Terug
Gepubliceerd op 21/09/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 12/09/2022 - 13:00

Aanvullend verkeersreglement voor de Kapellestraat. Wijziging parkeerverbod uren markt.

Aanwezig: Sophie De Wit, burgemeester-voorzitter
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Peter van Mechelen, Algemeen directeur

Het college besloot om omwille van de wekelijkse markt het nodig is om het parkeren te verbieden op vrijdag van 5 tot 15 uur in de Kapellestraat en dit in het gedeelte tussen het Laar en het kruispunt met de Stijn Streuvelslaan.

Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.

Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.

Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.

Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.

Het is aangewezen om oversteekplaatsen voor voetgangers te hebben aan de verschillende kruispunten.

De intergemeentelijke mobiliteitsplannen van de Rupelstreek en Aartselaar van 2001 en de verbredingen verdieping van deze plannen in 2009. De goedkeuring op 29.05.2017 door de gemeenteraad van het mobiliteitsplan van 8 mei 2017, opgemaakt door Sweco Belgium NV, waarin een beperking van het doorgaand vrachtverkeer bepaald wordt.

De intergemeentelijke mobiliteitsplannen van de Rupelstreek en Aartselaar van 2001 en de verbredingen verdieping van deze plannen in 2009. De goedkeuring op 29.05.2017 door de gemeenteraad van het mobiliteitsplan van 8 mei 2017, opgemaakt door Sweco Belgium NV, waarin bepaald wordt dat wegen met een hogere wegencategorisering voorrang op wegen met een lagere categorisering.

De Kapellestraat is prioritair tov Sint-Leonardusstraat, de Jan Davidlaan en de Langlaarsteenweg.

Omwille van de beperkte breedte en het busverkeer berm- of trottoirparkeren toe te verplichten tussen de Palmboomstraat en de Jan Davidlaan.

Het voetpad tussen de Sint-Leonardusstraat en de Jan Davidlaan is voldoende breed om het toe te laten erop te parkeren.

Twee parkeerplaatsen voor leveranciers, chauffeurs van de MMC (Minder Mobile Centrale) en bezoekers van het OCMW werden aangevraagd door de verantwoordelijke van het OCMW van Aartselaar.

Deze parkeerplaatsen worden voorzien ter hoogte van de ingang van het OCMW, Kapellestraat 136.

Het is aangewezen om in de Kapellestraat van het Laar tot de Palmboomstraat beperkte parkeertijd in te voeren “blauwe zone”, zodanig dat de parkeertijd gelimiteerd is om alzo meer parkeermogelijkheid te hebben voor het centrum.

De mogelijkheid kan geboden worden aan personen met een handicap om te parkeren in hetzij hun woonomgeving hetzij in de omgeving van de winkelstraat.

Om het parkeren zo goed mogelijk te regelen, wordt op het Laar en het gedeelte van de Kapellestraat tot de Palmboomstraat en in de Guido Gezellestraat van het Laar tot de Camiel Paulusstraat, een zone ingevoerd waar het verboden is te parkeren behalve op de daartoe aangeduide plaatsen.

Omwille van de wekelijkse markt is het nodig om het parkeren te verbieden op vrijdag van 5 tot 14.30 uur in het gedeelte tussen het Laar en het kruispunt met de Stijn Streuvelslaan.

Het is verboden om van de Kapellestraat af te slaan naar de Nieuwstraat.

Omwille van de herhaaldelijke parkeerproblemen voor het pand met huisnummer 114 wordt een verdrijvingsvlak aangebracht zodat er niet mag geparkeerd worden.

De verkeerscel heeft beslist om de bromfietsen klasse B te verbieden op het fietspad te rijden om de veiligheid van alle zwakke weggebruikers te verhogen.

Het is aangewezen om het gebruik van de parkeerschijf enkel te verplichten van maandag tot vrijdag.

Het is aangewezen een extra oversteekplaats voor voetgangers aangewezen is thv huisnummers 107-108.

Er is behoefte aan parkeerplaatsen om korte tijd te parkeren aan de dagbladhandel aan huisnummer 120.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.

De veiligheid van de weggebruikers en het verkeer in het algemeen zo optimaal mogelijk dient verzekerd te worden.

Het gunstig advies dat de verkeerscel Aartselaar ter zake verstrekte.

Artikel 1  De verkeerslichten

Niet van toepassing

 

Artikel 2  De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17

§1. De Kapellestraat is prioritair t.o.v. de Sint-Leonardusstraat en de Jan Davidlaan. Aan beide kruispunten wordt in beide richtingen het bord B15 aangebracht om dit aan te duiden.

§2. De Kapellestraat is prioritair t.o.v. de Langlaarsteenweg. Aan het kruispunt wordt in de richting van de Reetsesteenweg het bord B15 aangebracht om dit aan te duiden.

 

Artikel 3  De verbodsborden

§1. Er is een tonnagebeperking. Dit wordt aangeduid met het bord C21 (3.5 t) met onderbord “uitgezonderd laden en lossen” aan het kruispunt met de Langlaarsteenweg voor het verkeer dat richting centrum rijdt.

