Terug
Gepubliceerd op 27/01/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 18/11/2024 - 20:00 Raadszaal
Aanwezig: Anouk Beels, raadslid-voorzitter
Sophie De Wit, burgemeester
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Glenn Anné, Peter Apers, Cristel Bal, Nicole Caremans, Guido D'Eer, Bart De Hertogh, Paula De Leeuw, Lea Den Abt, Paul De Wilde, Nadine Francus, Yves Hulin, Mike Schuurmans, Rudy Siebens, Marijke Vandebroeck, Kris Wils, raadsleden
Peter van Mechelen, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Eddy Vermoesen, 3e schepen
Joris De Bie, raadslid
  • Agendapunten aangebracht door het CBS

    • Notulen van de gemeenteraad van 07.10.2024. Goedkeuring.

      Raadslid Lea Den Abt (Samen NAP) verzoekt om haar mondelinge vraag over de begraafplaats in geheime zitting te behandelen.

      hecht zijn goedkeuring aan de notulen van zijn vergadering van 07.10.2024.

    • Goedkeuring van het hemelwater- en droogteplan voor de gemeente Aartselaar in opdracht van PIDPA en opgesteld door het studiebureau IMDC.

      Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017

      Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (Waterwetboek)

      Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

      Het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, zoals gewijzigd.

      De Europese kaderrichtlijn Water.

      Het besluit van de Vlaamse regering van 10 maart 2006 houdende vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en de bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen.

      Feiten en context:

      Pidpa heeft als rioolbeheerder van de gemeente Aartselaar het initiatief genomen om voor het grondgebied een hemelwater- en droogteplan op te maken en liet zich hierin ondersteunen door studiebureau IMDC.

      Wat houdt dit nu juist in?
      Door de klimaatverandering worden we geconfronteerd met een gewijzigd neerslagpatroon. Voor Vlaanderen betekent dat meer regen in de winter en minder neerslag in de zomer.
      Bovendien zal ook de intensiteit van de buien toenemen waardoor buien met korte en intense neerslag zullen afgewisseld worden door langere, drogere periodes.
      Om hiermee om te gaan zal het belangrijk zijn om ruimte te geven aan water. De bestaande riolen zijn nog grotendeels van het gemengde type en ook het afvalwater en regenwater van de bestaande gebouwen wordt nog grotendeels gemengd afgevoerd. Deze buizen zijn echter niet voorzien op de gewijzigde neerslaghoeveelheden. Het risico op wateroverlast, ook vanuit het rioleringsstelsel, zal daarom in de volgende jaren toenemen.
      Het is duidelijk dat vermenging van vervuild afvalwater met niet-verontreinigd water (niet verontreinigd = hemelwater, drainagewater, bemalingswater, enz...) niet gewenst is.
      Waar deze vermenging vandaag de dag wel optreedt, moet aan de verdere scheiding van de stromen worden gewerkt. Dit “ontvlechten” van de beide waterstromen dient zowel op particulier als openbaar domein te gebeuren.
      Dit alles vraagt een gebiedsdekkende visie op het omgaan met hemelwater.
      Elk gebied is echter uniek: het heeft zijn eigen ondergrond, bestaand stelsel, reliëf, verstedelijking, type bebouwing, mogelijkheden, noden en knelpunten.
      Zo werd de gemeente Aartselaar in 5 deelzones onderverdeeld.

      Het hemelwater- en droogteplan biedt in eerste instantie een antwoord op de vraag: waar gaan we vandaag en morgen met het hemelwater naar toe?
      Het hemelwater- en droogteplan schept het kader voor een integrale ruimtelijke visie over waar en hoe het hemelwater van bestaande en geplande wegenis, woningen en (on)verharde oppervlakken moet opgevangen, ter plaatse gehouden of vertraagd afgevoerd worden zonder daarbij een negatieve impact op het watersysteem en de omgeving teweeg te brengen.

      Bij de opmaak van het hemelwater- en droogteplan werd ook aandacht gegeven aan het beperken van risico’s op wateroverlast in de meest ruime zin van het woord.
      Er werd ingezet op bronmaatregelen om het water ter plaatse te houden en afvoer te
      vermijden, het creëren van ruimte voor water, het beperken van interactie tussen afvalwater enerzijds en hemel- en oppervlaktewater anderzijds, aanvullen van het grondwater door infiltratie,… Inzetten op al deze sporen was echter niet altijd op elke locatie mogelijk.

      Een periodieke herziening van het plan in functie van een gewijzigd klimaat, wijzigend waterverbruik en variabele doelstellingen zal nodig zijn.

       

      Financiële aspecten:

      • Dit plan op zich heeft geen financiële gevolgen.
      • Bij de uitwerking van wegenisprojecten dient er rekening te worden gehouden met het hemelwater- en droogteplan. Dit kan wel financiële gevolgen hebben voor riolerings- en wegenisprojecten. Dit hemelwater- en droogteplan kan in de toekomst een essentiële voorwaarde zijn voor het bekomen van watergebonden subsidies.
      • Door de opmaak van een hemelwater- en droogteplan kunnen de economische, maatschappelijke en ecologische kosten van het veranderende weerpatroon ingedijkt worden. Het hemelwater- en droogteplan voor de gemeente Aartselaar werd opgemaakt door IMDC in opdracht van Pidpa. Eerst werd er een volledige inventarisatie gemaakt van alle mogelijke aspecten rond hemelwater, zoals infiltratie, buffering en afvoer vandaag de dag. De bestaande toestand van het watersysteem werd bekeken over het volledige grondgebied. In het hemelwater- en droogteplan worden maatregelen voorgesteld om de hydraulische problemen op te lossen. De verschillende voorstellen werden opgelijst.
      • De bevindingen die worden opgesomd in het hemelwater- en droogteplan zijn belangrijk om de nodige maatregelen te kunnen voorzien bij het ontwerpen van rioleringswerken, en het hemelwater- en droogteplan moet dan ook als leidraad meegegeven worden aan studiebureaus bij de opmaak van rioleringsontwerpen voor de gemeente Aartselaar.
      • Bij opmaak van een hemelwater- en droogteplan worden volgende maatregelen voorgesteld om de hydraulische problemen op te lossen : openleggen van de beken (buffercapaciteit verhogen) - schotten plaatsen in grachten (vertraagde lozing) – ontharden van pleinen- scheiden van vuilwater en hemelwater riolering
      • De Vlaamse Regering heeft met hun Blue Deal aangegeven in te willen zetten op water- en droogtebeheer. De opmaak van een hemelwater- en droogteplan is een van de punten die naar voor geschoven worden om de doelstellingen te bereiken. Om het gebruik van deze plannen te bevorderen werd de intentie reeds duidelijk kenbaar gemaakt dat men het verkrijgen van watergerelateerde subsidies vanaf 2024 afhankelijk wil maken van het hebben van een hemelwater- en droogteplan.
      • Voor de opmaak van dit hemelwater- en droogteplan is de methodologie opgemaakt door CIW (Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid, blauwdruk versie juni 2022) toegepast. Samenvattend kan de doelstelling van het opstellen van een hemelwaterplan als volgt omschreven worden: Het uitwerken van een integrale ruimtelijke visie over waar en hoe het hemelwater afkomstig van bestaande en geplande wegenis, woningen en (on)verharde oppervlakken kan worden ter plaatse gehouden, opgevangen en hergebruikt, geïnfiltreerd en vertraagd afgevoerd en waar ruimte voor water moet gecreëerd worden.
      • Pidpa zal de principes en bevindingen van het hemelwater- en droogteplan hanteren bij de uitvoering van toekomstige riolerings- en wegenwerken alsook bij de beoordeling van plannen en ontwikkelingen van derden.

