Het college besloot goedkeuring te geven voor het invoeren van de snelheidsbeperking tot 50km/h in de Ingberthoeveweg
Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.
Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.
Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.
Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.
Het Lokaal bestuur is verantwoordelijk voor het beheer van de openbare weg. Het is de bevoegdheid van het CBS tot het vaststellen van de aanvullende reglementen dit volgens de beslissing van de gemeenteraad van 16 December 2013
De veiligheid van alle weggebruikers en het verkeer dient zo optimaal mogelijk te gebeuren.
De Ingberthoeveweg is ondergeschikt aan de Dijkstraat.
Het is tevens aangewezen om de maatregel "éénrichtingsverkeer" toe te passen omwille van de beperkte breedte van de rijbaan en het frequent vrachtvervoer.
Het verkeer wordt verboden de Ingberthoeveweg in te rijden aan het zuidelijke kruispunt met de Dijkstraat.
Aangezien er vaak vrachtwagens manoeuvres uitvoeren om te laden en te lossen is het afgeraden om fietsen en bromfietsen toe te laten in beide richtingen
Het is zeker aangewezen om een snelheidsbeperking van 50km/h in te voeren.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.
De veiligheid van de weggebruikers en het verkeer in het algemeen moet zo optimaal mogelijk verzekerd te worden.
Tevens is er een gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.
Artikel 1 De verkeerslichten
Niet van toepassing
Artikel 2 De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17
De Ingberthoeveweg is ondergeschikt aan de Dijkstraat. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B1 aan het zuidelijke kruispunt met de Dijkstraat.
Artikel 3 De verbodsborden
§1. Het is verboden de Ingberthoeveweg in te rijden voor alle verkeer langs het zuidelijke kruispunt met de Dijkstraat. Dit wordt aangeduid met het bord C1 geplaatst aan het zuidelijke kruispunt met de Dijkstraat.
§2. Er geldt een snelheidsbeperking van 50 km/h. Dit wordt aan het begin van de straat aangegeven met een bord C43 (50).
Artikel 4 De gebodsborden
Er zijn borden D1 geplaatst tegenover de uitritten van de panden met huisnummer 1 en 6 om de verplichte rijrichting te benadrukken.
Artikel 5 De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)
§1. Het parkeren is toegestaan:
- In het noordelijke en oostelijke been op de parkeerstrook aan kant van de pare huisnummers. Dit wordt aangeduid met de borden E9a met de onderborden Xa aan het begin en Xb aan het einde van de reglementering.
- In het zuidelijke been op een parkeerstrook aan kant van de onpare huisnummers. Dit wordt aangeduid met de borden E9a met de onderborden Xa aan het begin en Xb aan het einde van de reglementering.
§2. Het parkeren is verboden en aangeduid met het bord E1 aangevuld met de onderborden Xa, Xb of Xd volgens de situatie:
- Aan de kant van de onpare huisnummers van het noordelijke been vanaf het kruispunt met de Dijkstraat tot ongeveer 10 meter voor het einde van het noordelijke been.
- Aan de kant van de onpare huisnummers van het oostelijke been vanaf ongeveer 10 meter voorbij het noordelijke been.
- Aan de kant van de onpare huisnummers van het zuidelijke been over de volledige lengte.
- In de bocht van het noordelijke naar het oostelijke been aan de kant van de pare huisnummers.
Artikel 6 De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.
Ten gevolge van de maatregel “éénrichtingsverkeer” is aan het noordelijke kruispunt met de Dijkstraat een bord F19 geplaatst voor het verkeer dat de Ingberthoeveweg inrijdt.
Artikel 7 De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)
Niet van toepassing
Artikel 8 De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
Niet van toepassing.
Artikel 9 De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Niet van toepassing.
Artikel 10 De gele onderbroken streep parkeerverbod
Niet van toepassing
Artikel 11 De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt
Niet van toepassing
Artikel 12 De dwarsmarkeringen
Er is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht, zoals bedoeld in art 76.2 (KB 1/12/1975), aan het zuidelijke kruispunt met de Dijkstraat.
Artikel 13 De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers
Niet van toepassing
Artikel 14 Oversteekplaatsen voor voetgangers
Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):
- Aan het zuidelijke kruispunt met de Dijkstraat
Artikel 15 Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
Niet van toepassing
Artikel 16 De verhoogde inrichtingen
Niet van toepassing
Artikel 17 Diverse
Niet van toepassing.
ARTIKEL 18
Dit reglement wordt ter info overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid en aan de lokale politie.