Terug
Gepubliceerd op 24/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 17/03/2025 - 20:00

Goedkeuring van het huishoudelijk reglement voor de organisatie van de adviesraad Ondernemersraad Aartselaar.

Aanwezig: Yves Hulin, Voorzitter
Sophie De Wit, burgemeester
Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Glenn Anné, Paul Rens, Marc Sorber, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Nadine Francus, Eddy Bal, Rita Ceulemans, Ive De Saeger, raadsleden
Peter van Mechelen, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Bart Lambrecht, 1e schepen

De gemeenteraad keurde het huishoudelijk reglement voor de organisatie van de adviesraad goed. Het reglement werd in zijn geheel gereviseerd om de adviesfunctie te versterken en te uniformiseren. De gemeenteraad engageerde zich tevens om voldoende organisatorische ondersteuning en een passend werkingsbudget te voorzien om de goede werking van de adviesraad te garanderen.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

 

Adviesraden spelen een belangrijke rol in het gemeentelijk beleid door het verstrekken van advies over relevante onderwerpen. Bij de start van een nieuwe legislatuur is het noodzakelijk de organisatie van de adviesraden te herbekijken. In dit kader werd de werking van elke adviesraad ambtelijk-politiek geëvalueerd, wat aanleiding gaf tot een herziening van de huishoudelijke reglementen.

De huishoudelijke reglementen van de adviesraden werden in hun geheel gereviseerd met als doel de finaliteit van de adviesraden te versterken, namelijk het geven van advies. Tijdens deze oefening werden de reglementen geüniformiseerd om meer coherentie te brengen in de werking van de adviesraden.

 

Publieke stemming
Aanwezig: Yves Hulin, Sophie De Wit, Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Glenn Anné, Paul Rens, Marc Sorber, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Nadine Francus, Eddy Bal, Rita Ceulemans, Ive De Saeger, Peter van Mechelen
Voorstanders: Yves Hulin, Sophie De Wit, Mark Vanhecke, Anouk Beels, Hans Cops, Hilde Heyman, Isabelle de Beukelaar, Paula De Leeuw, Kathy Mommen, Kris Vandromme, Filip Vanheukelom, Eddy Vermoesen, Glenn Anné, Paul Rens, Marc Sorber, Lea Den Abt, Rudy Siebens, Kris Wils, Nadine Francus, Eddy Bal, Rita Ceulemans, Ive De Saeger
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Artikel 1

Het huishoudelijk reglement voor de organisatie van de adviesraad goed te keuren:

 

HOOFDSTUK 1: OPRICHTING & JURIDISCHE GROND

Artikel 1: Oprichting

In Aartselaar wordt een gemeentelijke Ondernemersraad opgericht (hierna Ondernemersraad).

 

Artikel 2: Juridisch kader

Het huishoudelijk reglement regelt de interne werking van de Ondernemersraad. Het is rechtsgeldig na bekrachtiging door de gemeenteraad.

 

Artikel 3: Zetel en werkingsgebied

§1. De zetel van de raad is gevestigd in het gemeentehuis, Baron Van Ertbornstraat 1, 2630 Aartselaar.

§2. Het werkingsgebied omvat het volledige grondgebied van de gemeente Aartselaar.

 

HOOFDSTUK 2: DOELSTELLINGEN

Artikel 4: Algemene doelstellingen

De Ondernemersraad heeft tot doel het lokaal bestuur te adviseren inzake het ondernemersbeleid en in het bijzonder bij de voorbereiding, de opmaak, de uitvoering, evaluatie en bijsturing van het economisch beleid, zoals vastgelegd in de strategische meerjarenplanning van de gemeente.

 

Om deze doelstelling te verwezenlijken zal hij:

1° Een nauwe communicatie tot stand brengen tussen het gemeentebestuur enerzijds en handelaars, bedrijfsleiders, ondernemers en industriëlen anderzijds;

2° Actief beleidsinformatie verzamelen en interpreteren en op vraag van het gemeentebestuur of op eigen initiatief adviezen uitbrengen over alle aangelegenheden en beleidsdossiers die in verband staan met het lokale economisch beleid;

3° Betrokken zijn bij de voorbereiding, de opmaak, de uitvoering & evaluatie van het economische luik van de gemeentelijke strategische meerjarenplanning;

4° Een forum creëren waar verschillende meningen over alle aspecten van het economisch beleid aan bod kunnen komen en waar open discussie gestimuleerd wordt;

5° De economische behoeften in de gemeente detecteren en waar mogelijk op deze behoeften afgestemde initiatieven nemen.