      IMDC, die het hemelwater- en droogteplan voor Aartselaar heeft opgemaakt, geeft toelichting ter zitting. Het plan is het resultaat van overleg tussen verschillende instanties. Volgende actoren hebben het traject gevolgd : IMDC, Gemeente Aartselaar en PIDPA.
      Aartselaar werd ingedeeld in 5 deelzones die in grote lijnen de stroomgebieden volgen, echter begrensd op perceelsniveau. De knelpunten werden in kaart gebracht, evenals de individuele en collectieve oplossingen, de quick wins en de lange termijn oplossingen.
      De deelzones krijgen een prioriteitscategorie.
      Het is belangrijk om op te merken dat het hemelwater- en droogteplan geen statisch gegeven is.

      Artikel 1

      De gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan voor de gemeente Aartselaar goed, opgemaakt in opdracht van Pidpa en in samenwerking met het studiebureau IMDC.

      Artikel 2

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de praktische uitwerking van het hemelwater- en droogteplan en om de maatregelen te realiseren ter gelegenheid van de uitvoering van toekomstige riolerings- en wegenwerken alsook bij de beoordeling van plannen en ontwikkelingen van derden.


      Artikel 3

      Het college van burgemeester en schepenen zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen en de betrokken actoren.

    • Aanvraag omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen en de exploitatie van een of meerdere ingedeelde inrichtingen of activiteiten ingediend door Pidpa voor percelen gelegen, Antwerpsesteenweg 55, Molenveldstraat 2, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 en 23 - afdeling 2 sectie A nrs. 110A2, 110X, 110Y, 110Z, 110C2, 111Y, 111B2, 111S, 111D2, 113H, 114D, 121E2, 121V en 121E – Dossiernummer: 11001/2024/00129 - 20240729-0034- PIV 2 – Vestiging erfdienstbaarheid riolering en goedkeuring wegenis.

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2, 40 en 41;

      Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van d.d. 25.04.2014 dat bepaalt dat de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen dient te nemen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft; dat dergelijk besluit over de zaak van de wegen dient te worden genomen alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

      Artikel 47 van het omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat, waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de gemeenteraad hierover een besluit aanneemt. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

      Artikel 75 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning dat bepaalt dat de bevoegde overheid aan een omgevingsvergunning lasten kan verbinden. Die lasten vinden hun oorsprong in het voordeel dat de begunstigde van de omgevingsvergunning uit die vergunning haalt en in de bijkomende taken die de overheid door de uitvoering van de vergunning op zich moet nemen. De bevoegde overheid neemt de lasten die de gemeenteraad heeft opgelegd bij de beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg, vermeld in artikel 31, integraal op in de vergunning.

      Het decreet houdende de gemeentewegen d.d. 03.05.2019, inzonderheid artikel 3 en artikel 4.

      De aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door Pipda, Vierselse baan 5 te 2280 Grobbendonk, voor weg- en rioleringswerken (gemeentelijk project): aanleg gescheiden stelsel, heraanleg wegenis (privaat domein Molenveldstraat) & activiteiten ingedeelde inrichting - Molenveldstraat.

      De vaststelling dat in het kader van deze omgevingsaanvraag de wegenis met openbaar karakter wordt gewijzigd als volgt: de aanvraag betreft een gemeentelijk project. In Molenveldstraat zal er een gescheiden stelsel worden aangelegd. Hierdoor zal de volledige bovenbouw mee worden heringericht. De aanvraag heeft betrekking op werken op privaat domein met openbaar karakter. Voor de aansluiting op de Antwerpsesteenweg wordt er aan AWV een machtiging gevraagd. Het doel van het project is o.a. het saneren van de huishoudelijk vuilvracht van Molenveldstraat.

      In Molenveldstraat is momenteel nog geen riolering aanwezig. Alle afvalwater sluit ofwel aan op de niet geklasseerde waterloop ofwel wordt deze opgevangen in septische putten / sterfputten.

      In het kader van dit project zal het afvalwater worden verzameld en worden aangesloten op de gemeentelijke riolering in de Antwerpsesteenweg. Het afvalwater kan grotendeels gravitair naar de collector in de Antwerpsesteenweg worden afgevoerd. Omwille van de diepere aansluitingen van de woningen Molenveldstraat 20, 21, 23 en 25 en de bedrijven Molenveldstraat 16 en 18, is het niet mogelijk om deze ook gravitair aan te sluiten. De vuilvracht van deze woningen en bedrijven zal d.m.v. een pomp worden aangesloten.

      Ook de bedrijfsgebouwen Cleydaellaan 14 en 16_1 t/m 16_14 is opgenomen in het GUP. Onderzoek op terrein heeft echter uitgewezen dat deze bedrijven reeds aangesloten zijn op het afwaartse gemeentelijke stelsel. Deze worden daarom niet langer opgenomen in dit dossier.

      Momenteel is er nog geen riolering in de straat aanwezig. De gebouwen hebben ofwel een eigen aansluiting op de waterloop ofwel wordt het regenwater opvangen in regenwaterputten/infiltratieputten. In het kader van dit project zullen deze bestaande aansluitingen en lozingen worden behouden.

