Terug
Gepubliceerd op 20/10/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 11/10/2021 - 13:00

Aanvullend verkeersreglement voor de Kontichsesteenweg. Gewijzigd aanvullend reglement na gedeeltelijke heraanleg.

Aanwezig: Sophie De Wit, burgemeester-voorzitter
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Peter van Mechelen, Algemeen directeur

Het college besloot het aanvullend verkeersreglement naar aanleiding van wegenwerken aan te passen.

Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.

Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.

Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.

Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.

Na de gedeeltelijke heraanleg van de kontichsesteenweg moet het aanvullend reglement worden aangepast aan de nieuwe situatie.

In het gemeentelijk mobiliteitsplan is de Kontichsesteenweg een type 1 weg waardoor de zijstraten ondergeschikt zijn. Tevens is de Kontichsesteenweg zelf ondergeschikt aan de A12/N177.

Om steeds een vlotte doorstroming te hebben, is het aangewezen een voorsortering te voorzien aan de lichten met de A12/N177.

De Oudestraat is verboden voor alle verkeer "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Door de problematiek dat voetgangers en fietsers moeilijk kunnen oversteken aan de Oudestraat is het aangewezen om hier verkeerslichten te plaatsen voor en veilige oversteek.

Omwille van de veiligheid en specifiek dodehoekongevallen is het kruispunt aan de Dijkstraat/ Baron va Ertbornstraat vierkant groen waardoor fietsers en voetgangers enkel groen hebben en het overige verkeer in alle richtingen rood heeft.

Fietsers vanuit A12/N177 hebben de toelating bij rood licht rechts af te slaan aan het kruispunt met de Baron van Ertbornstraat en fietsers vanuit Kontich hebben de toelating om rechtdoor te rijden bij het kruispunt van de Oudestraat.

In de Baron van Ertbornstraat is er een tonnagebeperking tot 3,5 ton.

De buurtweg tussen de Kontichsesteenweg en Baron van Ertbornstraat dient als algemeen nut en dient een normaal en verkeersveilinggebruik als trage weg te waarborgen

De voorrangsregeling van het pad naast de panden 73-75 is onduidelijk.

De buurtweg tussen de Baron van Ertbornstraat en de Kontichsesteenweg dient het algemeen nut en dient een normaal en verkeersveilig gebruik als trage weg te waarborgen.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.

De veiligheid van de weggebruikers dient ten allen tijd gegarandeerd te worden en het verkeer moet zo optimaal mogelijk verzekerd te worden.

Artikel 1   De verkeerslichten

§1. Er zijn verkeerslichten geplaatst aan het kruispunt met de Antwerpsesteenweg N177/A12. (Details zie AR N177/A12).

§2. Er zijn driekleurige verkeerslichten voor het verkeer en tweekleurige verkeerslichten geplaatst voor de voetgangers aan het kruispunt met de Baron van Ertbornstraat / Dijkstraat volgens art. 61 en 63 (KB 1/12/1975). Er zijn aparte fietserslichten geplaatst. De lichten voor de zwakke weggebruikers werken enkel op afroep en volgens het regime “vierkant groen”. Tijdens de groenfase van deze lichten is het rood voor alle anders voertuigen op het kruispunt. Dit wordt aangeduid door de “vierkant groen”-lens te gebruiken in alle fietserslichten.

§3. Er zijn driekleurige verkeerslichten geplaatst voor het verkeer op de rijbaan van de Kontichsesteenweg aan het kruispunt met de Oudestraat volgens art. 61.3.2 §1 (KB 1/12/1975) Deze lichten dienen om de oversteekplaats voor fietsers en voetgangers te beschermen.

 

Artikel 2   De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17

§1. De Kontichsesteenweg heeft voorrang tov:

- Baron van Ertbornstraat / Dijkstraat

- Barones Ludwina de Borrekenslaan

- Oudestraat

Dit wordt kenbaar gemaakt d.m.v. de verkeersborden B15 aan de kruispunten met desbetreffende straten in beide richtingen.

§2. De Kontichsesteenweg is ondergeschikt aan de Antwerpsesteenweg N177/A12. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B5 aan het kruispunt. Er wordt een onderbord M 10 toegevoegd omwille van de dubbel richting fietspad in de Antwerpsesteenweg N177/A12.

§3. Het bord B5 aan het kruispunt met de Antwerpsesteenweg wordt ter hoogte van het kruispunt met de Barones Ludwina de Borrekenslaan aangekondigd met het bord B7.

§4. Op de toegangsweg tussen de percelen 73 en 75 is ondergeschikt aan de Kontichsesteenweg. Om dit aan te duiden is een bord B1 geplaatst aan de kruising met de Kontichsesteenweg.