 

Artikel 5: Adviesverlening

De adviesraad kan tijdens elke vergadering waar het vereiste quorum aanwezig is, een advies formuleren aan het college van burgemeester en schepenen.

De adviesraad kan op eigen initiatief adviezen formuleren aan het college van burgemeester en schepenen voor nieuwe initiatieven binnen zijn werkingsgebied. Deze adviezen omvatten:

  1. Een duidelijke omschrijving van het voorgestelde initiatief
  2. De doelstelling en beoogde impact
  3. Hoe dit past binnen het meerjarenplan
  4. Een realistische inschatting van de benodigde middelen
  5. Of en welke inzet de adviesraad zelf kan leveren

Het college van burgemeester en schepenen heeft na ontvangst van het advies 30 kalenderdagen de tijd om schriftelijk te antwoorden op dit advies. Dit antwoord dient gemotiveerd te zijn, in het bijzonder wanneer wordt afgeweken van het advies.

Elk advies verschijnt automatisch na ontvangst van het antwoord opnieuw als agendapunt op de eerstvolgende vergadering van de adviesraad. De adviesraad kan hierover een inhoudelijk debat voeren en desgewenst een vervolgadvies formuleren.

Het college van burgemeester en schepenen kan ook op eigen initiatief een adviesvraag voorleggen aan de adviesraad. Deze vraag dient:

-        Schriftelijk te worden bezorgd aan de secretaris en de voorzitter van de adviesraad

-        Een duidelijke vraagstelling te bevatten

-        Voldoende achtergrondinformatie te bevatten

-        Een redelijke antwoordtermijn te specificeren van minimaal 60 dagen vanaf het moment van verzending. Bij hoogdringendheid kan van deze termijn afgeweken worden.

 

HOOFDSTUK 3: STRUCTUUR

Artikel 6: Basisstructuur

De Ondernemersraad bestaat uit:

  1. Algemene Vergadering
  2. Werkgroepen die ad hoc kunnen samengesteld worden door de Ondernemersraad

 

HOOFDSTUK 4: ALGEMENE VERGADERING

Artikel 7: Samenstelling

De Algemene Vergadering bestaat uit:

a)      Stemgerechtigde leden

b)     Niet-stemgerechtigde leden

 

Artikel 8: Stemgerechtigde leden

De Ondernemersraad bestaat uit maximum 10 vertegenwoordigers van lokale ondernemers.

Per ondernemersorganisatie (UNIZO, ATA, VOKA, HIWA) worden maximum 2 ondernemers afgevaardigd.

Overeenkomstig artikel 304 §3 van het decreet lokaal bestuur, mogen maximum twee derde van de leden van hetzelfde geslacht zijn.

Politieke mandatarissen en personeelsleden verbonden aan lokaal bestuur Aartselaar kunnen geen deel uitmaken van de adviesraad, uitgezonderd de schepen bevoegd voor lokale economie die niet-stemgerechtigd lid is of het personeelslid dat een secretarisfunctie opneemt.

 

 

Artikel 9: Niet-stemgerechtigde leden

Niet-stemgerechtigde leden zijn:

a)      De schepen bevoegd voor lokale economie

b)     De ambtenaar voor lokale economie die het secretariaat waarneemt

c)      Door de Algemene Vergadering uitgenodigde deskundigen

 

Artikel 10: Duur van het mandaat

De voorzitter van de Ondernemersraad wordt verkozen voor een periode van zes jaar.

Tijdens de laatste vergadering voor het einde van dit tweede jaar wordt de positie terug vacant gesteld en kunnen de participanten overleggen tot verlenging van het voorzitterschap of aanduiding van een nieuwe voorzitter.

