Mondelinge vraag van gemeenteraadslid Anse De Weerdt (Groen) over de opvang van Oekraïense vluchtelingen in Aartselaar.
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (NAP) over de opvang van Oekraïense vluchtelingen in Aartselaar.
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (NAP) over het gebruik van het zwembad
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (NAP) over het kruispunt Cleydaellaan – Helststraat
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (NAP) over de wandelweg naar de Reukens.
Mondelinge vraag van gemeenteraadslid Anse De Weerdt (Groen) over de opvang van Oekraïense vluchtelingen in Aartselaar.
Aartselaar ondersteunt de campagne PlekVrij om Oekraïense oorlogsvluchtelingen op te vangen.
Vragen:
- Hoe coördineert de gemeente de potentiële voorstellen van burgers, die onderdak willen bieden aan vluchtende Oekraïners? Kreeg de gemeente al veel aanmeldingen van burgers? Hoe ontplooit PlekVrij zich in Aartselaar?
- Welke andere initiatieven neemt de gemeente om Oekraïense vluchtelingen op te vangen? In hoeverre worden ze begeleid en krijgen ze gemakkelijk toegang tot vrijetijdsactiviteiten? Hebben de kinderen al een plaatsje in de scholen?
- Kan de gemeente haar inwoners via de gemeentelijke kanalen oproepen om het consortium Oekraïne 12-12 te steunen? Zijn er andere initiatieven aanwezig in Aartselaar om Oekraïne te steunen?
- Kan de gemeente de Oekraïense vlag of de vredesvlag uithangen om solidariteit te tonen met de aangevallen inwoners van Oekraïne?
Antwoord schepen Hilde Heyman (N-VA):
De 30 personen/gezinnen die zich hebben opgegeven via PLEKVRIJ hebben een infomoment gehad op woensdag 16/3/2022. Deze personen worden opgebeld en bezocht door onze huisvestingsambtenaar om de woonkwaliteit te garanderen en in het gesprek de draagkracht van het gastgezin aan te voelen . Deze personen leveren een bewijs van goed gedrag af en indien een akkoord als opvangplaats wordt gegeven wordt de opvangplaats doorgegeven aan Fedasil via de “housing tool”.
De Oekraïense vluchtelingen melden zich na hun melding in Brussel aan bij de gemeente = aankomstverklaring “ en na bezoek aan DVZ kunnen zij een tijdelijk statuut als “ontheemde” krijgen waardoor zij kunnen aanspraak maken op een equivalent leefloon na sociaal -en behoefte onderzoek door het OCMW . Dit statuut geeft hen recht op aansluiting mutualiteit , recht op werk, recht op schoollopen …
Na overleg met de scholen wordt de toeleiding naar een school vanuit het OCMW gedaan om een spreiding van de vluchtelingen te krijgen (11 kinderen tot 12jaar) Zij kunnen afstandsonderwijs volgen in Oekraïne .
Inwoners van Aartselaar steunen de projecten die zij verkiezen, wij bevelen niets aan. Er zijn reeds verschillende privé initiatieven lopend .
Wij doen alleen gerichte oproepen indien de vragen gekend zijn ? De bemeubeling/inrichting van de locaties gebeuren via giften en kringwinkel /cirkels .
Vrijwilligers worden ingeschakeld om de personen te begeleiden naar de bank , mutualiteit , school, sportactiviteit , jeugdbeweging …. We voorzien op termijn bijeenkomsten voor de gastgezinnen en een bijeenkomst voor de Oekraïense vluchtelingen , los van het babbelplusproject.
Leefloon alleenstaande bedraagt € 1093,80,-samenwonend € 729,20 en gezinslast € 1478,22 min de steun in natura (huisvesting).
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (NAP) over de opvang van Oekraïense vluchtelingen in Aartselaar.
De maatschappelijk werkers van de Vlaamse OCMW’s hebben het zeer druk door de coronatoestanden en de verhoging van de energie kosten. Daar komt nu de Oekraïense vluchtelingencrisis bovenop. Die vluchtelingen zullen hulp nodig hebben:
- niet iedereen zal direct aan het werk kunnen gaan.
