Terug
Gepubliceerd op 05/05/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 28/04/2025 - 20:00

Retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties. Vaststelling voor de dienstjaren 2020 – 2025. Aanpassing vanaf 01.06.2025.

Aanwezig: Yves Hulin, Voorzitter
Sophie De Wit, burgemeester
Bart Lambrecht, Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Glenn Anné, Paul Rens, Marc Sorber, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Nadine Francus, Eddy Bal, Ive De Saeger, raadsleden
Peter van Mechelen, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Rita Ceulemans, raadslid

De gemeenteraad verleende de goedkeuring voor de aanpassing van het bijhorende retributiereglement.

De grondwet, artikel 170 §4.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals laatst gewijzigd.

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Sinds april staat er een A0-scanner op de dienst omgeving, hiermee moderniseren we onze dienstverlening en kunnen we vanaf nu oude plannen uit het archief inscannen en digitaal aanleveren. Architecten en bewoners hoeven hierdoor niet tot tweemaal toe (afhalen en terugbrengen van de plannen) af te zakken naar het gemeentehuis. Daarenboven was men verplicht om een copy of scan ergens anders te maken. Dit is vanaf nu niet meer noodzakelijk. Er wordt nu een retributie toegevoegd om het zoeken in het archief en het inscannen van de plannen kostendekkend te vergoeden. Daarnaast kan deze ook ingezet worden om een extra dienst aan burgers te verlenen namelijk het bezorgen van een digitale versie van de vergunningshistoriek van een perceel. 

Deze retributie dekt de kost van de scanner en de werkuren voor de opzoeking. 

Naast het toevoegen van de kost voor het opzoeken en inscannen van plannen, is ook de kost voor het versturen van beveiligde zending niet meer representatief ten opzichte van de werkelijke kosten. Het tarief wordt aangepast om de administratieve werkuren en de kost van de beveiligde zending correct weer te geven. Voor het bezorgen van een individuele kennisgeving in het kader van een openbaar onderzoek dat deel uitmaakt van een omgevingsvergunningsaanvraag zal nagegaan worden of dit bezorgd kan worden via een eBox.

Omdat de afgifte van allerlei administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties lasten voor de gemeente meebrengt, is het billijk dat de aanvragers hiervoor een retributie betalen. Het behandelen van attesten, meldingen en aanvragen in het kader van het omgevingsvergunningdecreet vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke middelen.

Het is billijk deze inzet ten dele door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.

Het digitaal indienen moet bevorderd worden t.o.v. analoge indiening op papier, aangezien dit één van de pijlers is van de omgevingsvergunning. Analoog ingediende dossiers betekenen immers een grotere werklast, aangezien de administratie deze zelf moet omzetten in digitale dossiers.

Om die reden is het billijk om een toeslag te voorzien wanneer de administratie instaat voor de omzetting van papieren naar digitale aanvraag.

Daarnaast is het logisch om voor grote projecten (zoals verkavelingen en meergezinswoningen) een hoger bedrag door te rekenen dan bij een reguliere eengezinswoning.

Het is aangewezen voor bepaalde handelingen en aanvragers van beschutte werkplaatsen, van overheden en daaraan ondergeschikte besturen, aangezien dit gaat om aanvragen van algemeen belang, een vrijstelling te verlenen.

De retributies op handelingen in het kader van de omgevingsvergunning neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel een deel van de kosten te recupereren, die de gemeentelijke administratie moet maken om de vergunningen en attesten te verlenen. Bijgevolg is het wenselijk om retributies te vestigen op handelingen in het kader van de omgevingsvergunning, zodat op die manier wordt bijgedragen in de gemeentelijke uitgaven.

Publieke stemming
Aanwezig: Yves Hulin, Sophie De Wit, Bart Lambrecht, Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Glenn Anné, Paul Rens, Marc Sorber, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Nadine Francus, Eddy Bal, Ive De Saeger, Peter van Mechelen
Voorstanders: Yves Hulin, Sophie De Wit, Bart Lambrecht, Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Nadine Francus, Eddy Bal, Ive De Saeger
Onthouders: Glenn Anné, Paul Rens, Marc Sorber
Resultaat: Met 19 stemmen voor, 3 onthoudingen

Artikel 1 

Heffingstermijn - belastbaar voorwerp

Voor de jaren 2020 tot en met 2025 worden gemeentelijke retributies gevestigd voor het afleveren van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties door de gemeente.

 

Artikel 2

Retributieplichtige

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het administratief stuk of prestatie vraagt of aan wie het gevraagde stuk wordt uitgereikt.

