Terug
Gepubliceerd op 27/10/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 18/10/2021 - 13:00

Aanvullend verkeersreglement voor de Nieuwstraat. Wijziging na heraanleg.

Aanwezig: Sophie De Wit, burgemeester-voorzitter
Mark Vanhecke, Bart Lambrecht, Eddy Vermoesen, Hans Cops, Hilde Heyman, schepenen
Peter van Mechelen, Algemeen directeur

Het college besloot in de Nieuwstraat deels te parkeren op de berm of het trottoir te verplichten. Deze maatregel wordt aangeduid door het plaatsen van de verkeersborden E9f, begin, herhaling en einde reglementering.

Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.

Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.

Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.

Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.

Om de veiligheid te garanderen is het aangewezen om eenrichtingsverkeer toe te passen en dit met de rijrichting van de Leon Gilliotlaan naar de Kapellestraat. Andere weggebruikers zoals Fietser, speedpedelecs en bromfietsen klasse A worden wel in beide richtingen toegelaten.

Omwille van de geringe breedte van de rijbaan is het ook aangewezen te verplichten om gedeeltelijk op het trottoir te parkeren voor het gedeelte tussen de Emiel Hoetlaan en de Kapellestraat.

Na de heraanleg van de Nieuwstraat is het aangewezen om gedeeltelijk op het trottoir parkeren in de straat te verplichten.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.

De veiligheid van de weggebruikers en het verkeer in het algemeen moet zo optimaal mogelijk verzekerd te worden.

Tevens is er een gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.

Artikel 1   De verkeerslichten

Niet van toepassing

 

Artikel 2   De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17

Niet van toepassing

 

Artikel 3  De verbodsborden

Het is verboden de Nieuwstraat in te rijden langs via het kruispunt aan de Kapellestraat, uitgezonderd fietsen en bromfietsen klasse A. Om dit aan te duiden is een bord C1 + onderbord M12 geplaatst aan het kruispunt met de Kapellestraat.

 

Artikel 4  De gebodsborden

Het verkeer dat uit de Emiel Hoetlaan komt is verplicht richting Kapellestraat te rijden. Dit wordt aangeduid met het bord D1a met onderbord M12 op het T-kruispunt tegenover de Emiel Hoetlaan.

 

Artikel 5  De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)

In de Nieuwstraat, gedeelte Emiel Hoetlaan - Kapellestraat, deels te parkeren op de berm of het trottoir te verplichten.

Deze maatregel wordt aangeduid door het plaatsen van de verkeersborden E9f, begin, herhaling en einde reglementering.

 

Artikel 6  De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.

§1. Deze straat ligt in de bebouwde kom gesignaleerd met de borden F1 aan het begin van de zone en F3 aan het einde van de zone.

§2. Ten gevolge van de maatregel “éénrichtingsverkeer” is aan het kruispunt met de Leon Gilliotlaan is een bord F19 + M18 geplaatst voor het verkeer dat de Nieuwstraat richting Kapellestraat inrijdt.

 

Artikel 7  De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)

§1. Deze straat ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.

§2. Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.

 

Artikel 8  De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden

Niet van toepassing.

 

Artikel 9  De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

Niet van toepassing.

 

Artikel 10  De gele onderbroken streep parkeerverbod

Er is een parkeerverbod volgens art. 75.1.2 (KB 1/12/1975) voor de opritten naar de panden 2, 4, 7, 8, 11, 20 en 22

 

Artikel 11  De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt

Niet van toepassing

 

Artikel 12  De dwarsmarkeringen

Niet van toepassing

 

Artikel 13  De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers

Niet van toepassing

 

Artikel 14 Oversteekplaatsen voor voetgangers

Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):

- Aan het kruispunt met de Leon Gilliotlaan

- Aan het kruispunt met de Kapellestraat

 

Artikel 15  Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

Niet van toepassing

 

Artikel 16   De verhoogde inrichtingen

Niet van toepassing

 

Artikel 17  Diverse

Niet van toepassing.