- ze zullen een leefloon nodig hebben.
- geld geven is niet voldoende want ze hebben ook begeleiding nodig.
- 15 nooddorpen voorzien.
We verwachten 200.000 vluchtelingen in België, waarvan 60% in Vlaanderen.
Vragen:
- Hoeveel meldingen hebben we in Aartselaar nu gehad?
- Hoeveel gemeentelijke locaties heeft Aartselaar ter beschikking/in gebruik gesteld?
- Hoeveel inwoners hebben een privé opvang ter beschikking/in gebruik gesteld?
- Mogen we op een financiële bijdrage van de overheid rekenen?
Antwoord schepen Hilde Heyman (N-VA):
Momenteel hebben wij 31 geregistreerde Oekraïense vluchtelingen in Aartselaar : 3 personen via lokaal bestuur opgevangen en 28 personen/gezinnen in 9 gastgezinnen. Vooral vrouwen met kinderen tussen 1 jaar en 15 jaar en 7 personen 60 + .
Wij proberen nog 2 leegstaande locaties in orde brengen om nog 2 gezinnen te huisvesten voor 3 - 6 maanden.
De overheid geeft € 1000 per persoon per plaats voor 3 maanden en € 2000 per 5 plaatsen in opvanggezinnen voor begeleiding. Deze subsidie kunnen aangevraagd worden vanaf 20 juni en voor 31 juli 2022 en zullen, na rapportering van gemaakte kosten uitbetaald worden tegen 31 oktober 2022.
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (NAP) over het gebruik van het zwembad
Tijdens de schoolweken is op dinsdagen het zwembad ( een deel ) open tussen 12u30 en 13u30.
Enkele gebruikers hiervan brachten ons volgende opmerkingen:
- 1 zwembeurt is 1 uur en 45 minuten. (incl de omkleedtijd)
- Men kan enkel 1 uur zwemmen = is dus geen normale zwembeurt.
- Deze gebruikers betalen € 5 = het zelfde als een normale zwembeurt.
- Ze moeten 15 minuten voor de sluiting stoppen met zwemmen. (= 13u15). Zwembeurt is maar 45 minuten.
- Wanneer ze vroeger dan 12u30 toekomen mogen ze niet in de kleedkamer. Dat mag pas vanaf 12u30. Het omkleden neemt nog tijd van de zwembeurt weg.
Vragen:
- Is de toegepaste prijs wel terecht?
- Zo ja, wat is de argumentatie?
- zo nee, wat is de nieuwe prijs invoering?
Antwoord schepen Bart Lambrecht (N-VA):
Tijdens de schoolperiode in de week wordt het zwembad natuurlijk hoofdzakelijk door scholen gebruikt. We zitten met een grote schoolbezetting en dan is iets tussendoor organiseren niet altijd evident. Omdat er vraag is naar baantjeszwemmen op de middag, wordt het zwembad opengesteld tussen de scholen door. Een zeer grote meerderheid van degenen die dan komen zwemmen zijn blij met dat aanbod en maken daar geen probleem van dat ze tussen de schoolgroepen moeten zwemmen.
We hebben een maximum (!) van 1u 45m opgesteld voor een zwembeurt. Dat is een maximum, geen continu recht. Daar zit toch wel een grote misvatting. Die maximumtijd is ingesteld om te vermijden dat gezinnen op de duur meerdere uren in het zwembad blijven. We zijn daar nochtans soepel in, want we hebben die maximumduurtijd een kwartier langer gemaakt dan in andere zwembaden. Maar normaal gezien duurt in eender welk zwembad een zwembeurt een uur. En daar komt dus wat extra tijd bij om om te kleden of nadien terug aan te kleden, haar te wassen, te schminken, gezinsleden te begeleiden, enzovoort.
Het is nu jammer dat die soepelheid nu tegen ons wordt gebruikt door zwemmers die de maximum duurtijd als recht eisen op een periode dat dat onmogelijk is omdat de scholen dan komen. Weet trouwens dat de baantjeszwemmers wel degelijk ongeveer 1,5u kunnen zwemmen. Na 45 minuten komt de eerste school toe en wordt het baantjeszwemmen herleid tot de overige banen, maar pas na 1,5u komt een tweede school alle resterende baantjes benutten. Het enige dat dus aan sommige zwemmers wordt gevraagd is om na 45 minuten van baan op te schuiven om de eerste school toe te laten.