§5. Aan de lichten van het kruispunt met de Baron van Ertbornstraat is het voor fietsers die komen uit de richting van de A12/N177 toegelaten om bij rood licht rechts af te slaan naar de Kontichsesteenweg mits voorrang te verlenen aan de andere weggebruikers. Dit wordt aangeduid met een bord B22 geplaatst voor de fietsers die komen uit de richting van de A12/N177;

§6. Aan de lichten van het kruispunt met de Oudestraat is het voor fietsers die komen uit de richting van de Kontich toegelaten om bij rood licht rechtdoor te rijden mits voorrang te verlenen aan de andere weggebruikers. Dit wordt aangeduid met een bord B23 geplaatst voor de fietsers die komen uit de richting van de Kontich;

 

Artikel 3   De verbodsborden

§1. Er is een snelheidsbeperking tot 50 km/h aangeduid door de borden C43 (50). De borden C43 (50) worden geplaatst voorbij ieder kruispunt in beide richtingen.

§2. Er is een inhaalverbod, zoals bepaald volgens art 68.3 (KB 1/12/1975). Dit wordt aangeduid door het plaatsen van het bord C35 voorbij ieder kruispunt in beide richtingen.

§3. Voor het kruispunt met de Oudestraat wordt voor het verkeer komende uit de richting van de Antwerpsesteenweg een bord C31a geplaatst met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer”.

§4. Voor het kruispunt met de Oudestraat, voor het verkeer komende uit de richting van Kontich, wordt een bord C31b geplaatst met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer”.

§5. Op de buurtweg tussen de Baron van Ertbornstraat en de Kontichsesteenweg wordt het verkeer ontzegd aan met minerale oliën aangedreven gemotoriseerde vervoersmiddelen, behoudens de voertuigen die toebehoren aan de eigenaars van de aangelande eigendommen en/of rechthebbenden van de privaatrechtelijke erfdienstbaarheid. Het verbod wordt aangeduid door het verkeersbord C3 met onderbord “uitgezonderd ruiters, fietsers en voetgangers” en “uitgezonderd plaatselijk verkeer”.

§6. Voor het kruispunt met de Baron van Ertbornstraat wordt in beide richtingen op een bord F25 een vooraankondiging gemaakt met het bord C21 (3.5t) voor het verkeer naar de Baron van Ertbornstraat.

§7. Voor het kruispunt met de Barones Ludwina de Borrekenslaan, voor het verkeer dat uit de richting van de Antwerpsesteenweg komt, geldt een bord C31b met onderbord “+3.5t uitgezonderd plaatselijk verkeer” als vooraankondiging voor de tonnagebeperking die geldt in de Barones Ludwina de Borrekenslaan.

 

Artikel 4  De gebodsborden

Er is een dubbel richtingsfietspad aan de pare zijde van de straat aangeduid met de borden D7 geplaatst voorbij ieder kruispunt.

 

Artikel 5  De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)

Ter hoogte van huisnummer 25 is een parkeerstrook over een lengte van 130 m. Deze wordt voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen. Dit wordt aangeduid met het bord E9b met een onderbord Xa aan het begin en met een onderbord Xb aan het einde van de reglementering.

 

Artikel 6  De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.

De keuze van rijstroken/voorsorteerstroken aan het kruispunt met de Antwerpsesteenweg wordt aangekondigd d.m.v. het verkeersbord F13.

 

Artikel 7  De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)

Niet van toepassing

 

Artikel 8  De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden

De rijbaan is over de volledige lengte verdeeld in rijstroken. Dit wordt aangeduid met een volle witte streep volgens art. 72.2 (KB 1/12/1975).

 

Artikel 9  De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

Er zijn overlangse witte strepen volgens art. 74 (KB 1/12/1975)  aangebracht:

- Op het kruispunt met de Baron van Ertbornstraat;

- Op het kruispunt met de Barones Ludwina de Borrekenslaan.

 

Artikel 10  De gele onderbroken streep parkeerverbod

Niet van toepassing

 

Artikel 11  De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt

Niet van toepassing

 

Artikel 12  De dwarsmarkeringen

§1. Er is een stopstreep, zoals bedoeld in art 76.1 (KB 1/12/1975), aan het kruispunt met de Antwerpsesteenweg.

§2. Er is een stopstreep, zoals bedoeld in art 76.1 (KB 1/12/1975), aan het kruispunt met de Baron van Ertbornstraat/Dijkstraat in beide richtingen.

 

Artikel 13  De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingsvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers

Aan het kruispunt met de Antwerpsesteenweg is de rijbaan onderverdeeld in 4 rijstroken waarvan 3 voorsorteerstroken volgens art. 77.1(KB 1/12/1975):

- Een strook voor het verkeer dat rechts afslaat;

- Een strook voor het verkeer dat rechtdoor gaat of links afslaat;

- Een strook voor het verkeer dat links afslaat;

- Een strook voor het verkeer in de tegenovergestelde richting.

 

Artikel 14  Oversteekplaatsen voor voetgangers

Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):

- Aan beide zijden van het kruispunt met de Baron van Ertbornstraat / Dijkstraat;

- Voor het kruispunt met de Oudestraat voor het verkeer dat uit de richting van Kontich komt

- Ter hoogte van de Stroobantslaan

- Ter hoogte van huisnummer 22

- Aan het kruispunt met de Antwerpsesteenweg

 

Artikel 15  Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

Niet van toepassing.

 

Artikel 16  De verhoogde inrichtingen

Niet van toepassing.