      Enkel de verharding van het openbaar domein zal op de nieuwe RWA-leiding worden aangesloten. Om de nodige buffer te kunnen realiseren, worden er inspectieputten met een interne overstort (en hydroslide) voorzien.

      Molenveldstraat is vooral een straat omringd door bedrijven. Het hele project zal worden ingericht zoals de bestaande toestand.

      Er zal een nieuwe rijweg in asfalt worden voorzien met een breedte van 3,80 meter (incl. kantstrook). De opritten zullen worden heraangelegd in hetzelfde materiaal als in de bestaande toestand.

      Aangezien Molenveldstraat aansluit op de Antwerpsesteenweg zal er gewerkt moeten worden binnen de bouwvrije strook van de A12. Op het inplantingsplan nieuwe toestand werden alle grenslijnen uitgezet. Aangezien het om werken van openbaar nut gaat wordt er een afwijking aangevraagd om te mogen werken in de bouwvrije strook.

      Binnen de 30 meter-zone zullen volgende werken worden uitgevoerd.

      • Aanleg gescheiden rioleringsstelsel + aansluiten op bestaande riolering van de Antwerpsesteenweg d.m.v. ter plaatse gestorte constructie G1;

      • Heraanleg bestaande wegenis + aansluiting op Antwerpsesteenweg;

      Voor het afvalwaterstelsel worden er gresleidingen voorzien, voor het regenwater worden er betonnen leidingen voorzien. Beide rijwegen zullen worden heraangelegd in asfalt en de opritten zullen worden heraangelegd zoals in de bestaande toestand. Het voetpad en fietspad van de Antwerpsesteenweg zullen plaatselijk worden heraangelegd. Hiervoor worden er net zoals in de bestaande toestand betonstraatstenen voorzien.

      Binnen het projectgebied worden geen bomen gerooid.

      De gemeenteraad is bevoegd om te beslissen over de zaak van de wegen op grond van artikel 2 en 42 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de weg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

      Op dit moment kenmerkt Molenveldstraat zich door een private weg met openbaar karakter. De eigendomsstructuur beperkt op dit moment de mogelijkheid tot ontharden, waardoor juridische stappen noodzakelijk zijn om veranderingen aan te brengen.

      Gezien de eigendomsstructuur wordt de focus in eerste instantie gelegd op de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel. Om dit te realiseren, plant de gemeente de vestiging van een erfdienstbaarheid op de riolering. Deze erfdienstbaarheid zal specifiek gericht zijn op het faciliteren van de rioleringswerken zonder de eigendomsstructuur van de straat te verstoren.

      Terwijl de erfdienstbaarheid wordt gevestigd voor de geplande rioleringswerken, blijven de gemeente en Pidpa het perspectief op de toekomst behouden. Daarom zal in een latere fase een rooilijnplan worden opgemaakt waardoor verdere aanpassingen zoals ontharden mogelijk zullen zijn.

      Overeenkomstig artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet dient de gemeenteraad thans te beslissen over de ligging en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt. De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag; De gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de bezwaren met betrekking tot de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen.

      Met betrekking tot de voorliggende aanvraag dient de gemeenteraad zich uit te spreken over het vestigen van de erfdienstbaarheid op de riolering en de aanleg van de private weg met openbaar karakter.

      De voorliggende aanvraag bevat een uitgewerkt plan van aanleg.

      Openbaar onderzoek (zie bijlage voor het resultaat van het openbaar onderzoek).

      Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van van 21 augustus 2024 tot en  met 19 september 2024.

      Waarbij werd vastgesteld dat er één bezwaar werd ingediend.

      Het bezwaar luidt als volgt:

      “1. De duur van de werken.

      2. De bereikbaarheid naar onze woning, hoe zullen wij het woonperceel kunnen verlaten en terugkeren.

      3. Hoe zal een ambulance zonder problemen en zonder tijdsverlies de woning kunnen bereiken indien er een medisch noodgeval is. Geen onbelangrijk gegeven gezien onze ernstige medische problematiek.

      4. Bereikbaarheid van brandweer bij noodgeval.

      5. Na het lezen dat het onttrokken grondwater tijdens de werken zal geloosd worden in de bestaande gracht, maken wij onze erge zorgen. De gracht is nu al overbelast en nog meer water zal resulteren in wateroverlast tijdens en na de werken. Een mogelijke optie is het plaatsen van een permanente professionele pomp, temeer daar bij het sluiten van de noodzakelijke terugslagklep die het water van de grote struisbeek tegenhoudt (bij hoge waterstand), het water in de gracht niet meer naar de struisbeek kan vloeien. Het water in de gracht moet dan overgepompt worden om zo het overlopen van de gracht te verhinderen Zo voorkomt men waterschade rond en in de woning. Opgelopen waterschade zou schadeclaims tot gevolg hebben voor de verantwoordelijke van dit project. Een overleg met de ingenieur van dit project is wenselijk.

      6. Wij begrijpen dat er werken worden opgelegd, maar dat wij ons zorgen maken is normaal daar wij in 1998 reeds een zeer ernstige overstroming met langdurige evacuatie hebben meegemaakt (ook door een menselijke fout) en toen was er geen steun en opvang mogelijk vanuit de gemeente. Een tweede wateroverlast kunnen wij fysisch, mentaal en financieel niet aan. Wij hopen op een goede samenwerking tussen en met al de betrokken partijen en hopen op een constructief overleg. Vooral ... kent de waterloop zeer goed. Hij weet hoe de beide waterlopen zich gedragen bij elk type weer. Hij kent ook de kleur, de geur en de normale hoeveelheden water en weet wanneer er niet normale lozingen zijn. Zijn 33 jaar ervaring kan zeker een positieve bijdrage leveren in een constructief overleg.”

      Beoordeling van het bezwaar:

      Punten 1 t.e.m. 4 zijn van praktische aard. De bereikbaarheid voor hulpdiensten en de aanwezige woning en bedrijven moet gedurende de werken mogelijk blijven. Dit kan opgelegd worden aan de eventuele omgevingsvergunning maar maken geen deel uit van de zaak van de weg waar de gemeenteraad voor bevoegd is.

      Punten 5 en 6 zijn van technische aard. Deze bekommernissen en suggesties kunnen aan de ontwerper worden overgemaakt.

      Adviezen met betrekking tot de aanleg van het toekomstige openbaar domein.

