Het college besliste artikel 3 van het reglement als volgt te wijzigen: De Oudestraat is verboden voor alle verkeer, uitgezonderd fietsers, speedpedelecs, bromfietsen klasse A en B. Dit wordt aangeduid met het bord C3 met onderbord M3 waarbij de letter A is weggelaten (KB artikel 68.4.2°) en een onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer” aan het kruispunt met de Kontichsesteenweg en aan het kruispunt met de Antwerpsesteenweg N177.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009.
De bevoegdheid tot het vaststellen van de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer op het grondgebied van de gemeente Aartselaar toevertrouwd is aan het College van Burgemeester en Schepenen volgens beslissing van gemeenteraad van 16 december 2013.
De intergemeentelijke mobiliteitsplannen van de Rupelstreek en Aartselaar van 2001 en de verbredingen verdieping van deze plannen in 2009.
De goedkeuring op 29.05.2017 door de gemeenteraad van het mobiliteitsplan van 8 mei 2017, opgemaakt door Sweco Belgium NV, waarin een beperking van het doorgaand vrachtverkeer bepaald wordt.
De goedkeuring op 29.05.2017 door de gemeenteraad van het mobiliteitsplan van 8 mei 2017, opgemaakt door Sweco Belgium NV, waarin bepaald wordt dat wegen met een hogere wegencategorisering voorrang op wegen met een lagere categorisering.
De Oudestraat is ondergeschikt aan de Kontichsesteenweg en aan de Antwerpsesteenweg N177.
De Oudestraat wordt vaak gebruikt als sluipweg.
Het is aangewezen om een verkeerseiland aan het kruispunt met de Kontichsesteenweg te maken als verkeersgeleidende maatregel.
Het is aangewezen om snelheidsbeperkende maatregelen te nemen door verhoogde kruispunten en verkeerplateaus.
Het is verplicht het verkeerseiland rechts voorbij te rijden.
Op het gedeelte van de Antwerpsesteenweg N177 aan het kruispunt met de Oudestraat is alleen verkeer richting Antwerpen toegelaten. (uitgezonderd fietsers en bromfietsers)
De verkeerscel heeft beslist om de bromfietsen klasse B te verbieden op het fietspad te rijden om de veiligheid van alle zwakke weggebruikers te verhogen.
Het gunstig advies dat de verkeerscel Aartselaar ter zake verstrekte.
De veiligheid van de weggebruikers en het verkeer in het algemeen zo optimaal mogelijk dient verzekerd te worden.
Artikel 1 De verkeerslichten
Er zijn verkeerslichten geplaatst voor voetgangers en (brom-)fietsers aan het kruispunt met de Kontichsesteenweg. (Details zie AR Kontichsesteenweg)
Artikel 2 De voorrangsborden, met uitzondering van het verkeersbord B17
§1. De Oudestraat is ondergeschikt aan de Antwerpsesteenweg N177. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B1. Er wordt een onderbord M 10 toegevoegd omwille van de dubbel-richting fietspad in de Antwerpsesteenweg N177.
§2. De Oudestraat is ondergeschikt aan de Kontichsesteenweg. Dit wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van het bord B5.
Artikel 3 De verbodsborden
De Oudestraat is verboden voor alle verkeer, uitgezonderd fietsers, speedpedelecs, bromfietsen klasse A en B. Dit wordt aangeduid met het bord C3 met onderbord M3 waarbij de letter A is weggelaten (KB artikel 68.4.2°) en een onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer” aan het kruispunt met de Kontichsesteenweg en aan het kruispunt met de Antwerpsesteenweg N177.
Artikel 4 De gebodsborden
§1. Vanaf het kruispunt met de Kontichsesteenweg over een lengte van ongeveer 50 meter is er een dubbel-richting fietspad. Dit wordt in beide richtingen met de borden D7 + onderbord M7 (verboden voor bromfietsen klasse B).
§2. Het is verplicht het verkeerseiland aan het kruispunt met de Kontichsesteenweg rechts voorbij te rijden. Dit wordt aangeduid met de bord D1d in beide richtingen.
§3. Aan het kruispunt met de Antwerpsesteenweg N177 is het verplicht rechts af te slaan. Dit wordt aangeduid aan de overkant van het kruispunt met het bord D1b.
Artikel 5 De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren (inclusief de parkeerautomaten en parkeermeters)
Niet van toepassing.
Artikel 6 De volgende aanwijzingsborden: F1, F1a, F1b, F3, F3a, F3b, F4a, F4b, F5, F7, F9, F11, F12a, F12b, F13, F15, F17, F18, F19, F91, F97, F99a, F99b, F99c, F101a, F101b, F101c, F103, F105, F107, F109, F111, F113.
Deze straat ligt in de bebouwde kom gesignaleerd met de borden F1 aan het begin van de zone en F3 aan het einde van de zone.
Artikel 7 De zonale reglementeringen (inclusief de zones afgebakend met borden F4a en F4b)
Deze straat ligt in een zone waar het verboden te parkeren is voor voertuigen van meer dan 3.5t. Dit wordt gesignaleerd door de borden ZE9a “max 3.5t” aan het begin van de zone en ZE9a/ “max 3.5t” aan het einde van de zone.
Artikel 8 De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
Niet van toepassing.
Artikel 9 De overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Ter hoogte van huisnummer 123 is aan beide zijden van de rijbaan een fietspad aangeduid met overlangse markeringen zoals bedoeld in art. 74 (KB 1/12/1975) aansluitend op het fietspad naast de rijbaan gelegen aan de ene zijde en aansluitend aan de fietsoversteekplaats aan de andere zijde.
Artikel 10 De gele onderbroken streep parkeerverbod
Niet van toepassing.
Artikel 11 De brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt
Niet van toepassing.
Artikel 12 De dwarsmarkeringen
§1. Er is een stopstreep, zoals bedoeld in art 76.1 (KB 1/12/1975), aan het kruispunt met de Kontichsesteenweg.
§2. Er is een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht, zoals bedoeld in art 76.2 (KB 1/12/1975), aan het kruispunt met de Antwerpsesteenweg N177.
Artikel 13 De voorsorteringspijlen, de markeringen van verkeersgeleiders of verdrijvingvlakken, de markeringen die parkeerplaatsen afbakenen en de voorsorteringstroken voor fietsers
Niet van toepassing.
Artikel 14 Oversteekplaatsen voor voetgangers
Niet van toepassing.
Artikel 15 Oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
Ter hoogte van huisnummer 123 is een oversteekplaats zoals bedoeld in art. 76.4 (KB 1/12/1975). Deze wordt gesignaleerd met het bord F50.
Artikel 16 De verhoogde inrichtingen
§1. De 2 kruispunten met de Ysselaarlaan en het kruispunt met de Kontichsesteenweg zijn verhoogde kruispunten.
§2. Ter hoogte van de huisnummers 25 en 41 zijn verkeersplateaus aangebracht. Deze worden in beide richtingen gesignaleerd met de borden F87.
§3. Het geheel van verhoogde inrichtingen worden gesignaleerd door de borden A14 met onderbord type II (700 m) geplaatst aan het kruispunt met de Antwerpsesteenweg N177 en aan het kruispunt met de Kontichsesteenweg.
Artikel 17 Diverse
Niet van toepassing.