Het college wijzigde het aanvullend verkeersreglement voor de Koekoekstraat waar er een extra parkeerplaats voor een persoon met een handicap bijkomt thv N°146
Het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur, zoals laatst gewijzigd.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. van 16.3.1968, zoals laatst gewijzigd.
Het decreet van 16.5.2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
Het Koninklijk Besluit van 01.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals laatst gewijzigd.
Het Ministerieel Besluit van 11.10.1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals laatst gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23.1.2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals laatst gewijzigd.
De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3.4.2009.
Het delegatiebesluit van de raad van 29.6.2009, gewijzigd op 16.12.2013.
De intergemeentelijke mobiliteitsplannen van de Rupelstreek en Aartselaar van 2001 en de verbredingen verdieping van deze plannen in 2009. De goedkeuring op 29.05.2017 door de gemeenteraad van het mobiliteitsplan van 8 mei 2017, opgemaakt door Sweco Belgium NV, waarin een beperking van het doorgaand vrachtverkeer bepaald wordt.
De Koekoekstraat ondergeschikt is aan de Pierstraat.
De gemeentelijke verkeerscel adviseerde de maatregel "een richtingverkeer" vanaf huisnummer 9 tot het kruispunt met de Pierstraat reeds gunstig met volgende motivatie:
- dat de verkeerssituatie in de Koekoekstraat en de omliggende straten uitvoerig bestudeerd en geëvalueerd werden na proefopstelling
- dat het sluipverkeer bewezen door verschillende tellingen dient aangepakt te worden
- de situatie besproken werd met buurgemeente Schelle.
- dat de verkeersveiligheid voor de buurtbewoners moet gegarandeerd worden.
Door de heraanleg van de voetpaden is er voldoende ruimte ontstaan om volledig/deels berm- of trottoir parkeren toe te laten.
Er zij 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap en dit thv N° 114 en 146.
Het pad, dat loopt van naast N°60 naar de August De Boecklaan, is verboden voor alle verkeer uitgezonderd fietsers.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de gemeente.
De veiligheid van de weggebruikers en het verkeer in het algemeen dient zo optimaal mogelijk verzekerd te worden.
Een gunstig advies ter zake dat de verkeerscel Aartselaar verstrekte.
Artikel 1 De verkeerslichten
Niet van toepassing
Artikel 2 De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17
§1. De Koekoekstraat is ondergeschikt aan de Pierstraat. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B5 aan het westelijke kruispunt met de Pierstraat.
§2. De Koekoekstraat is ondergeschikt aan de Pierstraat. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B1 aan het westelijke kruispunt met de Pierstraat.
Artikel 3 De verbodsborden
§1. Er is een tonnagebeperking. Dit wordt aangeduid met het bord C21 (3.5 t) met onderbord “uitgezonderd laden en lossen” aan het oostelijke kruispunt met de Pierstraat.
§2. Er is een tonnagebeperking. Dit wordt aangeduid met het bord C21 (3.5 t) met onderbord “uitgezonderd laden en lossen” op de hoek van het noordelijk met het westelijk been voor het verkeer dat richting Pierstraat rijdt.
§3. Er is een tonnagebeperking. Dit wordt aangeduid met het bord C21 (3.5 t) voor het verkeer dat van het noordelijke been richting Schelle rijdt, tegenover huisnummer 60.
§4. Het is verboden voor alle verkeer, behalve voor fietsen en bromfietsen klasse A, om komende van de Pierstraat de Koekoekstraat in te slaan aan het westelijke kruispunt. Dit wordt aangeduid met het bord C1 met onderbord M12.
§5. Het pad dat loopt van naast huisnummer 60 naar de August De Boecklaan is verboden voor alle verkeer uitgezonderd fietsen. Dit wordt aangeduid met een bord C3 met onderbord “uitgezonderd voetgangers en fietsen”.