      Naar aanleiding van de aanvraag werden de volgende adviezen uitgebracht (zie bijlagen):

      • Agentschap Natuur en Bos bracht een voorwaardelijk gunstig advies uit met kenmerk 24-121639
      • Agentschap Wegen en Verkeer bracht een gunstig advies uit met kenmerk AV/121/2024/01125, met aandachtpunten waarmee rekening dient gehouden te worden bij de uitvoering.
      • Brandweer zone Rivierenland bracht een gunstig advies uit met kenmerk P20216-002/01 met aandachtspunten waarmee dient rekening gehouden te worden bij de uitvoering.
      • VMM bracht een gunstig advies uit met kenmerk WT 2024 OA 1366_1 met aandachtspunten.

      De adviezen worden aanvaard rekening houdende met de expertise van de betreffende adviesinstanties.

      De voorwaarden en aandachtspunten m.b.t. de zaak van de weg kunnen worden overgenomen in de beslissing van de Gemeenteraad.

      Beoordeling

      De gemeenteraad acht de wegenis voorzien in het project voldoende breed en correct uitgerust om de het projectgebied veilig en vlot te ontsluiten. Het ontwerp past binnen de structuur van de gemeentewegen.

      De gemeenteraad is van oordeel dat het aanleggen van een gescheiden riolering op deze plek noodzakelijke werken zijn ter bescherming van het milieu.

      De gemeenteraad begrijpt de noodzaak om een erfdienstbaarheid te vestigen op de uit te voeren rioleringswerken.

       

      De aanvraag houdt met betrekking tot de zaak van de wegen de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in en het heraanleggen van de private weg met openbaar karakter.

      Tevens wordt er een erfdienstbaarheid gecreëerd op het aan te leggen rioleringsstelsel. Het project bevindt zich in gebied voor ambachtelijke bedrijven en kmo’s.

      De rioleringswerken passen in de ruimtelijke context aangezien het om ondergrondse werken gaat. Enkel de inspectieputten zijn zichtbaar maar deze komen gelijk met het maaiveld of enkele centimeters er boven. Bij de wegeniswerken zal de huidige rijweg worden versmald en worden de opritten heraangelegd in een materiaal conform bestaande toestand. Tijdens het openbaar onderzoek van 21 augustus 2024 tot en  met 19 september 2024 werd 1 bezwaarschrift ingediend. De uitgebrachte externe adviezen waren gunstig of voorwaardelijk gunstig. De voorwaarden en aandachtspunten m.b.t. de zaak van de weg kunnen worden overgenomen in de beslissing van de Gemeenteraad.

       

      Artikel 1

       

      De gemeenteraad neemt kennis van de beschrijvende nota, de plannen met betrekking tot de aanleg, het resultaat van het openbaar onderzoek en de inhoud van de uitgebrachte adviezen.


      Artikel 2

       

      Goedkeuring te hechten aan het vestigen van een erfdienstbaarheid op de aan te leggen rioleringen gelegen Antwerpsesteenweg 55, Molenveldstraat 2, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 en 23 - afdeling 2 sectie A nrs. 110A2, 110X, 110Y, 110Z, 110C2, 111Y, 111B2, 111S, 111D2, 113H, 114D, 121E2, 121V en 121E.


      Artikel 3

      Goedkeuring te hechten aan de geplande aanleg van een gescheiden riolering en heraanleg wegenis gelegen Antwerpsesteenweg 55, Molenveldstraat 2, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 en 23 - afdeling 2 sectie A nrs. 110A2, 110X, 110Y, 110Z, 110C2, 111Y, 111B2, 111S, 111D2, 113H, 114D, 121E2, 121V en 121E.

       

      Artikel 4

       

      De volgende voorwaarden op te leggen:

      • De voorwaarden en aandachtspunten m.b.t. de zaak van de weg zoals opgenomen in de adviezen van ANB, AWV, Brandweer zone Rivierenland en VMM;
      • De technische bekommernissen en suggesties zoals aangehaald in het ingediende bezwaar aan de ontwerper over te maken.

       

       

      Artikel 5

      Onderhavig besluit wordt toegevoegd aan de omgevingsvergunningsaanvraag nr. 11001/2024/00129 - 20240729-0034.

       

      Artikel 6

      Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd, of wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.

       

       

       

    • Tussenkomst in de aankoop van het pand Laar 10.

      Het decreet lokaal bestuur d.d. 22.12.2017, zoals laatst gewijzigd.

      Thuisrand bv plant een nieuw project met sociale huurwoningen op de vroegere terreinen van drukkerij Jarys; hiervoor werden in het verleden al het perceel Laar 11 en de achterliggende magazijnen aangekocht.

      Op vraag van het gemeentebestuur werd een trage verbinding voor voetgangers en fietsers vanaf Laar naar het binnengebied (Cultuurplein) in het ontwerp geïntegreerd.

      Om het project meer ruimte te geven, werden de eigenaars van het perceel Laar 10 (San George) gecontacteerd. Naast het creëren van meer bouwmogelijkheden kan ook een bredere openbare doorsteek naar de bibliotheek worden voorzien; er werd rekening gehouden met een breedte van 4 meter.

      In een brief dd. 02.02.2022 heeft De Ideale Woning de mogelijkheden en de financiële afspraken met de gemeente bevestigd.

      Een financiële bijdrage van €140.000 van de gemeente werd afgesproken in functie van het creëren van een trage weg.

      Dit bedrag is gebaseerd op een verdeelsleutel van 60% voor de gemeente en 40% voor De Ideale Woning aangezien het grootste deel van het perceel Laar 10 openbaar domein zal worden. De inbreng van de gemeente is echter maar 20% in de totaliteit van de verwerving van het perceel Laar 10. Dit engagement van de gemeente werd per mail dd. 23.02.2022 aan De Ideale Woning bevestigd.

      Het college van Burgemeester en schepenen heeft op 13.05.2024 een toelichting gekregen van Thuisrand bv over deze bijkomende verwerving en de projectuitbreiding. 

      Thuisrand is geslaagd om het pand Laar 10 te verwerven voor een prijs van €670.000; de akte werd getekend op 09.06.2022.

      De verwerving van het perceel Laar 10 is voor de gemeente Aartselaar ook een opportuniteit binnen de ontwikkeling van deze zeer centraal gelegen site in de dorpskern. Er kan op deze manier een bredere en veiliger doorsteek voor fietsers en voetgangers vanaf het Laar tot aan de bibliotheek worden gerealiseerd.

