De gemeenteraad keurde het huishoudelijk reglement voor de organisatie van de adviesraad goed. De gemeenteraad engageerde zich tevens om organisatorische ondersteuning en een werkingsbudget te voorzien voor een goede werking van de adviesraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013, houdende het lokale beleid kinderopvang.
Het Lokaal Overleg Kinderopvang brengt alle betrokken partijen samen rondom de opvang van jonge kinderen in een gemeente. Dit overleg omvat ouders, organisatoren kinderopvang, scholen, jeugdwerk, het lokaal bestuur en andere belanghebbenden, zoals bedrijven. Dit lokale netwerk geeft advies aan het gemeentebestuur over het beleid en de ontwikkeling van kinderopvangfaciliteiten.
Adviesraden spelen een belangrijke rol in het gemeentelijk beleid door het verstrekken van advies over relevante onderwerpen. Bij de start van een nieuwe legislatuur is het noodzakelijk de organisatie van de adviesraden te herbekijken. In dit kader werd de werking van elke adviesraad ambtelijk-politiek geëvalueerd, wat aanleiding gaf tot een herziening van het huishoudelijk reglement.
Het huishoudelijk reglement van de adviesraad werd in zijn geheel gereviseerd met als doel de finaliteit van de adviesraad te versterken, namelijk het geven van advies. Tijdens deze oefening werd het reglement geüniformiseerd om meer coherentie te brengen in de werking van de adviesraden.
Artikel 1
Het huishoudelijk reglement voor de organisatie van de adviesraad goed te keuren:
HOOFDSTUK 1: OPRICHTING & JURIDISCHE GROND
Artikel 1: Oprichting
Het Lokaal Overleg Kinderopvang wordt erkend als adviesorgaan in uitvoering van het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013, houdende het lokale beleid kinderopvang.
Artikel 2: Juridisch kader
Het huishoudelijk reglement regelt de interne werking van het Lokaal Overleg Kinderopvang. Het is rechtsgeldig na bekrachtiging door de gemeenteraad.
Artikel 3: Zetel en werkingsgebied
§1. De zetel van de raad is gevestigd in het gemeentehuis, Baron Van Ertbornstraat 1, 2630 Aartselaar.
§2. Het werkingsgebied omvat het volledige grondgebied van de gemeente Aartselaar.
HOOFDSTUK 2: DOELSTELLINGEN
Artikel 4: Algemene doelstellingen
Het Lokaal Overleg Kinderopvang heeft tot doel:
Artikel 5: Adviesverlening
De adviesraad kan op eigen initiatief adviezen formuleren aan het college van burgemeester en schepenen voor nieuwe initiatieven binnen zijn werkingsgebied. Deze adviezen omvatten:
Het college van burgemeester en schepenen heeft na ontvangst van het advies 30 kalenderdagen de tijd om schriftelijk te antwoorden op dit advies. Dit antwoord dient gemotiveerd te zijn, in het bijzonder wanneer wordt afgeweken van het advies.
Elk advies verschijnt automatisch als agendapunt op de eerstvolgende vergadering van de adviesraad na ontvangst van het antwoord. De adviesraad kan hierover een inhoudelijk debat voeren en desgewenst een vervolgadvies formuleren.
Het college van burgemeester en schepenen kan ook op eigen initiatief een adviesvraag voorleggen aan de adviesraad. Deze vraag dient:
HOOFDSTUK 3: STRUCTUUR
Artikel 6: Basisstructuur
De structuur van het Lokaal Overleg Kinderopvang bestaat uit:
HOOFDSTUK 4: LOKAAL OVERLEG KINDEROPVANG
Artikel 7: Samenstelling
Het Lokaal overleg kinderopvang bestaat uit:
a) Stemgerechtigde leden
b) Niet-stemgerechtigde leden
Artikel 8: Stemgerechtigde leden
Stemgerechtigde leden bestaan uit:
Maximum twee derde van de leden behoren tot hetzelfde geslacht zoals bepaald volgens het Decreet Lokaal Bestuur art. 304 §3.
Politieke mandatarissen en personeelsleden verbonden aan lokaal bestuur Aartselaar kunnen geen deel uitmaken van de adviesraad, uitgezonderd de schepen voor Kinderopvang en de schepen bevoegd voor Welzijn die niet-stemgerechtigde leden zijn of het personeelslid dat een secretarisfunctie opneemt.
Artikel 9: Niet-stemgerechtigde leden
Niet-stemgerechtigde leden zijn:
Artikel 10: Duur van het mandaat
Het Lokaal Overleg Kinderopvang wordt uiterlijk binnen de zes maanden volgend op de nieuwe gemeenteraad herkozen.
Artikel 11: Einde mandaat
Aan het mandaat komt een einde:
Artikel 12: Verkiezing voorzitter
Het Lokaal Overleg Kinderopvang verkiest uit zijn midden voor een termijn van de legislatuur een voorzitter. De voorzitter blijft in functie tot de hersamenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang bij aanvang van een nieuwe legislatuur.
De voorzitter heeft geen binding met welke voorziening ook die in de gemeente een opvangfunctie vervult. Indien om deze reden niemand van de bestaande leden kan kandideren voor het voorzitterschap, kan door de leden een kandidaat-voorzitter worden voorgedragen van buiten de vergadering.
De functie van voorzitter wordt verkozen bij gewone meerderheid der uitgebrachte stemmen, mits minstens de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig is.
De voorzitter en secretaris zijn beiden belast met de voorbereidingen van de vergaderingen en het opvolgen van de genomen beslissingen.
HOOFDSTUK 5: WERKING LOKAAL OVERLEG KINDEROPVANG
Artikel 13: Vergaderritme en uitnodigingen
Het overleg komt ten minste tweemaal per jaar samen en vergadert openbaar.
De vergadering wordt samengeroepen door de voorzitter of wanneer één derde van de leden erom verzoekt.
De uitnodigingen voor de vergaderingen worden ten minste een week op voorhand aan de leden bezorgd en bevatten de agenda.
Voorstellen om agendapunten op de dagorde te plaatsen moeten schriftelijk bij de secretaris ingediend worden en zullen op de eerstvolgende vergadering behandeld worden.
Artikel 14: Verslaggeving
De notulen van de vergaderingen worden opgesteld door de secretaris of zijn plaatsvervanger en op de volgende vergadering ter goedkeuring worden voorgelegd.
Het ontwerpverslag wordt binnen 14 werkdagen na de vergadering:
Na goedkeuring wordt het definitieve verslag:
Artikel 15: Besluitvorming
De beslissingen worden bij voorkeur in consensus genomen. Indien er geen consensus kan bereikt worden, wordt er gestemd.
Om geldig te kunnen stemmen, moet ten minste de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn. Indien niet aan deze voorwaarde is voldaan, heeft de volgende vergadering, ongeacht het aantal stemgerechtigde leden, beslissingsrecht.
Alle beslissingen worden genomen met een gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Een advies tot wijziging van het huishoudelijk reglement dient door twee derde van de aanwezige stemgerechtigde leden te worden goedgekeurd, waarna het ter beslissing wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 16: Werkgroepen
Het lokaal overleg kan werkgroepen oprichten, met respect voor de doelstelling van de adviesraad. Elk lid van het lokaal overleg kan hieraan deelnemen.
HOOFDSTUK 6: INWERKINGTREDING
Artikel 17: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 april 2025.
Artikel 2
Zich te engageren om voldoende organisatorische ondersteuning te voorzien en een werkingsbudget dat een goede werking van de adviesraad mogelijk maakt.