§2. Voor het verkeer komend van het Laar richting Reetsesteenweg is het verboden rechts af te slaan aan het kruispunt met de Nieuwstraat. Dit wordt aangeduid met het bord C31b met onderbord M12.

§3. Voor het verkeer komend van de Reetsesteenweg richting Laar is het verboden links af te slaan aan het kruispunt met de Nieuwstraat. Dit wordt aangeduid met het bord C31a met onderbord M12.

§4. De fietsers en bromfietsers die uit de richting van de Reetstesteenweg komen, zijn verplicht voor het kruispunt met de Palmboomstraat de rijbaan over te steken. Dit wordt benadrukt met het bord C11 met onderbord “fietsers hier oversteken”.

 

Artikel 4  De gebodsborden

Vanaf het kruispunt met Palmboomstraat tot het kruispunt met de Langlaarsteenweg is er een dubbelrichting fietspad aan de kant met de pare huisnummers. Dit wordt aan ieder kruispunt in beide richtingen aangeduid met bord D7 met onderbord M7(verboden voor bromfietsen klasse B).

 

Artikel 5 De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)

§1. In de Kapellestraat worden parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap, die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 of van het in artikel 27.4.1 hiermee gelijkgesteld document. (beide artikels KB 01/12/1975, algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). Deze plaatsen zijn:

- Ter hoogte van huisnummer 4. Dit wordt aangeduid door het verkeersbord E9a + Xa en wordt het pictogram type VIId bijgevoegd zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°van hetzelfde KB. Hierbij wordt een onderbord geplaatst “uitgezonder vrijdag van 6 tot 15 uur”. Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.

- Ter hoogte van huisnummer 46. Dit wordt aangeduid door het verkeersbord E9a + Xc (5m) en wordt het pictogram type VIId bijgevoegd zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°van hetzelfde KB. Hierbij wordt een onderbord geplaatst “uitgezonder vrijdag van 6 tot 15 uur”. Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.

- Naast het pand met huisnummer 98. Dit wordt aangeduid door het verkeersbord E9a en wordt het pictogram type VIId bijgevoegd zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°van hetzelfde KB. Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.

- Ter hoogte van huisnummer 145. Dit wordt aangeduid door het verkeersbord E9a + Xc (5m) en wordt het pictogram type VIId bijgevoegd zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°van hetzelfde KB. Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.

 

§2. In de Kapellestraat wordt het parkeren in parkeerhavens toegelaten met beperkte parkeertijd zoals bepaald in art. 27 (KB 1/12/1975). De beperkte parkeertijd is enkel geldig van maandag tot vrijdag van 9 tot 18u. Dit wordt toegelaten op de volgende plaatsen:

- Van huisnummer 6 tot 24. Dit wordt aan het begin en einde van de reglementering aangeduid met het bord E9a waarbij het pictogram type VIIb zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°van hetzelfde KB, wordt bijgevoegd en het onderbord “uitgezonderd vrijdag van 5 tot 14.30 uur / schijf verplicht van maandag tot vrijdag van 9 tot 18 u”. Bijgevoegd de onderborden Xa voor het begin en Xb voor het einde van de reglementering.

- Van huisnummer 3 tot 15. Dit wordt aan het begin en einde van de reglementering aangeduid met het bord E9a waarbij het pictogram type VIIb zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°van hetzelfde KB, wordt bijgevoegd en het onderbord “uitgezonderd vrijdag van 5 tot 14.30 uur / schijf verplicht van maandag tot vrijdag van 9 tot 18 u”. Bijgevoegd de onderborden Xa voor het begin en Xb voor het einde van de reglementering.

- Van huisnummer 48 tot 54. Dit wordt aan het begin en einde van de reglementering aangeduid met het bord E9a waarbij het pictogram type VIIb zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°van hetzelfde KB, wordt bijgevoegd en het onderbord “uitgezonderd vrijdag van 5 tot 14.30 uur / schijf verplicht van maandag tot vrijdag van 9 tot 18 u”. Bijgevoegd de onderborden Xa voor het begin en Xb voor het einde van de reglementering.

- Van huisnummer 47 tot 73. Dit wordt aan het begin en einde van de reglementering aangeduid met het bord E9a waarbij het pictogram type VIIb zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°van hetzelfde KB, wordt bijgevoegd en het onderbord “uitgezonderd vrijdag van 5 tot 14.30 uur / schijf verplicht van maandag tot vrijdag van 9 tot 18 u”. Bijgevoegd de onderborden Xa voor het begin en Xb voor het einde van de reglementering.


§3. In de Kapellestraat wordt het parkeren binnen de zone E1 in parkeerhavens of parkeervakken op de volgende plaatsen toegestaan:

- Van huisnummer 110 tot 136. Dit wordt aan het begin van de reglementering aangeduid met het bord E9a. Bijgevoegd het onderbord Xa. Dit wordt herhaald met hetzelfde bord met onderbord Xd.