      Voor de aanleg van de doorsteek als openbaar domein kan Thuisrand rekenen op infrastructuursubsidies via Wonen in Vlaanderen, waarna de strook kosteloos zal worden overgedragen aan de gemeente en worden ingelijfd in het openbaar domein. Enkel aan de straatzijde zal de doorsteek overbouwd worden.

      Artikel 1

      De financiële tussenkomst van € 140.000 in de aankoop van het pand Laar 10 te Aartselaar goed te keuren.

      De betaling van dit bedrag zal gebeuren aan Thuisrand bv als opvolger van De Ideale Woning cv.

       

      Artikel 2

      Het bedrag wordt opgenomen in het investeringsbudget van 2025 en uitbetaald na uitvoering van de werken.

       

      Artikel 3

      Een afschrift van dit besluit over te maken aan Thuisrand bv en aan de financieel directeur.

    • Intergemeentelijke vereniging PONTES – buitengewone algemene vergadering d.d. donderdag 21november 2024. Vaststelling van het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger.

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder op de artikelen 41 en 386, en latere wijzigingen.

      Het decreet van 6 juli 2001 betreffende de intergemeentelijke samenwerking, in het bijzonder op de artikelen 44, 46, 47 en 48.

      Het besluit van de gemeenteraad m.b.t. de toetreding van de gemeente tot de intergemeentelijke vereniging PONTES.

      De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een buitengewone algemene vergadering op 21 november 2024. Het betreft een buitengewone algemene vergadering waarop de goedkeuring van de beleidsnota en het budget staan geagendeerd.

      Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.

      De gemeente Aartselaar is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.

      PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de buitengewone algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.

      Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.

      De vertegenwoordiger van de gemeente moet – voor zover deze nog niet voor de hele bestuursperiode werd aangeduid – bij geheime stemming worden aangesteld.

       

       

      Artikel 1 

      Kennisname van de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 21 november 2024 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:

      1.            Algemene vergadering: verslag 20 juni 2024 – goedkeuring

      2.            Beleid: beleidsnota 2025 – goedkeuring

      3.            Financiën: budget 2025 – goedkeuring

      4.            Financiën: aanstelling bedrijfsrevisor voor boekjaren 2024 t/m 2026 – goedkeuring

      5.            Varia en rondvraag

       

      Artikel 2

      De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 21 november 2024 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.

       

    • IKA. Buitengewone algemene vergadering van vrijdag 22 november 2024. Goedkeuring van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.

      Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun ver­te­gen­woordigers voor een Algemene Vergadering van een dienstverlenende vereniging bij ge­meen­teraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

       

      De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.

      De uitnodiging per mail d.d. woensdag 02.10.2024 waarbij de gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene vergadering die zal plaatsvinden vrijdag  22 november 2024 om 18u45 in Alta Ripa II, Engelstraat 6 te 2360 Oud-Turnhout.

      De deelneming van de gemeente aan de dienstverlenende vereniging IKA, Investeringsvereniging voor de gemeenten van de Kempen en het Antwerpse.

      De statuten van IKA, inzonderheid de bepalingen betreffende de voordracht en aandui­ding door de gemeenten van de mandatarissen met het oog op de vertegenwoordiging van de gemeenten in de dienstverlenende vereniging.

      Het feit dat de vertegenwoordigers voor een algemene vergadering aangeduid kunnen worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot 2024.

      De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IKA van vrijdag 22 november 2024 werd door de Raad van bestuur op 30 september 2024  als volgt samengesteld:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2025.
      2. Statutaire benoemingen.
      3. Statutaire mededelingen.

      Artikel 1

      Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde, alsook de statuten van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 22 november 2024:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2025.
      2. Statutaire benoemingen.
      3. Statutaire mededelingen.

       

      Artikel 2

      De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 22 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

       

      Artikel 3

      Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be

       

    • EVA vzw ProCC Aartselaar. Algemene vergadering van 19 november 2024. Goedkeuring van de agenda en vaststelling van het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger.

      Het gemeentebestuur Aartselaar heeft het extern verzelfstandigd agentschap -EVA vzw ProCC-Aartselaar - opgericht met betrekking tot de programmatie an het Cultureel Centrum Aartselaar en is met een meerderheid van de stemmen vertegenwoordigd in de algemene vergadering van de EVA vzw ProCC-Aartselaar.

      De  gemeente werd op 16 oktober 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van EVA vzw ProCC-Aartselaar die plaatsvindt op di 19 november 2024 - 20u in CC 't Aambeeld - Foyer- 2630 Aartselaar. De uitnodiging omvatte de agenda en bijbehorende documentatiestukken.

      Artikel 1

      Zijn goedkeuring te verlenen aan de volgende agendapunten (incl. de documentatiestukken) van de Algemene vergadering van EVA vzw ProCC Aartselaar van 19 november 2024:

      1. Verslag van de vorige vergadering (goedkeuring - zie bijlage 1)
      2. Begroting 2025 vzw ProCC - Aartselaar (goedkeuring - zie bijlage 2)
      3. Kennisname:
        • Stand van Zaken seizoen '24-'25:
          • Rekeningstand vzw ProCC – Aartselaar
          • Investeringen 2024
          • Ticketverkoop seizoen ’24-‘25
          • Vrijwilligerswerking
        • Procedure her-samenstelling bestuursorganen vzw ProCC-Aartselaar bij start nieuwe legislatuur


      Artikel 2

      De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan  de Algemene Vergadering van EVA vzw ProCC op 19 november 2024, op dragen zijn stemgedrag  af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.

       

      Artikel 3

      Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voorgemelde beslissingen en onder meer het secretariaat van EVA vzw ProCC-Aartselaar hierover te informeren.

    • Kennisname en goedkeuring van de agenda en vaststelling van het mandaat voor de algemene vergadering van Pidpa op 25 november 2024.

      Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking, inzonderheid artikel 44 en 59.

      De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.

      De artikelen 18 tot en met 39 van het decreet lokaal bestuur van 20 december 2017 in verband met de werking van de gemeenteraad.

      Het decreet lokaal bestuur van 20 december 2017 en in het bijzonder op de artikelen 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad, en latere wijzigingen.

       De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.