 

Artikel 3

Berekeningsgrondslag en tarieven

De retributies worden als volgt vastgesteld:


Persoonsgebonden dienstverlening - Burgerzaken


 

 

Tarief (euro)

Op afgifte van elektronische identiteitskaarten aan Belgen

 

- nieuwe kaart, vernieuwing of vervanging

aanmaakkosten FOD + 2,00 EUR

- voor dringende aanvragen (drie werkdagen)

aanmaakkosten FOD + 2,00 EUR

 

 

Op afgifte van elektronische identiteitskaarten aan niet-Belgen

 

- nieuwe kaart, vernieuwing of vervanging

aanmaakkosten FOD + 2,00 EUR

- voor dringende aanvragen (drie werkdagen)

aanmaakkosten FOD + 2,00 EUR

 

 

Op afgifte van een kids-ID aan Belgische kinderen (- 12 jaar)

 

- nieuwe kaart, vernieuwing of vervanging

aanmaakkosten FOD + 0,00 EUR

- voor dringende aanvragen (drie werkdagen)

aanmaakkosten FOD + 0,00 EUR

 

 

Op afgifte van een identiteitsbewijs aan niet-Belgische kinderen (- 12 jaar)

 

- nieuwe kaart, vernieuwing of vervanging

5,00 EUR

 

 

 

 

Op afgifte van paspoorten

 

- gewone procedure < 18 jaar

aanmaakkosten FOD + 0,00 EUR

- gewone procedure > of = 18 jaar

aanmaakkosten FOD + 5,00 EUR

- spoedprocedure < 18 jaar

aanmaakkosten FOD + 0,00 EUR

- spoedprocedure > of = 18 jaar

aanmaakkosten FOD + 5,00 EUR

 

 

Op afgifte van reistitels (voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen)

 

- gewone procedure < 18 jaar

aanmaakkosten FOD

 

+ 0,00 EUR

- gewone procedure > of = 18 jaar

aanmaakkosten FOD + 5,00 EUR

- spoedprocedure < 18 jaar

aanmaakkosten FOD + 0,00 EUR

- spoedprocedure > of = 18 jaar

aanmaakkosten FOD + 5,00 EUR

 

 

Op afgifte van attesten van immatriculatie

 

- nieuwe kaart, vernieuwing of vervanging

5,00 EUR

 

 

Op afgifte van rijbewijzen

 

- nieuw of voorlopig rijbewijs

aanmaakkosten FOD+ 5,00

- internationale rijbewijzen

aanmaakkosten FOD + 5,00 EUR

 

 

Op afgifte van trouwboekjes

 

- trouwboekje

30,00 EUR

- registratie van wettelijk samenwonenden

10,00 EUR

- beëindiging van wettelijk samenwonen

10,00 EUR

 

 

Op voltrekking van huwelijken

 

- tijdens kantooruren op weekdag

25,00 EUR

- op zaterdagvoormiddag

50,00 EUR

 

 

Op afgifte van een verklaring van éénzijdige beëindiging van wettelijke samenwoning

 

- bij betekening door een gerechtsdeurwaarder in het arrondissement Antwerpen en voor kennisgeving met aangetekende brief aan de ambtenaar van de burgerlijke stand waar de andere partner woont

180,00 EUR

 - bij betekening door een gerechtsdeurwaarder buiten het arrondissement Antwerpen en voor kennisgeving met aangetekende brief aan de ambtenaar van de burgerlijke stand waar de andere partner woont

220,00 EUR

 

 

Op afleveren van vergunning tot wijziging voornaam

 

- gewone voornaamswijziging

50,00 EUR

- voornaamswijziging transgender

5,00 EUR

- voornaamswijziging vreemdelingen zonder officiële voornaam die de

Belgische nationaliteit aanvragen/hebben

0,00 EUR


Wanneer na het versturen van een herinneringsbrief inzake het afhalen van het nieuwe verblijfsbewijs niet binnen de dertig dagen wordt gereageerd: € 5,00 extra.

 

Persoonsgebonden dienstverlening - Omgeving


 

 

Tarief (euro)

Het opzoeken en digitaliseren van een plan van stedenbouwkundige en/of milieutechnische aard die betrekking heeft op (vergunnings)historiek van een perceel.