Een kleine minderheid klaagt helaas wel. Ze eisen een zwemperiode zonder scholen en enkelingen weigeren blijkbaar zelfs om van baan te wisselen als de scholen toekomen, verneem ik van de zwembadmanager. Ik vind zulke ingesteldheid bijzonder jammer.
We gaan daar dus ook geen aparte tarieven op zetten. Het aanbod baantjeszwemmen is voldoende.
Als we uw redenering trouwens wél zouden volgen, moeten we dan ook met aparte tarieven gaan werken voor al wie minder dan 1u 45m voor sluitingstijd komt zwemmen? Op de duur wordt het voor het kassasysteem compleet onmogelijk.
Het aanbod is er om tijdens de middag, tussen de scholen door, even doorgedreven baantjes te komen zwemmen. Maar dat is gewoon aan de kostprijs van 5 euro.
Ten slotte trouwens, het is ook niet langer de gemeente Aartselaar die op zichzelf de tarieven vast legt. Indien daar iets aan moet gewijzigd worden, is dat iets dat door de drie gemeenten op het beheerscomité moet besproken en geadviseerd worden.
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (NAP) over het kruispunt Cleydaellaan – Helststraat
Uit het verslag van de verkeerscel van vrijdag 17/12/2021:
20170915a) Kruispunt Cleydaellaan – Helststraat: oversteek voor fietsers naar Groenenhoek is gevaarlijk en qua signalisatie niet juist. Aan deze verkeerssituatie is geen kant en klare oplossing voorhanden. Wel dient er vanuit de Helststraat een verkeerslicht met stopstreep voor fietsers geïnstalleerd te worden. Dit project werd om budgettaire redenen uitgesteld. In het meerjarenplan verkeerslichten met “vierkant groen” opnemen.
Het wetsontwerp werd goedgekeurd en gepubliceerd in het Staatsblad. De regeling werd bijgevolg opgenomen in de wegcodex en is in werking getreden op 31 mei 2019. De technische heeft Trafiroad gecontacteerd om de ontruimingstijd aan te passen. Lichten “vierkant groen” voor fietsers dienen nog vervangen te worden door Trafiroad.
Een aanvullend verkeersreglement dient opgemaakt te worden.
- Update 17/12: Kruispunt zal geen nieuwe verkeerslichten krijgen = budgetair niet mogelijk. (is een investering van +/- €30.000)
- Wegendienst gaat fietspad aanleggen op deel groenenhoek + deel van de lichten draaien voor betere zichtbaarheid.
- Werk bon voor wegendienst is aangemaakt.
Vragen:
- Waarom duurt dit zo lang?
- Wanneer gaat dit uitgevoerd worden?
Antwoord schepen Bart Lambrecht (N-VA):
Wij hebben de ambitie om op al onze gemeentelijke kruispunten vierkant groen of aparte cycli in te voeren. In de B. Van Ertbornstraat en de Bonte Koe is dat al gerealiseerd. Op het derde en laatste gemeentelijk kruispunt is dat onze bedoeling.
Maar dat is daar bijzonder ingewikkeld door de aard van het kruispunt en de ligging. Vooral ook omdat er nog aparte fiets- en voetgangerslichten gelden. We hadden een bedrag van circa 8000 euro voorzien voor het vierkant groen, maar met de huidige situatie zouden de kosten al snel tot 30000 euro oplopen. Dat staat ook in het verslag.
Het zou een gigantische besparing kunnen zijn indien we daar de fiets- en voetgangerslichten samen kunnen bundelen in één. Recent is er een wetswijziging gebeurd dat alvast mogelijk maakt dat fietslichten aan de overkant van de straat worden gezet. Maar Vlaanderen heeft de implementatie on hold gezet, omdat dat momenteel nog in strijd is met het verdrag van Wenen. Daarin staat dat fietslichten in drie kleuren moeten en voetgangerslichten in twee. Ze samenvoegen kan momenteel dus nog niet. Er is wel sprake dat dit misschien tegen eind dit jaar zou wijzigen. En in dat geval kunnen we het kruispunt op een eenvoudige en efficiënte manier inrichten. Daarom wachten we dus af.