       

      In het aangetekend schrijven van 18.10.2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Pidpa op 25 november 2024 om 18.00 u, deze vergadering zal digitaal doorgaan met volgende agenda:

      1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
      2. Begroting 2025 (bijlage per e-mail)
      3. Toetredingen (bijlage per-mail)
      4. Benoemingen (bijlage per e-mail)
      5. Varia
            Vragen van vennoten (geen bijlage)
      6. Goedkeuring van het verslag van de vergadering

      Er zijn hieraan geen financiële aspecten verbonden.

      De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar.

      Artikel 1

      Hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering Pidpa d.d. 25 november 2024 met als agendapunten:

       

      1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
      2. Begroting 2025 (bijlage per e-mail)
      3. Toetredingen (bijlage per-mail)
      4. Benoemingen (bijlage per e-mail)
      5. Varia
            -Vragen van vennoten (geen bijlage)
      6. Goedkeuring van het verslag van de vergadering

       

       

      Artikel 2

      Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 25 november 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen alsook de voorgestelde benoeming(en) goed te keuren, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.

       

      Artikel 3

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.

       

       

    • IGEAN Dienstverlening - Buitengewone Algemene vergadering van 27.11.2024. Kennisname van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      De statuten van IGEAN Dienstverlening.

      De brief d.d. 18.10.2024 houdende de uitnodiging voor de Buitengewone algemene vergadering van IGEAN Dienstverlening op 27.11.2024 om 19u.

       

      De agenda bevat volgende agendapunten:

      1. Goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2025
      2. Goedkeuren van de begroting 2025
      3. Goedkeuring uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie
      4. Kennisname ontwerpteksten evaluatie ondernemingsplan - "Horizon 2024" en ondernemingsplan -
      "Samen naar 2030".

       

      Het feit dat de gemeente deelneemt aan de (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN Dienstverlening.

      Artikel 1

      Goedkeuring te hechten aan de volledige dagorde van de Buitengewone algemene vergadering van IGEAN Dienstverlening op 27.11.2024 evenals van alle daarbij horende documenten.

      De agendapunten:

      1. Goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2025
      2. Goedkeuren van de begroting 2025
      3. Goedkeuring uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie
      4. Kennisname ontwerpteksten evaluatie ondernemingsplan - "Horizon 2024" en ondernemingsplan -
          "Samen naar 2030".

       

      Artikel 2

      Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de Buitengewone algemene vergadering van 27.11.2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.

       

      Artikel 3

      Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing aan IGEAN Dienstverlening te bezorgen.

    • IGEAN milieu en veiligheid - Buitengewone Algemene vergadering van 27.11.2024. Kennisname van de agenda en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.

      De statuten van IGEAN milieu en veiligheid.

      De brief d.d. 18.10.2024 houdende de uitnodiging voor de Buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid op 27.11.2024 om 19u.

       

      De agenda bevat volgende agendapunten:

      1. Goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2025
      2. Goedkeuren van de begroting 2025
      3. Bepalen bijdrage innovatiefonds 2025
      4. Goedkeuring uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie
      5. Kennisname ontwerpteksten evaluatie ondernemingsplan - "Horizon 2024" en ondernemingsplan - "Samen naar 2030".

       

      Het feit dat de gemeente deelneemt aan de (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN milieu en veiligheid.

      Artikel 1

      Goedkeuring te hechten aan de volledige dagorde van de Buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid op 27.11.2024 evenals van alle daarbij horende documenten.

      De agendapunten:

      1. Goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2025
      2. Goedkeuren van de begroting 2025
      3. Bepalen bijdrage innovatiefonds 2025
      4. Goedkeuring uittreding deelnemers in het kader van een vrijwillige fusie
      5. Kennisname ontwerpteksten evaluatie ondernemingsplan - "Horizon 2024" en ondernemingsplan - "Samen naar 2030".

       

      Artikel 2

      Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de Buitengewone algemene vergadering van 27.11.2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.

       

      Artikel 3

      Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing aan IGEAN milieu en veiligheid te bezorgen.

    • Goedkeuring van de agenda voor de algemene vergadering van woonmaatschappij bv Thuisrand op 28 november 2024 en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.

      Artikel 40 van het Decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad.

      Statuten van de bv Thuisrand.

      Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.

      De Vlaamse Codex Wonen van 2021.

      Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.

      Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde.

      Reparatiebesluit van de Vlaamse regering van 10 november 2022 of het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.

      Beslissing van de Vlaamse regering van 23 maart 2023 tot erkenning van de woonmaatschappij Thuisrand.

      Het schrijven van 4 november 2024 dat de gemeente ontvangen heeft van woonmaatschappij Thuisrand met de uitnodiging voor de algemene vergadering van 28 november 2024 om 20u.

       

      Op de dagorde:

      1.Toelichting jaarverslag : financieel, verhuringen, projecten, organisatie.
      2.Verslag van de Raad van Bestuur en van de Commissaris revisor over het dienstjaar 2023.
      3.Goedkeuring van de jaarrekening op 31 december 2023, opgemaakt en uitgedrukt in euro.
      4.Bestemming van het resultaat van het boekjaar.
      5.Kwijting aan de Bestuurders en aan de Commissaris revisor.
      6.Bijzondere kwijting aan de Bestuurders voor het laattijdig presenteren van de jaarrekening en het laattijdig houden van de algemene vergadering (overtreding vennootschapswetgeving en statuten), als gevolg van bijzondere omstandigheden.
      7.Aandeelhouders Thuisrand
      a.Verzoeken tot uittreding van aandeelhouders
      b.Toelichting bij systeem en planning squeeze-out.
      8.Varia.

       

      De deelname van de gemeente aan de algemene vergaderingen van woonmaatschappij Thuisrand en de noodzaak kennis te nemen van de agenda en deze goed te keuren.

      Enig artikel

      Goedkeuring te verlenen aan de agenda voor de algemene vergadering van 28 november 2024 en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente.


       

       


    • Budget 2025 van de kerkraad Onbevlekt Hart van Maria. Goedkeuring.

      Het decreet van 7.5.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, het eredienstendecreet genoemd.

      Het besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op ede boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.

      De omzendbrief BB 2013-01 van 1.3.2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.

      Het schrijven betreffende het budget 2025 van de kerkraad Onbevlekt Hart van Maria.

      De financiële nota - budget 2025 van de kerkraad Onbevlekt Hart van Maria, goedgekeurd door de kerkraad op 16.08.2024.

