Het college van burgemeester en schepenen besloot om het zebrapad ter hoogte van het speelplein in de Buerstedelei te schrappen. Deze beslissing werd genomen omdat het zebrapad geen duidelijke functionele noodzaak meer heeft en een vals gevoel van veiligheid kan geven. De verkeerscel Aartselaar heeft een gunstig advies uitgebracht over deze aanpassing.
Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.
Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.
Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.
Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.
Het bestaande aanvullend verkeersreglement voor de Buerstedelei voorziet een zebrapad ter hoogte van het speelplein. Na evaluatie blijkt dat dit zebrapad overbodig is geworden door de opening van de nieuwe kleuterschool. Hierdoor wordt de functie van dit zebrapad eerder beperkt. Daarom wordt voorgesteld het zebrapad te schrappen.
De beslissing om het zebrapad ter hoogte van het speelplein in de Buerstedelei te schrappen is gebaseerd op de volgende overweging:
De verkeerscel van Aartselaar heeft geoordeeld dat het zebrapad niet langer een toegevoegde waarde heeft en adviseert de schrapping.
Artikel 1: De verkeerslichten
1) Niet van toepassing
Artikel 2: De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17
1) De Buerstedelei is ondergeschikt aan de Boomsesteenweg N177/A12. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B5. Er wordt een onderbord M 10 toegevoegd omwille van de dubbel-richting fietspad in de Boomsesteenweg N177/A12.
2) De Buerstedelei is ondergeschikt aan de Cleydaellaan. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B5. Er wordt een onderbord M 10 toegevoegd omwille van de dubbel-richting fietspad in de Cleydaellaan.
Artikel 3: De verbodsborden
1) Het speelplein is verboden voor alle verkeer uitgezonderd fietsen. Dit wordt aangeduid met het bord C3 met onderbord M2 geplaatst op het pad dat toegang geeft naar het speelplein.
2) Maatregel “éénrichtingsverkeer”: Alle verkeer is verboden in de Buerstedelei tussen de kruispunten met de Cleydaellaan en Molenveld voor het verkeer komende vanuit de Cleydaellaan, uitgezonderd voor fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs. Dit wordt aangeduid met het bord C1 met onderbord M12 aan het kruispunt met de Cleydaellaan.
Artikel 4: De gebodsborden
1) Het verkeer dat van de Buerstedelei richting Boomsesteenweg rijdt, is verplicht aan het kruispunt rechts af te slaan. Dit wordt aangeduid met het bord D1b geplaatst op de middenberm tegenvoer het kruispunt.
Artikel 5: De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)
1) Niet van toepassing
Artikel 6: De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.
1) Deze straat ligt in de bebouwde kom gesignaleerd met de borden F1 aan het begin van de zone en F3 aan het einde van de zone.
2) Ten gevolge van de maatregel “éénrichtingsverkeer” is er een bord F19 + M18 geplaatst aan het kruispunt met Molenberg voor het verkeer dat richting Cleydaellaan rijdt.
3) Ten gevolge het verdelen van de rijbaan in voorsorteringsstroken bij het naderen van het kruispunt met de Cleydaellaan, wordt deze voorsortering aangeduid met een bord F13 met een pijl naar links en een pijl naar rechts.
Artikel 7: De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)
1) Deze straat ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.
2) Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.
3) Deze straat ligt in een zone verboden voor alle verkeer, aangeduid met het zonebord C3, uitgezonderd plaatselijk verkeer, fietsen en bromfietsen.
Artikel 8: De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
1) Aan het kruispunt met de Boomsesteenweg is de rijbaan over een lengte van 5 meter verdeeld in rijstroken. Dit wordt aangeduid door een doorlopende witte streep volgens art. 72.2 (KB 1/12/1975).
2) Aan het kruispunt met de Cleydaellaan, waar enkel het verkeer richting Cleydaellaan is toegestaan, is de rijbaan verdeeld in voorsorteringsstroken om links of rechts af te slaan. Dit wordt over een lengte van 6 meter aangeduid door een doorlopende witte streep volgens art. 72.2 en voorafgegaan door een naderingsmarkering volgens art. 72.3, een pijl naar rechts in de rechter rijstrook en een pijl naar links in de linker rijstrook volgens art. 77.1. (KB 1/12/1975).
Artikel 9: De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
1) Niet van toepassing.
Artikel 10: De gele onderbroken streep parkeerverbod
1) Ter hoogte van huisnummer 65 is het parkeren verboden over een lengte van 16 meter. Dit wordt aangeduid met een gele onderbroken streep volgens art. 75.1.2 (KB 1/12/1975).
Artikel 11: De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt
1) Niet van toepassing
Artikel 12: De dwarsmarkeringen
1) Er is een stopstreep, zoals bedoeld in art 76.1 (KB 1/12/1975), aan het kruispunt met de Boomsesteenweg en met de Cleydaellaan.
Artikel 13: De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers
1) Niet van toepassing
Artikel 14: Oversteekplaatsen voor voetgangers
1) Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):
- Aan het kruispunt met de Cleydaellaan
- Aan het pad naar de kleuterschool thv huisnummer 63
- Aan de toegang naar het speelplein tegenover huisnummer 38
Artikel 15: Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
1) Niet van toepassing
Artikel 16: De verhoogde inrichtingen
1) Niet van toepassing
Artikel 17: Diverse
Niet van toepassing