- Van huisnummer 89 tot 103 en van 139 tot 147. Dit wordt aan het begin van de reglementering aangeduid met het bord E9a. Bijgevoegd het onderbord Xa aan het begin en Xb een het einde van de reglementering.

- Naast het pand met huisnummer 98 zijn 2 parkeervakken  dwars op de rijrichting aangeduid met het verkeersbord E9a.

- Ter hoogte van huisnummer 136, is het parkeren ten gevolge van een bord E9a toegelaten behalve tussen 8 en 18 u.  Dit wordt aangeduid met het bord E1 met onderbord “tussen 8 en 18 u – uitgezonderd toelating”.

 

§4. In de Kapellestraat van 65 meter ten zuiden van de Hof te Briezelaan tot huisnummer 155 deels te parkeren op de berm of het trottoir te verplichten. Deze maatregel wordt aangeduid door het plaatsen door de verkeersborden E9f, begin, herhaling en einde reglementering.

 

§5. In de Kapellestraat van het kruispunt met de Sint-Leonardusstraat tot huisnummer 226 volledig te parkeren op de berm of het trottoir te verplichten. Deze maatregel wordt aangeduid door het plaatsen door de verkeersborden E9e, begin, herhaling en einde reglementering.

 

§6. Ter hoogte van huisnummer 120 zijn er 2 parkeerplaatsen waarbij de maximale parkeertijd beperkt is tot 15 minuten en dit van maandag tot zaterdag van 6 tot 18 u. Dit wordt aangeduid met een bord E9a met onderbord “van maandag tot zaterdag van 6 tot 18 u, max 15 min parkeertijd” volgens art. 70.2.1 §3a (KB 1/12/1975) en een bord Xc (10 m).

 

Artikel 6  De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.

Deze straat ligt in de bebouwde kom gesignaleerd met de borden F1 aan het begin van de zone en F3 aan het einde van de zone.

 

Artikel 7  De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)

§1. Deze straat ligt voor het gedeelte tussen de Palmboomstraat en het Laar in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.

§2. Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.

§3. Deze straat ligt voor het gedeelte tussen de Palmboomstraat en het Laar in een zone waar het parkeren verboden is. Dit wordt aangeduid met de begin en einde zoneborden E1.

 

Artikel 8  De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden

Vanaf het kruispunt met de Jan Davidlaan tot de Reetsesteenweg is de rijbaan verdeeld in rijstroken met een doorlopende streep volgens art. 72.2 (KB 1/12/1975) voorafgegaan door een naderingsmarkering volgens art. 72.3 van hetzelfde KB.

 

Artikel 9  De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

§1. Vanaf het kruispunt met de Palmboomstraat tot op het kruispunt met de Langlaarsteenweg is het fietspad aangeduid met overlangse markeringen zoals bedoeld in art. 74 (KB 1/12/1975).

§2. Ter hoogte van huisnummer 151 is een stuk fietspad in de richting van het Laar aangeduid met overlangse markeringen zoals bedoeld in art. 74 (KB 1/12/1975).

 

Artikel 10  De gele onderbroken streep parkeerverbod

Niet van toepassing

 

Artikel 11  De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt

Vanaf het kruispunt met de Palmboomstraat tot het kruispunt met de Langlaarsteenweg is aan de kant met de pare huisnummers de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeduid zoals bedoeld in art. 75.2 (KB 1/12/1975) op de rand van de betonstrook.

 

Artikel 12  De dwarsmarkeringen

Niet van toepassing

 

Artikel 13  De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers

§1. Tussen de panden met huisnummer 112 en 114 is op de parkeerstrook een verdrijvingsvlak aangebracht.

§2. Er zijn parkeervakken aangebracht in de rijrichting volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975) aan de panden met huisnummer 6 tot 24, 3 tot 15, 48 tot 54, 47 tot 73, 81 tot 87, 110 tot 136, 89 tot 103 en 139 tot 147.

§3. Er zijn parkeervakken aangebracht dwars op de rijrichting volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975) aan de panden met huisnummer 81 tot 87

 

Artikel 14   Oversteekplaatsen voor voetgangers

Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):

- Aan het kruispunt met de Lindelei

- Voor het kruispunt met de Dr. Cuypersstraat voor het verkeer richting Reetsesteenweg

- Voor het kruispunt met de Stijn Streuvelslaan voor het verkeer richting Laar

- Voor het kruispunt met de Nieuwstraat voor het verkeer richting Laar

- Voor het kruispunt met de Palmboomstraat voor het verkeer richting Laar

- Voor het kruispunt met de Sint-Leonardusstraat voor het verkeer richting Reetsesteenweg

- Ter hoogte van huisnummer 234

- Tussen de huisnummers 107 en 108

 

Artikel 15  Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

Er is een oversteekplaats voor fietsers voor het kruispunt met de Palmboomstraat voor de fietsen en bromfietsen richting Laar zoals bedoeld in art. 76.4 (KB 1/12/1975).

 

Artikel 16  De verhoogde inrichtingen

Niet van toepassing

 

Artikel 17  Diverse

Niet van toepassing.