      Het gunstig advies van het Bisdom Antwerpen van 16.08.2024

      De kerkfabriek is zelfbedruipend en voor het budget 2025 wordt gestreefd voor het behoud van een batig saldo van de exploitatie voor overboeking.

      Enig artikel

      Kennis te nemen van het budget 2025 van de kerkraad Onbevlekt Hart van Maria en hieraan zijn goedkeuring te verlenen.

    • Afsluiten beheersovereenkomst tussen 'gemeente Aartselaar' en 'Stichting Kempens Landschap' omtrent de restauratie van de Molen van 't Heiken. Goedkeuring.

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 18 maart 2024 om de molen Molen van 't Heiken tijdelijk te sluiten tot de nodige herstellingswerken aan de trap en de trapleuning zijn uitgevoerd.

      Contact met Agentschap Onroerend Erfgoed dd. 06 mei 2024 ivm herstellingen aan de Molen van 't Heiken in eigen beheer.

      Goedkeuring op de gemeenteraad dd. 29 april 2024 van de aansluiting van het lokaal bestuur Aartselaar bij 'Stichting Kempens Landschap'.

      De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 8 juli 2024 om een beheersovereenkomst af te sluiten met het 'Stichting Kempens Landschap' voor de restauratie van de Molen van 't Heiken.

      Een beheersovereenkomst af te sluiten met 'Kempens Landschap' voor de restauratie van de Molen van 't Heiken. Via deze samenwerkingsovereenkomst wordt Kempens Landschap trekker van het globale restauratiedossier van de Molen van 't Heiken. Daarenboven kunnen er door deze samenwerking bij renovatie van de molen 10% extra subsidies verkregen worden voor de restauratiewerken.

      Plangebied Molen van 't Heiken Aartselaar  > bijlage bij beheersovereenkomst

      Artikel 1

      De voorliggende beheersovereenkomst tussen de 'gemeente Aartselaar' en de 'Stichting Kempens Landschap' voor de restauratie van de Molen van 't Heiken goed te keuren

      Artikel 2

      Akkoord te gaan met de financiële voorwaarden verbonden aan het afsluiten van de beheersovereenkomst tussen de 'gemeente Aartselaar' & 'Stichting Kempens Landschap':

      • Conform de werking van de Stichting Kempens Landschap blijft de gemeente Aartselaar financieel garant staan voor de werkzaamheden die via de Stichting Kempens Landschap worden uitgevoerd. Het volledige benodigde budget voor de werkzaamheden wordt vastgelegd in de gemeentelijke begroting en voorafgaand aan de werkzaamheden aan de Stichting Kempens Landschap overgemaakt.
      • Ook indien voor de werkzaamheden premies bekomen worden bij het Agentschap Onroerend Erfgoed, zal de gemeente Aartselaar het volledige benodigde budget voor de werkzaamheden, zonder aftrek van het premiebedrag, vastleggen in de gemeentelijke begroting en voorafgaand aan de werkzaamheden aan de Stichting Kempens Landschap overmaken. Pas na het uitvoeren van de werkzaamheden kan de Stichting Kempens Landschap deze premies terugvorderen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed en het premiebedrag terug overmaken aan de gemeente Aartselaar.
      • De Stichting Kempens Landschap verbindt zich ertoe dat alle werkzaamheden aan de Heimolen met de daaraan gekoppelde financiering enkel kunnen uitgevoerd worden, na voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de gemeente Aartselaar;
      • De Stichting Kempens Landschap verbindt zich ertoe de gelden afkomstig van de gemeente Aartselaar voor de beheerwerken enkel te gebruiken ten behoeve van het beheer van de Heimolen;
    • Goedkeuring toezegging van projectsubsidies voor buurt-overschrijdende vrijetijdsprojecten 2024 - Periode 2

      Gemeentelijk reglement op de toekenning van 'Projectsubsidies voor buurt-overschrijdende vrijetijdsprojecten', goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 28 juni 2021 en aangepast op de gemeenteraad d.d. 18 december 2023.

      Voor de deadline van 01 oktober 2024 werden er twee aanvragen voor het toekennen van projectsubsidies voor buurt-overschrijdende vrijetijdsprojecten' ingediend:

      • Dossier 1: Toonaardig - Concert Toonaardig i.s.m. MS Kring De Hoorn & Dafofi | 09/03/2025
      • Dossier 2: Heemkundige Kring Aartselaar– Stickerruilbeurs | 09/11/2024

      De commissie 'projectsubsidies' kwam samen op 04 november 2024.

      Het verslag van de Commissie 'projectsubsidies' d.d. 04.11.2024 rond de subsidieaanvragen voor buurt overschrijdende vrijetijdsprojecten, gebaseerd op het gemeentelijk reglement op de toekenning van 'Projectsubsidies voor buurt overschrijdende vrijetijdsprojecten' werd opgenomen in de bijlage. 

      De commissie 'projectsubsidies' gaf een positief advies over beide ingediende dossiers.

      In het verslag van de Commissie 'projectsubsidies' d.d. 04.11.2024 werd een uitgebreide motivering opgenomen. 

      Artikel 1

      De ingediende projectaanvraag van de vereniging 'Toonaardig' (Concert Toonaardig i.s.m. MS Kring De Hoorn & Dafofi - 09/03/2025) goed te keuren op basis van het geldende reglement en hieraan maximaal € 1.355 projectsubsidies voor 'buurt-overschrijdende vrijetijdsprojecten' toe te kennen (met een maximum van 50% van de bewezen kosten). De uitbetaling van de financiële toelage bedraagt bij toekenning €813 (60% van de projectsubsidie). Na afloop van het project volgt nog een uitbetaling van de overige 40% (€542), na indiening van een gemotiveerd en waarheidsgetrouw evaluatieverslag.

      De vereniging Toonaardig kan op basis van het geldende reglement voor dit project ook gebruik maken van het gemeentelijk feestmateriaal, de gemeentelijke promotiekanalen en de gemeentelijke infrastructuur onder de voorwaarden van erkende verenigingen.

       

      Artikel 2

      De ingediende projectaanvraag van de Heemkundige Kring Aartslaar (Stickerruilbeurs - 09/11/2024) goed te keuren op basis van het geldende reglement en hieraan maximaal € 347,50 projectsubsidies voor 'buurt-overschrijdende vrijetijdsprojecten' toe te kennen (met een maximum van 50% van de bewezen kosten). De uitbetaling van de financiële toelage bedraagt bij toekenning € 208,50 (60% van de projectsubsidie). Na afloop van het project volgt nog een uitbetaling van de overige 40% (€ 139), na indiening van een gemotiveerd en waarheidsgetrouw evaluatieverslag.