In afwachting is er wel al een offerte opgevraagd bij de verkeerslichtenfirma om een paal te kunnen zetten met drukknop, zodat fietsers niet meer tot tegen de rijbaanrand moeten fietsen.
Daarnaast heeft de wegendienst ook al een stukje fietspad vanuit de Groenenhoek doorgetrokken om het kruispunt nu en in de toekomst vlotter in te richten.
Kortom: het lijkt een eenvoudig dossier, maar het is daar bijzonder complex en sleept daarom ook al een tijdje aan.
Mondelinge vraag van gemeenteraadsleden Kris Wils, Rudy Siebens en Lea Den Abt (NAP) over de wandelweg naar de Reukens.
Als je via de Reetsesteenweg (weg over het cafe Belle-Vue ) naar de Reukens wil wandelen dan kon dit steeds via een weggetje. (weliswaar geen officiële wandelweg maar oogluikend toegelaten) De boswachter (natuur en bos) heeft onlangs tegen enkele wandelaars gezegd dat dit daar niet meer mag. Aangezien we overal trage wegen openmaken zou men dit hier toch ook eens mogen bekijken. De “groene long” is er toch voor iedereen en zou dan ook gemakkelijk te bereiken mogen zijn. Als men nu naar de Reukens wil en men is in de omgeving van het kruispunt Oever – Reetsesteenweg zou dit een mooi alternatief zijn. Nu moet men via de Langlaarsteenweg of via de Pierstraat gaan om in de Reukens te geraken. Als men een wandelweg kan maken aan de Reetstesteenweg zou dit veel toegankelijker zijn.
Vragen:
- Kunnen wij met natuur en bos hier een overeenkomst bereiken?
- Enkel toegang via die wandelweg voor voetgangers?
- Hoe zien jullie dit?
Antwoord schepen Hans Cops (Groen):
Er wordt door ANB momenteel gewerkt aan een nieuwe toegangsregeling voor De Reukens.
In dat kader werd het college al ingelicht en bevraagd door ANB.
Het college heeft tijdens dit overleg de uitdrukkelijke wens uitgesproken om in de toekomst een oost-westverbinding mogelijk te maken, een verbinding tussen de Wullebeekstraat/Reetsesteenweg en het centrale fiets- en wandelpad in De Reukens lijkt ons zeer zinvol. ANB volgt ons hierin.
Maar er is op dit moment geen volwaardige verbinding mogelijk omdat nog niet alle gronden verworven zijn. Hoewel er al heel wat gronden in ons bezit zijn, ontbreken er nog steeds een aantal schakels waardoor noch ANB, noch de gemeente een officiële wandelweg kunnen aanleggen op gronden waar ze geen eigenaar van zijn. Hieronder een foto van de huidige situatie.
In 2026 zullen de gronden hun agrarische bestemming verliezen en zal de prijs van de gronden dalen van 5 naar 2,5 euro per m². We hopen de ontbrekende stukken op termijn dus te kunnen verwerven om die oost-westverbinding dan mogelijk te maken. Eigenaars werden in het verleden al opgeroepen om zich als kandidaat verkoper aan te bieden.
Indien we op termijn geen eigenaar worden, zullen we moeten uitkijken naar een procedure om een wegenis te trekken met o.a. onteigeningen. Een lange procedure die we liever willen vermijden.
Over de aard van de weg kunnen we zeggen dat we kiezen voor een fiets- en wandelpad. Het zal daarbij wel uitkijken worden naar wat effectief mogelijk is aangezien het RUP zeer stringent is qua wegenissen, verhardingen, ophogingen, recreatie … maar daar zijn we nu nog niet.
Kortom, het gemeentebestuur wil de weg die jullie suggereren zeker helpen realiseren. Intussen moeten de mensen dus de gebruikelijke en wettelijke wegen gebruiken.