 

Artikel 11: Verkiezing voorzitter

De stemgerechtigde leden van de Algemene Vergadering kiezen bij geheime stemming uit de voorgedragen kandidaten een voorzitter.

 

De voorzitter heeft volgende taken:

a)      De vergaderingen bijeenroepen en leiden

b)     De Ondernemersraad vertegenwoordigen

c)      Als aanspreekpunt fungeren richting het gemeentebestuur en de lokale ondernemers

 

Artikel 12: Engagementsverklaring

Alle stemgerechtigde leden van de Ondernemersraad moeten een engagementsverklaring voor de werking ondertekenen, waarin volgende elementen vastgelegd worden:

1°) Plichten van het stemgerechtigd lid:

  • Onderschrijven van de doelstellingen van de Ondernemersraad en er zich toe verbinden om actief mee te werken aan de realisatie ervan
  • Het bijwonen van de vergaderingen van de Ondernemersraad. Indien dit onmogelijk is door overmacht of een andere belangrijke reden, is het lid gebonden zich uitdrukkelijk te verontschuldigen
  • Zich informeren over het lokaal economisch beleid door lectuur, door bijscholing en vorming, door contacten met organisaties en andere betrokkenen bij het beleid
  • Afgevaardigden van een vereniging, organisatie of instelling dienen hun achterban grondig te informeren over de werkzaamheden van de Ondernemersraad en ook geregeld overleg te plegen in functie van het opsporen bij de eigen organisatie van behoeften, ideeën en verwachtingen inzake het beleid richting ondernemers

2°) Rechten van het stemgerechtigde lid:

  • Spreekrecht op alle vergaderingen van de Ondernemersraad
  • Stemrecht in de Algemene Vergadering
  • Inzagerecht in alle documenten en dossiers die het gemeentebestuur ter beschikking stelt van de Ondernemersraad, op te vragen bij de secretaris

 

HOOFDSTUK 5: WERKING ALGEMENE VERGADERING

Artikel 13: Vergaderritme en uitnodigingen

De Ondernemersraad vergadert minstens tweemaal per jaar. Ze vergadert eveneens op verzoek van het gemeentebestuur of van de participanten telkens wanneer zich een dringend probleem voordoet met betrekking tot de lokale economie. De vergadering is openbaar.

De leden ontvangen minstens 10 dagen voor de vergadering per e-mail een uitnodiging met voorstel tot agenda.

Wanneer een afgesproken datum, wegens omstandigheden, niet kan worden aangehouden, wordt in onderling overleg een andere datum bepaald.

 

Artikel 14: Verslaggeving

De secretaris staat in voor de verslaggeving van de vergaderingen.

Het ontwerpverslag wordt binnen 14 werkdagen na de vergadering:

1)     Via e-mail bezorgd aan alle leden

2)     Overgemaakt ter kennisname op het eerstvolgende college van burgemeester en schepenen

 

Het ontwerpverslag wordt als eerste inhoudelijk punt geagendeerd op de eerstvolgende bijeenkomst ter goedkeuring.

Na goedkeuring wordt het definitieve verslag:

a)      Bezorgd aan alle leden

b)     Gepubliceerd op de gemeentelijke website

c)      Gearchiveerd door de secretaris in het digitaal archief van de gemeente

 

Artikel 15: Besluitvorming

Om een geldige stemming te kunnen houden moeten ten minste 50% van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn.

De Ondernemersraad zal bij opmaak van adviezen streven naar consensus.

De stemming is geheim wanneer 1 lid hierom verzoekt.

De Ondernemersraad ondersteunt het idee adviezen te formuleren op een deskundige en onderbouwde manier. Hiervoor kunnen de participanten technische expertise inzetten om studies te maken m.b.t. de materie om onderbouwde en uitgewerkte oplossingen aan te bieden.

 

HOOFDSTUK 6: INWERKINGTREDING

Artikel 16: Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 april 2025.

 


Artikel 2

Zich te engageren om voldoende organisatorische ondersteuning te voorzien en een werkingsbudget dat een goede werking van de adviesraad mogelijk maakt.