      De Heemkundige Kring Aartselaar kan op basis van het geldende reglement voor dit project ook gebruik maken van het gemeentelijk feestmateriaal, de gemeentelijke promotiekanalen en de gemeentelijke infrastructuur onder de voorwaarden van erkende verenigingen.

  • Agendapunten aangebracht door de voorzitter

    • Ontwikkeling, onderhoud en hosting van gemeentelijke website, website cultureel centrum Aartselaar en website Dok~3. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

      De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 221.000,00 niet) en artikel 57.

      Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

      Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

      In het kader van de opdracht “Ontwikkeling, onderhoud, doorontwikkeling en hosting van gemeentelijke website, website cultureel centrum Aartselaar en website Dok~3” werd een bestek met nr. COM/2024/02 opgesteld.

      Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
      * Perceel 1 (Ontwikkeling, onderhoud, doorontwikkeling en hosting van de gemeentelijke website voor Lokaal Bestuur Aartselaar ), raming: € 30.000 excl. btw;

      * Perceel 2 (Ontwikkeling, onderhoud en hosting van een website voor Cultureel Centrum ’t Aambeeld in Aartselaar), raming: € 15.000 excl. btw;
      * Perceel 3 (Ontwikkeling, onderhoud, doorontwikkeling en hosting van een website voor Intergemeentelijk zwembad DOK~3 in Aartselaar ), raming: € 7.000 excl. btw;
      Alle percelen worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.

      Alle percelen zijn voorzien van 5 stilzwijgende verlengingen voor wat betreft de onderhoud, hosting, doorontwikkeling, licenties en opleidingen, raming: € 35.000 excl. Btw;

      Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

      De uitgave voor deze opdracht is nog niet voorzien in het budget. Onze huidige websiteleverancier heeft laten weten het lopend contract stop te zetten waardoor we opzoek moeten naar een nieuwe webhost. Hierdoor dient onverwacht budget ter beschikking gesteld te worden.

      Artikel 1

      Het bestek met nr. COM/2024/02 en de raming voor de opdracht “Ontwikkeling, onderhoud en hosting van gemeentelijke website, website cultureel centrum Aartselaar en website Dok~3”, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 87.000 excl. btw.

       

      Artikel 2

      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

       

      Artikel 3

      De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

       

      Artikel 4

      De uitgave voor deze opdracht moet voorzien worden bij een volgende budgetwijziging.

  • Mondelinge vragen

    • Mondelinge vragen.

      Mondelinge vraag van Kris Wils, Lea Den Abt en Rudy Siebens (Samen NAP) m.b.t. aanduiding interne vertrouwenspersoon.

      In de beslissing van het college op 07/10 hebben we kunnen vernemen dat er een vertrouwenspersoon is aangesteld. We hebben vernomen wie dit is, ook hebben we kunnen lezen dat de financieel directeur alsook de personeelsdienst hiervan op de hoogte zijn gesteld. (Artikel 1 en 2)

      Vraag:

      • Waarom is er nergens vermeld dat het personeel hiervan op de hoogte is gebracht? Het lijkt ons toch belangrijk dat ook zij vernemen/weten bij wie ze terecht kunnen.

        Is dit ondertussen al gecommuniceerd en hoe dan?

      Antwoord van Peter van Mechelen, algemeen directeur:

      Het personeel werd via een intern bericht op 16 oktober 2024 op de hoogte gesteld van de aanstelling van een interne vertrouwenspersoon. Dit wordt eveneens op het intranet geplaatst. 

       

      Mondelinge vraag van Kris Wils, Lea Den Abt en Rudy Siebens (Samen NAP) m.b.t. vervolg: zichtbaarheid zebrapaden, fietspaden ...

      Samen NAP heeft aan het gemeentebestuur meermaals gevraagd om de veiligheid voor onze inwoners in acht te nemen.

      We kregen het volgende antwoord:

      In het bestek stond opgenomen dat de deadline voor alle herbelijningen op 1 september lag. De firma had ook aangegeven op 1 augustus te starten. Dat hebben ze uiteindelijk niet gedaan, want ze zijn pas op 28 augustus effectief van start gegaan. We betreuren wel dat de firma de contractuele afspraken uit de aanbesteding niet is nagekomen en dit zal natuurlijk nog een vervolg kennen.

      Vraag:

      • Wat is het vervolg van het verhaal dat men heeft ondernomen?

      Antwoord van schepen Bart Lambrecht (N-VA):

      De aangestelde firma is nog niet volledig klaar met de uitvoering van de opdracht. Het bestuur heeft nog geen eindfactuur ontvangen. Wanneer die er is, zal er met de firma worden samengezeten om over de niet nagekomen voorwaarden te onderhandelen.  

       

      Mondelinge vraag van Kris Wils, Lea Den Abt en Rudy Siebens (Samen NAP) m.b.t. herdenkingsmoment Wapenstilstand 11 november.

      Op 11 november herdenken we het einde van de Eerste Wereldoorlog, het moment waarop de wapens werden neergelegd na een intense strijd. Wapenstilstand is een dag van reflectie, een dag waarop we de gesneuvelde soldaten en burgers eren die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.

      Wij nodigen u uit om samen met het Lokaal Bestuur Aartselaar en de familieleden van de overleden strijders stil te staan bij de verschrikkingen van oorlog en de onschatbare waarde van vrede.

      Vraag:

      • Waarom worden de namen van de Aartselaarse gesneuvelden niet meer vernoemd.

      Antwoord van burgemeester Sophie De Wit (N-VA):
      Dit is een terechte opmerking. Er is ook geen specifieke reden waarom de namen niet werden vernoemd. Tot voor kort werd de herdenking van Wapenstilstand georganiseerd door NSB, maar zij bestaan ondertussen niet meer. De gemeente heeft de organisatie overgenomen en zoekt hoe de herdenking kan ingevuld worden. Het protocol van de herdenking werd opgevraagd om de namen te kennen. Volgend jaar kunnen de namen zeker afgeroepen worden.
  • Geheime zitting

    • Mondelinge vraag

      Mondelinge vraag van Kris Wils, Lea Den Abt en Rudy Siebens (Samen NAP) m.b.t. probleem ontruiming kerkhof.

      De mondelinge vraag werd in geheime zitting besproken.