§6. Het is verboden voor alle verkeer, uitgezonderd fietsen en bromfietsen klasse A, om vanuit de Pierstraat de Koekoekstraat in te rijden via het westelijke kruispunt. Dit wordt aangeduid met het bord C1 met onderbord M12 aan het kruispunt.
§7. Er is een bord C1 met onderbord M12 geplaatst in de Koekoekstraat (grondgebied Schelle) net na het kruispunt met de Brandekensweg.
§8. Er is een bord C31a met onderbord M12 geplaatst in de Brandekensweg (grondgebied Schelle), net voor het kruispunt met de Koekoekstraat.
§9. Er is een verkeersbord D1e geplaatst in de Koekoekstraat (grondgebied Schelle) net voor het kruispunt met de Brandekensweg.
Artikel 4 De gebodsborden
Niet van toepassing
Artikel 5 De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)
§1. In de Koekoekstraat, in het oostelijke gedeelte, is het verplicht om deels te parkeren op de berm of het trottoir. Deze maatregel wordt aangeduid door het plaatsen door de verkeersborden E9f, begin, herhaling en einde reglementering.
§2. In de Koekoekstraat, in het noordelijke gedeelte, is het verplicht om volledig te parkeren op de berm of het trottoir. Deze maatregel wordt aangeduid door het plaatsen door de verkeersborden E9e, begin, herhaling en einde reglementering.
§3. In de Koekoekstraat thv huisnummers 114 en 146 worden parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap, die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 of van het in artikel 27.4.1 hiermee gelijkgesteld document. (beide artikels KB 01/12/1975, algemeen reglement op de politie van het wegverkeer). Deze maatregel wordt aangeduid door het verkeersbord E9f en het onderbord type VIId zoals bedoeld in artikel 70.2.1.3°.van hetzelfde KB. Bijgevoegd een pijl type Xc (5m). Als aandachtsvestiging mag eveneens een grondschildering worden aangebracht met hetzelfde symbool als hogerop genoemd.
Artikel 6 De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.
§1. De borden F1 en F3 zitten begrepen in het AR “bebouwde kom centrum Aartselaar”
§2. Ten gevolge van de maatregel “éénrichtingsverkeer” is ter hoogte van huisnummer 9 is een bord F19 met onderbord M18 geplaatst voor het verkeer dat richting Pierstraat rijdt.
§3. Ten gevolge van de maatregel “éénrichtingsverkeer” is aan het kruispunt ter hoogte van huisnummer 60 een bord F19 met onderbord M18 geplaatst voor het verkeer dat richting Schelle rijdt.
Artikel 7 De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)
§1. Deze straat ligt in een zone 30 gesignaleerd met de borden F4a aan het begin van de zone en F4b aan het einde van de zone.
§2. Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.
Artikel 8 De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden.
Niet van toepassing
Artikel 9 De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden.
Niet van toepassing.
Artikel 10 De gele onderbroken streep parkeerverbod.
Niet van toepassing
Artikel 11 De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt.
Niet van toepassing
Artikel 12 De dwarsmarkeringen.
Er is een stopstreep, zoals bedoeld in art 76.1 (KB 1/12/1975), aan het oostelijke kruispunt met de Pierstraat.
Artikel 13 De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers.
In het oostelijke been zijn parkeervakken aangebracht volgens art. 77.5 (KB 1/12/1975).
Artikel 14 Oversteekplaatsen voor voetgangers.
Er is een oversteekplaats voor voetgangers aangeduid volgens art. 76.3 (KB 1/12/1975):
- Aan het oostelijke kruispunt met de Pierstraat
- Voor het kruispunt met de Jan Blockxlaan voor het verkeer dat van zuid naar noord rijdt.
Artikel 15 Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Op de grens van Aartselaar en Schelle is een oversteekplaats voor de fietsen en bromfietsen richting Schelle zoals bedoeld in art. 76.4 (KB 1/12/1975).
Artikel 16 De verhoogde inrichtingen
Niet van toepassing
Artikel 17 Diverse
Niet van toepassing
ARTIKEL 18
Dit reglement wordt ter info overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid en aan de lokale politie.