50,00 EUR

 

 

Andere schriftelijke inlichtingen binnen het domein omgeving die niet in dit reglement zijn vermeld en niet uitsluitend betrekking hebben op inzage of het toelichten van bestuursdocumenten

25,00 EUR/begonnen half uur

 

 

Voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor

stedenbouwkundige handelingen zonder verplichte medewerking van een architect

 

 

 

- Oprichten, verbouwen, herbouwen en slopen van constructies en/of 1 of meerdere gebouwen of delen daarvan. (Het geheel of gedeeltelijk wijzigen van de hoofdfunctie van 1 of meerdere gebouwen of delen daarvan en/of wijzigen van het aantal woongelegenheden wordt in het kader van dit belastingsreglement beschouwd als een verbouwing, ongeacht of hier al dan niet effectieve verbouwingswerken mee gepaard gaan) + alle overige aanvragen waarvoor de eenvoudige dossiersamenstelling volstond voor de invoering van de omgevingsvergunning (o.a. gevelwijzigingen, plaatsen van tuinafsluitingen,

…)

 50,00 EUR

 

 

Voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor

stedenbouwkundige handelingen met verplichte medewerking van een architect

 

- Oprichten, verbouwen, herbouwen en slopen van 1 of meerdere gebouwen of delen daarvan met ‘wonen’ als overwegende aanwezige hoofdfunctie en een bebouwde oppervlakte kleiner of gelijk aan 500m². (Het geheel of gedeeltelijk wijzigen van de hoofdfunctie van 1 of meerdere gebouwen of delen daarvan en/of wijzigen van het aantal woongelegenheden wordt in het kader van dit belastingsreglement beschouwd als een verbouwing, ongeacht of hier al dan niet effectieve verbouwingswerken mee gepaard gaan)

100,00 EUR

- Oprichten, verbouwen, herbouwen en slopen van 1 of meerdere gebouwen of delen daarvan met ‘wonen’ als overwegende aanwezige hoofdfunctie en een bebouwde oppervlakte groter dan 500m². (Het geheel of gedeeltelijk wijzigen van de hoofdfunctie van 1 of meerdere gebouwen of delen daarvan en/of wijzigen van het aantal woongelegenheden wordt in het kader van dit belastingsreglement beschouwd als een verbouwing, ongeacht of hier al dan niet effectieve verbouwingswerken mee gepaard gaan)

100,00 EUR (+ 50,00 EUR/bijkomende wooneenheid

- Oprichten, verbouwen, herbouwen en slopen van 1 of meerdere gebouwen of delen daarvan, met een andere functie dan ‘wonen’ als overwegend aanwezige hoofdfunctie en een bebouwde oppervlakte kleiner of gelijk aan 500m². (Het geheel of gedeeltelijk wijzigen van de hoofdfunctie van 1 of meerdere gebouwen of delen daarvan en/of wijzigen van het aantal woongelegenheden wordt in het kader van dit belastingsreglement beschouwd als een verbouwing, ongeacht of hier al dan niet effectieve verbouwingswerken mee gepaard gaan)

250,00 EUR

- Oprichten, verbouwen, herbouwen  en slopen van een gebouw of een

gebouwencomplex of 1 of meerdere delen daarvan, met een andere functie dan

‘wonen’ als overwegende aanwezige hoofdfunctie en een bebouwde oppervlakte groter dan 500m². (Het geheel of gedeeltelijk wijzigen van de hoofdfunctie van 1 of meerdere gebouwen of delen daarvan en/of wijzigen van het aantal woongelegenheden wordt in het kader van dit belastingsreglement beschouwd als een verbouwing, ongeacht of hier al dan niet effectieve verbouwingswerken mee gepaard gaan)

500,00 EUR

 

 

Voor het afleveren van toelatingen voor technische of terreinaanlegwerken

 

- Vellen van hoogstammige bomen, verhardingen, reliëf van de bodem aanzienlijk wijzigen,… met een grondoppervlakte < 100 m²

50,00 EUR

- Vellen van hoogstammige bomen, verhardingen, reliëf van de bodem aanzienlijk wijzigen,…  met een grondoppervlakte > 100 m²

250,00 EUR

 

 

Voor het afleveren van een omgevingsvergunning

 

- voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit - klasse 2

200,00 EUR

- met kleinhandelsactiviteiten (bijkomende dossierkosten)

100,00 EUR

- met vegetatiewijziging(en) (bijkomende dossierkosten)

100,00 EUR

- Voor het afleveren van een toelating tot bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden en/of stedenbouwkundige voorwaarden

125,00

EUR/afwijking of

bijstelling

- Voor de kennisname van een mededeling met de vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur

250,00 EUR

 

 

Voor een kennisname van een melding van stedenbouwkundige handelingen en/of de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteiten

 

- Melding van stedenbouwkundige werken en handelingen met betrekking tot woongebouw (inclusief zorgwonen)

50,00 EUR

- Melding van stedenbouwkundige werken en handelingen met betrekking tot andere gebouwen en constructies

