op gemeentelijke evenementen. Wegwerpborden, -kommetjes, en schaaltjes zijn dan niet langer toegelaten.
Er wordt gewerkt met een gemeentelijk uniform uitleensysteem voor herbruikbare recipiënten.
26.3
Het uitdelen van heliumballonnen is niet toegelaten wegens een te grote milieubelasting.
26.4
Het gebruik en de verkoop van levende dieren is verboden.
Afdeling 5 - Uitvoering en bekendmaking
Artikel 27
Door hun deelname verklaren de deelnemers zich akkoord met bovenstaand reglement. Inbreuken worden gesanctioneerd en kunnen tot uitsluiting van deelname aan toekomstige gemeentelijke markten leiden.
Artikel 28
Er kunnen, op basis van het uniform politiereglement van 18 april 2007, administratieve sancties uitgeschreven worden voor het niet nakomen van dit reglement, de afvalrichtlijnen en de geluidsrichtlijnen.
Artikel 29
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Dit reglement wordt bekend gemaakt via de gebruikelijke communicatiekanalen.