150,00 EUR

- Melding van de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteiten klasse 3

100,00 EUR

- Melding van de overdracht van een vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

 

50,00 EUR

 

 

Voor het aanleveren van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden

 

- zonder wegenisaanleg

100,00 EUR/lot

- met wegenisaanleg

500,00 EUR + 100,00

EUR/lot

- voor het afleveren van een toelating tot bijstelling van de verkaveling

150,00 EUR/lot

 

 

Voor een bijkomende procedurestap

 

- Toeslag voor het houden van een projectvergadering

150,00 EUR

- Toeslag voor het houden van een informatievergadering

500,00 EUR

- Toeslag voor de individuele kennisgeving in het kader van een openbaar onderzoek

12,00 EUR/beveiligde zending

- Toeslag voor de extra kost bij indiening van een aanvraag met MER

(MilieuEffectenRapportage), OVR (OmgevingsVeiligheidsRapportage) of MOBER (MOBiliteitsEffectenRapportage)

250,00 EUR

- Toeslag voor de extra kost bij niet ambtshalve wijziging van de aanvraag met nieuw openbaar onderzoek

100,00 EUR

 

 

Vastgoedinformatie

 

- Afleveren van een modelformulier vastgoedinformatie

65,00 EUR

Vergunningenregister

 

- Opname in het vergunningenregister

50,00 EUR

- Afleveren van uittreksel uit vergunningenregister

20,00 EUR

Plannenregister

 

- Afleveren van uittreksel uit plannenregister

20,00 EUR

Stedenbouwkundig attest

 

- Afleveren van een stedenbouwkundig attest

50,00 EUR

 

 

Planologisch attest

 

- Afleveren van een planologisch attest

125,00 EUR

 

 


Indien de aanvraag meerdere types van aanvragen om omgevingsvergunning omvat dan is de retributie voor die aanvraag gelijk aan de som van de afzonderlijke retributies.

Gemeentelijke ingave van dossiers in het omgevingsloket: verdubbeling van de retributie.


Administratieve prestaties

 Voor het maken van fotokopieën   

  Tarief (euro)         

- A4 formaat zwart/wit

 0,10 EUR

- A4 formaat kleur

 0,50 EUR

- A3 formaat zwart/wit

 0,20 EUR

- A3 formaat kleur

 1,00 EUR

Natuurlijke en rechtspersonen die wensen dat de gevraagde administratieve bescheiden hun per post zouden toegezonden worden, dienen het bedrag van de verzendingskosten vooraf aan de betrokken dienst over te maken.

 

Artikel 4

Vrijstellingen

§1. Van de retributies voor burgerzaken worden vrijgesteld:

-  de stukken die kosteloos moeten afgeleverd worden krachtens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door de gemeente;

-  de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen volgens tarieven gevoegd bij de wet op de consulaire- en kanselarijrechten;

-  de stukken welke aan behoeftige personen worden afgeleverd; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;

-  de adresaanvragen en aanvragen om inlichtingen, uitgaande van gerechtsdeurwaarders, gerechtelijke overheden, openbare besturen en daarmee gelijkgestelde instellingen van openbaar nut, indien er voor die vragen een wettelijke rechtsgrond bestaat;

-  de machtigingen betreffende godsdienstige of politieke manifestaties.

Vrijstelling van deze retributie wordt eveneens verleend met betrekking tot de bescheiden, die sommige personen nodig hebben bij het solliciteren of in het kader van tewerkstelling in de ruimste zin van het woord, vrijwilligerswerk inbegrepen.

De vrijstelling geldt enkel ten voordele van al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enig inkomen het leefloon is.

De belanghebbende personen zelf dienen het bewijs te leveren dat zij voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden, waarvoor zij de vrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn.

§2. Van de retributies voor omgeving worden vrijgesteld:

-  aanvragen van beschutte werkplaatsen;

-  aanvragen van overheden en daaraan ondergeschikte besturen.

 

Artikel 5

Wijze van invordering

§1. Deze gemeentelijke retributies moeten contant betaald worden bij aanvraag of uiterlijk bij het afleveren van de stukken of het afleveren van de administratieve prestaties.

§2. Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwiste gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177van het decreet over het lokaal bestuur, geschieden.

 

Artikel 6

Delegatie

Voortaan wordt de vaststelling van de retributiebedragen en van de wijze van inning gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen.

 

Artikel 7

Inwerkingtreding en bekendmaking

Onderhavig reglement treedt in voege op 1 juni 2025 en vervangt het huidige reglement goedgekeurd op 21 december 2020. Dit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.